Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Konijnen

<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 07 Dec 2020 22:32

Konijnen

Mijn zoon heeft 2 konijnen van, nu 10 weken oud, gekregen voor zijn verjaardag. Ze hebben een mooi (groot) hok met een buiten rengedeelte. Ik heb vroeger ook altijd konijnen gehad, maar je leest op internet zoveel verschillende manieren hoe mensen met konijnen omgaan.. en nu ben ik op zoek naar wat tips.

Wat geven jullie ze te eten, welke hoeveelheden? Hebben jullie een losse ren, of lopen ze ook binnen rond, of in de tuin? Nog andere tips? :smile:
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 07 Dec 2020 22:40

Re: Konijnen

Wij hebben een Franse hangoor in huis, mijn vader heeft een heel groot hok voor hem gebouwt (het is een groot dressoir maar ipv opbergruimte is het dus konijnenhok) maar meestal loopt hij los in de kamer. En in de zomer kan hij dan naar buiten. Daar kan hij de hele tuin door, heerlijk vindt hij dat! Hij heeft wel zijn vaste slaap en schuilplekjes daar.

Hij krijgt Sience Selective te eten, we houden de hoeveelheden die op de verpakking staan aan. Ook krijgt hij kruidenhooi onbeperkt.
Hij is heel zindelijk en doet alles in zijn konijnen"toilet". Die maak ik iedere dag schoon en zo ruik je dus eigenlijk niet dat er een konijn in huis is. Alleen als hij echt net heeft geplast ruik je het heel iets. Verder heeft hij geen bodembedekking in zijn kooi, houden Franse hangoren niet zo van dus dat is echt ideaal omdat het niet zoveel zooi geeft steeds.
10.04.17
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 07 Dec 2020 22:45

Re: Konijnen

O jullie hebben hem wel echt binnen dus! Wij hebben ze buiten in een hok en heb ze wel paar keer binnen gehad, maar eigenlijk moet je dat niet te vaak doen ivm temperatuur verschil zeggen ze. Wat geven jullie verder aan bv. groente, of alleen hooi en voer? En we hebben idd bodembedekking en stro, dat ligt overal haha.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 07 Dec 2020 23:07

Re: Konijnen

Wat voor soort konijnen heb je?
Dat scheelt namelijk in voer. Aangezien jou konijnen nog jong zijn met je ze sowieso niet voer voor volwassenen konijnen geven.
Kijk bijv bij pets place dan vind je voer voor verschillende leeftijden.

Ze kunnen wel buiten gehouden worden, maar omdat ze nog zo jong zijn zou ik als het behoorlijk gaat vriezen wel een tijd in de garage (als je die hebt) zetten.

Tevens 2 konijnen hebben eigenlijk een hok met een best grote buitenren nodig zodat ze voldoende kunnen bewegen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 07 Dec 2020 23:09

Re: Konijnen

Qua groenten zou ik nu nog even wachten gedurende hun leeftijd, maar later kun je ze bijv een klein beetje witlof geven naast hun gewone voer. Daar zijn ze gek op.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 07 Dec 2020 23:11

Re: Konijnen

Geen idee, het zijn hele lieve konijnen met 1 hangoor en 1 omhoogstaand oor. Ja, we hebben nu voer via waar de konijnen vandaan komen, zit in bak opgeborgen, maar dacht misschien iemand goede tip.

We hebben geen garage, ze staan onder een overkapping, maar als het echt heel koud is kunnen we ze misschien wel in de schuur zetten, die is meer afschermt. Het is alleen wel lomp hok om te verplaatsen met het losse buitengedeelte, daar hebben we ook stro in gelegd, omdat het op de tuintegels is.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 07 Dec 2020 23:12

Re: Konijnen

Hoezo wachten? We hebben begrepen dat kleine beetjes al kan / mag, hoezo zou dat niet goed zijn? Ik heb ze wat stukjes wortel / appel / ijsbergsla gegeven en ze vinden het heerlijk. Kleine hoeveelheden en verdeeld over dagen natuurlijk.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 07 Dec 2020 23:13

Re: Konijnen

Pippa schreef:O jullie hebben hem wel echt binnen dus! Wij hebben ze buiten in een hok en heb ze wel paar keer binnen gehad, maar eigenlijk moet je dat niet te vaak doen ivm temperatuur verschil zeggen ze. Wat geven jullie verder aan bv. groente, of alleen hooi en voer? En we hebben idd bodembedekking en stro, dat ligt overal haha.


Ja hij en zoon zijn echt elkaar beste vriendjes, heel schattig!
Temperatuurswisselingen kunnen ze inderdaad niet zo goed tegen, onze Bob gaat alleen bij minstens 20 graden naar buiten toe.

Hij krijgt af en toe wel een worteltje of andere groente of wat fruit, maar niet heel vaak.
En we hebben ook wel konijnensnoepjes, ook van Sience Selective, iets met tijm. Maar die krijgt hij bijna nooit, ik vergeet altijd dat we ze hebben.
10.04.17
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 07 Dec 2020 23:24

Re: Konijnen

Onze konijnen zitten buiten. Ze hebben een betegelde ren van 5x1 meter, met een zandbak, schuilhok en tunnels.
Science selective staat bekend als het beste voer. Hier krijgen ze per dag 15 gram per kilo konijn van. Samen wegen ze 3kg dus 45 gram brokjes per dag. Verder een emmer hooi, een konijn zou zijn eigen grootte aan hooi op een dag moeten eten. Ze krijgen regelmatig takken voor hun tanden, van wilg, braam, appel, kers of framboos. Soms wat 'konijnenbladeren' van de kinderen. Maar verder weinig groenvoer
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Annouk.

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 152

Geregistreerd: 06 Okt 2013 20:37

Bericht 07 Dec 2020 23:26

Re: Konijnen

Wat leuk 2 konijnen! Welke geslachten zijn het? En zijn ze buiten geboren?

Ik heb mijn konijnen binnen in een ‘konijnenkamer’ (9m2) en daarnaast mogen ze los in huis, maar ze blijven uit zichzelf eigenlijk altijd in hun kamer. Ik geef ze Science Selective en Beaphar Care+ te eten (ik meng dit), 15 gram met z’n tweeën (maar dit is te weinig voor jonge konijnen). Daarnaast krijgen ze kwalitatief goed hooi (bergweidehooi) en dagelijks veel soorten verse groente. Denk hierbij aan andijvie, broccoli, tomaat, witlof, bleekselderij etc. Ik zou zelf geen fruit geven, dit bevat veel suikers en ze kunnen er van aan de diarree gaan. Je kunt op de site Bunnybunch heel veel goede, betrouwbare informatie vinden!

Wist je trouwens dat een koppel konijnen minimaal 4m2 permanente leefruimte nodig heeft? Toen ik mijn konijnen buiten had, heb ik een overdekte ren aan hun hok laten maken van 7m2. Zo hadden ze lekker de ruimte en waren ze ook beschermd tegen roofdieren. Houd er wel rekening mee dat konijnen hele goede gravers zijn.

Oja, wat ik ook nog even mee wil geven: als je konijn niet eet, dan kan dit niet wachten maar is dit een spoedgeval!

Heel veel plezier met de konijnen 🐰🐰
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.
<<

Anoniem299

Bericht 08 Dec 2020 18:08

Re: Konijnen

Als je iets wil weten ooit een keer ik weet erg, erg veel over konijntjes :hulde:

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers