Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote slaaptopic.

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 29 Jul 2020 21:51

Re: Het grote slaaptopic.

Wij hebben met 18 maanden de grow clock geïntroduceerd (eentje die alleen blauw en geel doet) en hij heeft geleerd: tot 7 uur in bed blijven en stil. Dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad en wat adem in-adem uit momenten maar we hebben dus wel een kind dat stil is tot 7 uur. Hoe laat gaat hij naar bed? Zou dat eerder kunnen zodat hij de uren wel haalt?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 30 Jul 2020 10:58

Re: Het grote slaaptopic.

Maar eigenlijk is het probleem dat je nu beschrijft dat hij teveel herrie maakt, hoewel langer slapen ook zeer wenselijk zou zijn. J had trouwens ook zo'n fase rond het 1e jaar. Die was na een maand of 2 voorbij, dus hopen dat dat het is.
Is het een idee om een fles (houdbare) melk naast je bed te zetten? Meteen zodra hij wakker wordt fles erin ploppen zodat hij even stil is en mee naar beneden kan?

Ik zal trouwens nog even updaten, mocht iemand mijn probleem terugzoeken. A is duidelijk nog niet toe aan een dutje. We merken dat ze wel doorsliep als mijn vriend haar naar bed bracht. Wel 1 of 2 nachtvoedingen dan nog, maar daar kan ik mee leven. Vriend heeft haar dus een week naar bed gebracht als het mij niet lukte en sindsdien gaat het weer beter. Ik kan het nu ook weer. Dutjes heb ik meer losgelaten. Probeer het nu een keertje, lukt het niet, ga ik wat leuks doen met de oudste en laat haar in de doek slapen. Dat zijn vaak hazeslaapjes, maar dan slaapt ze in de middag tenminste wel goed.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 30 Jul 2020 15:22

Re: Het grote slaaptopic.

Ja als de jongste eens beter/langer zou slapen, was alles ineens opgelost ? maar ja... en ik vrees dat het geen fase is, want dit gaat al zijn hele leven zo. We proberen eraan te wennen, maar met vlagen is het echt killing, want je bouwt geen reserves op. Vaak is het gewoon speen erin (soms één keer, soms meerdere keren per nacht) en hij slaapt weer en dat trekken we inmiddels redelijk, maar als er weer tandjes komen ofzo, zijn we de halve nacht in de weer en dan zijn we allemaal afgebrand.

Hij gaat tussen 18 en 19 naar bed, hij is dan ook echt moe. Veel eerder naar bed zie ik niet zo zitten en bovendien slaapt hij in de middag vaak tot 16u. Hij slaapt overdag prima en haalt dan de uren in die hij 's nachts niet maakt geloof ik. Bij ons op de kamer leggen durf ik ook niet meer aan... Dan ben ik bang om hem wakker te maken en denk ik dat ik nog meer 'aan' sta dan goed voor me is. Misschien nog maar een paar maanden bikkelen en dan zo'n slaapwekker introduceren...
december 2016
juli 2019
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 14 Sep 2020 10:48

Re: Het grote slaaptopic.

Hoe werkt het ook alweer om van 2 slaapjes naar 1 slaapje te gaan?

Het is hier al een paar weken ellendig met slapen. Ik weet dat er rond de 12 maanden een slaapregressie zit, maar ik kom er even niet uit.

Ons normale ritme qua slaap was:
7 uur wakker, 9 uur naar bed, 10.30 uur wakker, 13.30 uur naar bed, 15 uur wakker en 19 uur weer naar bed.

Nu rommelt het steeds zo, als ze in de ochtend goed slapen, slapen ze ‘s middags niet of nauwelijks. En als ik ze wakker wil houden tot een uur of 12, dan storten ze om 10 uur echt volledig in en dan slapen ze heel rommelig.

Vanmorgen waren ze om half 8 wakker (want rommelig geslapen vannacht dus “uitgeslapen”. Ik dacht: mooi, nu hebben ze lekker lang geslapen dus houd ik ze wel wakker tot de lunch. Nou, om 10 uur was het echt niet meer te doen en ze slapen nu dus nog steeds. Maar vanmiddag krijg ik ze dan met geen mogelijkheid naar bed (of nou ja, wel naar bed natuurlijk want daar til ik ze gewoon in, maar slapen doen ze niet). Moet ik dan rond 16 uur een powernapje laten doen? Of hoe werkt dit ook alweer?

♥♥
<<

Anoniem308

Bericht 14 Sep 2020 11:06

Re: Het grote slaaptopic.

Ze zijn net 1 toch? Mijn dochter heeft echt nog wel tot 1,5 jaar 2 slaapjes gedaan ook omdat ze die lange ochtend gewoonweg niet redde. Kan je ze na 3 kwartier wakker maken in de ochtend en s middags iets later op bed leggen? Wij hadden heel lang geloof ik 10-11.30 en 15-17 slapen.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 14 Sep 2020 11:13

Re: Het grote slaaptopic.

Ik kan je niet echt helpen, hier is het pas goed gekomen toen ze 1 slaapje standaard goed aan kon en dan ook lang genoeg sliep met 16 maand.
Maar wat ik wel heel erg herken. Dat je denkt nu zijn ze laat wakker, makkelijk dat wordt 1 slaapje vandaag. En dat ze dan binnen no time weer moe zijn. Echt geen beleid op te maken ?.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 14 Sep 2020 11:23

Re: Het grote slaaptopic.

Hier hadden we rond 1 jaar ook even dat het er op leek dat ze naar 1 slaapje ging. Sinds corona doet ze dat op het kdv ook structureel (7:00 uur wakker, rond 12:30 uur naar bed en wisselend hoe lang ze dan slaapt. Soms maar 45 minuten (dan is het ‘s avonds echt drama) en soms 2,5 uur (dan is het ‘s avonds redelijk te doen).

Maar thuis pakt ze na wat rommelige weken toch nog steeds 2 slaapjes. Ze is nu 17,5 maand. Schema ziet er zo uit:
Uiterlijk 7:30 uur wakker maken.
9:45 uur naar bed, meestal slaapt ze rond 10:00 uur. Tot uiterlijk 11:30 uur slapen.
Rond 14:45 uur naar bed en tot uiterlijk 16:30 uur slapen.
Voor de nacht gaat ze rond 19:00 a 19:15 uur naar bed (met een uitschieter naar 19:30).

Ik merkt dan wel dat we haar ‘s middags niet te laat op bed moeten leggen, anders wil het niet meer.
03/2019
11/2020
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 14 Sep 2020 11:36

Re: Het grote slaaptopic.

Thanks voor het meedenken! Ze zijn van eind juli, dus nu bijna 14 maanden. Ik weet dat D. rond deze tijd ook naar 1 slaapje ging, maar hoe ik dat aanpakte weet ik niet meer ?
Wakker maken werkt niet, dan zijn ze alleen maar chagrijnig en dan gaan ze alsnog niet slapen ‘s middags ? dus daarmee snijd ik mezelf dubbel in de vingers.

Joey, irritant he! Het is gewoon niet te peilen. Vermoeiend ?

Kaat, dat herken ik idd ook nog wel van de oudste, dat hij op het KDV 1 slaapje deed en thuis altijd nog wel 2. Misschien moet ik dat eens proberen. Daar zijn ze sowieso makkelijker wakker te houden omdat er van alles om ze heen gebeurt.

♥♥
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 14 Sep 2020 12:32

Re: Het grote slaaptopic.

Hier zijn ze allebei heel snel en makkelijk over gegaan naar 1 slaapje, maar wat ik wel eens deed als ze nogal moe waren in de ochtend, was ze rond 10u fruit geven (dan kregen ze echt weer energie) en daarna naar buiten toe, vaak op de fiets en dan even om een boodschap of naar de bieb ofzo.
Maar goed, S gaf nooit duidelijk aan wanneer ze moe was en L was altijd super lang tevreden en ze gingen dus allebei al ruim voor het jaar over naar 1 slaapje. Maar áls ze dan een vermoeide ochtend hadden, kon ik het met bovenstaande wel rekken tot de lunch en dan daarna naar bed.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 14 Sep 2020 12:38

Re: Het grote slaaptopic.

Zoon ging met 1.5jr naar een slaapje. Daarvoor sliep hij middag meestal niet meer zo lang. Daardoor ging ik langzaam over. Thuis sliep hij vaak uit dus ging het wel. Op een ander deed hij vaak nog wel 2 slaapjes (want vroeg opstaan). Uiteindelijk sliep hij dan bijv. van 11-13 en dan einde middag nog half uurtje in de wagen bijvoorbeeld. En tussen 11-12 niks slaapverwekkends doen. Is nog steeds zo. Hij valt in die tijd in slaap in de wagen/auto/fiets. Dus bewegen, naar buiten, samen iets doen of iets te eten geven. Nu slaapt hij van 12.00u/12.30u tot 15.00u zoiets.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 14 Sep 2020 14:06

Re: Het grote slaaptopic.

Als A laat wakker wordt (na 8 uur) heeft ze ook moeite met 2 dutjes. Ik zorg dan dat haar ochtenddutje weinig voorstelt. Even een powernapje in de doek. Wordt dan na een halfuur weer wakker, maar kan er weer een paar uur tegenaan. In de wagen kan natuurlijk ook, maar die heb ik dan weer niet.
Voordeel vind ik zo wel de vrijheid. Dan kan ik tot een uur of 3 in de middag gaan en staan waar ik wil. Lekker met de oudste naar de speeltuin of speeldate, terwijl de jongste tussendoor even snel tukt.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 14 Sep 2020 20:10

Re: Het grote slaaptopic.

Rond het jaar zit er idd een slaapregressie.

Het algemene advies van alle slaapgoeroes is 2x slapen tot anderhalf. V is bij 15 maanden naar 1 gegaan. Ik deed toen een soort van 5-5 ritme. Ik weet niet meer hoe precies. Ze ging liggen keten in de ochtend in bed en ben haar toen niet meer naar bed gaan brengen tot het 11:30/12 uur was.

En S slaapt nu meestal nog 2x (17 maanden).
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 216

Geregistreerd: 24 Sep 2020 10:58

Bericht 25 Sep 2020 19:37

Re: Het grote slaaptopic.

Ik weet het niet meer hoor. Het is elke keer een drama met slapen bij de gastouder. vanmorgen half uur en vanmiddag 20 minuten in de bolderkar. Eind van de dag natuurlijk geen land mee te bezeilen en niet willen eten want te moe. Ik weet het niet meer hoor maar hij is nog geen 7 maanden dan kan je toch niet maar 50 min op een dag slapen.
Thuis is het ook geen wereldwonder met slapen maar na het fruit eten s morgens gaat hij zonder problemen en daar gewoon niet. Ze heeft hem al op haar kamer gelegd dat het donkerder is maar dat helpt ook niet. Hebben jullie nog tips? Vind het gewoon sneu worden om hem daarheen te brengen
💙 2016
💙 2020
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 23 Okt 2020 10:06

Re: Het grote slaaptopic.

Mara, ik zie dat je geen reacties hebt gehad op je vraag. Hoe is het nu met je kindje en het slapen bij de gastouder? Gaat dat al beter?
#teammaple🍁
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 24 Okt 2020 20:20

Re: Het grote slaaptopic.

Ohh ja! Dat is echt geen fijn gevoel. Mijn baby viel ook erg moeilijk in slaap op het Kdv en deed steeds maar korte dutjes en dat vond ik ook erg vervelend. Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat.
<<

Anoniem332

Bericht 25 Okt 2020 07:10

Re: Het grote slaaptopic.

Vervelend mara!

Wellicht kan je zijn slaapzak, speeltje, muziek doosje oid waar hij thuis in/op/met ligt te slapen meegeven zodat hij associeert met slapen?
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 216

Geregistreerd: 24 Sep 2020 10:58

Bericht 26 Okt 2020 10:48

Re: Het grote slaaptopic.

Lief dat jullie er nog op reageren. Het wisselt een beetje per dag maar meestal is het een slaapje van een half uur en een slaapje van een uur op een dag, erg veel is het dus niet helaas, maar iets beter als dat het was. In de afgelopen weken is wel gebleken hoe meer kindjes ze heeft op een dag heeft hoe moeilijker het voor hem is om te slapen.
Hij heeft zn eigen slaapzak mee. Hij heeft een slaapdoek/kroel waar hij altijd mee slaapt en ook die gaat mee naar de gastouder dus het bekende van thuis zou er wel moeten zijn.
Vindt het voor hem zo sneu want krijg best wel regelmatig als ik hem ophaal te horen dat hij daar ontevreden is en dat herken ik niet van thuis.
💙 2016
💙 2020
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 28 Okt 2020 06:55

Re: Het grote slaaptopic.

Ohh wat een vervelend gevoel moet dat geven. Heeft je oudste zoon daar ook gezeten en was het toen vergelijkbaar? Is ie wel blij als je ‘m wegbrengt?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Mara

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 216

Geregistreerd: 24 Sep 2020 10:58

Bericht 28 Okt 2020 22:18

Re: Het grote slaaptopic.

Ja die heeft daar ook gezeten en nooit geen problemen, maar dat is ook een ontzettend makkelijke slaper. Gister appte ze hij heeft vanmorgen 1,5 uur geslapen, maar uiteindelijk weigerde hij s middags te slapen dus hij was wakker van 11:15 tot 18:00 nou je kan je wellicht bedenken hoe hij thuis kwam, die ging heel snel door naar bed? kan hij nog beter 2 korte powernapjes doen.
💙 2016
💙 2020
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 29 Okt 2020 06:46

Re: Het grote slaaptopic.

Ohh wat lastig idd :( ik heb geen ervaring dus helaas verder geen tips. Lijkt me heel verdrietig om je kind ontevreden op te halen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 29 Okt 2020 10:52

Re: Het grote slaaptopic.

Mara wat lastig... hebben jullie thuis een vast ritueeltje voor hij naar bed gaat? Iets met een liedje of een boekje ofzo, misschien is dat nog iets om te proberen bij de gastouder? Al kan ik me ook voorstellen dat zij geen half uur bezig kan zijn om één kindje naar bed te brengen. Of is het mogelijk dat hij even tot rust kan komen voor hij naar bed gaat, eerst even 'ontprikkelen' zeg maar?

Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind om hem weg te brengen! Onze jongste had dit alleen de eerste weken op de opvang, maar na de sluiting in het voorjaar, had hij het opnieuw, ik vond dat ook erg lastig. Gelukkig ging het na een paar weken beter. Ik hoop voor je dat het beter wordt, al is het maar omdat hij ook steeds ouder wordt...
december 2016
juli 2019
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 23 Nov 2020 10:00

Re: Het grote slaaptopic.

Oke, ik was tot nu toe best blij want we hadden altijd een goed slapende baby die 1x per nacht heel even kwam drinken en daarna gewoon weer verder tukte. Maar sinds een week wordt hij elke 2 a 3 uur wakker. Hij is nu 4,5 maand en sinds een week slaapt hij ook in een slaapzak ipv ingebakerd omdat hij begint te rollen. Dus dat kan het natuurlijk zijn, maar hij slaapt wel goed in. Ik heb niet het idee dat hij het koud heeft, hij voelt gewoon aangenaam, alleen wel koude handjes gedurende de nacht. We hebben een ritueeltje met rustig omkleden met een muziekje, verhaaltje, voeden en dan in bed nog even zingen. Hij valt dus redelijk makkelijk in slaap, soms even 1x speentje maar vaak ook niet. Hij wordt dus na 2/3 uur weer wakker, soms valt hij dan weer in slaap als ik hem zijn speen geef en soms wil hij drinken en valt dan weer snel in slaap maar wordt na 2/3 uur weer wakker. Hij huilt niet echt, meer een beetje piepen en soms ligt hij ook gewoon te kletsen. Ik ga hem vanavond eens voeden met een goed volle fles (normaal geef ik de borst maar dan kan ik even checken hoeveel hij drinkt). Wat kunnen we nog meer doen?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Nov 2020 10:09

Re: Het grote slaaptopic.

Met 4 maanden is er een sleep regression, Harrison. Niet elk kindje heeft er last van maar zou kunnen dat hij daar wel een beetje last van heeft en even een nieuwe draai moet vinden tot z'n hersentjes weer verder ontwikkelt zijn.
Ik zou 's nachts inderdaad even laten weten dat je er bent (even kus/knuffel en evt een voeding als je denkt dat dat nodig is) maar het wel simpel en rustig en donker houden zodat hij het met de nacht associeert. En klinkt alsof je dat al heel goed doet. Ik dénk (maar ja zeker weten doe je nooit met die kinders) dat dit ineens weer over kan zijn over paar weekjes.
En idd kan het ook best zijn dat het wennen is naar slapen in slaapzakje ipv ingebakerd. Durf je er nog een lakentje/dekentje overheen te leggen? Zo slaapt M nu, in een dun slaapzakje maar wel met lakentje+dekentje voor iets meer geborgenheid. Maar die draait natuurlijk nog niet.
Let's discover the world together.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 23 Nov 2020 10:11

Re: Het grote slaaptopic.

Rond die tijd is er de eerste slaapregressie. Daar kan het prima mee te maken hebben. Ik merkte toen opeens bij mijn goede slapertje ook dat we er vaak uit moesten voor een speen. Ik denk dat dat paar weken (3?) heeft aangehouden en toen ging het vanzelf weer over. Ik zit er nu ook weer in met de 8 maanden slaapregressie. Ik denk dus niet dat je er echt veel aan kan doen, consequent blijven en geen contact maken s nachts. Dat was hier de oplossing.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Nov 2020 10:14

Re: Het grote slaaptopic.

Caro, mijn dochter slaapt nu in de Susukoshi kimono als slaapzakje en dat is idd zo'n fijn ding! Moet altijd aan jou denken erbij.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers