Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat moeten kleuters kunnen?

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 01 Dec 2020 13:25

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Oh jee Mb wat snel idd! Aan de andere kant zijn er ook genoeg jonge kindjes die al heel zelfstandig zijn dus het kan wel, en het is misschien ook maar net wanneer je er een beetje mee begint (hier dus gemiddeld een stuk later). Maar dan moet je kind er wel een beetje aan toe zijn/ open voor staan. Ik neem aan dat er in België dan ook wel iets meer begeleiding is voor die kleintjes dan?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 01 Dec 2020 13:32

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Hier ook een luie donder die alles prima kan. Maar thuis verwacht hij dat ik het doe. Meestal laat ik hem in z’n sop gaarkoken, maar als ik haast heb pak ik toch even snel z’n sokken of schoenen en doe ik ze bij hem aan. Daar wacht hij natuurlijk op, maarja.

Op school doet hij het allemaal zelf. Hij zegt het ook gewoon: ik wil dat alleen op school zelf doen mama, als jij er bent moet jij het doen. Lekker dan.

Anyway, ik zou me er zoals gezegd niet druk om maken, het komt echt goed. Als ik zie wat D. ik die ene maand school al heeft geleerd allemaal, niet normaal hoe snel ze alles oppakken.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Dec 2020 13:35

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Ja merk je zulke sprongen Elliot? Wat leuk! Heeft hij het naar z'n zin?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 01 Dec 2020 13:47

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Heel herkenbaar Elliot. Echt bizar hoe snel dat gaat he? Vind dit echt een hele leuke fase. Je merkt aan L dat ze blij is dat ze weer wat uitdaging heeft. Ze wordt weer wat rustiger ofzo (tenzij ze echt moe is van school haha).

Over sokken en schoenen aan en uit doen; hier zijn de rollen tegenwoordig omgedraaid. Zij doet het nu voor mij 🤣
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Dec 2020 13:51

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Haha wat een lief hulpje Dee. Handig!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem318

Bericht 01 Dec 2020 14:24

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Zora schreef:Oh jee Mb wat snel idd! Aan de andere kant zijn er ook genoeg jonge kindjes die al heel zelfstandig zijn dus het kan wel, en het is misschien ook maar net wanneer je er een beetje mee begint (hier dus gemiddeld een stuk later). Maar dan moet je kind er wel een beetje aan toe zijn/ open voor staan. Ik neem aan dat er in België dan ook wel iets meer begeleiding is voor die kleintjes dan?


Ik hoop het! Er is wel gewoon maar 1 juf per klasje. Maar goed, blijkbaar is het mogelijk dat peuters al zindelijk zijn, anders hadden ze die regel allang afgeschaft. Er zijn zelfs franstalige scholen, waar niet zindelijke peuters geweigerd worden. Zo streng zijn ze op onze (nederlandstalige) school niet, maar eenmaal gestart is het wel de bedoeling dat het een kwestie van hoogstens een paar weken is en niet van maanden.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 01 Dec 2020 14:37

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Marin schreef:Wat moeten kleuters allemaal kunnen als ze naar de basisschool gaan? Wat wordt er allemaal verwacht?
Kleren zelf aan- en uittrekken? (met gym enzo)
Zelf billen afvegen?
Bekers en lunchtrommels openen?

Wat nog meer?

Ik begin me beetje zorgen te maken over wat er allemaal verwacht wordt van vierjarige kleuters die net beginnen. We oefenen hard met aankleden enzo maar het gaat nog niet van een leien dakje. Ik hoor wel meer dat jongetjes zich er sneller makkelijk vanaf maken dan meisjes. O gaat gewoon op de grond liggen en zegt dat ik z'n schoenen uit moet trekken (ja doei, kan ie prima zelf) dus we oefenen het wel maar het is een beetje een luie donder. Als het aan hem zou liggen, zou ik 'm waarschijnlijk op z'n achttiende nog aankleden. Broeken en truien vindt hij ook echt nog lastig.

Wat moesten jullie kinderen kunnen? En konden ze dat ook?

Ik hoorde al van ouders die ik sprak wiens kinderen net begonnen, dat er niet echt duidelijke communicatie was vanuit onze school. Kan er zelf wel naar vragen maar vast een beetje een globaal idee is wel fijn.


Ik zou me er niet te druk om maken hoor. Ons zoontje kon wel zn jas aan en uit doen maar nog niet dicht doen, dat had ie op school zo geleefd. Aan en uitkleden ging in t begin nog wat moeizaam maar dat was ook zo geleerd.
Billen afvegen kon (en mocht hij van ons) nog niet zelf en dat deed de juf voor de Corona shit nog wel, nu moet hij het zelf doen.

Knippen zouden ze moeten kunnen enz enz. Ik vond het belangrijkste dat hij zindelijk was en de rest komt vanzelf en dat was ook zo.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 01 Dec 2020 14:54

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Madame Butterfly schreef:
Zora schreef:Oh jee Mb wat snel idd! Aan de andere kant zijn er ook genoeg jonge kindjes die al heel zelfstandig zijn dus het kan wel, en het is misschien ook maar net wanneer je er een beetje mee begint (hier dus gemiddeld een stuk later). Maar dan moet je kind er wel een beetje aan toe zijn/ open voor staan. Ik neem aan dat er in België dan ook wel iets meer begeleiding is voor die kleintjes dan?


Ik hoop het! Er is wel gewoon maar 1 juf per klasje. Maar goed, blijkbaar is het mogelijk dat peuters al zindelijk zijn, anders hadden ze die regel allang afgeschaft. Er zijn zelfs franstalige scholen, waar niet zindelijke peuters geweigerd worden. Zo streng zijn ze op onze (nederlandstalige) school niet, maar eenmaal gestart is het wel de bedoeling dat het een kwestie van hoogstens een paar weken is en niet van maanden.


Spannend hoor! Gewoon maar kijken wat je kunt bewerkstelligen en anders is het niet anders 😬
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Dec 2020 14:56

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Wat spannend MB! Maar ze zullen het inderdaad vast gewend zijn met die pukkies.
Let's discover the world together.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1612

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 01 Dec 2020 15:42

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Madame Butterfly schreef:
Zora schreef:Oh jee Mb wat snel idd! Aan de andere kant zijn er ook genoeg jonge kindjes die al heel zelfstandig zijn dus het kan wel, en het is misschien ook maar net wanneer je er een beetje mee begint (hier dus gemiddeld een stuk later). Maar dan moet je kind er wel een beetje aan toe zijn/ open voor staan. Ik neem aan dat er in België dan ook wel iets meer begeleiding is voor die kleintjes dan?


Ik hoop het! Er is wel gewoon maar 1 juf per klasje. Maar goed, blijkbaar is het mogelijk dat peuters al zindelijk zijn, anders hadden ze die regel allang afgeschaft. Er zijn zelfs franstalige scholen, waar niet zindelijke peuters geweigerd worden. Zo streng zijn ze op onze (nederlandstalige) school niet, maar eenmaal gestart is het wel de bedoeling dat het een kwestie van hoogstens een paar weken is en niet van maanden.

Jeetje wat klinkt dat streng! Mijn kinderen zitten ook in België op school en daar waren ze helemaal niet zo streng hoor. Mijn zoontje was uiteindelijk pas zindelijk toen hij net 4 was en daar is nooit commentaar op gekomen. En ook met jas aantrekken en zo werd gewoon geholpen (en nog steeds zie ik dat kindjes uit zijn klas (2e kleuterklas) geholpen worden.

Hopelijk valt het bij jullie in de praktijk ook mee!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 01 Dec 2020 17:47

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Marin schreef:Ja merk je zulke sprongen Elliot? Wat leuk! Heeft hij het naar z'n zin?

Jaa hij vindt het fantastisch. Hele verhalen en elke dag zingt hij weer nieuwe liedjes. Hij telt ineens ook tot 50 (ok, soms zegt hij nog wel “tienentwintig” in plaats van dertig maar hee, hij is net 4) en hij roept ook echt van die classic basisschoolkreten zoals “ABC ik doe niet meer mee!”. Oh, en hij kent de dagen van de week ineens. Het is echt zo ontzettend leuk om dit te zien. Tot nu toe is dit echt mijn favoriete leeftijd. Enige nadeel is dat hij soms enorm moe/overprikkeld thuiskomt waardoor hij rond etenstijd niet erg gezellig is, en dat is hier sowieso altijd al een beetje gedoe omdat ik vaak alleen ben en dan ook met twee hongerige, vermoeide dreumessen zit natuurlijk. Maar goed, het is ook niet niks dat hij ineens 5 volle dagen naar school moet (continurooster hier). Dus we nemen dat maar even op de koop toe.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Dec 2020 17:49

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Ah dat klinkt lief en leuk. Ik zie dat O nu al sprongen maakt dus hij zal dat dan ook zeker doen. Fijn dat het zo goed gaat. En logisch dat hij moe is.
Let's discover the world together.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 01 Dec 2020 18:14

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Mijn zoon is inmiddels tien en zou het liefste willen dat ik hem nog steeds aankleed, douche enz. Maar op school doet hij vanaf het begin al alles zelf. Ik deed hem broeken met schuifknopen aan en makkelijke shirts of truien. En zo lui als hij thuis is, zo zelfstandig is hij op school.
2010 2012
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 01 Dec 2020 20:17

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Ik werk op een psz. Als een kind rond de 3.5 jaar oud is gaan we ze stimuleren om zelf de broek en onderbroek naar beneden te doen en omhoog. Met knopen helpen we ze nog. Ook moeten ze proberen om zelf de jas aan te doen, met de rits helpen we ook nog.
Als we merken dat kinderen dit nog echt niet kunnen, benoemen we dit ook naar ouders. Er zijn best veel ouders die nog alles voor de kinderen doen.
Ook laten we ze kennismaken met de schaar en het knippen, het hoeft nog niet netjes maar de knipbeweging willen we ze wel aanleren.
Verder observeren wij de kinderen ook en dit formulier gaat naar school (met toestemming van de ouders).
Hierop staat of ze de kleuren kennen, tot hoeveel ze kunnen tellen, grove motoriek (rennen, spingen), fijne motoriek (pengreep, blokjes stapelen), samenspelen etc.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 01 Dec 2020 22:34

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Ik werk niet op een school, maar wel elders met kinderen van die leeftijd. Ik heb kids van 3-5 jaar en ik merk nu er geen ouders mee naar binnen mogen dat kinderen echt heel veel zelf kunnen. Ouders vragen nog weleens of ze niet even moeten komen helpen, maar aangezien dat niet mag laat ik dat écht niet toe. En de meeste kinderen worden dan zo snel zelfstandig. Natuurlijk vergeten ze weleens iets, zijn er treuzelaars en moet ik weleens een rits oid dicht doen, maar kinderen van die leeftijd kunnen over het algemeen echt heel veel zelf als hulp geen optie is.
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 03 Dec 2020 12:00

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Hier gymmen de kleuters met hun kleren aan. De juf wil dat de kinderen op die dag schoenen aan hebben die ze zelf aan en uit kunnen trekken. Kleding hoeft dus niet uit.

Billen afvegen, geloof dat er bij de kleintjes nog geholpen wordt, in groep 2 niet meer. Maar mijn kinderen poepen bijna nooit op school. Thuis veegt onze zoon van 5 soms zelf en soms wij, armpjes zijn wat kort om het echt goed zelf te doen.

Rits van de jas, als ze dat nog niet kunnen, helpt een kind uit groep 2 hiermee (combi klas van 0-1-2)

Ik zou mij er als ik jou was niet te druk over maken. Blijven oefenen en wat lukt dat lukt en de rest komt wel. Als hij ziet dat klasgenoten het ook zelf doen is de kans groot dat hij dat ook graag wil.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Dec 2020 12:18

Re: Wat moeten kleuters kunnen?

Fijne reacties ook van de andere kant als juf/leidster Char en Wasmand!

Toevallig heeft hij gisteren voor 't eerst z'n billen zelf afgeveegd na de wc. Moest wel even controleren en dat was maar goed ook 😅 maar het begin van het zelf willen doen is er. Hij had zelfs z'n eigen onderbroek en broek weer omhoog gedaan. Normaal gesproken waggelt ie met z'n broek op z'n knieën naar mij toe dus dit is al vooruitgang haha.

Bedankt voor alle geruststellingen. Lekker blijven oefenen!
Let's discover the world together.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers