Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Advies over zindelijkheid

<<

Anoniem308

Bericht 11 Feb 2021 13:58

Re: Advies over zindelijkheid

Wie heeft er tips mbt het leren aanvoelen van plas? Mijn dochter is nu ongeveer 2 maanden bezig met zindelijk worden. Ze is regelmatig hele dagen droog. Ze houdt het netjes op en plast ook op het potje als wij zeggen goh zullen we gaan plassen? Maar ik heb niet het gevoel dat ze zelf goed aanvoelt dat ze moet plassen, want eigenlijk altijd wordt ze door ons aangestuurd ipv dat zij het zegt. Op de opvang bijvoorbeeld is ze zo druk met spelen dat ze het vergeet aan te geven. Daar hebben ze haar toen maar een luier om gedaan. Maar als ze een luier aanheeft blijft die meestal helemaal droog. Iemand daar tips voor? Het komt natuurlijk vanzelf wel, maar ik kan haar dus nog niet helemaal zindelijk noemen. Poep voelt ze wel goed aan.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 11 Feb 2021 14:33

Re: Advies over zindelijkheid

Ik denk dat je het toch de tijd moet geven. Ik snap dat ze op de opvang na x ongelukjes een luier aandoen, maar dat is misschien niet het handigste als je aan het oefenen bent. Misschien moeten jullie haar niet naar de wc sturen, maar dan vragen of ze moet plassen. Haar even uit haar spel halen ofzo en echt even bewust vragen of ze iets voelt in haar buik. En als ze zegt van niet, dan ook niet naar de wc sturen.
Zie je ook niks aan haar als ze moet plassen? Dat ze zit te wippen op haar stoel of een beetje op en neer danst op haar benen? Als je daar op in kan gaan en haar dan kan uitleggen dat dat de 'plaskriebel' is en dat ze moet gaan plassen als ze dat voelt, leert ze het misschien herkennen.
december 2016
juli 2019
<<

kippetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1267

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:07

Bericht 11 Feb 2021 17:09

Re: Advies over zindelijkheid

Ze moet het echt zelf leren aan te voelen.
Zou t niet meer zo vaak vragen alleen als je bijv weg gaat en onderweg bent.
Vind ze het erg als ze ongelukje heeft?
Wel goed van haar dat ze poepen goed aanvoelt ook!😉
<<

Anoniem303

Bericht 11 Feb 2021 17:53

Re: Advies over zindelijkheid

Dit is idd 'klokzindelijk' en heeft waarschijnlijk tijd nodig. Ik denk trouwens dat Niekske ook een goed punt heeft, over het vragen of ze voelt of ze al moet plassen. Zo leert ze zich bewust te worden dat de plasaandrang gepaard gaat met een bepaald gevoel.

En op zich is het ook niet gek dat ze het op de opvang ook niet aangeeft, want dat moet ze natuurlijk nog trainen, zeg je zelf ook :) De kans bestaat trouwens ook dat het op de opvang alsnog regelmatig fout gaat als ze daar wel op gezette tijden op de wc gezet wordt, en zij zelf vindt dat ze niet hoeft te plassen en druk in haar spel zit. Ik heb namelijk het idee dat die sluitspieren dan de boel alsnog onbewust kunnen blokkeren ofzo, als een kind gewoon verder wil spelen en helemaal geen zin heeft in die wc/dat potje.
Wij doen vaak na ongeveer 3 ongelukjes wel een luierbroekje aan, hoe graag we ook verder willen stimuleren: Met nog 15 andere kinderen op de groep (waarvan een deel bezig is met zindelijkheidstraining) is dat soms lastig. En dan niet de tijd vrijmaken voor het omkleden of kinderen regelmatig op de wc te zetten. Maar iedere keer als het mis gaat moet niet alleen het kindje omgekleed worden, maar vaak moet er dan ook even gedweild worden, soms wat nat geworden speelgoed schoongemaakt worden & ervoor gezorgd worden dat er geen kinderen door de urine op de grond lopen.
<<

Anoniem308

Bericht 12 Feb 2021 08:45

Re: Advies over zindelijkheid

Goeie tips, hier kan ik zeker wat mee. Inderdaad denk ik vaker vragen of ze moet plassen in plaats van haar op de wc zetten. En gewoon nog wat meer tijd geven :).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 30 Jul 2021 22:53

Re: Advies over zindelijkheid

Onze middelste is nu ruim zes en nog steeds is hij ‘s nachts niet volledig zindelijk. Soms gaat het weken goed en nu is het alweer weken mis. Zeker vier keer per week is hij helemaal nat. Soms tegen de ochtend maar soms ook wel twee keer in één nacht. Of hij wel of niet drinkt in de avond, lijkt niet zoveel uit te maken. Hij slaapt denk ik gewoon heel diep.

