Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

<<

Anoniem315

Bericht 28 Sep 2020 19:35

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Wat fijn, HG! Dat geeft moed! Fijn je kind weer in een stijgende lijn qua geluksgevoel te zien.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 28 Sep 2020 20:51

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Hier zitten 4 basisscholen op een rij in dezelfde straat. Dus dat is wel makkelijk kiezen.

Wij wilden het liefate montessori. Wij hadden de kinderen al ingeschreven in onze oude woonplaats op een montessori. Deze was op 10 min fietsen van ons huis ongeveer.

Nu gaat mijn zoon naar een Dalton school. Deze manier van lesgeven vinden wij ook erg bij ons en onze kinderen passen.
Deze school staat op 3min fietsen van ons huis.
Dit omdat de montessori op 20 auto minuten is. En dat vind ik te veel.

Ik wilde geen katholieke school. Zelf heb ik dat vroeger als zeer onprettig ervaren. Omdat ik zelf niet gelovig ben opgevoed. Als de andere kinderen iets voor het vormsel gingen doen moest ik rekensommen maken op de gang. Dat voelde als straf voor mijn niet gelovige opvoeding.

Op deze school waar ze nu heen brengen ze van alle geloven wat bij. Dat vind ik goed.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 28 Sep 2020 21:24

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Hier kun je pas inschrijven vanaf 3 jaar dus we zijn ons nu aan het oriënteren en wonen vanaf dan in een nieuwe woonplaats.

Er zitten er ontzettend veel in de buurt en mijn voorkeur is op dit moment een montessori op 0,8 km afstand. Rondleidingen zijn op dit moment helaas niet mogelijk, dus ik heb alleen een virtuele rondleiding gehad.

Nadeel is dat het loting is ?
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 28 Sep 2020 21:43

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Heeft er iemand toevallig ook ervaring met een Vrije school? Ben even benieuwd.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 29 Sep 2020 05:46

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Pippa schreef:Hier kun je pas inschrijven vanaf 3 jaar dus we zijn ons nu aan het oriënteren en wonen vanaf dan in een nieuwe woonplaats.

Er zitten er ontzettend veel in de buurt en mijn voorkeur is op dit moment een montessori op 0,8 km afstand. Rondleidingen zijn op dit moment helaas niet mogelijk, dus ik heb alleen een virtuele rondleiding gehad.

Nadeel is dat het loting is ?


Je mag je volgens mij op alle scholen pas of officieel ínschrijven met 3 jaar maar op veel scholen wordt dan gewerkt met een ‘vooraanmelding’ (wat natuurlijk ongeveer hetzelfde is :p).
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 29 Sep 2020 08:49

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Tabbie schreef:Heeft er iemand toevallig ook ervaring met een Vrije school? Ben even benieuwd.

Ik! Wat wil je weten?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 29 Sep 2020 10:00

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Wat vind je ervan, en waarom heb je daarvoor gekozen ? Hier is geen montesorri school, maar ben bang dat het misschien te veel richting het creatieve is. En met al ouders en schoonouders in de theater wereld enzo, wil ik wel dat hij meer leert kennen dan alleen dat leven haha. Oké, ik twijfel dus wat goed is. Ben dus benieuwd naar ervaringen.

Ga binnenkort ook naar een info middag, hier moet je je kind echt al op d3 wachtlijst zetten als het geboren wordt ?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 29 Sep 2020 11:31

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Wij hebben naar 3 scholen gekeken. De eerste werd het niet, omdat we gingen verhuizen.
De tweede waren we door omstandigheden vergeten af te zeggen voor de open dag en nadat ik gebeld en gemaild heb, heb ik nooit meer wat vernomen, dus viel die ook af (dit is de iPad school van hieronder).
De derde was V mee en ze deed al meteen mee in groep 1, terwijl ze toen net 2 was, haha).

Er zijn, nu, twee scholen. Een iPad school en ecologische oecumenische basisschool hier in de wijk. Over een tijd komen er nog een montessori school en een katholieke school.

Van de iPad school heb ik gehoord dat er heeeeeeel veel schrijfproblemen aanwezig zijn en schrijven vind ik nog altijd een belangrijk onderdeel van je (hersen)ontwikkeling. Voordeel is wel dat de kinderen die verder willen/ meer uitdaging nodig hebben op hun eigen iPad verder kunnen met de lesstof en kinderen die meer begeleiding nodig hebben, sneller opvallen.

Voor V hebben we gekozen voor een ecologische oecumenische basisschool hier in de wijk. Ze doen veel aan projectmatig onderwijs. Bijv groep 8 vraagt zich af hoe het allemaal werkt in een museum en daarom heen worden allemaal onderwijsdingen bedacht met uiteindelijk een museum avond waarbij groep 8 de toegang doet en moet rekenen hoeveel er betaald moet worden, met 65+ korting enzo, en de kleintjes uit groep 1 gezorgd hebben voor kunstwerken.
Er wordt ook veel buiten gewerkt, veel opdrachten met de natuur en met duurzaamheid. Dat vinden wij leuk en belangrijk.
Ik heb toen op de open dag wel even gevraagd of er ook gewoon reken- en taallessen gegeven worden, en dat hoort er ook gewoon bij ;-)

Beide scholen liggen naast elkaar en zijn beide op zo'n 5/10 minuten fiets-/loopafstand en. Ik denk dat we haar ook niet met de auto zullen brengen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem316

Bericht 29 Sep 2020 14:39

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Wat klinkt dat als een leuke school Jip! Werken ze daar nog wel gewoon met klassen? Wij hebben hier in het dorp een soortgelijke school die aan de hand van projecten dingen leren, maar hier zitten alle kinderen van 0 (serieus) tot 18 jaar (ook geen grap. Als is het op dit moment nog tot en met 13 geloof ik), in een klas. De school leek mij wel heel leuk voor L., maar mijn man sprak het idee van een klas met alle leeftijden, niet zo aan (of in zijn woorden: Dat is echt een hippie school).

Wij hebben verder in het dorp nog een heel groot, grijs gebouw waarin 2 scholen zijn gehuisvest. Dit is zo'n 7-10 minuten fietsen. Een christelijke en een openbare. De openbare sprak ons opzich wel aan, alleen hoorden we diverse kanalen geen goede berichten over o.a. de directeur en de werkwijze. Tezamen met het feit dat het gebouw en de plek waar ze zitten, verre van inspirerend is, hebben we gekozen die niet te doen. De christelijke school in dat gebouw sprak ons niet zo aan, gevoelsmatig.
Hier dichterbij ons huis hebben we een kleinere christelijke basisschool zitten (max. 5 minuten fietsen) Meer zoals mijn man en ik van huis uit gewend zijn en we voelden ons hier ook gelijk op onze plek en L. ook (al zou die dat overal wel hebben denk ik ;)). De school staat midden in een groene woonwijk, dat zag er sowieso al wat fijner uit dan de grote grijze leerfabriek. Wel was hier sprake van loting, maar gelukkig hebben we daar een plek kunnen krijgen. Nog een paar weekjes en dan kan ze daar starten :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Sep 2020 15:22

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Klinkt idd als een leuke school Jip! Onze zoon gaat ook naar een school met veel project onderwijs, ook vakoverstijgend (dus bijv geschiedenis, tekenen, taal, rekenen etc) en op het niveau van de klas met samenwerking met andere klassen.

Maar voor ons was de grootste factor dat 't op de hoek is. Dat vind ik wel echt ideaal. Hij gaat ju al naar peuterspeelzaal op dezelfde locatie dus 't is al heel vertrouwd.
Let's discover the world together.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 29 Sep 2020 16:17

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Tabbie schreef:Wat vind je ervan, en waarom heb je daarvoor gekozen ? Hier is geen montesorri school, maar ben bang dat het misschien te veel richting het creatieve is. En met al ouders en schoonouders in de theater wereld enzo, wil ik wel dat hij meer leert kennen dan alleen dat leven haha. Oké, ik twijfel dus wat goed is. Ben dus benieuwd naar ervaringen.

Ga binnenkort ook naar een info middag, hier moet je je kind echt al op d3 wachtlijst zetten als het geboren wordt ?

Ik zou inderdaad zeker naar een info moment gaan, dan kan je een beetje een indruk krijgen van de school en de sfeer.

Ik ben nog steeds blij met de keuze. Beide kinderen zijn vanaf peuter daar naar school gegaan, eerst naar de psz en daarna de kleuterklas en de jongste zit nu in groep drie. De oudste zit nu sinds een jaar op het speciaal onderwijs. Dat is overigens gelijk het grote nadeel aan deze school, al hoor ik dat dit probleem op veel meer scholen speelt. Zodra je ook maar wat afwijkt van het gemiddelde qua intelligentie of gedrag dan weten ze al gauw niet wat ze met je aan moeten. Ondanks dat ze voldoende in huis zouden moeten hebben aan IB, remedial teaching, etc. Naast mijn eigen dochter ken ik inmiddels teveel voorbeelden van kinderen die volgens mij in het kader van passend onderwijs echt niet gelijk naar een speciale school hadden gehoeven, maar ze lijken het op de Vrije School toch wel lastig te vinden als je anders bent..

Op dat punt na, ben ik eigenlijk nog steeds heel blij met de school. Het is kleinschalig (al gaan ze nu uitbreiden maar dan wordt de tweede locatie ook niet groot). Er heerst een super fijne sfeer, kleuters mogen echt kleuter zijn en hoeven nog niet te rekenen, letters te leren enzovoort (al leren ze stiekem nog heel veel maar dan al spelend, zowel in vrij spel als gestuurd). Er is meer dan gemiddeld aandacht voor de seizoenen en het verloop van het jaar, aandacht voor het sociale, voor de natuur, voor het kunstzinnige, er wordt veel gezongen..

Ik vind dat ze op deze school net een beetje extra hebben in vele opzichten en niet alleen maar prestatiegericht bezig zijn, daar ligt de nadruk helemaal niet op. En de leerstof moet aan dezelfde eisen voldoen als die van alle andere scholen, maar de manier van aanbieden kan soms deels anders zijn. De leerstof wordt vaak meer beleefd door er ook nog over te tekenen, zingen, bewegen, etc. Ik vind dat echt heel mooi.

Verder zijn er geen digiborden of ipads en gebruiken ze een ouderwets krijtbord waar de leerkrachten ook nog eens de mooiste tekeningen op maken.

Ik denk wel dat het een stuk creatiever is dan de gemiddelde school, maar wat mij betreft in positieve zin.

Oja, en veel mensen denken altijd dat je op een vrije school letterlijk veel vrijheid hebt maar dat valt tegen (gelukkig maar vind ik zelf). Het is eigenlijk juist heel gestructureerd met een vast programma. Maar daar binnen krijgt een kind wel veel ruimte om zich te ontwikkelen tot wie hij is.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 29 Sep 2020 17:06

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

@Dee ja ze zit gewoon in een klas. Ze hebben in de aula wel werkplekken en kunnen onderling met elkaar samenwerken/helpen. Ik vind het ook echt leuk klinken. Hoor er ook veel positieve geluiden over. Ze zijn nu met de bouw van de school bezig en van wat ik kan zien wordt het prachtig. Een grotendeels houten gebouw in de vorm van een blad, een plein met zo min mogelijk steen. Heel groen dus!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Sep 2020 18:00

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Ik heb inmiddels een eerste rondleiding gepland staan voor volgende week vrijdag, ben heel benieuwd! En de directrice van de school die op dit moment mijn voorkeur heeft heb ik gisteren ook al gesproken, maar zij belt een dezer dagen nog terug om een afspraak te maken.
❤ 7 juni 2018
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 29 Sep 2020 19:41

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Zora schreef:
Pippa schreef:Hier kun je pas inschrijven vanaf 3 jaar dus we zijn ons nu aan het oriënteren en wonen vanaf dan in een nieuwe woonplaats.

Er zitten er ontzettend veel in de buurt en mijn voorkeur is op dit moment een montessori op 0,8 km afstand. Rondleidingen zijn op dit moment helaas niet mogelijk, dus ik heb alleen een virtuele rondleiding gehad.

Nadeel is dat het loting is ?


Je mag je volgens mij op alle scholen pas of officieel ínschrijven met 3 jaar maar op veel scholen wordt dan gewerkt met een ‘vooraanmelding’ (wat natuurlijk ongeveer hetzelfde is :p).


Ja, dat kan hier niet, echt pas met 3 en dan krijg je gelijk te horen of je kind geplaatst wordt, en daarom moet je meerdere voorkeuren opgeven, dat vind ik niet zo fijn eigenlijk haha, wil liever zelf echt kiezen. Ik hoop de montessori.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Sep 2020 19:43

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Wat een verschil is dat he met inschrijving. Wij moeten M nu echt zo snel mogelijk inschrijven! O was zes weken en toen waren we net op tijd. Anderzijds is hier geen loting (zoals wel in de stad hier is, ons dorp dus niet) en dat vind ik wel heel erg fijn. Loting lijkt me erg lastig als je toch niet op je voorkeursschool komt.
Let's discover the world together.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 29 Sep 2020 20:11

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Om dat zo snel mogelijk in schrijven te voorkomen doen ze dus hier loting (niet alle scholen, sommige hebben standaard plek) en iedereen evenveel kans geven. Want ik zou dus bv bij jullie misschien pech hebben als ik nu met zoon die bijna 3 is kom wonen..
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Sep 2020 20:30

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Ja dat is weer de keerzijde daarvan.
Let's discover the world together.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3478

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 29 Sep 2020 20:31

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

En sowieso zal M voorrang hebben omdat het zusje is denk ik? Dat is hier img wel zo, broers/zussen voorrang.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Sep 2020 20:39

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Ja dat geloof ik ook!
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 29 Sep 2020 20:42

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Dat werkt bij ons idd ook zo! M mag sowieso naar dezelfde school.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 29 Sep 2020 20:47

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Dank je Hippie.

Hier moet je dus ook je kind zo snel mogelijk inschrijven. Liefst rond het eerste jaar. En zusjes en broertjes voor de eerste verjaardag anders is je plek weg. Wat een verschil dan zeg met andere steden.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 29 Sep 2020 20:58

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

S is ook al ingeschreven. Gelijk met V.

We kregen wel laatst een brief dat veel ouders hun kind voor twee scholen aangemeld hebben. Daardoor ontstaan er enorme wachtlijsten. Dus het verzoek om je kind van één school van de lijst te laten halen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 29 Sep 2020 21:02

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Maar als je je kind al zo vroeg inschrijft weet je toch nog helemaal niet wat bij je kind past?
En als je kind overal wordt uitgeloot? Wat dan?
Ik heb E pas na haar 3e verjaardag ingeschreven. De scholen hier moeten kinderen uit de wijk sowieso aannemen. E gaat naar school die haar niet verplicht hoeft aan te nemen maar nog steeds is ze na de meivakantie ws het 18e kindje in de klas.
30-04-2017
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 29 Sep 2020 21:20

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Ik vind het ook krom Kees. Plus, wie weet waar we dan wonen?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43579

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 29 Sep 2020 21:20

Re: Reistijd naar basisschool (en andere criteria)

Uitgeloot kan dus niet want er is geen loting, Kees. Je schrijft je kind in op één school en als er plek is, ben je daarvan gegarandeerd. Hoe 't met wachtlijsten zit weet ik niet, dan mag je denk ik wel op meerdere scholen inschrijven.
En idd, toen O zes weken was en we daar een rondleiding hadden vroeg de directrice ook of we dachten dat hij daar paste. Eeeeh het is een baby. Dus dat is wel weer een nadeel. Al moet ik zeggen ik zou het nu (met 3.5 jaar) nog steeds niet weten of hij er past of niet. Kwestie van aankijken denk ik. Het klinkt als een fijne school die ook nog eens dichtbij is. Dus als hij er straks happy is zijn wij dat ook.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Jezzie