Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kind met ASS

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Mei 2020 09:46

Kind met ASS

Een algemeen topic voor ouders met kinderen met ASS. Gewoon om er met elkaar over te kunnen praten, je hart te kunnen luchten of elkaar tips te kunnen geven.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Mei 2020 09:47

Re: Kind met ASS

Ik open dit topic natuurlijk niet voor niets.

Op dit moment zitten we met Lu. in een traject bij de GGZ. Het loopt al tijden niet lekker met hem, thuis is hij steeds vreselijk boos, moeilijk te sturen, hij vindt alles oneerlijk en hij kan ook erg moeilijk stoppen met iets waar hij mee bezig is. Op school heeft de kleuterjuf al haar zorgen uitgesproken. Nu in groep 3 gaat het eigenlijk best wel goed, ze zijn heel positief. Maar ondertussen zit hij wel apart in een hoekje in de klas met zijn gezicht naar de muur omdat hij anders niet aan werken toe komt. Hij heeft moeite met vriendjes maken, de juffen geven aan dat hij het contact af probeert te dwingen. Ook denken ze dat hij meer kan dan hij laat zien. Hij is erg perfectionistisch en continu afgeleid en heel snel geprikkeld.
Hij heeft veel tics, trekt de hele dag aan zijn shirt en bij de kleuters kauwde hij op alles wat in zijn buurt kwam. Sjaals met gaten er in gekauwd, een jas waar een hele hoek uit was, dat soort dingen. Dat is nu wel iets minder geworden.

Kortom, redenen genoeg om ons zorgen te maken en aan de bel te trekken. Daar zijn we al een tijdje mee bezig en door Corona lag het ook een tijdje stil. Inmiddels zijn er wat onderzoeken geweest en het lijkt er op dat de hoofddiagnose ASS is. Zelf ben ik ook in een traject bezig, later begonnen, op aanraden van de huisarts om te laten onderzoeken of ik ASS heb. En waarschijnlijk heb ik ook ASS. Het is een beetje toevallig dat dit er nu tegelijk uit lijkt te komen maar naarmate ik meer over mijzelf leer wat betreft ASS zie ik ook meer herkenningspunten bij Lu.

Ik ben benieuwd of er hier meer moeders met kindjes met ASS zijn en hoe dat zich dan uit, hoe jullie er achter kwamen en hoe jullie er nu mee om gaan.
<<

Geel

Bericht 26 Mei 2020 10:07

Re: Kind met ASS

Wat is ASS precies? Ik heb er nog nooit van gehoord.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 26 Mei 2020 10:24

Re: Kind met ASS

Autisme Spectrum Stoornis.
30-04-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 26 Mei 2020 10:25

Re: Kind met ASS

Toch wel heftig Pompoen. Hoop dat jullie snel de juiste hulp en begeleiding krijgen, ook voor Lu veel fijner.
30-04-2017
<<

Geel

Bericht 26 Mei 2020 10:48

Re: Kind met ASS

Dank je, Kees!
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 26 Mei 2020 10:58

Re: Kind met ASS

Mijn zoon heeft ook ASS. Voor ons eigenlijk al heel lang duidelijk maar vorig jaar hebben we hem laten onderzoeken om een officiële diagnose te krijgen.

Ik moet zeggen dat zoon op zich goed gaat op school. Hij kan goed leren, vooral de exacte vakken zijn echt een eitje. Uit zijn iq test blijkt wel dat hij een disharmonisch profiel heeft. Dat merken we ook wel aan dingen als niet kunnen plannen, geen hoofdzaken en bijzaken kunnen scheiden enz. Omgang met andere kinderen gaat meestal goed maar hij kan veel last hebben van de kinderen die zich niet aan de regels houden. Hij snapt dat niet en die kinderen snappen hem natuurlijk weer niet dus dat botst wel eens. Maar de regel is dat je dan naar de leerkracht gaat of naar papa of mama dus dat doet hij ook gelukkig. Verder zijn normale dagen op school goed te doen omdat hij nu gelukkig een strenge en gestructureerde juf heeft. Eerder was dat niet zo en toen was dat wel echt een probleem. Toen was er een moment dat hij vroeg of hij dood zou gaan als hij van een hoog gebouw af zou springen (hij was toen 7) omdat hij het niet meer aan kon al die prikkels in de klas. Dat was wel een hele heftige periode.
Dagen die anders zijn dan anders zijn wel lastig. Kamp, kerst, sint, paasontbijt enz. vindt hij allemaal verschrikkelijk en kosten dan voor hem ook echt heel veel energie. Dat lijkt in de loop van jaren ook alleen maar erger te worden helaas.

Thuis hebben we met periodes meer problemen. Hij heeft woedeaanvallen die wel steeds iets erger lijken te worden. We hebben daar inmiddels ook hulp bij gelukkig. Binnenkort start hij met een speciale therapie om te kijken of we die woedeaanvallen wat minder vaak/heftig kunnen laten worden. Die aanvallen bestaan uit schelden, schoppen, slaan, met spullen en deuren gooien enz.
Meestal kunnen we wel herleiden waar het vandaan komt, alleen kunnen we de oorzaak niet altijd wegnemen. Het is nou eenmaal elk jaar kerst en je mag nou eenmaal niet zelf je hele leven bepalen als je 9 bent. We proberen nu dus alles zo duidelijk en gestructureerd mogelijk aan te bieden en hem voor te bereiden.

Dat kauwen wat je beschrijft is ook erg herkenbaar trouwens. Zoon heeft dat tot een jaar geleden heel erg gedaan, hij kauwde echt al z'n kleding binnen een dag stuk. Bijtketting hielp voor thuis maar wilde hij niet mee naar school dus ik kocht elke maand nieuwe t- shirts. Inmiddels is het iets minder behalve als hij onder of overprikkeld is dan gaat dat t-shirt meteen weer z'n mond in. Hij zit ook altijd met iets in z'n handen te friemelen en stil zitten duurt nooit langer dan 10 seconden.
2010 2012
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Mei 2020 12:23

Re: Kind met ASS

Geel schreef:Wat is ASS precies? Ik heb er nog nooit van gehoord.


Ja waar je vroeger PDD-NOS, klassiek autisme, asperger etc. had heb je nu 1 noemer: ASS en de staat zoals Kees benoemd idd voor Autisme spectrum stoornis.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Mei 2020 12:35

Re: Kind met ASS

Herkenbaar wat je schrijft Lexi. De uitslag van zijn IQ-test hebben we nog niet, ik ben wel benieuwd. Lo. heeft wel een disharmonisch profiel dus ik ben er wel mee bekend. Geen hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden is trouwens volgens mij ook wel typisch ASS.

Lu. vind regels ook mega belangrijk, hij staat ook rustig zijn zus en broertje toe te schreeuwen dat ze iets niet mogen, want je niet volgens de regels, of gevaarlijk. Als het hekje naar de keuken open staat en F. (20 mond) loopt er op af begint hij te gillen en te rennen want hij mag er niet door. Ook als ik gewoon in de keuken sta en het hekje expres open had gelaten. Fosse mag namelijk wel in de keuken komen, maar niet altijd en dan doen we het hekje dicht. Voor Lu. is dat hekje voor Fosse en dus mag hij er niet door en moet dat hekje dicht. Punt.

De periode sinterklaas en kerst is hier een drama, nou heeft Lo. daar ook vreselijk last van dus dat helpt ook niet. Maar Lu. is in die periode ook vaak heel moeilijk te hanteren, vreselijk snel boos etc. Eigenlijk net als nu. Rare corona gebeuren, hij was echt woest vaak, dan zei hij: van de juf hoeft dat niet op school dus ik doe dat niet tijdens het thuisonderwijs. Of hij zei: op school doen we altijd dit in de pauze dus nu mag ik dat ook.
Hij is dus regelmatig vreselijk boos, slaat dan met deuren, schopt tegen spullen aan, gooit spullen om, gooit spullen naar je hoofd, hij scheld ook enorm. Ons slaan en schoppen doet hij gelukkig minder, maar het komt zeker wel voor.

Wat hier lastig is is dat we dus vaak helemaal geen idee hebben waardoor hij last van dingen heeft, wat er aan de hand is en hoe we het voor hem prettiger kunnen maken. Hij heeft ook totaal geen zelfinzicht en als hij zo'n boze bui is dan is hij op geen enkele manier te sturen en vind hij dat we hem gewoon zijn zin moeten geven want dan wordt hij minder boos. De iPad is een groot issue, als hij daar op zit wil hij er niet meer af en als hij er wel af moet (en we hem alle tijd geven om het af te sluiten en ook waarschuwen etc.) dan gaat hij met spullen gooien en boos doen.

Verder gilt hij heel erg veel, hij praat sowieso erg hard maar hij schreeuwt ook heel veel en heel hard. En hoog, we worden er vaak helemaal akelig van.

Stilzitten doet Luc ook niet en hij pulkt vaak enorm aan zijn vingers. Bijtketting hebben we wel een tijdje gedaan, hij stopte die dan in zijn geheel in zijn mond en bleef er op sabbelen. Dat vonden we ook niet zo handig dus we hebben dat met mate gedaan.

Bij de psycholoog lag een puzzeltje, daar dook hij helemaal in en hij keek niet meer op, reageerde bijna niet meer op vragen en toen we klaar waren wilde hij niet meer weg en niet meer stoppen.

Heeft jouw zoon ook zo'n enorm rechtvaardigheidsgevoel? Luc heeft zo vaak het gevoel dat dingen niet eerlijk zijn, dat hij achtergesteld wordt of dat iemand iets niet volgens de regels doet.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 26 Mei 2020 12:58

Re: Kind met ASS

Jazeker heeft hij zo'n rechtvaardigheidsgevoel. Zo vindt hij dieren maak je niet dood. Dus vanaf dat hij drie is eet hij geen vlees meer.
Ook kreeg hij bij de bakker vroeger een krentenbollentje en dan vroeg hij er ook een voor z'n zus want als hij kreeg moest zij ook.
Zo zijn er nog wel honderd voorbeelden ?

Je iPad verhaal is hier herkenbaar in de vorm van de spelcomputer. Hij mag een uur, kwartier voor tijd gaat de wekker. Dan heeft hij een kwartier om af te ronden. Als de wekker dan weer gaat moet hij uit. Maar blijft toch elke keer weer drama.

We hebben nu een planbord met een strakke planning en dat helpt wel een beetje. Maar ik vind dat zelf erg lastig want ik ben helemaal niet van de planning dus dat is voor mij juist weer een hele opgave.
2010 2012
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 14:26

Bericht 27 Mei 2020 07:50

Re: Kind met ASS

Mijn zoon van 8 heeft ook ASS. Het is bijna 1,5 jaar geleden gediagnosticeerd, maar op de peuterspeelzaal was zijn gedrag al opvallend omdat hij moeite had met contact maken en alles per se op zijn manier moest. Hij heeft daarnaast ook een hoger dan gemiddeld IQ, DCD en ernstige dyslexie, wat ook niet echt handig is als je in je hoofd hebt hoe je iets wil doen en dat lukt niet. Er is daarna nog wel een soort van therapie geweest voor zijn taakaanpak en emoties, maar daar zijn we een halfjaar geleden mee gestopt omdat ik niet zo tevreden was over de praktijk waar hij bij zat.

Wat jullie schrijven over rechtvaardigheidsgevoel is herkenbaar. Mijn zoon is de hele dag alert of dingen wel 'eerlijk' verlopen, ook in de klas. Hij kan ook niet liegen, en dat wordt niet altijd door andere kinderen gewaardeerd.
Ook de boze buien zijn hier (zeker nu) heel erg veel aanwezig. Het huiswerk is al meerdere keren verscheurd omdat de werkbladen er anders uitzagen en dus niet voor hem zijn. Mijn andere kind moet al het huiswerk maken op de computer en dat vindt hij niet eerlijk want hij ziet dat als schermtijd. Dit is dagelijks weer een nieuwe discussie, die soms uren duurt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 27 Mei 2020 10:21

Re: Kind met ASS

Ik heb het idee dat het bij Luc alleen steeds erger wordt, naarmate er meer van hem verwacht wordt of zo.
Hij was best een makkelijke baby, niet zo'n makkelijke slaper maar verder wel een redelijk chill jongetje. Soms te chill, zo kwam hij nooit voor voedingen en gaf hij nauwelijks hongersignalen. En soms zat hij helemaal onder de muggenbeten maar hij krabde nooit, alsof hij het niet eens merkte. En hij kon rustig een uur (of zelfs langer) alleen in de box liggen en naar iets kijken of met iets spelen.

Wat ik ook apart vind bij hem is dat hij totaal geen besef heeft van tijd, welke dag het is, wat er die dag gebeurt. Maar als het dan anders gaat dan kan hij daar ook best een beetje van de leg van zijn. Zo haalde oma hem altijd op donderdag op op school en ging ze daarna met hem en ons neefje die ze eerst thuis ophaalde zwemmen. Hij had altijd geen flauw idee dat het donderdag was, ging ook rustig bij de BSO staan. Maar toen oma hem een paar keer op maandag ophaalde en met hem ging zwemmen was hij de hele tijd bezig met dat neefje gehaald moest worden. En dat bleef hij ook telkens vragen. Dus dan zei oma: "nee het is vandaag maandag, het is een andere dag, ik ga met je zwemmen maar B. komt met tante S. naar het zwembad". En dan een kwartier later vroeg hij: "Wanneer gaan we B. halen?"
Wazig, vergeetachtig dacht ik, maar misschien lukt het hem gewoon niet om die verandering in zijn hoofd door te voeren.

@Dot, ik moet even gaan opzoeken wat DCD is, maar inderdaad wel heel lastig als er zo veel dingen door elkaar spelen. Je weet het wel maar het lukt je niet, dat lijkt me heel frustrerend.
Wat je schrijft over dat huiswerk dat herken ik ook wel een beetje. Lo. moet idd ook veel huiswerk op de computer maken en Luc veel minder en daar was hij dan erg boos over want Lo. mocht wel op de computer etc.
Maar als we Luc dan iets op de computer lieten doen zonder er toezicht op te houden dan was hij binnen no time iets anders aan het doen. Hij is helemaal wild van bepaalde filmpjes op YouTube (van Minecraft en roblocks)en daar is hij zo mee bezig de hele dag dat als hij de kans krijgt dat gaat doen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 25 Sep 2020 09:26

Re: Kind met ASS

Wij wachten nu op de laatste uitslagen, school is weer begonnen en ik heb een vreselijk boos en bijna niet te sturen kind in huis. Hij zit helemaal in zijn eigen wereldje lijkt het wel. Hij is echt heel erg gespannen en alles is oneerlijk. Hij maakt zich nogal druk om school ook, hij heeft het elke dag over hoeveel sommen hij gemaakt heeft, hoeveel fout hij had en dat hij nog meer moet maken.
We zijn elke ochtend de hele tijd met hem bezig om hem zo ver te krijgen dat hij zijn dingen doet. Aankleden moeten we vaak per kledingstuk benoemen wat hij moet doen en we zijn rustig een half uur verder en hebben hem dan al zeker 5 keer weer bij de les moeten halen omdat hij wat anders ging doen. Als we niks doen dan danst hij gewoon een uur rond in zijn blootje. Om vervolgens woedend te zijn dat wij hem niet geholpen hebben en dat hij door ons te laat op school komt. Dus.
Brood eten, tas in pakken en o hel, schoenen aan. Die schoenen aan kosten ook minstens 10 minuten continu aandacht er voor vragen. Zelfs zijn pilletje laten nemen is bijna onmogelijk om voor elkaar te krijgen.
Einde van de dag begint de hele riedel weer opnieuw, alles wat moet is haast onmogelijk voor elkaar te krijgen. Het kost zo veel energie.

Het water staat ons wel een beetje tot aan onze lippen. We proberen op een liefdevolle manier met hem om te gaan, maar ons geduld wordt verschrikkelijk op de proef gesteld. Niet alleen door hem trouwens, onze dochter doet ook een aardige duit in de pot, maar die is tenminste nog redelijk aanspreekbaar meestal.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 25 Sep 2020 10:05

Re: Kind met ASS

Dat lijkt me vreselijk vermoeiend pompoen! Krijgen jullie al hulp? Zou een pictosysteem kunnen helpen?

Ik heb geen kind met ASS maar dat continu aan moeten sturen in de ochtend herken ik wel. Ik help allebei mijn dochters in de ochtend dus ook met aankleden. We hebben de taakjes verkleind, dus het enige wat ze moeten doen is ontbijten (dat maken wij klaar dus echt alleen opeten en drinken) en jas en schoenen aantrekken. De rest helpen we bij of nemen we over (brood smeren bijvoorbeeld en tas inpakken).
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 25 Sep 2020 13:11

Re: Kind met ASS

Pompoen, heb je al gedacht aan een pictogrammen kaart voor aankleden en eventueel uitkleden? Zo hebben wij het wc ritueel erin gekregen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 25 Sep 2020 13:13

Re: Kind met ASS

Ja, hebben we wel aan gedacht, maar tot nu toe is wat we geprobeerd hebben niet gelukt. We zouden graag hulp daar bij willen hebben maar helaas is dat allemaal nog steeds niet op gang.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 25 Sep 2020 15:13

Re: Kind met ASS

Misschien is dit wat voor jullie:
https://educadora-webshop.nl/gezinnig-checkpad/
2010 2012
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 25 Sep 2020 16:06

Re: Kind met ASS

Zoon heeft ook ASS. Hij was de laatste 2 jaar wel wat “anders” maar zijn verwerkingssnelheid is tamelijk langzaam. En dat komt nu meer naar voren sinds hij in groep 4 zit. Wat resulteert in vele frustraties van anderen als hij niet snel reageert. Ik krijg 1x in de 6 weken hulp van het ATN (autistisch team Nederland) en dan bespreken we waar we tegenaan lopen.

Hier werkt een planbord met pictogrammen heel goed waar globaal op staat wat er welke dag gedaan wordt. Het ochtend ritueel hebben we aardig in de macht gekregen, we leggen de kleren op een stapel zo klaar dat hij zo weet wat ie aan moet met welke volgorde. En na het ontbijt loopt het hier ook mis, ik kreeg de tip om op de haldeur een kleine poster te plakken, met een plaatje van een tas, (tas inpakken) plaatje met een schoen met losse veters, (veters strikken is wel een dingetje, we hebben nu silicone veters van ali) en plaatje tanden poetsen.

Ik hoop dat bij jullie nu ook straks snel de hulp mag komen. Over hoe nu verder om het voor jullie en voor hem draaglijk te maken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 25 Sep 2020 20:35

Re: Kind met ASS

Pompoen schreef:Ja, hebben we wel aan gedacht, maar tot nu toe is wat we geprobeerd hebben niet gelukt. We zouden graag hulp daar bij willen hebben maar helaas is dat allemaal nog steeds niet op gang.


Qua pictos: www.sclera.be staan heel veel zwart-witte pictos, werken wij op het speciaal onderwijs mee.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 25 Sep 2020 21:19

Re: Kind met ASS

Thanks! Probleem is dat hij alles erg letterlijk neemt, dus dan zegt hij gewoon dat hij zijn rugzak niet is op dat plaatje. We hebben ook iets geprobeerd met foto’s van hemzelf, maar de juiste vorm hebben we daar niet voor gevonden nog.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 26 Sep 2020 00:49

Re: Kind met ASS

Dan zou ik foto’s maken van zijn tas, schoenen/laarzen en zijn tandenborstel. En als het echt weer veranderd dan opnieuw foto’s maken. Ik zou het nu in de eerste instantie makkelijk voor hem en voor jullie zelf maken.
Dat advies kreeg ik ook, niet meteen extra picto’s op een planbord doen, want die routine komt straks vanzelf.

Hoe gaat het op school nu? Is apart zitten voldoende? Of heeft hij meer hulp nodig? Bied school dat ook aan?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Sep 2020 11:17

Re: Kind met ASS

Ja dat hadden we gedaan voor het naar bed gaan, maar hij wilde daar echt van elke ministap een foto en uiteindelijk werkte het niet goed. Dus we zitten nog even te dubben hoe we het dan het beste aan kunnen pakken.

Hij zit op school niet meer apart, twee andere kinderen zitten wel apart maar de plek waar hij eerst zat is opgedoekt om meer ruimte in het lokaal te maken. Hij heeft wel gezegd dat hij apart zitten fijner vond dan dit. Dat is wel iets om met de juf te bespreken.
Op school zijn de problemen niet zo groot, maar ik heb het gevoel dat we die problemen dus thuis des te meer hebben. Hij houdt zich de hele dag redelijk goed op school en als hij dan thuis komt is hij volledig over de zeik. Dus daar moet wel iets veranderen maar we weten niet zo goed wat. Een koptelefoon vindt hij bijvoorbeeld niet fijn vanwege zijn bril, dat zit dan niet lekker. Hij heeft +5 dus zijn bril af doen is ook niet zo’n optie, ook omdat hij dan scheel kijkt en dubbel gaat zien.

Dus het is een beetje zoeken nu. Ik weet ook niet zo goed wat ze op school te bieden hebben maar ze zijn zeker bereid om mee te denken.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 27 Sep 2020 13:40

Re: Kind met ASS

Van Alpine heb je oordopjes die geluid dempen die je gewoon in het oor doet. Volgens mij dempen ze wel iets minder dan een koptelefoon maar wie weet helpt het wat voor jullie zoon. Ik heb die altijd in m'n tas zitten als we weg gaan. Zoon vindt ze erg fijn om bij ons te hebben.
2010 2012
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 27 Sep 2020 18:36

Re: Kind met ASS

Oh dat is idd nog wel slim, hij heeft ook van die zwemoordoppen gehad (op maat gemaakt) en dat vind hij prima. Ik zal er eens naar kijken.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 05 Feb 2021 22:43

Re: Kind met ASS

Even een update hier, Luc heeft dus inderdaad ASS, we zijn overgestapt naar een andere GGZ en toen kregen we eindelijk de diagnose, die ze daar overigens overduidelijk vonden. Het intelligentieonderzoek daar kwamen wel bijzondere dingen uit, begaafd op sommige vlakken, gemiddeld op andere vlakken. Maar die test is in een uurtje afgenomen, de onderzoeker was een vreemde en de omgeving was vreemd voor hem. De onderzoeker vertelde dat hij amper zijn aandacht er bij kon houden, dat die test al lang genoeg leek. Tegelijk was hij verschrikkelijk snel.
Vermoeden is dat hij erg heeft ondergepresteerd op de test, dus weten we eigenlijk alleen dat hij waarschijnlijk intelligenter is. Gelukkig gaat het op cognitief vlak hartstikke goed op school, hij heeft pluswerk voor rekenen en taal en hij duikt er ook helemaal in.

Inmiddels weten we dat Luc verder wel heel erg jong is in zijn gedrag. Op allerlei gebieden. Zijn prikkelverwerking loopt heel anders onder andere. We zijn nu aan het kijken hoe we hem daarmee kunnen helpen. Ook helpt het wel dit te weten om te begrijpen waarom hij reageert zoals hij reageert. Je merkt dat hij eigenlijk de reactie van een peuter heeft met de intelligentie van een schoolkind. Hij probeert altijd van alles voor elkaar te krijgen door te beargumenteren maar ondertussen gaat het dan wel over iets ‘onredelijks’. Zoiets als: hij heeft een koekje gehad, zijn zus nog niet, die krijgt een uur later haar koekje. En dan wordt hij boos want zij heeft wel een koekje en hij niet. Dat doet me denken aan F. die 2 is en het op een brullen zet als hij geen koekje krijgt op het moment dat hij er eentje ziet.

Op school denken ze wel heel fijn mee en er is ook overleg met onze hulpverlening, die nu eindelijk op gang is.

We merken wel dat hij erg last heeft van de veranderingen rond Corona elke keer. Hij gaat naar de noodopvang, voor het ritme en de regelmaat, maar nu ze weer allemaal naar school mogen merk je bij hem een hoop onrust en boosheid.

Het is echt nog aanmodderen, maar er begint wel zicht te komen op mogelijkheden om hem beter te helpen en dat is superfijn.

Hoe is het met de andere moeders met een kind met ASS?

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo