Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Anoniem16

Bericht 25 Nov 2013 20:37

Re: Schoolgaande kinderen topic

Twellie; ik snap je punt en nu 'mag' het natuurlijk nog omdat ze nog 4 jaar is. Onze kleuters gaan sowieso maar 4 dagen naar school, maar wel volle dagen. Het is niet zo zeer dat ik het vanaf de start belangrijk vind maar omdat je schreef tot de zomervakantie en dat vind ik wel weer erg lang. Zo komen ze veel moeilijker in het schoolritme, ze mist toch dingen omdat ze wel officieel in groep 1 zit toch? Dus in het begin zou ik het helemaal prima vinden maar daarna zou ik het wel willen gaan opbouwen.

Het is ook sneu als ze haar moeder weinig ziet, helemaal mee eens. Maar haar structureel van school thuis houden lijkt me ook dus niet helemaal een oplossing eigenlijk. ( al zie ik zelf nu al op tegen febr als mijn eigen ventje naar school gaat, vind het moeilijk)
<<

Anoniem115

Bericht 25 Nov 2013 23:02

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Randall, fijn dat R. het goed doet op school, vindt hij het ook leuk? En bieden ze hem extra uitdaging aan? Wanneer is hij 4 geworden?
Hier doet de school ook nog aan Citotoetsen, volgens mij is het ook niet per direct afgeschaft? Hier zijn in januari weer citotoetsen.


R. gaat met heel veel plezier naar school. Hij is 3-7 pas 4 geworden.
En ja, er wordt hem af en toe al spelletjes of speelgoed geboden met meer uitdaging.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 25 Nov 2013 23:13

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier gaat het ook heel goed! Hij vindt het ontzettend leuk op school en je merkt dat hij echt in het ritme begint te komen. We hebben hem vorige week woensdag thuisgehouden, omdat we merkten dat hij overprikkelt en oververmoeid begon te raken. Dat dagje thuis heeft hem goed gedaan. We krijgen van juf te horen dat hij heel goed doet, hij is erg sociaal en vindt goede aansluiting in de groep. Het enige wat hij nog niet echt leert is om op zijn stoeltje te blijven zitten tijdens het eten. Na schooltijd is hij over het algemeen ook erg vrolijk, pas tegen een uur of vijf begint hij echt moe te worden. Er is een meisje, met wie hij tegelijkertijd begonnen is, met wie hij heel veel optrekt. Hij praat veel over haar en ze doen veel samen op school. Haar moeder is toevallig een collega uit het ziekenhuis en we hebben al afgesproken dat ze binnenkort wel eens kunnen spelen. Enige wat me vandaag weer opviel is dat hij soms erg weinig eet: vorige week een keer alleen maar een banaan en vandaag alleen maar een broodje. Het is continu onderwijs, vanaf 8.30-14.00, ik vind dat te weinig voor zoveel uren. Als hij thuiskomt heeft hij dan ook echt honger. Zal de juf morgen vragen daar een beetje op te letten.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem73

Bericht 25 Nov 2013 23:19

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik heb nog geen schoolgaand kind maar vandaag zijn we op gesprek geweest op haar nieuwe school. Wij hebben een goed gevoel. Nou zit de psz daar dus ik ken de school wel.
Ik vind het wel erg spannend hoor. Volgend jaar gaat ze gewoon naar school, dat zal echt even wennen zijn!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 25 Nov 2013 23:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier gaat het ook erg goed. Donderdag 10 minuten gesprek, maar verwacht geen gekke dingen. De oudste daarentegen... die had een slecht rapport, 3 onvoldoende, een paar matig/voldoende een paar voldoende en 2 ruim voldoendes. Morgen een 10 minuten gesprek voor hem. Ik verwacht dat hij een jaar extra groep 4 gaat doen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:01

Bericht 26 Nov 2013 09:39

Re: Schoolgaande kinderen topic

wat leuk om al die verhalen te lezen van jullie, veel is ook zo herkenbaar! De onzekerheid als moeder of je kindje het wel naar zijn of haar zin heeft, of ze goed meekomen. En het gevoel van trots als het goed gaat en de juf tevreden is!

Met N gaat het ook erg goed op school. Ik heb vorige week ook een 10 minuten gesprek gehad en juf is tevreden. Ze twijfelde nog of hij vanaf januari mee kan met groep 2 maar na overleg gaan we het gewoon proberen. Ze kan soms moeilijk hoogte van hem krijgen, hij zegt niet veel op school, maar ik merk thuis dat hij er wel aan toe is. Hij is erg druk met rekenen, af en toe verbaasd hij me echt! Hij kan tot 20 sommetjes uit zijn hoofd rekenen en als ik vraag of je bijvoorbeeld 5 kan delen dan zegt hij binnen een seconde dat het niet kan. Hij heeft er echt inzicht in, zo leuk om te zien! Ook is hij erg druk met schrijven. Juf vind hem ook erg creatief en vertelde dat hij de mooiste dingen maakt.
Het zoontje van mijn beste vriendin zit ook in zijn klas en is echt een leider, en tijdens het buitenspelen best druk. Juf vertelde dat als hij vraagt of N meespeelt N heel duidelijk kan aangeven dat hij dat niet wilt. Dat vriendje wordt dat boos maar daar wordt N niet warm of koud van en trekt zijn eigen plan. Dat vond ik heel fijn om te horen, dat hij zijn grens goed aangeeft.

Hij wilde vanmorgen graag naar school, net met de waterpokken op zijn retour, maar ze mochten hun schoen zetten en morgen is pietenochtend (en ik mag helpen!) dus hij wilde graag weer naar school.
Mother of 3 adorable children
<<

Anoniem135

Bericht 26 Nov 2013 09:42

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ook hier gaat het super goed op school,ze is nu bezig met 'lezen' en kan steeds meer lezen,zo waren wij gisteren even in Duitsland winkelen en kon ze mij precies vertellen hoe duur iets was,geweldig!
Ook zijn ze nu erg met sinterklaas bezig op school,en ze hangt er nu een beetje tussen heb ik het idee,geloof ik nog wel of niet? Thuis verteld ze mij dat sinterklaas en zwarte piet gewone mensen zijn die verkleed en geschminkt zijn,maar op school is dat haar geheimpje ;)


Gisterenmiddag hebben we een snippermiddag genomen,ze was zo moe van het weekend bij haar vader dat ze bijna zat te slapen in de klas,dus in overleg met de juf dit besloten. Was wel even fijn zo,lekker gewinkeld in Duitsland en tijd voor elkaar.
<<

Anoniem58

Bericht 26 Nov 2013 09:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Thunder schreef:Hier gaat het ook erg goed. Donderdag 10 minuten gesprek, maar verwacht geen gekke dingen. De oudste daarentegen... die had een slecht rapport, 3 onvoldoende, een paar matig/voldoende een paar voldoende en 2 ruim voldoendes. Morgen een 10 minuten gesprek voor hem. Ik verwacht dat hij een jaar extra groep 4 gaat doen.


Dat had Christian dus vorig jaar in groep 3. Nu, de tweede keer dus heeft hij een prima rapport. Ben benieuwd naar het gesprek!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Nov 2013 10:26

Re: Schoolgaande kinderen topic

@Twellie, ik weet niet of ze dat ziet hoor, dat zegt ze verder niet, maar ik heb wel het idee dat ze er onzeker over is, omdat ze als reden vaak opgeeft dat ze het niet kan of dat ze nog veel te klein is. Vandaag zag ik een werkje van een stoomboot en ik zag wel duidelijk herkenbare poppetjes en vlaggetjes, maar heel licht getekend, heel bescheiden. Ze heeft het thuis dagen over die stoomboot gehad, dat ze het toch niet kon en dat de juf ook zei dat ze er te klein voor was (wat niet klopt, dat zegt de juf niet).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

LindaK

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 219

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:53

Bericht 26 Nov 2013 11:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Leuk om te lezen allemaal!

D.aan heeft het ook nog steeds ontzettend naar z'n zin!
Hij geniet nu erg van het Sinterklaasgebeuren, hij vindt het prachtig.
Hij had de laatste tijd totaal geen zin om na school te spelen met anderen, terwijl dit in het begin van het jaar wel zo was...Herkent iemand dat?
Morgen komt een vriendje spelen en dan gaan we samen pepernoten bakken.
D.aan is erg bezig met letters, vorige week toen we aan het wachten waren bij logopedie, legde hij z'n naam op zo'n magneetbord! Echt gaaf om te zien. Met cijfers is hij minder bezig, dat zei de juf ook al. Al vertelde hij gister wel dat hij een telwerkje had gedaan en dat de juf had gezegd 'Goed zo, Daan!'
Vandaag mogen ze de schoen zetten, hij is met schoen en suikerklontjes vertrokken :-)
<<

Anoniem32

Bericht 26 Nov 2013 11:42

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat leuk al deze updates.

Hier gaat het een beetje op en af. S vind het heel leuk om te gaan en komt ook altijd vrolijk thuis. Maar soms op school heeft hij de nodige "probleempjes".
De juf is sinds vorige week met een beloningssysteem begonnen. En op zich werkt dat wel. Sinds die week heeft hij door dat hij de vinger op moet steken voor dat hij mag praten. Hij heeft een stickerkaart vol nu en kwam daar trots mee thuis

Wel merk ik dat S echt een leidertje is in gedrag. De kinderen moeten hem volgen, indien iemand afwijkt zeg maar word hij boos en verdrietig. Ik vind dit heel lastig gedrag om hier mee om te gaan. Thuis is dat niet al probeert hij het wel bij "nieuwe" mensen.
Dat zijn vooral altijd de oorzaken van de ruzie's die hij heeft. Erg jammer elke keer en word er ook wel een beetje verdrietig van.

Deze week is boris de beer op logee en S is helemaal in zijn element. Boris gaat overal mee naar toe, zelfs mee plassen.
Hij is zo lief voor Boris en verzorgt alles tot in de puntjes. Echt super schattig om te zien.
Laatst gewijzigd door Anoniem32 op 26 Nov 2013 21:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:43

Bericht 26 Nov 2013 19:41

Re: Schoolgaande kinderen topic

Jaa, vandaag zijn we gebeld om een afspraak te maken voor het wennen!
6 en 10 december gaat ze een ochtend wennen.
Ben benieuwd hoe dat gaat :)
December 2009
juli 2012
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:10

Bericht 26 Nov 2013 20:05

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier gaat het ook super op school!! Ze is nu alleen 2 dagen ziek geweest en morgenochtend gaat ze het weer proberen.
Morgen ook een 15 minuten gesprek over hoe het gaat enz. We zijn erg benieuwd wat de juffen te zeggen hebben. Ze zingt de hele dag door liedjes van school enz.
Verder horen we morgen meer!

Pip wat leuk dat ze mag wennen!!
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Amaryllis

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 519

Geregistreerd: 16 Okt 2013 13:10

Bericht 26 Nov 2013 20:22

Re: Schoolgaande kinderen topic

Echt fijn om herkenbare verhalen te lezen.

Sinds mijn dochter naar school gaat, nu voor de derde week, is ze enorm negatief veranderd.
Vanochtend werd ik ook aangesproken door de juf dat ze op school ook vervelend doet.
En naar aanleiding daarvan het vermoeden dat ze moe is en het niet kan bijbenen.
Dinsdag en woensdag zijn mijn vrije dagen dus hou haar nu in ieder geval tot de kerstvakantie op dinsdagmiddag thuis.

Ik voelde me op een nare manier ook enorm aangesproken op haar gedrag.
Ze steekt haar tong uit, wil zich niet zelf aankleden terwijl ze dat al een half jaar zelf doet en is vooral enorm brutaal.
Alle kinderen zijn stom en juf helemaal. Ik herken het gedrag wel thuis. Al praat ze thuis ook heel enthousiast over school en zingt nieuwe liedjes

Wij en de psz hadden juist heel erg het idee dat ze klaar was voor de kleuterschool. En om meer te gaanbleren en om te gaan mmet oudere kinderen. Misschien is de combinatie met meteen sinterklaas en alles eromheem teveel.

Het doet mij ook gewoon veel verdriet om haar zo te zien en mijn tranen zitten ook erg hoog.
Vanmiddag bewust rustig een film gekeken en een hele stapel boeken voorgelezen om het zo rustig mogelijk te houden.

Ik hoop dat jullie tips hebben en misschien de juffen ook..
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:36

Bericht 26 Nov 2013 20:40

Re: Schoolgaande kinderen topic

Leuk om alle updates te lezen!

Hier gaat het ook weer goed!
Dochter gaat weer met plezier naar school, ze huilt niet meer als ik wegga (ze had ff een weekje tussendoor dat ze weer elke keer moest huilen), maakt al wat vriendjes en vriendinnetjes, en heeft vanmiddag zelfs haar eerste speelafspraakje bij een vriendje thuis gehad. Iets wat ze erg leuk vond!

amaryllis: herkenbaar hoor, mijn dochter is ook enorm veranderd sinds ze naar school gaat, vreselijk brutaal, de hele tijd snauwen, woorden opnoemen waarvan ik niet eens wist dat ze ze kende...
Mijn lieve vrolijke behulpzame meisje is er niet meer hoor, pffff, ze is af en toe net een brutaal monstertje nu :laughcry:
Maaaarrrrr, ik moet erbij zeggen, ze gaat nu een week of 7 naar school, en ik merkte vorige week voor het eerst dat het weer ietsje beter ging, het ergste lijkt nu geweest te zijn (voorlopig), en ze wordt weer een beetje milder...
<<

Anoniem171

Bericht 26 Nov 2013 21:03

Re: Schoolgaande kinderen topic

Weten jullie wanneer kinderen op school:
- woorden moeten kunnen opsplitsen in lettergrepen (dmv klappen)
- rijmen
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:23

Bericht 26 Nov 2013 21:12

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nana schreef:Weten jullie wanneer kinderen op school:
- woorden moeten kunnen opsplitsen in lettergrepen (dmv klappen)
- rijmen

M zit sinds Juni in groep 1/2. Zij zit in groep 1.
Ze is al erg bezig met rijmen en lettergrepen klappen in de klas.
Dus hier vanaf groep 1
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Anoniem16

Bericht 26 Nov 2013 21:51

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nana, eind groep 1 moeten ze woorden klappen wel beheersen, alleen een lettergrepige woorden zijn veel lastiger, zoals boom, veel kinderen doen nog lang boo -oom zeg maar. Maar hun naam, en makkelijke woorden moeten eind groep 1 wel beheerst zijn.

Rijmen is een kwestie van het kwartje moet vallen, je kunt dit oefenen maar hoort een kind dit niet dan hoort het het niet. Ik heb veel kinderen in groep twee die het nog niet voldoende beheersen, lees alleen nog maar onzinwoorden kunnen bedenken ipv echte woorden.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 26 Nov 2013 21:53

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hie zijn ze daar nu in groep 2 mee bezig hoorde ik vorige week. Ze waren toen woorden als pepernoten aan het hakken in stukken en klappen met de handen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 26 Nov 2013 21:54

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ik kan me nog een les lettergreep-klappen herinneren.
Ca :cheers: Ro :cheers: Lien :cheers:
R. 2013
D. 2016
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 26 Nov 2013 23:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bolletje schreef:
Thunder schreef:Hier gaat het ook erg goed. Donderdag 10 minuten gesprek, maar verwacht geen gekke dingen. De oudste daarentegen... die had een slecht rapport, 3 onvoldoende, een paar matig/voldoende een paar voldoende en 2 ruim voldoendes. Morgen een 10 minuten gesprek voor hem. Ik verwacht dat hij een jaar extra groep 4 gaat doen.


Dat had Christian dus vorig jaar in groep 3. Nu, de tweede keer dus heeft hij een prima rapport. Ben benieuwd naar het gesprek!


Het gesprek viel me 100% mee! Hij is niet goed met taal en schrijven. Dat wist ik idd en voor het schrijven zijn we nu bij de fysio. Ze merkt idd al verbetering. Zijn kansen om naar groep 5 te gaan zijn nog niet verkeken, maar hij moet wel meer zijn best gaan doen. Hij loopt nogal de kantjes eraf. Met rekenen scoort hij bijzonder hoog zelfs! Hij scoort 20 punten hoger als het gemiddelde van de klas, daarmee loopt hij duidelijk voor op de rest. Ze zegt ook op basis van dit gegeven is het lastig om hem langer in 4 te houden, omdat hij met oa rekenen zo super hoog scoort. Hij beheerst nu al het rekenen van groep 5. We zullen wel zien hoe de komende maanden uitpakken. Op school gaat ze hem flink aan het werk zetten en thuis gaan we nu ook extra lezen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 26 Nov 2013 23:10

Re: Schoolgaande kinderen topic

Goed dat het meeviel, Thunder! Ach en als hij later hoogleraar in de wiskunde is dan heeft hij toch een secretaresse. :thumbup:
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem58

Bericht 27 Nov 2013 07:30

Re: Schoolgaande kinderen topic

Oh wat fijn dat het mee viel!! En oefenen thuis kan echt heel erg helpen, bij Christian valt thuis meestal het kwartje, wat hij op school dan niet begrijpt heeft hij dan ineens door!
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 27 Nov 2013 07:40

Re: Schoolgaande kinderen topic

Printje schreef:Rijmen is een kwestie van het kwartje moet vallen, je kunt dit oefenen maar hoort een kind dit niet dan hoort het het niet. Ik heb veel kinderen in groep twee die het nog niet voldoende beheersen, lees alleen nog maar onzinwoorden kunnen bedenken ipv echte woorden.


Even hier kort op inhakend. Niet kunnen rijmen is wel iets om in de gaten te houden. Ik kan het niet, zal het ook nooit leren. Uiteindelijk bleek het een voorteken te zijn dat ik dyslectisch ben. Veel mensen met deze diagnose kunnen niet rijmen. Ik zeg niet al iedereen dan dyslectisch zal zijn, maar het kan wel een teken zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 27 Nov 2013 08:06

Re: Schoolgaande kinderen topic

Susan schreef:Goed dat het meeviel, Thunder! Ach en als hij later hoogleraar in de wiskunde is dan heeft hij toch een secretaresse. :thumbup:

:lol:
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: sarah1985