Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic #2

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Sep 2020 05:59

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oh dat is goed zeg! Wat fijn.

En ja geeft idd energie, heb echt lekker geslapen.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Sep 2020 06:21

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Wat een goeie nacht Marin en Housebird!

Als het over een tijdje nog makkelijker gaat met bv Marin kun je vast liggend voeden en dan wordt het ook weer makkelijker er of gewoon naast te slapen of haar voorzichtig wat verder te schuiven richting wiegje :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 30 Sep 2020 07:22

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Wat fijn Housebird en Marin!
Hier ook een fijne nacht. Ik werd wakker van de wekker, lag hij me lachend aan te kijken in zn co-sleeper haha. Morninnggg!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 30 Sep 2020 08:00

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

? Heerlijk Harri!
Let's discover the world together.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11205

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 30 Sep 2020 08:09

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Wat een goede nachten allemaal, fijn!

Liggend voeden lukte mij bij alledrie pas na een paar weken, de eerste tijd ging ik ook altijd met ze zitten. Maar als dat eenmaal lukt, is het wel ideaal!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 30 Sep 2020 08:29

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ja ik vond liggend voeden in het begin ook meer gedoe dan zittend. Nu zou ik hem zelfs op zn kop kunnen voeden denk ik. Dat ligt niet aan mij maar aan het feit dat als m’n tepel enigszins in de buurt is hij hem toch wel naar binnen zuigt hahaha.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Sep 2020 08:37

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Jaa en met stuwing enzo lukt dat in het begin echt niet. Alles pijnlijk! Maar idd Harri haha ik heb ook weleens voedend gekookt enzo #momlife
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Sep 2020 08:50

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ohhh ik sta echt beetje op een kruispunt. Ik geef nog steeds borstvoeding, kolf alles maar heb sinds een week de KV geintroduceerd. En die neemt ze net zo lief, ze geeft alleen terug ervan wat ze bij BV nooit doet.

Ze is exact 6 maanden nu, en echt focus op drinken aan de borst heeft ze niet meer. Ze is afgeleid, en de hele wereld is interessanter. Dus ik krijg er sowieso geen hele voedingen meer aan de borst in. Ik ben zelf teruggaan naar s ochtends en s avonds kolven, omdat het met werk bijna niet meer te regelen is (slechte kolfruimte, gedoe over kolftijd etc). Voor mijn idee hang ik nu echt tussen twee dingen in en ik wil eigenlijk de BV nog niet opgeven. Deels omdat het gewoon goed voor haar is, en omdat ik het ook echt zon afsluiter van deze periode vind.

Niet dat jullie echt raad hebben maar als ik door wil gaan met kolven dan moet de frequentie omhoog. 2x per dag is te weing, de productie loopt echt terug. Waar ik voorheen 1 volle fles uit iedere kolfbeurt haalde, is dat nu niet meer zo. Max nog 150cc. Dus er moet iets bij. En ik kan zo doorgaan, maar ergens wringt het. Ik wil nog niet helemaal loslaten, tegelijk heb ik dat hele kolven wel gehad.

NAJA.. ik weet het dus niet. Dit zijn maar hersenspinsels.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 30 Sep 2020 09:53

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb tot 6 mnd volledig bv gegeven en overwegend vond ik het heel fijn. Met 5/5.5 mnd dacht ik nog laaaang niet te stoppen en ineens was ik er helemaal klaar mee. Heb een paar dagen die hersenspinsels gehad die je nu benoemd maar eigenlijk zodra ik zo uitsprak dat ik echt klaar was met de belasting die het voor me was, was ik een week later gestopt.
Bij mij was de grootste reden ook dat ik (te) weinig kolfde en ik het niet meer zag zitten er nog meer moeite in de stoppen door te cluster kolven, vooral niet omdat dat eerder ook niet had gewerkt.
Dusss heb ik de tips waar je niet om vraagt niet. Maar wel herkenning van rond die tijd.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 30 Sep 2020 10:01

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Caro, wil ze helemaal niet meer aan de borst? Ook niet als ze half in slaap is?

En met betrekking tot kolven op het werk, zou het een optie zijn om in je pauze te kolven? Al is het maar 10 minuten.

150ml per kolfbeurt is trouwens wel een hele nette opbrengst hoor!
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Sep 2020 10:02

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Dat is denk ik ook het enige waar ik naar op zoek ben. Beetje hersenspinsels delen. MIjn vriend is er heel makkelijk in. Hij vindt het fijn dat ik het al die tijd heb gedaan maar het is prima dat ik nu stop. Soms baal ik zo van het kolven, en ik heb idd nu geen zin meer om te clusterkolven of om er overdag nog meer tijd aan kwijt te zijn. Stom ding. Haat dat lawaai dat ie maakt.

En het zou in de ochtend ook zoveel schelen qua tijd.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 30 Sep 2020 10:02

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Heel herkenbaar Caro! Ik had het bij de jongste ook, met 6 maanden kolfde ik bijna alles, want drinken aan de borst vond hij suf, de wereld was veel interessanter. Een flesje kon ik af en toe terug in de warmer zetten en na een paar minuten dan weer aanbieden. Ik vond het kolven alleen niet vervelend, bij mij op het werk was het wel goed geregeld, maar ik worstelde wel een beetje met de vraag´waar doe ik het nog voor?´ kunstvoeding pikte hij net zo goed (of ja, net zo slecht eigenlijk) en die bv koste mij echt wel een hoop energie. Het enige moment dat hij nog redelijk dronk was ś ochtends, dus dat heb ik toen aangehouden zo lang als dat nog fijn was. Hij at ook al wel andere dingen met 6 maanden en had gewoon niet zoveel behoefte aan melk.

Ik vond het emotioneel wel echt een ding, dus ik heb die ochtendvoeding ook nog wel even volgehouden, maar op een gegeven moment was hij er na een paar slokken al klaar mee, om daarna wel nog een volle fles leeg te drinken... hij gaf dus zelf aan dat het klaar was. Dus misschien kun je toch nog één voeding/kolfmoment aanhouden tot je dochter echt aangeeft dat ze er klaar mee is? Of tot jij er klaar voor bent om te stoppen? Er is geen goed of fout he, je hebt het al 6 maanden volgehouden!
december 2016
juli 2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 30 Sep 2020 10:02

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oh wat klote dat het op het werk zo slecht geregeld is trouwens. Ik zou echt wel balen als dat een rol mee moet spelen in de beslissing :(.
<<

Anoniem332

Bericht 30 Sep 2020 10:06

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik herken wel wat je zegt Caro, al heb ik het niet zo lang volgehouden als jij.
Bij mij was na ruim 4 maanden de productie tot een diepte punt gedaald na meerdere malen ziek te zijn geweest. Kolven lukt niet.

De keuze is zo definitief. Al kon ik bijna direct helemaal stoppen zonder af te bouwen.
Het komt daarna niet meer terug.
Bij mij gaf het stoppen veel rust, achteraf dacht ik wat heb ik lang gewacht hiermee.

Nu zit ik weer aan de andere kant ervan, en wordt blijven voeden als ik straks weer werk lastig. Hoewel ik mij voorgenomen had om dan te stoppen vind ik het toch weer lastig.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 30 Sep 2020 11:01

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Puck schreef:Caro, wil ze helemaal niet meer aan de borst? Ook niet als ze half in slaap is?

En met betrekking tot kolven op het werk, zou het een optie zijn om in je pauze te kolven? Al is het maar 10 minuten.

150ml per kolfbeurt is trouwens wel een hele nette opbrengst hoor!


Kolven in de pauze is niet per definitie beter of slechter dan niet in de pauze kolven. Ik kolfde al vaak rond dat tijdstip en direct mijn pauze erin meegenomen maar de ruimte is gewoon kak. Ik zit in een stom archiefhok op een oude stoel. Mensen lopen continu langs en het enige dat ik hoor is dat ellendige geluid.

En nu zit ik weer thuis natuurlijk en k'an ik het weer oppakken maar merk dat ik er geen energie meer extra aan kwijt wil zijn. Mijn productie moet gewoon weer omhoog op die twee kolfbeurten ;-). Dan hou ik het nog wel even vol maar vooralsnog is dat niet echt.

Er is zeker geen goed of fout maar er zo afscheid van nemen voelt ook zo bluh. Maar aan de andere kant drinkt ze echt beter uit een fles nu. Zal ook wel makkelijker voor haar zijn. Want ze drinkt zeker nog wel uit de borst maar minder goed. Sneller afgeleid en dan heeft ze later weer honger.

Naja, ikw eet het oooook niet!
<<

Anoniem318

Bericht 30 Sep 2020 11:15

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oh ja, moeilijke afweging he. Had het er met de oudste ook moeilijk mee om afscheid te nemen van onze borstvoedingsmomentjes, terwijl man, net als jouw vriend, het wel goed vond. Zes maanden volgehouden en nu je vrijheid weer terug, zei hij. Toen hij 6 maanden was, heb ik nog 2 weken ‘s ochtends en ‘s avonds borstvoeding gegeven en overdag op de crèche gaven ze al fles en vaste voeding. Dat maakte het voor mij makkelijker om er afscheid van te nemen.

Nu zit ik weer in deze situatie, dochter is nu 5,5 maand, maar deze keer kijk er eigenlijk al naar uit om te stoppen. Komt inderdaad door het kolven (moet voorraad aanleggen voor de crèche), ik vind dat zo stom om te doen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 30 Sep 2020 11:29

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik herken dat van het langslopen en dat geluid, ik zat op het toilet met deksel dicht (was niks anders). Ik deed oordopjes in en keek naar Nederlandse cabaretiers, zo vermaakte ik me nog wat.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Okt 2020 11:16

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Zouden jullie even met mij mee willen denken? Ik weet niet of ik hier nou een lactatiekundige voor moet inschakelen of niet.

Ik heb intussen behoorlijk veel melk, meer dan dochtertje aan kan heb ik het idee. Aan de borst drinkt ze sinds een week heel onrustig. Ze laat steeds los, gaat huilen, melk zit overal, ze proest en klokt. Oftewel volgens mij komt 't veel te hard binnen. Ik heb al diverse houdingen geprobeerd, ook tegen de zwaartekracht in dus dat zij hoger ligt dan m'n borst, maar heeft weinig effect. Het is vaker onrustig dan dat het goed gaat.
Soms kolf ik even de ergste druk er af een paar minuten en soms werkt dat, soms niet.
Ik heb het idee dat ze nu dus juist weinig drinkt, steeds een paar minuten maar, ondanks de grote hoeveelheid melk. Ze heeft ook vaker groene poep ipv gele, wat volgens mij betekent dat ze minder goede vette melk binnen krijgt.

Ik kolf nu af en toe m'n borsten helemaal leeg (omdat ze ze by far niet leeg drinkt nu dus) en dan heb ik zo 200 ml bij elkaar. Veel meer dan ze zelf drinkt. In een flesje drinkt ze ong 80 ml, wat met 't rekensommetje dat bestaat ook wel klopt qua maaginhoud.

Ik weet dus niet zo goed waar ik goed aan doe. Alles gaan kolven zodat ze rustiger de juiste hoeveelheid melk drinkt? Maar wil ook niet dat ze echt aan de borst drinken nu al verleerd. Het ging juist zo goed de eerste weekjes. (vind het wel al super dat ze de fles zo goed pakt overigens). Ik merk dat ik gewoon baal dat ik nu niet weet of ze wel genoeg binnen krijgt, terwijl ik juist melk genoeg heb.
Moet ik toch een lactatiekundige inschakelen die mee kan kijken? Of hebben jullie nog ideeën hierover?
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 14 Okt 2020 11:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hoe is je toeschietreflex? Kun je die eerst laten weglopen in een doek of opvangen en haar daarna (weer) aanleggen?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Okt 2020 11:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik zou sowieso een lactatie deskundige inschakelen en niet te lang door blijven rommelen, want dat is alleen maar irritant voor jezelf!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 14 Okt 2020 11:27

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Als je voor een voeding eerst wat afkolft en ze drinkt daarna onrustig aan de borst, zou je haar misschien nog de afgekolfde melk aan kunnen bieden (na het kolven even in de flessenwarmer zetten evt). Als het haar aan de borst te hard gaat, kan ze uit het flesje alsnog wat extra's drinken.

Verder denk ik dat je toch wel moet vertrouwen dat ze op zich wel neemt wat ze nodig heeft (dooddoener, I know) misschien is het weer even een regelmomentje. Als je echt last hebt van volle borsten overdag, kun je misschien proberen om na de ochtendvoeding helemaal leeg te kolven. Extra kolven overdag houdt de productie van die teveel melk in stand natuurlijk.

Ik weet niet of je er veel aan hebt, maar ik herken al die struggels enorm, de jongste dronk ook vaak enorm onrustig en ik heb vanalles geprobeerd. Hij was gewoon niet zo'n drinker. Toen hij eenmaal groente, fruit en brood mocht, vond hij dat veel interessanter. Nu drinkt hij weer een stuk beter, maar dat is pas sinds hij 1 is ongeveer.

Enne, als je een lactatiekundige wil vragen, gewoon doen! Bij de jongste is er hier eentje na 5 weken ofzo nog gekomen en concludeerde toen dat zijn tongriempje geknipt moest worden. Dus dat was toch wel fijn dat dat nog gezien was. En het was gewoon een fijn mens ?
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Okt 2020 11:56

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Jip schreef:Hoe is je toeschietreflex? Kun je die eerst laten weglopen in een doek of opvangen en haar daarna (weer) aanleggen?


Nee dat herken ik niet. Het is echt alleen als zij drinkt.

Joey ja daar heb je ook wel gelijk in eigenlijk.

Niekske, fijn dat je de onrust herkent inderdaad. Al heb ik juist het idee dat zij juist wél een drinker is. Ze dronk juist zo goed en ze wil zo graag. Alleen kan ze m'n melk niet aan of zoiets denk ik. M'n zoontje was inderdaad een slechte drinker, dat was wel een ander soort onrust en ander soort zorgen. Tot nu toe is zij juist een goede drinker geweest en heel goed aangekomen (eerder teveel dan te weinig). Dus ze kan wel wat leien maar daardoor voelt 't nu alsof ze heel weinig drinkt in een paar minuten (en ook niet effectief dus want allemaal geproest en los laten).

Wat ik vanochtend heb gedaan is borsten helemaal leeg kolven en daar een flesje direct van gegeven, zodat ze die dus rustig kon drinken. Daar dronk ze 80ml van dus de rest is in een bewaarzakje (van jou nog van Medela haha) gegaan. Valt dat ook onder extra kolven? Want wil 't niet extra stimuleren nee!
Misschien ook een idee inderdaad om paar minuten af te kolven om de druk eraf te halen en als ik 't idee heb dat ze niet genoeg heeft gehad, dat dan te geven nog na de borst. Slim van je.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 14 Okt 2020 12:49

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik had een lactatiekundige die ik gewoon mocht appen. Da’s al een stuk laagdrempeliger :) ik kan je haar nummer wel geven? Je zit nu ook in de buurt natuurlijk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 14 Okt 2020 13:25

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hier ook veel melk gehad en zoontje kon dat ook niet goed aan. De toeschietreflex ging ook erg hard/heftig dus hier deed ik heel even druk eraf kolven of weg laten lopen in een doek. En dan weer aanleggen. Als ze aanhapt en je maakt haar weer los van de borst komt het er dan niet heel hard uit gelopen?

Over hoeveelheid ‘moet’ je inderdaad los laten. Ik had thuis een weegschaal en hield zo zijn gewicht in de gaten. Zo wist ik of hij genoeg dronk. Maar met borstvoeding is het ook zo dat ze de ene keer veel drinken en de andere keer minder, of een keer extra drinken om het in te halen. Verder dronk mijn zoon ook erg kort (echt vaak maar 10/15 minuten of soms nog korter) maar omdat er zoveel melk kwam en hij nogal krachtig zoog kreeg hij genoeg/veel binnen in korte tijd. Doordat hij goed aan kwam heb ik me daar nooit zorgen om gemaakt.

Ik zou niet meteen alles gaan kolven. Soms onrustig drinken hoort erbij denk ik. Is ze daarna dan ook sneller ontevreden? En voed je aan beide kanten? Mij was één kant per keer geadviseerd omdat er zoveel melk was (noemen ze dat nu clustervoeden?) zo kwam hij ook beter bij de wat vettere melk. Anders dronk hij bij beide alleen maar de voormelk weg.

Ik denk trouwens dat alle kinderen rustiger uit de fles drinken want dat kost gewoon minder moeite.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 14 Okt 2020 13:28

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik zou ook de lactactiekundige inschakelen. Misschien is mijn referentie wat vertekend, maar ik heb nooit meer dan 90 kunnen kolven in één sessie, dus voor mij voelt het als overproductie. Blokvoeden zou dan nog een optie zijn, maar daarmee zelf gaan rommelen helpt je misschien ook alleen maar van de regen in de drup.

Omdat A flesweigeraar is heb ik nooit geweten wat die binnenkreeg. Door corona ook weinig gewogen. Keek gewoon of er nog genoeg spek op die beentjes zat. Dat zat er altijd wel, dus prima.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Suus