Nu gaan we morgen op vakantie en ik kan op de camping gewoon niet iedere keer het beddengoed uitwassen (á vijf euro per was). Daarbij zijn we op vakantie in de caravan van mijn vader en hebben we gisteren een tapijtreiniger moeten huren de urinelucht uit de kussens te halen na een nachtje proefkamperen. Ik wilde het eigenlijk echt niet maar we hebben toch besloten hem tijdens de vakantie luierbroekjes aan te doen.

Hij pakt het goed op en we hebben stoere Dry Nights gekocht met een Spiderman print, maar toch voelt het als zo’n stap terug. En dat vind ik voor mezelf niet erg maar ik vind het voor hem wél erg.

Ik wilde het even kwijt en misschien heeft iemand nog een tip. We laten hem elke avond plassen voor het slapengaan en nog een keer als wij naar bed gaan. En hij ligt al op een speciaal matje waardoor zijn matras niet nat wordt. Maar negen van de tien keer zijn zijn dekbed en kussen ook nat.
Laatst gewijzigd door Lady op 31 Jul 2021 06:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 31 Jul 2021 04:50

Re: Advies over zindelijkheid

Vervelend is dat Lady.
Bij mijn zoontje ging het vorige week ook mis in de camper van mijn schoonouders.
Huggie matjes op het bed geplakt. Maar je kunt idd niet blijven wassen. Dus hij heeft de nachten erna ook een broekje aan gehad.
Hij vond het eerst niet leuk maar begreep het wel.
Ik weet het ook niet verder.
Hij is natuurlijk net 5. Dus ik kijk het nog even aan.
Anders misschien toch de stap naar de huisarts?
2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 31 Jul 2021 20:21

Re: Advies over zindelijkheid

Bedankt voor je reactie Salome. Huisarts vind ik nog een stapje te ver, ik laat de natuur liever een beetje op zijn beloop gaan. We hebben nu op vakantie wel afgesproken dat ieder droog broekje ‘s ochtends een centje oplevert. Zodat hij niet uit gemakzucht in die plasluier gaat plassen, maar hij gaf zelf ook al aan dat hij dat echt niet van plan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem328

Bericht 31 Jul 2021 20:42

Re: Advies over zindelijkheid

Ik zou er niet een te groot ding van maken als het alleen 's nachts is. Ik hoor dat veel vaker hoor op die leeftijd. En belangrijkste is dat hij het zelf wel snapt waarom hij een luierbroekje aan moet. Toch wel sneu voor hem inderdaad.

Kan ook een fase zijn en dat het vanzelf wel weer beter gaat!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Jul 2021 21:45

Re: Advies over zindelijkheid

Mijn zoontje is twee jaar jonger maar die hebben we met vakantie ook een luier om gedaan. Had ook echt geen zin in lakens zoeken enz. Hij accepteerde het prima en belangrijker is dat het de nachten thuis tot nu toe (2 stuks pas hoor) direct weer goed ging. (hij heeft ook vaak nog ongelukjes). We hadden wel van die plas matten mee maar we vonden luier broekje 's nachts toch wel even makkelijk. Ik snap je dus goed hoor.
Hopelijk snapt hij inderdaad goed dat hij het moet ophouden. Wie weet helpt het hem zelfs nog een beetje bij het trainen omdat hij er dan wel bewust mee bezig is.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 31 Jul 2021 21:58

Re: Advies over zindelijkheid

Ja, dat zou een mooie bijkomstigheid zijn, dat hij er nu nog wat bewuster mee bezig zal zijn. We gaan het zien, maar ik vond het fijn dit even van me af te typen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem323

Bericht 31 Jul 2021 22:44

Re: Advies over zindelijkheid

Lady schreef:We hebben nu op vakantie wel afgesproken dat ieder droog broekje ‘s ochtends een centje oplevert.


Dit zou ik dan weer niet doen. Ik snap de reden erachter maar als hij er echt niets aan kan doen, dan kan hij dus geen centjes verdienen. Dus dan krijg je weer frustratie.

Ik zou hem gewoon die broekjes aangeven, uitleggen waarom en er verder geen worden aan vuil maken.
Is het nat, joh goed geprobeerd maar je kan er niets aan doen.
Is het droog, goed gedaan ben je vanacht soms gaan plassen?

En als je terug bent, gewoon zeggen dat de speciale broekjes weer weg gaan en dat hij het weer gaat proberen in zijn eigen bed en dus weer natte lakens kan krijgen.
<<

Lies

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:08

Bericht 04 Aug 2021 08:05

Re: Advies over zindelijkheid

Lady dat is zeker heel vervelend voor hem en heel herkenbaar.
Mijn zoon is in maart 7 geworden en is nu een aantal maanden droog snachts.
Hij heeft bekkenfysiotherapie gehad omdat hij overdag ook nog heel lang ongelukjes had, en moet erbij zeggen dat hij dit ook kreeg omdat hij zijn ontlasting ophield. Dit gaat nu ook veel beter door laxeerzakjes. Maar ik ben er wel achter dat zijn darmen ermee te maken hebben. Als die vol zaten, was hij ook altijd nat snachts. Als hij goed naar de wc geweest was 's avonds, was hij droog.

Uiteindelijk zijn jongens ook vaak gewoon wat later met zindelijk worden dan meisjes. Dus geef het de tijd, het komt echt goed!

Dat belonen met geld zou ik ook niet adviseren, aangezien hij er niks aan kan doen, en het dan inderdaad frustrerend kan zijn voor hem mocht het niet lukken.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11206

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 04 Aug 2021 17:28

Re: Advies over zindelijkheid

Wel ‘fijn’ om te lezen eigenlijk. Niet voor jullie natuurlijk, maar mijn zoon van nu ruim 5,5 is ook echt nog niet zindelijk ‘s nachts. Hij slaapt ook heel diep en wordt gewoon niet wakker. Zelfs als we hem twee keer laten plassen ‘s nachts is hij ‘s morgens regelmatig nat. Hij heeft nu ook weer luierbroekjes aan, dan zien we na de vakantie wel weer verder. We gaan straks kamperen en dan zit ik niet op natte bedden te wachten 😬
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 04 Aug 2021 19:35

Re: Advies over zindelijkheid

Suus schreef:Wel ‘fijn’ om te lezen eigenlijk. Niet voor jullie natuurlijk, maar mijn zoon van nu ruim 5,5 is ook echt nog niet zindelijk ‘s nachts. Hij slaapt ook heel diep en wordt gewoon niet wakker. Zelfs als we hem twee keer laten plassen ‘s nachts is hij ‘s morgens regelmatig nat. Hij heeft nu ook weer luierbroekjes aan, dan zien we na de vakantie wel weer verder. We gaan straks kamperen en dan zit ik niet op natte bedden te wachten 😬


Ik vind het ook ‘fijn’ om te lezen dat ons zoontje van 5,5 jaar niet de enige is die ‘s nachts nog niet zindelijk is.
Hij slaapt ook heel vast en wordt met geen mogelijkheid wakker.

Laatst was het een nacht gelukt dat hij droog was (heb hem ‘s nachts wel een paar keer op de wc gezet) en de avond erna had hij om 21.00u al in z’n bed geplast.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 06 Aug 2021 08:39

Re: Advies over zindelijkheid

Calathea schreef:
Lady schreef:We hebben nu op vakantie wel afgesproken dat ieder droog broekje ‘s ochtends een centje oplevert.


Dit zou ik dan weer niet doen. Ik snap de reden erachter maar als hij er echt niets aan kan doen, dan kan hij dus geen centjes verdienen. Dus dan krijg je weer frustratie.

Ik zou hem gewoon die broekjes aangeven, uitleggen waarom en er verder geen worden aan vuil maken.
Is het nat, joh goed geprobeerd maar je kan er niets aan doen.
Is het droog, goed gedaan ben je vanacht soms gaan plassen?

En als je terug bent, gewoon zeggen dat de speciale broekjes weer weg gaan en dat hij het weer gaat proberen in zijn eigen bed en dus weer natte lakens kan krijgen.


Ben ik eigenlijk wel met je eens. Hij doet het niet expres, dus waarom alleen een centje als hij droog is?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers