Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 Okt 2020 13:59

Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Onze dochter van 4,5 heeft een enorme interesse in letters en woordjes lezen.
Haar broer heeft vorig jaar leren lezen en ik denk dat zij dat erg interessant vindt.

Nu kent zij al heel veel letters en herkent deze ook als ze ziet. We hadden toevallig een oud boekje van oma met hele simpele woordjes erin en daar ging ze in bladeren. Ze vindt dat erg leuk en kleine woordjes snapt ze al zoals: ik, op, om, en.

De drie letterwoordjes probeert ze dan samen met ons. Alleen vis en mol herkent ze meteen haha.

We lezen eerst samen de letters en laten haar ze dan steeds sneller achter elkaar zeggen. Ze lijkt dit al te snappen en kan na een paar keer de letters herhalen het woord zeggen.

Kunnen jullie mij als juffen tips geven of dit de juiste manier is of werkt een andere manier beter bijvoorbeeld?
Op school zit zij in groep 1 dus zij krijgt ook de werkjes van groep 1, maar wanneer is het slim om bij de juf aan te geven dat zij al meer kan? Pas als ze echt het principe snapt of nu al omdat er nu de interesse is?

We hebben wel een aantal boekjes in huis met veel 2 of 3 letterwoordjes dus in dat opzicht kunnen we goed vooruit.
Afbeelding

Afbeelding
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 20 Okt 2020 14:39

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Wij hebben dit nooit bewust gedaan, maar volgens mij hebben ze zichzelf leren lezen.

Volgens mij is de manier die jij gebruikt hakken en plakken en wordt dat tegenwoordig noet meer aangeraden.
Maar een juf kan je daar vast meer over vertellen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 Okt 2020 15:15

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Het is inderdaad zoiets als hakken en plakken, maar probeer ook de techniek die zoon gebruikte (zoemend).
Ik ben alleen geen juf dus geen idee wat nou het beste werkt en zeker voor een jonger kind want over het algemeen beginnen kinderen toch pas bij 6 een beetje.

Als voorbeeld: het woord OP: dan lezen we de lettters: O, P. en dan zegt ze sneller: ohhh p en dan steeds sneller achter elkaar. Lastig uitleggen haha.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6227

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 20 Okt 2020 17:20

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Klinkt goed hoor!
En dat voorbeeld wat je geeft komt op mij idd als zoemend over, dat is een manier.
Blijf gewoon lekker aansluiten bij wat je dochter wil. Enige tip: let op hoe je de klanken uitspreekt. Een b is dan een /bu/ en geen /bee/.

2 en 3 letterwoordjes ius overigens Start groep 3 tot midden groep 3. Ga je bij de bieb kijken kun je S3 en M3 pakken.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 Okt 2020 19:43

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Bedankt Tom. Dan gaan we zo gewoon verder.
De letter uitspraak is inderdaad belangrijk. Gelukkig zitten die er nog in door haar broer die nu net in groep 4 zit.

We dwingen haar ook verder niet. Ze pakt zelf het boek erbij en als ze niet meer wil of we merken dat ze te moe wordt dan stoppen we gewoon en zien we wel wanneer ze weer zin heeft.
Afbeelding

Afbeelding
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 20 Okt 2020 22:17

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Onze middelste zat vorig jaar in dezelfde situatie. 4,5 jaar, groep 1 en beginnend leren lezen. Ze is na de kerstvakantie doorgestroomd naar groep 2 (ook omdat ze de uitdaging echt nodig had). Daar zit ze nu nog omdat ze er sociaal-emotioneel heel goed past. Qua leesniveau krijgt ze extra uitdaging aangeboden in de vorm van ‘Lijn 3’, ze leest nu op M3/E3. Dit doet ze gewoon in de klas terwijl groep 2 andere taalwerkjes doet. Volgend jaar in groep 3 hoeft ze natuurlijk niet meer te leren lezen en mag ze direct starten met verdiepingsmateriaal. Dit is voor onze dochter echt de perfecte oplossing. Binnen haar veilige plek kan ze uitgedaagd worden.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 Okt 2020 08:07

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Dank je wel voor je ervaringsverhaal. En wat knap dat ze dat zo goed heeft opgepakt.
Fijn ook dat school hier goed in mee gaat en ze haar lekker laten ontwikkelen maar wel in haar eigen groep met leeftijdsgenootjes. Dat zou ik ook graag zo houden. Ze heeft meer aansluiting met de groep 1 kindjes in ieder geval qua spel.

Mocht ze het snel door gaan hebben dan zal ik de juf wel gaan informeren. Voor nu gewoon lekker thuis wat proberen als ze zin heeft.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11209

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 21 Okt 2020 08:26

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Wat fijn zoals het bij jullie gaat, Sophie! Mijn zoon heeft zichzelf voor de zomervakantie ook leren lezen, hij zat sinds januari op school. Hij is na de zomervakantie doorgestroomd naar groep 2, maar heeft vooral aansluiting bij de kinderen uit groep 1. Het is nog vroeg in het schooljaar natuurlijk, maar ik zou het voor hem zo fijn vinden om straks nog een keer groep 2 te doen, zodat hij straks sociaal-emotioneel wat sterker in zijn schoenen staat als hij naar groep 3 gaat. Maar dan moeten ze hem wel wat extra uitdaging kunnen bieden.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 Okt 2020 21:08

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Wat knap ook van jouw zoontje Suus. Die heeft tijdens de corona thuisblijfperiode zijn tijd goed benut haha..
Ik vind kleuteren ook heel belangrijk inderdaad. Dat heb ik bij mijn zoon gezien (die is van begin januari). Hij heeft 2,5 jaar gekleuterd en gaat gemakkelijk door zijn leerstof heen. Het verschil met de meeste najaarskinderen is erg groot. Die moeten op hun tenen lopen of moeten nog stof van vorig jaar 'inhalen'.
Qua stilzitten en niet meer spelen is groep natuurlijk ook een enorme overgang en hij had dat speelmoment echt nodig. Nog steeds eigenlijk wel haha, maar helaas gaat dat in groep 4 toch anders.

We gaan het snel genoeg merken bij haar. Zo lang ze het leuk vindt helpen we haar op weg.

Wel fijn om verhalen te lezen van kinderen die het zichzelf hebben aangeleerd. Vind dat echt knap van hun.
Afbeelding

Afbeelding
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 21 Okt 2020 21:41

Re: Vraag voor kleuterjuffen/groep 3 juf over lezen

Ja precies, dat kleuteren is zo fijn! Kunnen ze nooit meer overdoen. En met 11,5 jaar naar de middelbare school vonden wij toch ook wel een ding. Inderdaad heel fijn dat onze school maatwerk kan leveren, zijn we ook erg blij mee.

En lekker thuis wat uitproberen met letters en lezen is altijd fijn!
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers