Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


edit: Het gaat een hondje worden!

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 30 Jun 2020 16:00

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Highway schreef:waarom haal je alles weg blue? zo is het topic toch niet meer te volgen?

Ja dit snap ik ook niet.

Ik vind de omslag van het willen van een hamster naar het nemen van een pup erg snel in dit topic (hoewel dat dus niet meer te lezen is).
#teammaple🍁
<<

Anoniem304

Bericht 30 Jun 2020 16:08

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Urban Naked schreef:
Highway schreef:waarom haal je alles weg blue? zo is het topic toch niet meer te volgen?

Ja dit snap ik ook niet.

Ik vind de omslag van het willen van een hamster naar het nemen van een pup erg snel in dit topic (hoewel dat dus niet meer te lezen is).

Een hamster leek ze toch niet zo leuk.

Maar idd, goed topic wel zo.
Ik had er nog wel even 2x over na gedacht. Ik ken veel mensen/gezinnen met honden die achteraf toch wel spijt hebben.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 30 Jun 2020 16:19

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Ik weet niet wat je geschreven hebt over de aanschaf van de pup, maar kijk goed waar je de pup haalt. Kies alsjeblieft niet voor een broodfokpup.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem331

Bericht 30 Jun 2020 16:20

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Ik denk dat je sowieso even moet bedenken dat je gewoon 10-15 jaar aan een hond vast zit.
Ik had er al 1, die al op de helft van haar leven is, dus vond het ook wel een dingetje om me weer voor 15 jaar te binden. Dag in dag uit, je honden zijn er altijd.
Ik ben 1x zo ziek geweest toen ik nog alleen was, dat ik mijn ouders moest bellen om de hond uit te laten. Moet je wel weten waar je aan begint.
Ik heb gelukkig voor de honden een heel fijn vangnet, kan ze op drie adressen kwijt, en een dagje oppas red ik op nog meer adressen. Maar dan moet je eigenlijk wel vantevoren bedenken.

Ik heb zelfs voor de hamster oppas als we op vakantie gaan. En dat hd ik geregeld voor ik de hamster aangeschaft hebt. Want als je eenmaal een dier hebt kun je niet meer terug.
<<

Anoniem313

Bericht 30 Jun 2020 16:27

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Ik zat toevallig dit weekend te borrelen met een vriendin die sinds zes weken een pup heeft, man, ik wist niet wat ik hoorde. Je bent er net zo druk mee als met een mensenbaby! En ook opvang enzo - maar geen KOT.
<<

Anoniem331

Bericht 30 Jun 2020 16:32

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Ik denk dat ik het met mijn pup nog drukker had dan met de kinderen. ?
Scheelt ook dat honden ouder worden, maar die eerste weken. Als je pech hebt kun je er snachts dus ook gewoon uit hè.
<<

Kira

Bericht 30 Jun 2020 18:03

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Ik vond het ook nogal een verschil van hamster naar hondje. Een hond houdt van gezelligheid, dus als je veel weg bent is dat lastig. Een hondenluikje maken zodat hij naar buiten kanis een leuk idee maar hij heeft dus graag gezelschap. Ik ben zo'n 5 uur per dag van huis, op maandag werk ik 8 maar ben ik tussendoor steeds 2 uur thuis, en dat vind ik zelf echt een pittige dag voor de hond. Mijn zoon is dan wel thuis maar dat vind de hond minder leuk als dat ik er ben haha!

Popcorn, mijn hond wacht trouwens makkelijk tot 10u of later zelfs om eruit te gaan in het weekend. Is ook maar net wat ze gewend zijn.
<<

Anoniem331

Bericht 30 Jun 2020 18:15

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Mijn oudste ook hoor Kira. Maar puppy’s doen dan niet.
En juist het begin moet je zo investeren. Nu hij bijna 7 maand is kan ik ook weer eerst brood voor de kinderen smeren voor ik hem uitlaat, maar dan ben je dus wel 5 maanden verder.
<<

Anoniem316

Bericht 30 Jun 2020 18:26

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Met de hoeveelheid uren die jullie werken, zou ik geen pup in huis halen. Wat meerderen hier ook al zeggen; je verkijkt je er op hoeveel werk het is. En ja, een puppy is onwijs schattig, fluffy en koetsiekoetsie maar het is wel een beestje dat heel lang bij jullie blijft. Als je geen huisdieren gewend bent, begin dan met iets toegankelijkers. Kijk of je voldoende commitment voor zo'n beestje hebt nadat het nieuwe er af is.

Er zitten al zoveel hondjes in het asiel waarbij de baasjes er niet over na gedacht hebben. Zo sneu. Wij willen dolgraag een hond, maar die komt hier pas als wij minder werken en de kinderen groot genoeg zijn, dat ze ook mee kunnen draaien in de opvoeding en verzorging van het beestje.
<<

Anoniem331

Bericht 30 Jun 2020 18:43

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Slim dat laatste Dee!
Mijn dochter is nu 11 jaar, en laat de honden uit wanneer ik werk. Scheelt voor die honden zo’n eind, even er uit. Even spelen, en dan is mijn vriend na 2 uurtjes ook alweer thuis!
<<

Kira

Bericht 30 Jun 2020 19:01

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Popcorn ja dat is waar, bij een pup zit dat er niet in. Die moeten in het begin eigenlijk 24u wel iemand om zich heen hebben.
Mijn zoon laat de hond ook regelmatig uit, vooral sinds ik in januari geopereerd ben aan m'n been. Voorheen ging hij alleen als ik het heel lief vroeg, en kwam alles op mij neer. Best pittig, en inderdaad oppas als je weg gaat moet je ook maar kunnen regelen. De hond kan bij ons gelukkig naar m'n ouders als ik een lange dag weg ben of eens een nachtje. Maar het is wel allemaal extra geregel.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Jul 2020 16:16

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Heb je je pup al, blue?
En waarom had je nou alles weggehaald?
#teammaple🍁
<<

Anoniem289

Bericht 24 Jul 2020 20:42

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Wij zijn zoooooooo gelukkig met onze pup.
De beste keuze ooit !!! :-D

Niet eens meer tijd voor het forum :smile:

(Alles gaat ook prima)

Wij houden zoveel van ons pupje :love: :love: :love:
Laatst gewijzigd door Anoniem289 op 24 Jul 2020 20:52, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 24 Jul 2020 20:45

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Fijn!
#teammaple🍁
<<

Anoniem289

Bericht 24 Jul 2020 20:48

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Urban Naked schreef:Heb je je pup al, blue?
En waarom had je nou alles weggehaald?


Omdat ik me zo bezwaard door jullie voel en net lijkt alsof ik stomme beslissingen neem en niet na denk! Terwijl ik echt niet stom ben en zomaar dingen doe.

Het voelt echt alsof ik niet helemaal snik ben terwijl ik ook echt de minder leuke dingen kan bedenken.

Ik schaam mij op zo een moment dan diep dat ik ben zoals ik ben. zo erg dat ik alles weg wil hebben.
Sorry dat ik dit zo voel !
<<

Anoniem301

Bericht 24 Jul 2020 23:12

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Blue_ schreef:
Urban Naked schreef:Heb je je pup al, blue?
En waarom had je nou alles weggehaald?


Omdat ik me zo bezwaard door jullie voel en net lijkt alsof ik stomme beslissingen neem en niet na denk! Terwijl ik echt niet stom ben en zomaar dingen doe.

Het voelt echt alsof ik niet helemaal snik ben terwijl ik ook echt de minder leuke dingen kan bedenken.

Ik schaam mij op zo een moment dan diep dat ik ben zoals ik ben. zo erg dat ik alles weg wil hebben.
Sorry dat ik dit zo voel !


Oh wat heftig! Je zegt dat je niet stom bent en niet zomaar dingen doet. Waarom zeg je dan dat je je schaamt dat je bent zoals je bent?

Wat voor hondje hebben jullie genomen?
Fijn dat je er blij mee bent!
<<

Anoniem307

Bericht 25 Jul 2020 05:18

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Ik snap to wel. Ik heb het zelf ook gehad. Het is de manier van reageren van forummers in combinatie met eigen gesteldheid. Niet per definitie iemands schuld. Maar woorden kunnen hard aankomen. Ook al zijn ze goed bedoelt.
<<

Anoniem289

Bericht 29 Aug 2020 12:39

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

.
Laatst gewijzigd door Anoniem289 op 29 Aug 2020 21:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 29 Aug 2020 13:56

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Naja een niet-zindelijke pup is gewoon als je hem goed wilt opvoeden tig keer per dag buiten zetten. Ze moeten veel slapen, voor en na elk slaapje buiten zetten, tussendoor nog een keer. Sowieso mag je met jonge honden nog helemaal niet echt wandelen, is hartstikke slecht voor ze. Gangbaar is het aantal weken dat ze zijn x5 en dat dan opgebroken over korte loopjes gedurende de dag. Dus zeg een pup van 8 weken = 40 min = 6-8x 5 min. En dat is de max. Realiteit is dat je de eerste paar weken vooral buiten zet en weinig 'wandelt'. En dat rustig uitbouwen, afhankelijk ook van het ras. Hele kleine hondjes kunnen minder aan en hele grote ook (vaker gewrichtsproblemen). Vanaf een maand of 3/4 kun je uitgaan van maximaal ca. 5-10 min achter elkaar (obv maanden leeftijd). Dus een pup van 4 maanden mag maximaal 30-40 min achter elkaar wandelen en dat max 1-2x per dag (totaal 80 min per dag en max 30-40 min achter elkaar). En wat eerder gezegd is. Een keer of 4-5 een 15-20 min heeft ie meer aan dan 2x per dag 45min. Sowieso vind ik 4x per dag uitlaten wel echt het absolute minimum voor honden. Oh en qua pups en beweging natuurlijk ook altijd eerder stoppen bij tekenen van vermoeidheid (als ze gaan liggen).

IIg een pup moet je echt wel minstens een keer of 10 buiten zetten op een dag, aan het begin zeker ook 's nachts. Eigenlijk wil je dat ze vanaf begin af aan niet leren hun behoefte binnen te doen en zeker niet in hun hok. Dus ja, ik snap de vergelijking met baby's echt wel. Goddank duurt het dus weken en geen maanden.

Overigens snap ik dat je heel enthousiast bent en ik snap ook dat je je aangevallen voelt. Maar ik denk dat dat ook wel een heel klein beetje terecht is. Het is een vrij impulsieve beslissing terwijl je ook niet eens echt ervaring met honden hebt en mensen die dat wel hebben probeerden je gewoon te adviseren. Verder heb je de beslissing al genomen en zal je vast heel gek met en lief voor het beestje zijn, maar probeer adviezen/tips te nemen als adviezen en niet als kritiek waar je verantwoording over af moet leggen.

En heel fijn dat je het ervaart als niet veel werk! Dat is ook een verschil he, de tijdsbesteding die objectief gewoon noodzakelijk is om een pup een goeie basis te geven en hoe subjectief die tijd beleefd wordt. En ik hoop dat je het alleen zijn rustig aan hebt opgebouwd. Alles wat je nu investeert krijg je straks terug qua gemak als hij groter is!
<<

Kira

Bericht 29 Aug 2020 22:24

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Een hond gaat heel makkelijk mee in jouw ritme wat je hebt met je gezin. Dat heb ik vroeger thuis altijd ervaren en nu met m'n eigen hond(en) ook.
Wij hebben pups ook altijd meegenomen op wandelingen, misschien iets korter dan normaal. M'n ouders gaan 2 keer per dag 1,5 uur en met een pupje in het begin wat korter maar zeker niet die korte wandelingetjes die Whatever beschrijft.
En inderdaad een puppy zindelijk maken is wat werk maar ik vind het niet te vergelijken met een kind, je beleeft hier juist heel veel plezier aan.

Vind je reactie wel wat veroordelend overkomen als ik eerlijk ben Whatever. Niet iedereen hoeft het precies hetzelfde te doen :)
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 30 Aug 2020 11:05

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Die adviezen die ik noemde kun je aan elke dierenarts navragen en zie je als je googlet ook zo ongeveer op elke dierenartsenpraktijk informatiesite terug. Pups hebben nog een vet kleine blaas en kunnen hun plas maar kort ophouden en van nature bevuilen ze het nest ook niet, dus een pup de eerste weken niet minstens 1-2x per nacht laten plassen is zielig. En dat wandelen helemaaaaaaal: want ik heb het allemaal nog superruim genomen zelfs, er wordt ook heel vaak weken = aantal minuten aangehouden en dat betekent max 20 min achter elkaar met een pup van 5 maanden. En nogmaals, het hangt met name heel erg van het ras af, middenmaatjes kunnen iets meer hebben. Maar dat pupje blijft echt wel lopen en je volgen, zeker als je ook nog andere honden hebt. Dat betekent niet dat het goed is voor het beestje en zijn botten en gewrichten.

Een uur met een pup van een maand of 3/4 lopen is gewoon objectief hartstikke slecht voor dat hondje. En tuurlijk, niet iedereen hoeft hetzelfde te doen maar als het over dingen gaat die door iedere dierenarts absoluut afgeraden zouden worden, ZOU iedereen dat wel moeten doen. Leuk dat jouw ouders het ook nooit deden, maar dat zij het ook fout doen is geen argument om te zeggen dat het prima is. Er zijn ook stapels honden eigenaren die ze dagenlang alleen laten en uitgebreid wandelen of zelfs naast de fiets uitlaten als er een hittegolf is. Daarvan wil je toch niet ook zeggen dat het prima is? Sommige dingen zijn gewoon niet ok en ja, daar heb ik dan zeker een oordeel over. Zeker als het dan niet goedbedoelde onkunde is maar bewuste ontkenning en advies bewust gewoon opzij geschoven wordt.

Edit: ik mis CBL jongens!
<<

Kira

Bericht 30 Aug 2020 17:13

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Niemand heeft toch gezegd dat puppy's 's nachts niet naar buiten moet doen? Tuurlijk is dat even aanpezen maar er wordt vaak een vergelijking gemaakt met een kind en dat is gewoon niet zo.
Verder heeft m'n moeder altijd bij een dierenarts gewerkt en als er eentje aan het welzijn van een dier denkt is zij het wel.

Gezond verstand gebruiken lijkt me het beste.
<<

Anoniem301

Bericht 30 Aug 2020 17:25

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Toen ik een pup had vond ik het ook heel zwaar en deed het me inderdaad aan een baby/kind denken. Ik hoor het wel vaker dat mensen dat zo ervaren.
<<

Kira

Bericht 30 Aug 2020 17:27

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Haha nou de baby tijd (en peutertijd) van m'n zoon was qua slapen en nachten een hel. Dus een pup die er 3/4 keer moest vond ik een verademing. Zo zie je maar, iedereen ervaart het anders.
<<

Anoniem301

Bericht 30 Aug 2020 18:31

Re: edit: Het gaat een hondje worden!

Ja precies! Jouw ervaring was ook wel uitzonderlijk, gelukkig. Want dat klonk inderdaad heel zwaar.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers