Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Neerlandica/ leerkracht?

<<

Jena

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 23 Apr 2014 15:41

Bericht 05 Feb 2021 12:37

Neerlandica/ leerkracht?

Af en toe verbaas ik me over de lesstof van mijn dochter ( groep 3).
De afgelopen weken ging het over hakwoorden.
Dat zijn woorden die je schrijft zoals je ze hoort. Dus bijvoorbeeld: k a s t of b oe k ( ja, de oe is op school 1 letter). Oké, dat kan ik volgen.
Deze week ging het echter over “speciale hakwoorden”. Volgens de juf zijn dat woorden waarbij je een u zegt die je niet schrijft.
Bijvoorbeeld schelp of jurk of berg of golf. Want die zeg je namelijk als schellup of jurruk of berrug of golluf.
Kind compleet in de war... Wij zeggen het namelijk thuis wel zoals je het schrijft en nu moet ze ( denkt ze) van de juf schellup zeggen ipv schelp.
Het is een klein beetje een non- issue natuurlijk en uiteindelijk zal ze het vast begrijpen, maar ik vroeg me af wat nou de officiële ( juiste) uitspraak van dit soort woorden zijn. Is het officieel gewoon berg ( al zeggen veel mensen berrug) of mag het beide?
Iemand die hier toevallig het antwoord op weet?
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 05 Feb 2021 12:47

Re: Neerlandica/ leerkracht?

https://onzetaal.nl/taaladvies/svarabhaktivocaal/

Hier is een artikel dat erover gaat. Veel mensen voegen een stomme -e (sjwa) toe tussen letters. Het helpt in de uitspraak (melluk), maar niet voor elk gebied of dialect geldt dit. Het wordt in het artikel al beschreven: door sommigen wordt het gezien als minder netjes om dit te doen, maar het is op zich een heel natuurlijk taalverschijnsel. Ik snap wel waarom ze er op school aandacht aan besteden. Als veel kinderen een letter zeggen, maar niet hoeven te schrijven, dan is het goed om daar met elkaar bij stil te staan.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Jena

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 23 Apr 2014 15:41

Bericht 05 Feb 2021 12:57

Re: Neerlandica/ leerkracht?

Dank je June, dit antwoord was precies waar ik naar op zoek was.
Leuk om te weten dat het een naam heeft!
“Svarabhaktivocaal” ga ik vast snel weer vergeten, maar wel interessant.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 05 Feb 2021 13:41

Re: Neerlandica/ leerkracht?

Ik noem dit soort woorden altijd kleefletters, en vertel de kinderen dan dat je soms een extra letter hoort die je niet schrijft. Bij veilig leren lezen hebben ze daar een mooi overzichtsplaatje van met een lijmpot erbij.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 05 Feb 2021 14:47

Re: Neerlandica/ leerkracht?

Jena schreef:Dank je June, dit antwoord was precies waar ik naar op zoek was.
Leuk om te weten dat het een naam heeft!
“Svarabhaktivocaal” ga ik vast snel weer vergeten, maar wel interessant.

Ik heb het altijd over sjwa-insertie. Dat is iets beter te onthouden.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 05 Feb 2021 14:48

Re: Neerlandica/ leerkracht?

Tom schreef:Ik noem dit soort woorden altijd kleefletters, en vertel de kinderen dan dat je soms een extra letter hoort die je niet schrijft. Bij veilig leren lezen hebben ze daar een mooi overzichtsplaatje van met een lijmpot erbij.

Leuk!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 05 Feb 2021 15:45

Re: Neerlandica/ leerkracht?

Lastig is dit ja! Ik heb hierover ook les moeten geven in bekakt Den Haag, waar niemand werruk of berrug zei (maar ik zelf wel). Moeilijk uit te leggen dan aan die kids!
❤ 7 juni 2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Feb 2021 15:50

Re: Neerlandica/ leerkracht?

Ik zeg het zelf ook zoals in bekakt Den Haag, maar dat voelt voor mij niet per se als de correcte vorm, want ik vind die Kinderen voor Kinderen-R zelf nou niet per se beter klinken. Heel nadrukkelijk jurruk of schellup ook niet, maar als je de R of de L goed uitspreekt in zo'n woord krijg je die klank wel heel subtiel volgens mij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 05 Feb 2021 16:03

Re: Neerlandica/ leerkracht?

Zo had ik daar een collega Marc, waarbij ik dus (overdreven gezegd) Marruk zei, maar verder zei iedereen (en hijzelf ook) Marrrrc met Gooise r. Maar het kan nog erger: de familie van m'n stiefdochter heeft het zelfs over Marreco ipv Marco, dat vind ik dus echt enorm boers en plat (West-Fries) klinken.

Bij de l zit er geen sjwa in bij mij, maar een vriendin van me heeft het inderdaad altijd over 'melluk'. Lastig dat je dit dus in heel NL op dezelfde manier moet uitleggen aan kinderen, terwijl het zo verschilt per regio hoe het wordt uitgesproken.
❤ 7 juni 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 05 Feb 2021 21:12

Re: Neerlandica/ leerkracht?

Haha wat interessant. Ik dacht aan de hand van de OP hoe komen ze hier bij. Maar na de uitleg van June snap ik het wel. Wel goed dat daar aandacht aan besteed wordt maar ik snap dat het voor verwarring zorgt als je het zelf niet zo zegt.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers