Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voorleesboeken

<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 18:57

Bericht 10 Sep 2020 19:34

Voorleesboeken

Wat lees jij voor aan je kind?


Reden waarom ik dit vraag: mijn kleuter van 5 is dol op voorlezen. Ik heb al een hoop boekjes geprobeerd, maar in de meeste boeken gaat het zo enorm over stereotypen, bangmakerij (sprookjes) etc. De Kolletje reeks vinden we bijvoorbeeld wel erg leuk, maar na 2934 keer lezen is dat ook wel klaar. Hebben jullie nog leuke tips?
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 10 Sep 2020 19:43

Re: Voorleesboeken

Mijn kind van vijf vond Abeltje erg leuk en ook een beetje spannend. Wel zorgen dat je een nieuwe versie hebt, er komen in de oude boeken woorden en termen voor gekleurde mensen langs, die ik mijn kind niet wil leren.

En de boeken van Disney boekenclub. Dat zijn zeker niet alleen de Disney films, maar ook echt leuke andere verhalen. Die zijn vaak via marktplaats of rommelmarkten goedkoop te krijgen.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 10 Sep 2020 20:00

Re: Voorleesboeken

Boer Boris blijft hier een favoriet.
Klop klop klop is ook leuk. https://www.bol.com/nl/f/klop-klop-klop ... 011366834/
Maar die vind mijn 3,5 jarige leuker dan mijn 5 jarige.
Mijn 5 jarige vind informatieve boeken het leukst;
- Het dierenboek
https://www.ilovespeelgoed.nl/uitgeveri ... j0QAvD_BwE

-De grond onder je voeten
https://www.ilovespeelgoed.nl/fontaine- ... oeten.html

-Willewete
https://www.ilovespeelgoed.nl/uitgeveri ... nhuis.html

Niet echt voorleesboeken dus, maar wel favoriet hier
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Sep 2020 20:02

Re: Voorleesboeken

Ik lees Y momenteel ook weer voor, gewoon, omdat ze dat gezellig vindt. Ik lees nu Kapsalon Romy van Tamara Bos.

Ik heb ook heel veel van mijn eigen oude boeken voorgelezen. Voor een vijfjarige zou ik de boeken van Hannes en Kaatje van Miep Diekmann proberen te vinden, die zijn heel leuk. Gewoon alledaagse gebeurtenissen, ik vind dat je daar tegenwoordig veel te weinig kinderboeken over hebt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 10 Sep 2020 20:11

Re: Voorleesboeken

Zijn boeken van Carry Slee niet wat? Iris en Michiel, kinderen van de grote Beer denk ik aan. Maar volgens mij heeft ze ook nog wel veel losse boeken voor die leeftijd geschreven.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 10 Sep 2020 20:20

Re: Voorleesboeken

Wij lezen echt van alles maar favoriet is Pluk van de Petteflat (heel goed voor deze leeftijd vind ik!) We lezen sowieso veel Annie MG. En die mooie dikke boeken met voorlees verhalen per leeftijd:

https://images.app.goo.gl/aczqLpHYBGzCtE7L6
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem326

Bericht 10 Sep 2020 20:57

Re: Voorleesboeken

We lezen nu Dolfje weerwolfje dat vindt mijn zoon echt fantastisch. Hij houdt ook erg van sprookjes.

Andere voorleesboeken die hier een succes zijn/waren:
- pluk en de petteflet
- ibbeltje
- een dik jaar Julia en ot (maar in dit boek gaat het wel een aantal keer over God)
- de bolderburen

En verder nog veel prentenboeken.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 10 Sep 2020 21:01

Re: Voorleesboeken

Jip en Janneke is hier al jaren erg geliefd. De middelste vindt ze ook leuk om zelf te lezen. Ze heeft moeite met begrijpend lezen, maar Jip en Janneke kent ze heel goed, dus dat leest lekker weg en dat geeft haar wat meer zelfvertrouwen.

De verhalen van Liselotje en andere voorleesboeken met rijm erin vind ik ook altijd erg leuk.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 10 Sep 2020 21:05

Re: Voorleesboeken

Jip en Janneke is hier ook favoriet. En Bobbi is ook een succes. Van de bieb kiest ze vaak de boeken van Karel en Kaatje of de boeken van Kikker.
december 2016
juli 2019
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 10 Sep 2020 21:17

Re: Voorleesboeken

De gorgels van Jochem Myjer, veruit mijn favoriet bij mijn 3 jongens
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Anoniem326

Bericht 11 Sep 2020 07:50

Re: Voorleesboeken

Mijn kinderen vonden Jip en Janneke ook leuk, maar ik heb het voorgelezen toen ze drie waren. Ik denk dat andere boeken beter aansluiten bij de belevingswereld van een kind van 5. Lemniscaat heeft onlangs Niels Holgerson opnieuw uitgegeven. Prachtige versie. Mijn vijfjarigen vinden het mooi.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 11 Sep 2020 08:12

Re: Voorleesboeken

Mijn bijna 4-jarige vindt Floddertje echt de bom, al heel lang trouwens. Oh en de Borre boekjes, Borre redt een poes vooral. Kikker vindt hij ook heel erg leuk. Pluk van de Petteflet heb ik geprobeerd, maar ik denk dat hij daar nog net te jong voor is, hij heeft er niet genoeg geduld voor.

Ik herken die stereotypering die je schetst niet zo, maar kan me voorstellen dat het gemiddelde sprookje wel eng kan zijn. Mijn zoon houdt juist van “enge” dingen. Hij wil het liefst Masha’s spookverhalen kijken op Netflix. Vampirina is ook favoriet. Gelukkig krijgt hij er geen nachtmerries van, maar soms voelt het wel een beetje als bad parenting als ik hem dat laat kijken ?

♥♥
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 11 Sep 2020 08:14

Re: Voorleesboeken

De boeken van Marianne busser & Ron Schröder.
Boer Boris blijft hier ook favoriet bij de middelste en Borre. We lenen regelmatig boeken uit de bibliotheek. Elke keer weer wat anders.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Sep 2020 08:38

Re: Voorleesboeken

Wij beginnen hier een beetje in de echte verhalen fase te komen, zoals Jip en Janneke, zonder al te veel plaatjes.

De grote gouden boeken zijn ook een succes, zoals het grote brandweerboek of die van de zee. Daar staan een paar leuke verhalen in (al vind ik ze niet allemaal leuk).

Boer Boris is hier ook altijd een succes.

En prentenboeken blijven leuk.
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 11 Sep 2020 08:54

Re: Voorleesboeken

Ik vind het zo leuk dat ik mijn vijf jarige nu meer boeken kan gaan voorlezen die ik zelf ook leuk vind! Echt terug naar mijn jeugd ook.

Zo hebben we net Sjakie en de chocolade fabriek uit ( heeft hij ademloos naar geluisterd), Mathilda van Roald Dahl hebben we gelezen, Schippers van de Kameleon. We kregen een stapel boeken van de buurjongens die daar zelf te groot voor zijn en de volgende die we gaan lezen is, Pinkeltje in Artis, ik ben benieuwd wat hij er van vind want ik heb vroeger zelf ook veel Pinkeltje gelezen.

Pluk van de Petteflat hebben we vorig jaar, toen hij vier was gelezen. Jip en Janneke en Bobbi vind mijn zoon van drie nu leuk maar de oudste van vijf is dat echt al wel ontgroeid. Kikker was de jongste vorig jaar echt fan van, toen hij 2 was, die boeken kan ik echt dromen, ik geloof niet dat de oudste dat nog echt leuk zou vinden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 11 Sep 2020 08:56

Re: Voorleesboeken

Ooh Pinkeltje!
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 11 Sep 2020 08:57

Re: Voorleesboeken

Wat leuk holly, van Nils! Die ga ik opzoeken!

Pinkeltje ga ik binnenkort ook met ze lezen, benieuwd! En idd Sjakie kan ook al wel!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 11 Sep 2020 11:30

Re: Voorleesboeken

Echt van alles. We zijn nu Jorrie en Snorrie aan het lezen en een boek van het Muizenhuis vindt ze de laatste tijd erg leuk. Een boek wat we zelf samen hebben gemaakt tijdens de lockdown wil ze ook altijd graag. Verder doet Jip en Janneke het goed, Puk en de Petteflet en Pippi Langkous.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 11 Sep 2020 19:25

Re: Voorleesboeken

Hier ook een van 5, momenteel lezen wij de volgende boeken:

Dolfje weerwolfje
Superjuffie
Otje
Iris en Michiel
Vos en Haas
Foeksia de heks
Tommie en Lotje

En de winkelboeken van Marianne Busser en Ron Schöder zijn ook geliefd, denk aan Het letterwinkeltje, het cijferwinkeltje, het kringloopwinkeltje. In elk boek zit een andere zoekopdracht op elke pagina.

Dit soort boeken kiezen we nu vooral zodat we omste beurt kunnen voorlezen en hij er zelf ook verder in kan lezen.

Ooh wat mis ik de bieb door dit topic, vanwege Corona kom ik er nu niet, maar ik hou er zo van om samen daar boeken uit te zoeken.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 11 Sep 2020 19:38

Re: Voorleesboeken

Mijn vierjarige en zesjarige vinden de boeken van Mees Kees heel leuk.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Tom