Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Anoniem16

Bericht 27 Nov 2013 08:43

Re: Schoolgaande kinderen topic

Silly-One schreef:
Printje schreef:Rijmen is een kwestie van het kwartje moet vallen, je kunt dit oefenen maar hoort een kind dit niet dan hoort het het niet. Ik heb veel kinderen in groep twee die het nog niet voldoende beheersen, lees alleen nog maar onzinwoorden kunnen bedenken ipv echte woorden.


Even hier kort op inhakend. Niet kunnen rijmen is wel iets om in de gaten te houden. Ik kan het niet, zal het ook nooit leren. Uiteindelijk bleek het een voorteken te zijn dat ik dyslectisch ben. Veel mensen met deze diagnose kunnen niet rijmen. Ik zeg niet al iedereen dan dyslectisch zal zijn, maar het kan wel een teken zijn.


Klopt idd maar dan spelen er vaak ook nog meer dingen mee. Rijmen is echt een kwartje dat moet vallen, maar er kan idd ook meer aan de hand zijn dat is waar.

Zo schijnt ook niet kruipen als baby ook verband te houden met dyslexie. Uiteraard niet altijd he
<<

Anoniem115

Bericht 27 Nov 2013 08:51

Re: Schoolgaande kinderen topic

Vandaag R. thuis gehouden van school en straks naar de huisarts.
Gisteravond is hij van 11-12 wakker geweest. Vannacht van kwart voor 5 tot half 6 ook.
Sinds begin vasn de maand hoest hij al. Pufjes helpen niet.
En vanmorgen begon hij ineens over oorpijn.
<<

Anoniem112

Bericht 27 Nov 2013 19:31

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn oudste gaat begin april naar school en zijn vriendinnetje een half jaar later, nu had ik het erover met mijn vriendin (dat is de moeder van dat meisje) nu zei ze zelf dat ze haar dochter het eerste jaar alleen smorgens naar school laat gaan, en pas vanaf vijf jaar de normale tijden.. Ik vond dit zo apart... Ik weet dat ze pas leerplichtig zijn met vijf jaar maar dan nog.. Hoe doen jullie dit? En zijn er kinderen in de klas bij jouw kind die ook maar halve dagen komen?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 27 Nov 2013 20:05

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wij staan daar niet zo achter, laten hem liever zo normaal mogelijk in het ritme meedraaien. Toevallig houden we hem morgen een dagje thuis, omdat we merken dat hij dat even nodig heeft. Dat wordt dan de tweede keer in de vier weken dat hij nu naar school gaat.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem16

Bericht 27 Nov 2013 20:38

Re: Schoolgaande kinderen topic

Annemijn schreef:Mijn oudste gaat begin april naar school en zijn vriendinnetje een half jaar later, nu had ik het erover met mijn vriendin (dat is de moeder van dat meisje) nu zei ze zelf dat ze haar dochter het eerste jaar alleen smorgens naar school laat gaan, en pas vanaf vijf jaar de normale tijden.. Ik vond dit zo apart... Ik weet dat ze pas leerplichtig zijn met vijf jaar maar dan nog.. Hoe doen jullie dit? En zijn er kinderen in de klas bij jouw kind die ook maar halve dagen komen?


Ik zou dit echt enorm afraden, een heel jaar maar halve dagen naar school. Dat kindje komt direct in groep 1 terecht en wanneer je het continue maar halve dagen laat gaan mist het enorm veel. Daarnaast is het voor de structuur en regelmaat ook niet goed, binding met de klas etc.
Een maand oke maar een heel jaar, kan me ook niet voorstellen dat een juf dat goed vindt.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 27 Nov 2013 20:41

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou er zelf niet van tevoren al voor kiezen om mijn kind halve dagen te laten gaan. Ik zou gewoon naar mijn kind kijken en daarop baseren wanneer ze wel/niet naar school gaan.
Ik denk zelf niet dat het niet goed is voor structuur/regelmaat en binding met de klas, het kind gaat wel gewoon elke dag naar school, dus dat zal wel meevallen.
<<

Anoniem16

Bericht 27 Nov 2013 20:44

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja maar een kind leert zo dus niet het ritme van een dag op school. Je doet de middagen vaak andere dingen als in de ochtend bijv. Daarnaast vindt het kind het zelf vaak helemaal niet leuk om als enigste iets niet te doen uit de klas. Vaak zijn het de ouders die veel moeite hebben met hun kinderen hele dagen loslaten. En ook dat begrijp ik maar voor het kind is het het beste om gewoon meteen te beginnen zoals het hoort. En idd werkt dat niet dan kijken we samen naar hoe het oor het kind wel werkt.
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:09

Bericht 27 Nov 2013 20:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou er ook niet bewust voor kiezen. En zeker ook niet een jaar lang.
Kleuters bij ons op school blijven zelden thuis. Een enkeling komt wel eens een halve dag.
💜💜💙💙
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Nov 2013 20:55

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik zou dat ook niet doen, je plaatst je kind toch in een uitzonderingspositie. Ik vraag me ook af of de school daarmee akkoord gaat. Dat je kind nog niet leerplichtig is wil volgens mij niet zeggen dat je je kind maar kan komen halen en brengen wanneer je zin hebt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 27 Nov 2013 20:56

Re: Schoolgaande kinderen topic

Susan schreef:Ik zou dat ook niet doen, je plaatst je kind toch in een uitzonderingspositie. Ik vraag me ook af of de school daarmee akkoord gaat. Dat je kind nog niet leerplichtig is wil volgens mij niet zeggen dat je je kind maar kan komen halen en brengen wanneer je zin hebt.



Precies ook dat.
<<

Anoniem112

Bericht 27 Nov 2013 21:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Printje schreef:
Susan schreef:Ik zou dat ook niet doen, je plaatst je kind toch in een uitzonderingspositie. Ik vraag me ook af of de school daarmee akkoord gaat. Dat je kind nog niet leerplichtig is wil volgens mij niet zeggen dat je je kind maar kan komen halen en brengen wanneer je zin hebt.



Precies ook dat.



Nou dit zei ik dus ook tegen haar maar kreeg als antwoord: ik geef er niets om wat de school en andere denken, ze is nog zo jong en niet leerplichtig.. En toen zei ik: maar wat nou als ze wel weet dat de rest van de kinderen wel gaat, toen zei ze: dat weet ze dan toch niet..
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 27 Nov 2013 21:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Susan schreef:Ik zou dat ook niet doen, je plaatst je kind toch in een uitzonderingspositie. Ik vraag me ook af of de school daarmee akkoord gaat. Dat je kind nog niet leerplichtig is wil volgens mij niet zeggen dat je je kind maar kan komen halen en brengen wanneer je zin hebt.


Helemaal mee eens.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem16

Bericht 27 Nov 2013 21:04

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik denk dat de juf tzt wel met haar zal praten. Ze zal er misschien ook gewoon aan moeten wennen dat haar kindje naar school gaat. En alle kinderen hebben dat echt wel in de gaten wanneer zij als enigste opgehaald worden of de middag thuis blijven. Ze zijn niet gek ;)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Nov 2013 21:07

Re: Schoolgaande kinderen topic

Annemijn schreef:Nou dit zei ik dus ook tegen haar maar kreeg als antwoord: ik geef er niets om wat de school en andere denken, ze is nog zo jong en niet leerplichtig.. En toen zei ik: maar wat nou als ze wel weet dat de rest van de kinderen wel gaat, toen zei ze: dat weet ze dan toch niet..


Nou, ik vermoed dat de school het niet alleen bij denken houdt. Als ik morgen naar school ga en meld dat ik Yrsa tot oktober 2014 alleen de ochtenden laat gaan omdat ik dat beter vind dan weet ik zeker dat ze daar niet zomaar mee akkoord gaan, en terecht. Het gaat ook niet alleen om leerplicht, je hebt ook gewoon een overeenkomst met de school en dan hou je je gewoon aan hun programma. Dat je kind incidenteel verzuimt, daar zal geen school moeilijk over doen, maar het is echt niet de bedoeling dat je even zelf een afwijkende dagindeling voor je kind opstelt. Ik denk dat zij een beetje een te optimistisch beeld heeft van haar eigen zeggenschap hierin. Wat ik al zei, dat je kind niet leerplichtig is wil niet zeggen dat je als ouder kunt doen en laten waar je zin in hebt.

Ik vind het trouwens ook zielig voor het kind, zij krijgt echt wel in de gaten dat ze als enige niet in de middag gaat.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem58

Bericht 28 Nov 2013 07:54

Re: Schoolgaande kinderen topic

Eens met mijn voorgangers.
Bij Christian in de klas was een meisje dat echt heel erge moeite had met afscheid nemen en naar school gaan en die is een hele tijd door haar moeder om 11u opgehaald, maar de andere kinderen gaan dan echt vragen vragen stellen. Ik vind het ook raar als ouder om zoiets te willen beslissen. Laat je kind dan thuis tot het wel leerplichtig is.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 28 Nov 2013 08:45

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nou zo raar vind ik eigenlijk allemaal nou ook weer niet. Wel dat die moeder dat nu al heeft bedacht. Maar als je kind er de eerste maanden gewoon nog niet aan toe is om al hele dagen te gaan, dan houd je het toch de middagen thuis. Er zullen best kinderen zijn die snel vermoeid zijn of heel snel overprikkeld en waar het de eerste tijd beter voor is om alleen ochtenden te gaan.
Als ik naar de klas kijk van mijn dochter, dan denk ik dat er geen kinderen zijn die het heel gek of stom zouden vinden als iemand maar halve dagen komt.
Kinderen zijn toch niet voor niks pas leerplichtig vanaf 5 jaar (en dan nog niet voor 100%), dat geeft wel tijd om het rustig op te bouwen als dat beter is voor het kind.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 28 Nov 2013 09:01

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ja, de eerste periode en in overleg met de school, dat vind ik ook niet gek, maar de houding van die moeder vind ik wel heel raar, dat ze denkt zoiets op eigen houtje te kunnen bepalen voordat haar kind ook maar een voet in die hele school heeft gezet en dan ook maar meteen heeft bedacht dat ze het het hele eerste jaar zo gaat doen. Als je kind eenmaal naar school gaat, je merkt dat het nog niet hele dagen gaat, je gaat met de school in overleg om een oplossing te vinden en je komt er dan samen op uit om je kind zolang het nodig is nog halve dagen te laten gaan (een heel jaar vind ik dan al wel wat ver vooruit gedacht) dan vind ik dat heel iets anders dan dit, dat je al een half jaar van tevoren gaat bekokstoven dat je het zo gaat doen zonder dat je weet of het eigenlijk wel nodig is en er dan ook meteen bij zegt dat je er schijt aan hebt wat de school daarvan vindt. Ja, dat vind ik dus wel 'zo raar'.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem58

Bericht 28 Nov 2013 09:21

Re: Schoolgaande kinderen topic

Precies, wat Susan zegt. Dat meisje uit Christian zijn klas was als voorbeeld van hoe kinderen denken. Bij dat meisje vond ik het helemaal niet raar, en die moeder deed er alles aan om toch te stimuleren dat ze naar school wilde.
<<

Anoniem193

Bericht 28 Nov 2013 09:51

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bij ons zijn er minstens 5 kinderen uit groep 1 die standaard niet komen op de 2 middagen en er wordt helemaal niet moeilijk over gedaan. Voor de kinderen uit groep 2 is dat wel lekker rustig.
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 09:27

Bericht 28 Nov 2013 10:37

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bij mij zijn ze de eerste maanden ook alleen de ochtenden geweest. De middagen hadden ze echt nog niet getrokken. De meeste kindjes starten hier eerst met de ochtenden. C is in jan begonnen, voor de zomervakantie wel een paar keer smiddags geweest en op een gegeven moment weer op, dus op advies vd juf thuis gehouden en nu na de zomervakantie gaat hij wel smiddags.
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Anoniem16

Bericht 28 Nov 2013 20:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier starten alle kinderen gewoon met volle dagen en wanneer het niet gaat kan er natuurlijk bekeken worden hoe we het beter kunnen oplossen.
En andere kinderen vinden het ook niet gek want het is prima uit te leggen maar een kind is toch een uitzondering.

Het komt ook bijna niet meer voor dat kinderen eht niet trekken is mijn ervaring omdat het grote gros ook dagverblijf gewend is, vaak meerdere dagen.
<<

Anoniem331

Bericht 28 Nov 2013 20:07

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wij zijn gestart met alle ochtenden. En gewacht tot ze zelf aangaf dat ze ook de middagen wou. Heeft een maand of 3 geduurd. Daar zijn de juffen ook voorstander van. Gelukkig.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 28 Nov 2013 20:09

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik vind dat ook niet raar, zolang het in overleg is. Wel dat je al bepaalt dat je kind een heel JAAR halve dagen gaat zonder dat je ook maar weet hoe je kind school ervaart en dat je ook meteen al roept dat het je niet interesseert wat de school ervan vindt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem16

Bericht 28 Nov 2013 20:17

Re: Schoolgaande kinderen topic

Uiteraard mogen kinderen, wanneer ouders aangeven hele dagen lastig te vinden, ook eerst ochtenden komen daar doen we niet moeilijk over maar het streven is gewoon hele dagen. Kinderen willen ook niet anders omdat we continuerooster hebben en de kinderen willen dan helemaal niet naar huis. Het is een groter drama wanneer kinderen eerder opgehaald worden vaak ;)
<<

Anoniem331

Bericht 28 Nov 2013 20:21

Re: Schoolgaande kinderen topic

Maar ze moeten dan eerst wel dus hele dagen proberen?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers