Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Enig kind

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 25 Nov 2013 01:08

Enig kind

Hoewel ik er niet gelijk vanuit ga dat ik nooit meer een leuke man zal ontmoeten en kinderen ga krijgen is met het overlijden van A. dat voorlopig toch echt wel van de baan en ga ik er wel voorlopig van uit dat L. mijn enige kind zal zijn.
Ik ben zelf geen enig kind en ik wilde ook altijd graag meer kinderen dus over een enig kind heb ik nooit na gedacht.
Omdat ik er soms best verdrietig van wordt van het idee dat L. alleen zal blijven wil ik me er toch gewoon wat meer in verdiepen om het in ieder geval zo fijn mogelijk voor hem te maken (niet dat ik het zo leuk had met mijn zusje hoor, maar had gewoon andere ideeën).

Wie heeft er hier ook maar één kind en bij wie blijft dat ook zo (uit keuze of door pech oid)?
Hoe zorgen jullie er voor dat jullie kind toch aan zijn trekken komt wat met andere kinderen spelen en gezelligheid betreft?
Wat merken jullie aan je kind waarvan je denk dat het door het enig kind zijn komt (positief of negatief)?
Wat vinden jullie voordelen voor het enige kind?
<<

Venzje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:39

Bericht 25 Nov 2013 08:23

Re: Enig kind

Allereerst even een dikke vette knuffel!

Zoals je weet, hebben wij besloten het bij 1 kindje te houden. Wij willen hem graag in contact brengen met kindjes van zijn eigen leeftijd waar hij mee kan spelen. Veel en vaak vriendjes en vriendinnetjes over de vloer laten komen spelen en slapen. Al onze liefde en aandacht aan hem schenken. Niet op een vreselijk verwende manier, we willen hem wel meegeven dat voor niets de zon opgaat.
A.K.A Slaatje

]
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 25 Nov 2013 09:02

Re: Enig kind

Hier willen we het niet bij 1 kind houden, maar ik wil je wel even dit vertellen;
Elena vind het heerlijk om met andere kindjes te spelen, van de opvang wil ze vaak niet naar huis, en ze vraagt veel of ze naar onze overbuurjongen mag. Ze "regelt" het zelf wel, dat contact. Als jou zoon ook zo is denk ik niet dat hij een broer of zus mist als hij opgroeit. Maargoed, karakter heb je helaas niet echt in de hand.
<<

Patsy

Bericht 25 Nov 2013 10:07

Re: Enig kind

Weg
Laatst gewijzigd door Patsy op 31 Dec 2018 10:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 25 Nov 2013 13:26

Re: Enig kind

Eerst dit: :hug:

Wie heeft er hier ook maar één kind en bij wie blijft dat ook zo (uit keuze of door pech oid)?
Wij hebben 1 kindje er daar blijft het bij. Sinds dat we het over kinderen hebben is 1 kindje voor ons eigenlijk vanzelfsprekend. Mijn bevalling was traumatisch en door de zwangerschap is mijn spierziekte zich verder gaan ontwikkelen waardoor ik nu veel lichamelijke klachten heb. Mocht dit anders verlopen zijn hadden we misschien ooit nog wel eens over een 2e kindje nagedacht, maar dat is nu wbt mijn spierziekte gewoon niet meer verantwoord.

Hoe zorgen jullie er voor dat jullie kind toch aan zijn trekken komt wat met andere kinderen spelen en gezelligheid betreft?
Y. ging altijd 2 dagen naar de opvang, maar nu maar 1. Hij heeft daar dus veel contact met kindjes. Verder gaan we veel naar plaatsen waar kindjes zijn: zwembad, (binnen) speeltuin e.d. Hij legt gelukkig makkelijk contact en speelt met iedereen die hij ziet. Hij gaat vanaf september 2014 naar de psz en dan vanaf februari 2015 naar school.
Hij is van de kindjes in onze vriendengroep de oudste. De rest is echt nog baby dus daar heeft hij nu niet zoveel aan.

Wat merken jullie aan je kind waarvan je denk dat het door het enig kind zijn komt (positief of negatief)?
Geen idee? Ik denk niet dat iets komt doordat hij enig kind is, maar meer omdat zijn karakter/persoonlijkheid zo is. Hij legt bv snel contact, maar of dat nu komt omdat hij enig kind is weet ik niet.

Wat vinden jullie voordelen voor het enige kind?
Waar ik meteen aan moet denken is aan mijn buurjongens vroeger. Het jongste broertje kreeg altijd alle kleding/speelgoed/fietsen e.d. van zijn broer. Ik vond het altijd behoorlijk zielig dat hij nooit eens iets nieuws kreeg. Hier zullen we dat nooit hebben. Ook al koop ik iets 2ehands, voor Y. is gewoon nieuw.
Verder zien wij de uitgaven voor 1 kindje ook als een voordeel. Één kost toch minder dan 2 :yes:
Hij wordt in elk geval geen verwend kreng. Dat ben ik zelf ook niet. Ik moest gewoon werken voor mijn geld en zelf overal voor sparen terwijl mijn ouders het wbt financien echt niet slecht hadden.
Afbeelding
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 25 Nov 2013 14:08

Re: Enig kind

Bij ons blijft het waarschijnlijk (als het aan mijn vriend ligt) bij 1 kind. Ik wil er wel graag nog een bij maar ja, daar moet je wel beide achter staan.

Ik probeer regelmatig af te spreken met vriendinnen met kinderen en ik merk ook dat onze zoon dat altijd erg gezellig vind. Ik heb hem inmiddels ook opgegeven voor de peuterspeelzaal. Ik denk en hoop dat hij op die manier niet al te veel mist. Maar ja, hij weet ook niet beter natuurlijk, het is net wat je gewent bent denk ik. Ik kom zelf wel uit een iets groter gezin en dat vond ik heel gezellig. Ook nu nog trouwens want ik heb met allemaal een goed contact.

Het hangt vast ook van je kind af, het ene kind heeft meer behoefte aan sociaal contact dan het ander. Jouw kind is nog te jong voor de peuterspeelzaal toch?
:hug: Sterkte, je loopt nu tegen zoveel dingen aan waar je (ik tenminste) niet in de eerste instantie aan denkt bij verlies van je partner.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5689

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 25 Nov 2013 14:49

Re: Enig kind

:hug:


Het lijkt wel of ik het verhaal van onze vriend lees...
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Nov 2013 14:58

Re: Enig kind

Ik ben zelf alleen, en zoals het er naar uit ziet komen er voor B ook geen broertjes en zusjes.

Ik heb het zelf nooit als vervelend ervaren. Ik had ontzettend veel vriendjes, vriendinnetjes, nichtjes en neefjes en er was altijd wel iemand over de vloer om te spelen, mee te eten of die bleef slapen.
En als ze vervelend werden, gingen ze lekker terug naar hun eigen huis :)

B gaat naar een gastouder waar ook andere kindjes komen, ik spreek met vriendinnen af die kinderen hebben en wil haar straks als ze 2 is op iets van peuterdans doen ofzo.
Ik zie er absoluut veel voordelen in. Zowel financieel als praktisch. Wij zouden boven moeten verbouwen als er een tweede komt. Oppas zoeken voor 2 kinderen is lastiger, op vakantie gaan met 2 kinderen is lastiger, uberhaupt op stap gaan met 2 kinderen is lastiger enz.
1 kind pak je bij wijze van zo onder de arm, en je bent weg.
Maar ook financieel, het wordt allemaal steeds duurder, en we kunnen de opvangkosten nu al amper betalen, laat staan als het er 2 zijn. En voor de toekomst, ik hoop dat ik B de mogelijkheid kan geven om te studeren. Dar wordt met 2 toch lastiger.

Ik merk aan B nog niets dat ze enig kind is, maar ze is dan ook nog jong.
<<

Anoniem162

Bericht 25 Nov 2013 19:52

Re: Enig kind

Wie heeft er hier ook maar één kind en bij wie blijft dat ook zo (uit keuze of door pech oid)? Uit keuze. Mijn man en ik zijn beide geen enigkind maar ons kind dus wel.
Hoe zorgen jullie er voor dat jullie kind toch aan zijn trekken komt wat met andere kinderen spelen en gezelligheid betreft? Afspreken met kindjes van zijn leeftijd, ik heb een aantal moeders via dit forum leren kennen. Verder gaat hij mee naar de sportschool, daar is opvang als ik ga sporten zodat hij met kindjes kan spelen.
Ik heb een tijdje muziek voor peuters met hem gevolgd en binnenkort mag hij hopelijk naar de peuterspeelzaal toe.
Wat merken jullie aan je kind waarvan je denk dat het door het enig kind zijn komt (positief of negatief)? Hij houdt erg van aanwezigheid van andere mensen/kinderen dus ik denk dat hij het soms wel saai vind omdat we ook veel thuis zijn.
Wat vinden jullie voordelen voor het enige kind? Ik vind het druk genoeg voor onszelf, ik vind het fijn dat ik alleen met hem rekening hoef te houden (zijn schema/ritme/behoeften), kan alle aandacht aan hem geven en voor opvang vind ik het fijn omdat we nergens 2 kinderen kwijt kunnen bij oppas. Bovendien vind ik het nu al duur genoeg met 1.
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 25 Nov 2013 20:04

Re: Enig kind

Hier ook een enig kind. Zijn vader en ik zijn uit elkaar dus er zal geen tweede komen. Gister was ik ergens en toen zei iemand dat ze wel kon zien dat hij enig kind was, aan zijn gedrag (hij kan niet veel hebben en piept al gauw als een ander kindje hem duwt o.i.d).
Heb er zelf soms wel moeite mee, vind het toch wel jammer dat hij nooit een broertje of zusje zal krijgen.
<<

Anoniem 52

Bericht 25 Nov 2013 20:08

Re: Enig kind

Lejow, mag ik vragen wat voor jullie de reden is om 't er bij één te houden?

@Zelda: Je bent toch nog jong? :) Wil je niet twee kinderen van twee vaders of zo?.. Of is er een medische reden?
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 25 Nov 2013 20:12

Re: Enig kind

Ja ben nog redelijk jong, 25. Maar eer dat ik een nieuwe relatie zal hebben.....:D denk daar nog niet eens aan.
<<

Anoniem 52

Bericht 25 Nov 2013 20:15

Re: Enig kind

Dude, redelijk jong? Ik ben net 25 en ik heb alleen Frits.... Kom op! ;)
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 25 Nov 2013 20:33

Re: Enig kind

@zelda ik denk niet dat hij kleinzeriger is omdat hij enigs kind is, wat een onzin. Dat wordt toch ook bepaald door karakter?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Nov 2013 20:35

Re: Enig kind

Zelda schreef:Hier ook een enig kind. Zijn vader en ik zijn uit elkaar dus er zal geen tweede komen. Gister was ik ergens en toen zei iemand dat ze wel kon zien dat hij enig kind was, aan zijn gedrag (hij kan niet veel hebben en piept al gauw als een ander kindje hem duwt o.i.d).
Heb er zelf soms wel moeite mee, vind het toch wel jammer dat hij nooit een broertje of zusje zal krijgen.


Dat vind ik altijd zo flauw, als mensen dat soort dingen zeggen. Dat vond ik denk ik het vervelendste aan enig kind zijn, al die vooroordelen. Zelfs vriendjes en vriendinnetjes deden eraan mee, als ik een keer niet hun zin wilde doen was het 'ja maar jij bent enig kind dus jij bent niet gewend om samen te spelen'. :confused:
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 25 Nov 2013 20:52

Re: Enig kind

Onze T. blijft hoogstwaarschijnlijk ook enigs kind. Momenteel draait ons gezinnetje gewoonweg lekker... Daarnaast heb ik als wens dat heel graag fulltime voor mijn eigen fotografie bedrijf wil gaan werken. Daarnaast vind ik het ook een beetje eng... we hebben het nu zo goed. We sluiten het niet uit... we weten niet hoe we er over een jaar staan. We hebben altijd gezegd... als we het doen dan doen we het pas als T. naar school toe gaat.
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 25 Nov 2013 22:03

Re: Enig kind

Susan schreef:
Zelda schreef:Hier ook een enig kind. Zijn vader en ik zijn uit elkaar dus er zal geen tweede komen. Gister was ik ergens en toen zei iemand dat ze wel kon zien dat hij enig kind was, aan zijn gedrag (hij kan niet veel hebben en piept al gauw als een ander kindje hem duwt o.i.d).
Heb er zelf soms wel moeite mee, vind het toch wel jammer dat hij nooit een broertje of zusje zal krijgen.


Dat vind ik altijd zo flauw, als mensen dat soort dingen zeggen. Dat vond ik denk ik het vervelendste aan enig kind zijn, al die vooroordelen. Zelfs vriendjes en vriendinnetjes deden eraan mee, als ik een keer niet hun zin wilde doen was het 'ja maar jij bent enig kind dus jij bent niet gewend om samen te spelen'. :confused:

Ze bedoelde het niet vervelend, de opmerking staat er heel raar maar ik zag wel logica in wat ze zei eigenlijk. Maar M. is sowieso een gevoelig mannetje, en of dat met enig kind te maken heeft weet ik niet.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 25 Nov 2013 22:29

Re: Enig kind

Zelda, Lotte kan zich ook zo gedragen als jij zegt. Veel mensen vragen zich af of ze wel naar een kdv gaat omdat ze altijd heel erg de kat uit de boom kan kijken. Sommige dingen zitten ook gewoon in het karakter.

Pompoen, dikke knuffel.

Lejow, ik las je stukje eerst verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat je alleenstaand was, maar ik begrijp dat je enig kind bent. :)
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Nov 2013 23:26

Re: Enig kind

MrsMath schreef:Zelda, Lotte kan zich ook zo gedragen als jij zegt. Veel mensen vragen zich af of ze wel naar een kdv gaat omdat ze altijd heel erg de kat uit de boom kan kijken. Sommige dingen zitten ook gewoon in het karakter.

Pompoen, dikke knuffel.

Lejow, ik las je stukje eerst verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat je alleenstaand was, maar ik begrijp dat je enig kind bent. :)


Klopt!

Bazinga, in ieder geval dat wat ik in mijn stukje al schrijf. De financiele en praktische kant.
En het feit dat ik zwanger zijn écht niet leuk vind. Echt niet.. Ik ben 25 weken ziek zwak en misselijk geweest, mijn dagen bestonden uit kotsen, eten, slapen en werken. En met 29+5 was ze er ineens. Iets wat ik ook al best heftig heb ervaren.
De kans dat dat nog eens gebeurd, is gewoon aanwezig en dat vind ik heel eng.
Ik denk dat ik rijp ben voor opname, als het ons weer zou overkomen. Niet alleen heb je dan weer een te vroeg geboren kindje, maar heb je ook een kind thuis lopen!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Nov 2013 23:27

Re: Enig kind

Susan schreef:
Zelda schreef:Hier ook een enig kind. Zijn vader en ik zijn uit elkaar dus er zal geen tweede komen. Gister was ik ergens en toen zei iemand dat ze wel kon zien dat hij enig kind was, aan zijn gedrag (hij kan niet veel hebben en piept al gauw als een ander kindje hem duwt o.i.d).
Heb er zelf soms wel moeite mee, vind het toch wel jammer dat hij nooit een broertje of zusje zal krijgen.


Dat vind ik altijd zo flauw, als mensen dat soort dingen zeggen. Dat vond ik denk ik het vervelendste aan enig kind zijn, al die vooroordelen. Zelfs vriendjes en vriendinnetjes deden eraan mee, als ik een keer niet hun zin wilde doen was het 'ja maar jij bent enig kind dus jij bent niet gewend om samen te spelen'. :confused:



Ik ook, net zo iets als 'alleen is ook maar alleen'
:thumbdown:
<<

Anoniem 52

Bericht 26 Nov 2013 00:01

Re: Enig kind

Ik snap m! Heb zelf niet bepaald een kinderwens, maar wel een (egoïstische) nieuwsgierigheid naar hoe een kindje van mij zou zijn qua ontwikkeling, intelligentie etc. Bovendien heb ik op 't moment een man in mn leven met wie het dusdanig serieus lijkt te worden, dat ik mijn hele standpunt wat betreft kinderen aan herzien ben.. maar dan zou ik het ook liever bij eentje houden.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 26 Nov 2013 00:57

Re: Enig kind

Dank jullie voor je antwoorden! Ik denk dat ik ook vooroordelen heb over enigst kinderen, maar feitelijk kun je natuurlijk nooit zeggen of iets daardoor komt want je kunt het niet met hetzelfde kind testen in een andere situatie natuurlijk. Dus het blijft bullshit eigenlijk (en mijn vragen dus ook ;-)).
Ik zie ook wel voordelen hoor. Ik kan hem alle aandacht geven en ik hoef mijn energie niet te verdelen en ik denk dat we het samen heel gezellig kunnen hebben en als hij 2,5 is dan gaat hij lekker naar de voorschool en in de tussentijd probeer ik hem ook met andere kindjes te laten spelen en babyzwemmen te doen.
Het is gewoon nooit wat ik voor ogen had, maar ik heb besloten dat ik er maar gewoon vanuit moet gaan dat het zo blijft en daar het positieve van moet zien. En in élk geval ben ik blij dat ik niet in mijn eentje twéé kids heb!
<<

Anoniem173

Bericht 26 Nov 2013 07:48

Re: Enig kind

Weet je wat ik vooral vervelend vond om als enig kind op te groeien, de reacties van andere mensen.
-oh dan ben je dus verwend: nee ik moet ook gewoon werken voor mijn geld en mijn ouders waren overdag ook gewoon weg.
-oh dan ben je niet sociaal: juist wel omdat ik wel met andere kinderen moest spelen..
-oh dan kun je niet delen: dat werd me juiste extra geleerd door m'n ouders
-oh dan ben je dus zielig: ja jullie maken me zielig!

Echt tuurlijk is het jammer om niet altijd een speelmaatje te hebben en later ook niet te kunnen delen in herinneringen rondom je ouders. Maar ik ben echt wel goed terecht gekomen en heb me echt nooit zielig gevoeld. Zoveel wordt opgehangen aan enig kind zijn, terwijl er zooooveel in het karakter zit.
<<

Anoniem58

Bericht 26 Nov 2013 09:01

Re: Enig kind

Christian blijft ook alleen, ik wil geen kind meer. Ik ben zelf ook enig kind en heb het nooit vervelend gevonden. Christian kan heel goed spelen met andere kinderen, nooit een probleem geweest dus ik denk dat je dat niet kunt afleiden aan het enig kind zijn. Net zoals "verwend" zijn, wat ook een vooroordeel is. Christian hoeft zijn spullen niet te delen nee, en daarom kan ik mísschien wat meer voor hem kopen maar hij is echt niet verwend.
<<

anoniem196

Bericht 26 Nov 2013 09:46

Re: Enig kind

Wie heeft er hier ook maar één kind en bij wie blijft dat ook zo (uit keuze of door pech oid)? 
Helaas blijft het hier bij 1 kindje. Mijn man wil geen 2e. Ik wel, maar lichamelijk gaat het niet.

Hoe zorgen jullie er voor dat jullie kind toch aan zijn trekken komt wat met andere kinderen spelen en gezelligheid betreft?
Ze gaat 2 gagen naar het kdv vanaf dat ze 2 jaar is. Daarvoor ging ze naar een gastouder.

Wat merken jullie aan je kind waarvan je denk dat het door het enig kind zijn komt (positief of negatief)? 
Nog niks. Ze is een heel lief makkelijk meisje.

Wat vinden jullie voordelen voor het enige kind? Lijkt mij makkelijker om met 1 kindje ergens heen te gaan als met 2.


E. Speelt nu steeds met de poppen. En zegt dat ze oefent voor haar broertje of zusje. Bijna elke dag zegt ze dat wel.
Doet best zeer!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers