Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 02 Okt 2020 10:07

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Dankje peinture.

Wat erg zoveel familie daaraan overleden. Ik zou dan ook wel onderzoek willen laten doen. Doen ze dat via bloedonderzoek?

Mijn ouders hebben allebei kanker gehad en m’n zus dan maar dat was volgens de huisarts niet meer kans op risico. En ook nadat ze m’n zus getest hebben of erfelijkheid is het niet dat we meer kans hebben.

Ik ben al geweest bij de huisarts, ze voelde niet echt een knobbeltje of iets maar wel een verdikking. Ze heeft de mammapoli gebeld en die hebben me ook al gebeld. De chirurg wil me eerst zien en hij beslist dan of ik weer een mamografie krijg of ander onderzoek. Het was nogal een lange wachttijd maar nu hebben ze me maandagmiddag ertussen weten te zetten.

Ik had gehoopt dat de huisarts me gerust kon stellen maar krijg nu helemaal de bibbers. Kan wel huilen van spanning nu.
<<

Anoniem309

Bericht 02 Okt 2020 10:48

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Oh, wat rot dat je je nog onzekerder voelt Shally. Wel heel fijn dat je maandag al terecht kan. Hopelijk kunnen ze de onderzoeken ook snel doen en weet je snel waar je aan toe bent. Ik hoop dat het allemaal mee valt. Sterkte!
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 02 Okt 2020 10:58

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Ik ben erachter gekomen dat ik BRCA1 heb op mijn 22e. Komt van mijn moederskant. Heb op mijn 28e een preventieve borstamputatie laten doen bij beide borsten en ben blij dat ik niet meer onder controle sta hiervoor. In 2013 vonden ze in beide borsten verdachte plekjes nav de MRI en dat heeft mijn keuze tot opereren versneld.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 02 Okt 2020 11:00

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

ShallY schreef:Dankje peinture.

Wat erg zoveel familie daaraan overleden. Ik zou dan ook wel onderzoek willen laten doen. Doen ze dat via bloedonderzoek?

Mijn ouders hebben allebei kanker gehad en m’n zus dan maar dat was volgens de huisarts niet meer kans op risico. En ook nadat ze m’n zus getest hebben of erfelijkheid is het niet dat we meer kans hebben.

Ik ben al geweest bij de huisarts, ze voelde niet echt een knobbeltje of iets maar wel een verdikking. Ze heeft de mammapoli gebeld en die hebben me ook al gebeld. De chirurg wil me eerst zien en hij beslist dan of ik weer een mamografie krijg of ander onderzoek. Het was nogal een lange wachttijd maar nu hebben ze me maandagmiddag ertussen weten te zetten.

Ik had gehoopt dat de huisarts me gerust kon stellen maar krijg nu helemaal de bibbers. Kan wel huilen van spanning nu.


Probeer ook een beetje rustig te blijven, kanker betekent niet gelijk dat je dood gaat. Al heb ik wellicht makkelijk praten. Maar maak het ook niet te groot in je hoofd he. Grote kans dat het niks is..
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 02 Okt 2020 13:31

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

ShallY schreef:Dankje peinture.

Wat erg zoveel familie daaraan overleden. Ik zou dan ook wel onderzoek willen laten doen. Doen ze dat via bloedonderzoek?

Mijn ouders hebben allebei kanker gehad en m’n zus dan maar dat was volgens de huisarts niet meer kans op risico. En ook nadat ze m’n zus getest hebben of erfelijkheid is het niet dat we meer kans hebben.

Ik ben al geweest bij de huisarts, ze voelde niet echt een knobbeltje of iets maar wel een verdikking. Ze heeft de mammapoli gebeld en die hebben me ook al gebeld. De chirurg wil me eerst zien en hij beslist dan of ik weer een mamografie krijg of ander onderzoek. Het was nogal een lange wachttijd maar nu hebben ze me maandagmiddag ertussen weten te zetten.

Ik had gehoopt dat de huisarts me gerust kon stellen maar krijg nu helemaal de bibbers. Kan wel huilen van spanning nu.

De huisarts heeft natuurlijk wel kennis, maar van alles maar een klein beetje. Dat ze je naar de mammapoli stuurt is juist de beste route. De chirurg heeft er het meeste verstand van, die kan kijken naar je oude mammografie en kan veel beter lichamelijk onderzoek doen. De mammapoli heeft altijd als doel mensen binnen 2 werkdagen te zien dus je bent maandag echt op de beste plek.
Probeer jezelf niet al te gek te maken, weet dat je maandag in goede handen bent en spreek daar ook gerust je zorgen uit! Daar zijn ze voor!
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 02 Okt 2020 13:56

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Ik snap je bezorgdheid maar ze nemen met dit soort dingen gewoon echt geen risico.
Je was ook nog steeds bezorgd geweest als de huisarts je naar huis had gestuurd om het nog even aan te kijken. Denk dat je het dus niet als alarmerend moet bekijken maar adequaat.
Sterkte en hopelijk is het allemaal positief te verklaren.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 02 Okt 2020 14:07

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Ik sluit mij aan bij Fantine, Beachgirl en Fantine. Ik ken ook iemand die laatst was doorgestuurd i.v.m. een knobbel in het borst voor onderzoek in het ziekenhuis, maar dat was allemaal in orde. Ze nemen gewoon geen risico hiermee, helemaal gezien de geschiedenis van je zus. Ik snap echter heel goed je angst Shally en dat het makkelijker gezegd dan gedaan is om je geen zorgen te maken. Je kunt nu niets anders dan afwachten, je bent maandag in goede handen, maar spannend blijft het zeker! Stond er in het erfelijkheidsonderzoek van je zus ook een advies voor jou als zus? Wat voor soort borstkanker heeft jouw zus?

Wat een heftige beslissing Fantine, maar tegelijkertijd heel verstandig. Wat heftig ook dat ze destijds verdachte vlekjes zagen op de MRI. Ik kan mij goed voorstellen dat je blij bent dat je hiervoor niet meer onder controle staat en je niet meer zorgen hoeft te maken of je het krijgt. Heb je destijds zelf een bloedonderzoek gehad en is zo het BRCA1gen ontdekt? Mijn zusje kreeg op jonge leeftijd triple negatieve borstkanker. Erfelijkheidsonderzoek dik twee jaar terug wees uit dat ze met de technieken van nu/toen geen erfelijke aanleg konden vinden. Omdat nog niet alle erfelijke oorzaken van borstkanker bekend zijn, had ze over twee jaar daarvoor terug mogen komen voor een nieuw onderzoek. Ze is helaas recent overleden. Ik zou graag bij mij zelf dit willen laten onderzoeken en eventueel ook haar weefsel opnieuw laten onderzoeken, ook voor haar dochters. Ik zal het binnenkort navragen bij de huisarts.

Peinture wat heftig dat je eigenlijk dubbel erfelijk bent belast. Net voordat alles op slot ging voor de corona zou ik een mammografie krijgen. Dat is toen even in de wacht gezet door het ziekenhuis en op een gegeven moment belden ze mij toen ze deze controles weer gingen oppakken. Ik zou nu niet afwachten, maar eens bij de huisarts vragen wat je opties zijn.Dan kan alles alvast in werking worden gezet.

Beachgirl bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik denk dat ik momenteel alleen in aanmerking kom voor een jaarlijkse mammografie. Weet jij hoe dit zit met straling? Ik heb ook gelezen dat de straling bij een jaarlijkse mammografie juist weer kan zorgen voor een verhoogde kans op (borst)kanker? Of valt hier niet zoveel over te zeggen? Mijn zusje voelde toentertijd een knobbel, maar deze was niet te zien op de mammografie. Dus vraag ik mij ook af of het voor mijzelf niet vooral een schijnveiligheid is om jaarlijks een mammografie te laten maken.

Niet quoten graag.
2011 2012 2017
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 02 Okt 2020 17:14

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Feline schreef:Ik snap je bezorgdheid maar ze nemen met dit soort dingen gewoon echt geen risico.
Je was ook nog steeds bezorgd geweest als de huisarts je naar huis had gestuurd om het nog even aan te kijken. Denk dat je het dus niet als alarmerend moet bekijken maar adequaat.
Sterkte en hopelijk is het allemaal positief te verklaren.


Ja dat weet ik wel en het is inmiddels ook wel weer gezakt hoor. We zullen het zien maandag. Ga er gewoon vanuit dat het niks is en is het wel iets dan kan ik er toch ook niks aan doen.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 02 Okt 2020 17:24

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Wat erg indigo, nog gecondoleerd..

Ik heb eigenlijk geen idee of er voor mij als zus iets in die brief stond. Zal het eens navragen. En ik weet alleen dat ze de agressiefste vorm heeft, die het snelste groeit.

Inmiddels is ze geopereerd, heeft ze alle chemo’s en bestralingen gehad en nu is ze net gestart met nog een half jaar chemo tabletten.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 02 Okt 2020 18:07

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Het gen is bij mij vastgesteld dmv bloedonderzoek.

Wat heftig voor je zus Shally! En ook voor jullie als gezin eromheen.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 02 Okt 2020 21:34

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Fantine schreef:Het gen is bij mij vastgesteld dmv bloedonderzoek.

Wat heftig voor je zus Shally! En ook voor jullie als gezin eromheen.


Je staat zo machteloos langs de zijlijn. We proberen er zoveel mogelijk voor haar te zijn.
Net voordat ze de de diagnose kreeg was ze gescheiden dus ze staat er echt (deels dan) alleen voor, voor haar jonge kindjes. Haar ex is echt een kwal
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 04 Okt 2020 14:05

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Indigo schreef:
Beachgirl bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik denk dat ik momenteel alleen in aanmerking kom voor een jaarlijkse mammografie. Weet jij hoe dit zit met straling? Ik heb ook gelezen dat de straling bij een jaarlijkse mammografie juist weer kan zorgen voor een verhoogde kans op (borst)kanker? Of valt hier niet zoveel over te zeggen? Mijn zusje voelde toentertijd een knobbel, maar deze was niet te zien op de mammografie. Dus vraag ik mij ook af of het voor mijzelf niet vooral een schijnveiligheid is om jaarlijks een mammografie te laten maken.

Niet quoten graag.


Straling is en blijft natuurlijk ongezond, dus het is echt een afweging. Het is nooit voor 100% bewezen dat je als je elk jaar een mammografie krijgt vanaf je 30/35ste je op je 60ste bijvoorbeeld borstkanker krijgt door alle borstfoto's die je gehad hebt.
Aan de andere kant, mocht je elk jaar voor mammografie gaan, en je krijgt wél borstkanker op latere leeftijd, is dit dan toeval of komt dit door de foto's? Hier ga je nooit achter komen en dat is het lastige ervan.
De apparatuur van tegenwoordig geeft sowieso al veel minder straling dan vroeger, maar toch, het blijft straling.

Dit is echt iets waar je zelf je eigen gevoel in moet volgen, eventueel in overleg met je huisarts of (nog beter) een mammachirurg. Ik krijg regelmatig vrouwen voor mammografie die elk jaar komen, vanwege angst of belaste familie en persoonlijk vind ik 1x per jaar best veel. Vooral als je nog jong bent (jonger dan 50) en ook nog in je vruchtbare jaren zit. Maar ook dit is weer zo'n vreselijk lastig iets. Wat stel dat je elke 2 jaar komt, en je hebt ineens na 2 jaar tóch een verdachte plek in je borst, (zonder zelf klachten te hebben of iets te voelen) dan denk je weer had ik maar een jaar eerder gegaan. Ik kan je daar dus echt niet in adviseren.

Wat betreft knobbels, niet alles is idd te zien op een mammografie. Dit is afhankelijk van een aantal dingen:
-Wat voor soort knobbel het is (cyste, goedaardige tumor of kwaadaardig, ontsteking)
-De aanwezigheid van veel of weinig borstklierweefsel in de borst van de patiënt

Jongere dames hebben vaak nog veel borstklieren en dit maakt een mammogram lastiger te beoordelen. Dit kan er dus voor zorgen dat een knobbel op de foto niet te zien is door het vele klierweefsel wat eromheen zit, maar wél op een echo. Dit is dus ook de reden dat ze eigenlijk altijd naast een mammografie ook een echo horen te maken als je een knobbel voelt. Cystes zijn ook niet altijd te zien op een mammografie, maar wel op een echo.

Screening met echo is dan helaas weer niet geschikt want er bestaan ook voorstadia van borstkanker die enkel op een foto te zien zijn, en niet met een echo. Ook is de kans met echo heel groot dat je niet de hele borst kunt screenen. Op een mammografie heb je natuurlijk een overzicht van de hele borst, maar zie met een echo maar eens echt ieder plekje te screenen.

Belangrijkste is echt om je gevoel te volgen, zelf goed te blijven voelen naar dingen die ineens anders zijn (maar ook weer niet elke dag want dan krijg je op een bepaald moment pijnklachten van het vele voelen). Vaak zeggen dames dat ze ineens onder de douche bij het inzepen een knobbel voelde, of zelfs dat de partner het ineens voelde bij het vrijen. Borsten zijn sowieso nooit knobbelvrij, je voelt altijd wel het klierweefsel.
Dingen waar je naast knobbels ook alert op moet zijn zijn:
Veranderingen aan de huid bijv. een huidintrekking/deuk die ineens opvalt bij een bepaalde houding
Tepelintrekking die niet altijd aanwezig is geweest (sommige mensen hebben hun hele leven al ingetrokken tepels aan beide kanten)
Vocht uit de tepel (wit of kleurloos is geen probleem. Pussig, rood of donkerbruin is wel iets om goed op te letten)



Ik hoop niet dat ik hiermee juist extra ongerustheid creëer, dit is echt niet mijn bedoeling. Probeer juist het een en ander op een rijtje te zetten en te verduidelijken.
Bij twijfel of ongerustheid gewoon altijd je huisarts contacten, en bij een belaste familie kan het naar mijn mening nooit kwaad om eens via je huisarts naar een consult bij een mammachirurg te vragen om het te bespreken en eventueel een plan op te stellen voor een periodieke screening.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17375

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Okt 2020 08:19

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Wat een fijne reacties geef je Beachgirl.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 05 Okt 2020 20:11

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Alles was gelukkig goed! De verdikking voelde de chirurg ook maar volgens hem niet iets om me zorgen om te maken. De pijn en dus die verdikking komt door mijn hormonen icm klierweefsel. Hij gaf het een naam maar dat heb ik niet onthouden.

Als het over 3 maanden nog niet over is moet ik wel weer even langs komen.

Maar voor nu in ieder geval gerustgesteld!
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 05 Okt 2020 20:12

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Wat fijn Shally!
10.04.17
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 05 Okt 2020 21:45

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

ShallY schreef:Alles was gelukkig goed! De verdikking voelde de chirurg ook maar volgens hem niet iets om me zorgen om te maken. De pijn en dus die verdikking komt door mijn hormonen icm klierweefsel. Hij gaf het een naam maar dat heb ik niet onthouden.

Als het over 3 maanden nog niet over is moet ik wel weer even langs komen.

Maar voor nu in ieder geval gerustgesteld!


Waarschijnlijk mastopathie?

Fijn dat het allemaal goed was!
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 05 Okt 2020 22:05

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Beachgirl schreef:
ShallY schreef:Alles was gelukkig goed! De verdikking voelde de chirurg ook maar volgens hem niet iets om me zorgen om te maken. De pijn en dus die verdikking komt door mijn hormonen icm klierweefsel. Hij gaf het een naam maar dat heb ik niet onthouden.

Als het over 3 maanden nog niet over is moet ik wel weer even langs komen.

Maar voor nu in ieder geval gerustgesteld!


Waarschijnlijk mastopathie?

Volgens mij klonk het zo inderdaad

Fijn dat het allemaal goed was!
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 05 Okt 2020 23:22

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Fijn Shally!

Beachgirl wat fijn dat je zo uitgebreid reageert. Je creëert bij mij juist niet meer ongerustheid hoor, fijn juist om dit te lezen. De mammachirurg kende ik helemaal nog niet, daar ga ik mij even in verdiepen. Zal sowieso binnenkort de huisarts het erfelijkheidsonderzoek laten uitzoeken weer. In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie, ik waardeer dat zeer!
2011 2012 2017
<<

Anoniem309

Bericht 06 Okt 2020 00:04

Re: Pijn in borst, maak mezelf helemaal gek

Wat fijn dat je gerust bent gesteld Shally!
Vorige

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers