Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

<<

Anoniem307

Bericht 13 Jan 2021 22:40

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Tijdens de eerste persconferentie werd er verteld dat ze de ondernemers e.d. konden steunen. Dat ze daarvoor 27 miljard voor hadden vrijgemaakt. Het laatste wat ik erover las, wat wij te horen kregen van hoger hand, was dat we op de helft van dat steunpakket zaten en dat het niet te lang moest duren of dat het op was. Daarna nooit meer iets gehoord over de stand van zaken, maar er zijn wel steeds meer steunpakketten vrijgegeven. Ik vraag me af of het geld al niet op is. Correct me if i'm wrong, maar ik hoorde in één van de persconferenties dat het nagenoeg op was. En dat ze mogelijkheden hadden gevonden om verdere steun te geven. Dus ja, het is niet zo gek om te denken dat het meer ooit wel opgedroogd is. Maar je hebt natuurlijk ook zekerheidssteun, dat wat je kunt vrijgeven, het bedrag, waarvan je zeker weet dat je het hebt en het bedrag wat er daadwerkelijk is n.a.v. vakkundige berekening. En dat zal hier ook wel spelen.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Jan 2021 22:41

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Housebird schreef:Stuurde ooit iemand door om uit te leggen hoe economie werkt, het rond pompen van geld. Geen idee hoe die gene daar aan kwam.


Hmmm, okay. Ik vind het niet heel sterk. Maar dat zijn veel dingen die ik doorgestuurd krijg van random mensen ook niet.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 13 Jan 2021 22:44

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Ik heb het idee dat het geld niet op de juiste plekken terecht komt. Er vallen nu bedrijven om die zich normaal prima konden redden maar nog niet een dusdanige buffer opgebouwd hadden dat ze dit lang aan konden en er blijven bedrijven bestaan die eigenlijk om zouden vallen. Die laatste klap gaat pas komen als de steun stopt. Dan denk ik dat we een domino effect gaan krijgen.
2015 💙
<<

ChiQ

Bericht 13 Jan 2021 22:53

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Minx schreef:Ik heb het idee dat het geld niet op de juiste plekken terecht komt. Er vallen nu bedrijven om die zich normaal prima konden redden maar nog niet een dusdanige buffer opgebouwd hadden dat ze dit lang aan konden en er blijven bedrijven bestaan die eigenlijk om zouden vallen. Die laatste klap gaat pas komen als de steun stopt. Dan denk ik dat we een domino effect gaan krijgen.


Ik denk dat dat uit zal blijven als dingen sneller normaliseren.
<<

Anoniem307

Bericht 13 Jan 2021 22:56

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Tijdens de eerste steunronde van bedrijven, hebben bedrijven steun gekregen, van een ton en sommigen van een miljoen, waar ze geen recht op hadden. Weet dat dat inmiddels is teruggevorderd. Ook die bedragen komen weer bij het huidige steunpakket.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 13 Jan 2021 23:24

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Even in reactie op het voorbeeld van de mensen die hun huis kwijt zijn. Voor mensen die financieel geraakt worden Corona en niet voldoende geholpen zijn door alle bestaande regelingen komt er ook een regeling, de TONK.

Van rijksoverheid.nl:

Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK)
Het kabinet beseft ook dat niet iedereen geholpen is door deze maatregelen en dat er mensen tussen wal en schip kunnen belanden. Via de gemeenten wordt extra hulp geboden door tijdelijke ondersteuning van noodzakelijke kosten als deze door inkomensterugval niet meer betaald kunnen worden. Het kan gaan om zelfstandigen die veel van hun opdrachten zien verdwijnen, of werknemers die vanwege quarantaine inkomsten mislopen. Het kabinet reserveert hiervoor 130 miljoen euro in het eerste half jaar van 2021 en verwacht 1 februari 2021 klaar te zijn met de uitwerking met gemeenten.

Er is trouwens ook veel extra geld uitgetrokken voor van-werk-naar-werk trajecten, omscholing, en preventie en het tegengaan van armoede en schulden. Belangrijk ook, want niet elk bedrijf of elke ondernemer gaat (voldoende) geholpen kunnen worden. Dag lukt gewoon niet. Uiteindelijk blijven alleen de meest gezonde bedrijven over en degen die weten zich succesvol aan te passen aan de omstandigheden.
Smile, it's free!
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 13 Jan 2021 23:27

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Ik denk dat economisch gezien vooral de klap komt omdat we allemáál iets moeten inleveren. Niet letterlijk, maar in totaal kost deze hele crisis ons land natuurlijk heel veel. Al is het alleen al vanwege alle dingen die we normaal gesproken met elkaar ontwikkelen en produceren. In de afgelopen generaties zijn we stap voor stap gewend geraakt aan dat het steeds allemaal een beetje beter werd. Gemiddeld genomen is het leven van onze generatie weer een stukje makkelijker en luxer dan van de generatie voor ons. Ik denk dat dat nu gaat stagneren en dat zijn we met elkaar niet gewend. Dus dat wordt zeker slikken en ik ben ook wel ‘bang’ voor het effect daarvan op de langere termijn.

Natuurlijk vind ik het ook sneu voor een ondernemer die zijn/haar droom in duigen ziet vallen. Maar dat zou allemaal wel meevallen als er dan voldoende kansen elders zijn. Geen idee of die kansen er weer voldoende gaan komen.
<<

Anoniem332

Bericht 14 Jan 2021 07:31

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

@caulfield dat mag. Was vooral bedoeld om te laten zien dat het geld dat de overheid nu uit geeft aan steun, niet in een bodemloze put terecht komt. Maar met een cirkel weer terug komt. Uiteraard is dit een simpel voorbeeld, er komt geen bank aan te pas en iedereen heeft het zelfde bedrag schuld bij 1 persoon.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Jan 2021 07:48

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Ben ik niet met je eens Char. Sommige mensen leveren veel meer in dan anderen. Een ondernemer is veel harder de sjaak dan iemand in vaste dienst bij de gemeente, bijvoorbeeld (en nee dat geldt niet voor alle ondernemers). Was het maar gelijk verdeeld, hoe we klappen opvangen, maar dat is het juist niet.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 14 Jan 2021 08:39

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Ik het geval van mijn voorbeeld weet ik natuurlijk niet hoe de situatie was voor de corona crisis.

Mijn man werkt ook als zelfstandige maar dan in de bouwsector, hij heeft het juist heel erg druk. Wij hoeven dus financieel niet in te leveren.
⁠♡♡♡
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 14 Jan 2021 10:51

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Caulfield schreef:Ben ik niet met je eens Char. Sommige mensen leveren veel meer in dan anderen. Een ondernemer is veel harder de sjaak dan iemand in vaste dienst bij de gemeente, bijvoorbeeld (en nee dat geldt niet voor alle ondernemers). Was het maar gelijk verdeeld, hoe we klappen opvangen, maar dat is het juist niet.


Ik bedoel niet dat het eerlijk verdeeld is hoor. Maar ik bedoel wel dat het opvangen van individuele klappen een stuk “eenvoudiger” is als de rest van het systeem in stand blijft/goed draait. Dan is het bij wijze van spreken alleen nodig om afscheid te nemen van je persoonlijke droom, maar zijn er genoeg andere banen om in verder te gaan. Maar omdat nu juist ook de normaal gesproken stabiele systemen niet zo vanzelfsprekend meer zijn, is het opvangen van zo’n klap en het vinden van een alternatief ook niet meer vanzelfsprekend.

En ook voor mensen die een vaste en stabiele baan hebben denk ik dat er in de toekomst wel het eea gaat/moet veranderen, omdat we met elkaar de economie weer moeten opbouwen. Dus is ga er voor mijzelf bijv vanuit (heb een vaste baan in het hoger onderwijs) dat mijn vaste lasten/belasting de komende jaren weleens fors meer zouden kunnen worden. Dat laatste vind ik overigens logisch, want we zullen hier sámen weer uit moeten komen.
<<

Anoniem307

Bericht 15 Jan 2021 23:44

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Uffe schreef:Ik het geval van mijn voorbeeld weet ik natuurlijk niet hoe de situatie was voor de corona crisis.

Mijn man werkt ook als zelfstandige maar dan in de bouwsector, hij heeft het juist heel erg druk. Wij hoeven dus financieel niet in te leveren.

Mijn man zit al 5 weken thuis. Omdat de meeste bouwplaatsen zijn stilgelegd door Corona op de bouwplaats.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 16 Jan 2021 09:36

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Vanaf komende week hebben ze het rooster op school veranderd en ik vind het echt waardeloos. De examenleerlingen moeten op school les krijgen, dus dat betekent dat ik alle dagen naar school moet en van daaruit ook online les moet geven aan mijn andere klassen. Nou is dat nog wel te overzien (behalve dat ik het niet fijn vind om weer elke dag te moeten reizen) maar er mogen nog maar 15 leerlingen in een lokaal (pubers moeten ook weer 1,5m afstand houden), dus als ik een examenklas les geef, wordt die groep over twee lokalen vverdeelden moet ik twee lokalen in één les bedienen 😑 en dan zijn de lessen ook maar 35 minuten ipv 50 omdat het online rooster dat hiermee samenhangt geen 50 minuten online lessen wilde, te lang voor de leerlingen. Daarnaast zijn alle extra begeleidingsuren alleen nog voor de examenleerlingen (Want anders moet ik in een les van 35 minuten en leerlingen in het lokaal en leerlingen via de computer bedienen) en na de lessen krijgen ze ook nog eens extra versterkingslessen 😑 ofwel, al mijn tijd gaat naar mijn examenleerlingen en ik heb nergens meer tijd om mijn andere klassen extra te ondersteunen. Die examenleerlingen is gewoon erop of eronder naar mijn idee, als ik meer kan investeren in die andere klassen, zijn alle achterstanden sneller recht getrokken en hebben we volgend jaar misschien wel een 'normale' examenjaar.
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Jan 2021 09:56

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Wat lastig dat je gewoon je aandacht niet eerlijk kan verdelen. Wel fijn voor de examenleerlingen dat zij veel support krijgen maar kan me je frustratie voorstellen. Oh en wel lekker op zich dat je op school mag en kunt werken toch?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem296

Bericht 16 Jan 2021 11:42

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Ik ben echt even helemaal klaar met corona. Ik kan geen leuke dingen meer bedenken om te doen. Ons wereldje is enorm klein geworden. Iemand tips voor actieve leuke dingen?

Ik doe al een cursus en heb net een kookboek bestelt zodat we paar keer per week een random bladzij open slaan en dat dan gaan maken. Liefst niet iets wat veel geld kost, want er komt weinig inkomen binnen op het moment.

(wandelen, sporten, yoga doen we allemaal al)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Jan 2021 11:48

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Vervelend Max! Is er iets in huis wat je (low budget) op kunt knappen?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem296

Bericht 16 Jan 2021 11:51

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Nee we wonen pas een jaar in dit huis en hebben het helemaal verbouwd daarvoor. Dus is precies zoals we het hebben willen :-)
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 16 Jan 2021 11:51

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Niekske schreef:Vanaf komende week hebben ze het rooster op school veranderd en ik vind het echt waardeloos. De examenleerlingen moeten op school les krijgen, dus dat betekent dat ik alle dagen naar school moet en van daaruit ook online les moet geven aan mijn andere klassen. Nou is dat nog wel te overzien (behalve dat ik het niet fijn vind om weer elke dag te moeten reizen) maar er mogen nog maar 15 leerlingen in een lokaal (pubers moeten ook weer 1,5m afstand houden), dus als ik een examenklas les geef, wordt die groep over twee lokalen vverdeelden moet ik twee lokalen in één les bedienen 😑 en dan zijn de lessen ook maar 35 minuten ipv 50 omdat het online rooster dat hiermee samenhangt geen 50 minuten online lessen wilde, te lang voor de leerlingen. Daarnaast zijn alle extra begeleidingsuren alleen nog voor de examenleerlingen (Want anders moet ik in een les van 35 minuten en leerlingen in het lokaal en leerlingen via de computer bedienen) en na de lessen krijgen ze ook nog eens extra versterkingslessen 😑 ofwel, al mijn tijd gaat naar mijn examenleerlingen en ik heb nergens meer tijd om mijn andere klassen extra te ondersteunen. Die examenleerlingen is gewoon erop of eronder naar mijn idee, als ik meer kan investeren in die andere klassen, zijn alle achterstanden sneller recht getrokken en hebben we volgend jaar misschien wel een 'normale' examenjaar.


Bij ons hebben ze het anders aangepakt, ook naar school voor de examenklassen, en dat houdt ook in dat de online lessen voor de andere klassen vooral vanaf school moet geven, want er is nauwelijks tijd om tussendoor naar huis te gaan.
Maar de examenklassen zijn wel in twee groepen verdeeld, de ene dag is groep A op school, de andere dag groep B. Dit houdt dan wel in dat de ene week de ene groep 3 lessen bij me op school kan volgen en dat de andere groep deze les dan vanaf thuis moet volgen, ook niet ideaal.
Verder is er geen extra begeleiding voor deze leerlingen en wordt er een 40 minuten rooster gedraaid zodat we in de middagen wat meer tijd hebben voor voorbereiding. Al dekt het de lading bij lange na niet, voor 40 minuten online les ben ik zeker 1 uur aan het voorbereiden, maar meestal een stuk langer.
Ik heb ook geen idee wat het beste werkt. Twee klassen in verschillende lokalen tegelijk lesgeven zie ik in elk geval ook niet zitten.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Jan 2021 12:08

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Max schreef:Nee we wonen pas een jaar in dit huis en hebben het helemaal verbouwd daarvoor. Dus is precies zoals we het hebben willen :-)


Dat is op zich heel erg fijn maar wel saai nu
Let's discover the world together.
<<

Anoniem315

Bericht 16 Jan 2021 12:12

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Niekske, wat lastig zeg! Ik studeer momenteel aan een hogeschool en toen ze nog open waren, zetten ze in het ene lokaal een scherm aan en in de andere klas was de docent aanwezig. Voor vragen en extra uitleg, liep de docent dan een aantal keer heen en weer. De les daarna wisselden de groepen van lokaal.
<<

Anoniem313

Bericht 16 Jan 2021 12:22

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Max schreef:Ik ben echt even helemaal klaar met corona. Ik kan geen leuke dingen meer bedenken om te doen. Ons wereldje is enorm klein geworden. Iemand tips voor actieve leuke dingen?

Ik doe al een cursus en heb net een kookboek bestelt zodat we paar keer per week een random bladzij open slaan en dat dan gaan maken. Liefst niet iets wat veel geld kost, want er komt weinig inkomen binnen op het moment.

(wandelen, sporten, yoga doen we allemaal al)


Ugh, ja, herkenbaar. Ik was tijdens de vorige lockdown nog wel bezig met groenten fermenteren (kimchi maken) en infusies maken. Dat laatste kan met goedkope wodka, en dan kruiden en andere smaakmakers naar eigen voorkeur toevoegen, evt suiker en een paar weken laten staan.
Ook ben ik met een vriendin een boekenclub begonnen. We hebben allebei iemand erbij geregeld die de ander niet kent en inmiddels hebben we ook een vijfde lid. We kiezen gezamenlijk een boek en bespreken ‘m tijdens een Zoom borrel.
<<

Anoniem303

Bericht 16 Jan 2021 13:19

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Die infusies klinken interessant Caulfield!

Zou een lockdownbezigheden/lockdownhobby-topic niks zijn? Bij mij komt de verveling ook af en toe mijn neus uit.
<<

Anoniem296

Bericht 16 Jan 2021 13:50

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Wat een leuk idee Caulfield, een boekenclub! Ben inderdaad ook veel aan 't lezen. Heb 't met vriendinnen er vaak over dat we zo weinig meemaken (en dus minder te bespreken hebben) maar dat is wel een leuk en kneuterig idee!

Ik zit ook met smart op maart te wachten, zodat we weer lekker kunnen gaan tuinieren. Hebben vorig voorjaar en zomer echt van alles en nog wat gekweekt. Willen dit jaar ook ons buiten keukentje op het dak gaan afmaken.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25115

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 16 Jan 2021 15:20

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Ik las net dat Gommers geeft gezegd dat een lockdown tot de zomer niet ondenkbaar is als de Britse variant de overhand krijgt. 😱😖😭 Ik word echt naar van zulke berichten joh.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem296

Bericht 16 Jan 2021 15:22

Re: Het grote Corona klaag-zaag-steun-en-kreun-topic

Ik vind dat soort uitspraken ook een beetje nutteloos. Ze weten 't gewoon niet. Niemand weet 't. Ja dat is mogelijk, maar het is ook mogelijk dat we er eerder uit zijn, of later zelfs.
Van dat soort uitspraken worden mensen alleen maar depressiever en hebben mensen nog minder zin zich aan de regels te houden.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers