Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hypotheekrente tussentijds aanpassen

<<

Anoniem304

Bericht 07 Aug 2020 20:47

Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Zie ik iets over het hoofd?

Er is hier vast iemand die wel even mee wil rekenen / kijken of ik iets over het hoofd zie.
Wij hebben onze lineaire hypotheek 6 jaar en nu kan ik ineens online de hypotheekrente tussentijds aanpassen. Het komt er bruto op neer dat onze maandlast €180 per maand zakt als we nu de hypotheekrente opnieuw 10 jaar vast zetten voor 1.35%. We hebben nu 3.54%.
We betalen hiervoor een vergoeding voor het renteverlies + administratiekosten die samen uitkomt op een kleine €6.000.
De terugverdientijd is net geen 3 jaar. Maar aangezien we de vergoeding in 1x moeten betalen, begint de besparing van €180 per maand direct (en een gat van €6.000 in de spaarrekening, maar dat zie ik als inleg). €180 per maand besparen zie ik wel zitten. We lossen sowieso maandelijks al extra af en dat zullen we dan alleen maar meer gaan doen. Ons doel om in het jaar waarin we 40 worden hypotheekvrij te zijn komt op deze manier wel snel dichterbij.

Het enige is dat de HRA afneemt, maar dat is al niet echt veel en aangezien mijn vriend ZZP'er is moeten we toch al flink inkomstenbelasting betalen. Die paar honderd euro merken we niet om het zo maar te zeggen. Het maakt me ook niet uit wat we netto aan hypotheek betalen, ik reken daar niet mee. Dus dat hele HRA stuk kan wat mij betreft de deur uit.
En de max. aflossing per jaar gaat van 20% naar 10%, maar 10% is ruim voldoende, dus dat is ook geen probleem.
Ik ben normaal altijd wel zeker van m'n zaak, maar ik wil even checken of ik niet verblind ben door die €180 haha.
En natuurlijk kan je een gesprek krijgen met de adviseur, maar dat kost geld en gaat het doel een beetje voorbij aangezien ik er zelf ook wel wat verstand van heb om dat gewoon online te regelen.

Bedankt voor het lezen. :yes:
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 07 Aug 2020 21:11

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Nee, je krijgt inderdaad een prijs aangeboden om die veel lagere hypotheekrente te krijgen. Check wel voor welke periode je je rente vastzet. En: geen idee of jullie dat hebben, maar welke impact heeft het op je kindertoeslag, kinderopvangtoeslag, dat soort bijkomende dingen. Je fiscale inkomen verandert immers..
<<

Anoniem304

Bericht 07 Aug 2020 21:19

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

10 jaar zou voor ons de max. zijn. Dan zijn we hopelijk van de hypotheek af. Ik vind het iig zonde om nu 15 jaar te kiezen (dat kan ook) tegen een hogere rente terwijl dat waarschijnlijk niet hoeft (en nu dan dus zonde van het geld is).

Het heeft inderdaad nog invloed op de kinderopvangtoeslag, wij zetten daarvoor ons inkomen al heel hoog (zodat we maandelijks minder krijgen) en alles wat we het jaar erop bij de definitieve berekening nog tegoed hebben is 'extra'. Het is dus niet zo dat we daar per maand iets van merken, maar wel goed dat je het nog even zegt ja.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 07 Aug 2020 22:54

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Mwah, als je dat niet merkt inderdaad, dan zou ik kijken hoe je van die 3 en nog wat procent af kunt. Mijn beleving - want ja, ik zoek ook op het moment voor ons nieuwe huis - is dat Venn Hypotheken van Nationale Nederlanden de laagste rente heeft, maar wellicht is je opzegboete hoger dan alleen de verlengingsboete.
<<

Anoniem304

Bericht 07 Aug 2020 23:23

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Ja klopt overstappen gaan we sowieso niet doen. Ik ben zeer tevreden waar we zitten en die boete zou idd een stuk hoger zijn dan deze rentevergoeding. 1.35% voor 10 jaar is lang niet gek en behalve het gat in het spaargeld merken we daar verder dan dus weinig van in ons nadeel. Morgen meteen maar regelen. ?
<<

Anoniem314

Bericht 07 Aug 2020 23:40

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Wat je met rente afkoop eigenlijk doet is speculeren dat de rente hoger is op het moment dat je eigenlijk renteherziening hebt. In jouw geval over 3 à 4 jaar denk ik? Dus je kunt alleen achteraf zeggen of het een goede keuze is geweest.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Aug 2020 08:48

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

4 jaar. In principe zou je het zo kunnen zien, maar als we nu niks doen, levert het sowieso niks op.
Ik kan €6000 betalen als vergoeding en genieten van een verschil van €180 per maand (wat elke maand meer wordt met extra aflossing en sowieso omdat het lineair is). Dan heb ik dus sowieso nog 13 maanden (na de terugverdientijd) met een flink lage rente. Als de rente over 4 jaar lager is kan ik het dan voor 6-10 jaar nog vast zetten, wellicht lager, maar misschien ook niet. Maar dan zit ik nog sowieso 4 jaar aan deze hoge rente vast.

Ik kan ook nog 4 jaar bij deze hoge rente blijven en een keer €6000 aflossen. Dan scheelt het ons nog geen €40 per maand. Over die periode van 4 jaar is dat minder én er bestaat een kans dat we dan geen rente van 1.35% weer krijgen.

Omdat het lineair is en al daalt, lijkt het mij dat je de grootste slag nu zou kunnen slaan toch?
<<

Anoniem314

Bericht 08 Aug 2020 09:39

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Ik denk op zich dat je je er geen buil aan kunt vallen zeker omdat je de €6000 makkelijk kunt missen. Maar het is in theorie mogelijk dat je over 4 jaar tegen 0,75% voor 10 jaar kunt vastzetten en dan zou het kunnen zijn dat het achteraf verstandiger was geweest om even te wachten. Als je het nu over 4 jaar weer voor langere tijd wilt vastzetten moet je opnieuw een vergoeding betalen als je voor 10 jaar vast zet. Maar goed, 1,35% is gewoon heel laag en zeker als je het verschil gebruikt om extra af te lossen en sowieso al lineair aflost komt het vast goed!
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 08 Aug 2020 09:40

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Klinkt goed Savi!

Ik zou ook eens moeten uitzoeken of de rente bij ons omlaag kan. We zitten nu ook niet zo hoog, 2,25% ofzo, maar hoe lager hoe beter. Door extra af te lossen kan ik daar toch ook om verzoeken? Zal ook wel per hypotheek(verstrekker) verschillen natuurlijk.
Nou ja, ik moet er maar eens tijd voor maken dus. Wat betekent energie voor vinden...
<<

Anoniem304

Bericht 08 Aug 2020 09:47

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Thanks Veroline, zo dacht ik ook!

Luisa veel succes! Ik had er ook al eens eerder naar gekeken begin dit jaar, toen kon het nog niet. Ik was ook zeer verrast dat het nu ineens kon in m'n internetbankieren haha.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 09 Aug 2020 14:17

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Ik zou het doen, wij hebben het ook gedaan en onze boete was nog geen 1000 euro (ik denk soms echt dat ze bij ons een rekenfout hebben gemaakt, want ik hoor altijd hele andere bedragen). Wij zitten nu op 1,26%, echt dikke prima.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Apr 2021 21:04

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Ik kom dit topic ineens tegen. Uiteindelijk heb ik het eind vorig jaar geregeld en kwam de rente nog iets lager uit op 1,26% en de boete viel ook lager uit omdat ik iets langer gewacht had, haha!
<<

Anoniem303

Bericht 29 Apr 2021 21:42

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Oh grappig, wij zijn hier nu ook mee bezig. Wist niet eens dat er ooit een topic over was geopend.
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 30 Apr 2021 10:31

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Het "gevaar" wat er in de toekomst zou kunnen zijn, waar veel mensen geen rekening mee houden, is dat je over 10 jaar opnieuw moet kiezen. Dan is de looptijd van je hypotheek nog bijvoorbeeld 8 jaar en de rente enorm hoog. Dan moet je over 10 jaar voor die 8 jaar een hele hoge rente kiezen.
<<

Anoniem304

Bericht 30 Apr 2021 10:47

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Misoe schreef:Het "gevaar" wat er in de toekomst zou kunnen zijn, waar veel mensen geen rekening mee houden, is dat je over 10 jaar opnieuw moet kiezen. Dan is de looptijd van je hypotheek nog bijvoorbeeld 8 jaar en de rente enorm hoog. Dan moet je over 10 jaar voor die 8 jaar een hele hoge rente kiezen.

Maar dat heb je sowieso toch? Vastzetten voor 30 jaar (bij de aanvang van de hypotheek) kan volgens mij niet. Dus je zal altijd minimaal 1 of 2x een nieuwe rente 'krijgen' zodra die periode van 5, 10 of 20 jaar afloopt.

In ons geval was het dus nog ruim 4 jaar 3.54% en dan kans dat er in 2024 ineens een hoge rente is
Of nog 10 jaar 1.26% met kans dat er in 2030 ineens een hoge rente is.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 30 Apr 2021 11:06

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Savi schreef:Maar dat heb je sowieso toch? Vastzetten voor 30 jaar (bij de aanvang van de hypotheek) kan volgens mij niet.


Dit hebben wij wel gedaan, omdat de rente zo laag is en de kans groot is dat die weer gaat stijgen binnen een aantal jaar. Het wordt nu ook vaak aangeraden om 'm meteen voor 20 of 30 jaar vast te leggen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 30 Apr 2021 11:08

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Jawel, vastzetten voor 20 of 30 jaar kan wel. Echter dan betaal je een iets hogere rente (%) gedurende de looptijd dan dat je hem zou vastzetten voor 10 jaar. Het is maar net wat je wilt. Wil je bijv. nu 1,3% rente betalen met een looptijd van 10 jaar of 1,5% met een looptijd van 20 jaar. In dat laatste geval betaal je dus eigenlijk de eerste 10 jaar 0,2% teveel, maar stel over 10 jaar zijn de hypotheekrentes gestegen naar 2% dan betaal je na de eerste 10 jaar dus 0,5% meer dan als de hypotheekrente direct voor 20 jaar had vastgezet.
Met andere woorden het is maar net voor risico je wilt nemen en wat je denkt bijv. in 10 jaar extra te hebben kunnen aflossen etc... Volgens mij heb ik hem met de huidige rente voor 20 jaar vastgezet. Veel lager zal het namelijk in toekomst toch niet meer gaan worden en daarnaast is over 20 jaar de schuld een stuk kleiner (anuiteit), dus als ik dan opnieuw zou moeten afsluiten tegen een hoger rentepercentage valt dat wel mee.
<<

Anoniem304

Bericht 30 Apr 2021 11:19

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Derpy schreef:
Savi schreef:Maar dat heb je sowieso toch? Vastzetten voor 30 jaar (bij de aanvang van de hypotheek) kan volgens mij niet.


Dit hebben wij wel gedaan, omdat de rente zo laag is en de kans groot is dat die weer gaat stijgen binnen een aantal jaar. Het wordt nu ook vaak aangeraden om 'm meteen voor 20 of 30 jaar vast te leggen.

Dat scheelt dan weer.

Wij konden niet eens 20 jaar vast zetten vanwege bepaalde hypotheek voorwaarden. Maar goed, dat is achteraf alleen maar mooi geweest! :banaan:
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 30 Apr 2021 14:31

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Savi schreef:
Misoe schreef:Het "gevaar" wat er in de toekomst zou kunnen zijn, waar veel mensen geen rekening mee houden, is dat je over 10 jaar opnieuw moet kiezen. Dan is de looptijd van je hypotheek nog bijvoorbeeld 8 jaar en de rente enorm hoog. Dan moet je over 10 jaar voor die 8 jaar een hele hoge rente kiezen.

Maar dat heb je sowieso toch? Vastzetten voor 30 jaar (bij de aanvang van de hypotheek) kan volgens mij niet. Dus je zal altijd minimaal 1 of 2x een nieuwe rente 'krijgen' zodra die periode van 5, 10 of 20 jaar afloopt.

In ons geval was het dus nog ruim 4 jaar 3.54% en dan kans dat er in 2024 ineens een hoge rente is
Of nog 10 jaar 1.26% met kans dat er in 2030 ineens een hoge rente is.


Uhm ja. Ik bedoel eigenlijk dat als je al bijna aan het einde van de 30 zit en dus in 1x vast kan zetten tot de 30 jaar, dat het beter is dan dat je kiest voor een langere tijd en niet 8 jaar voor het einde weer moet kiezen. Dan heb je vaak geen keuze en wissel opties meer, dus sta je met je rug tegen de muur.
Maar ja uiteindelijk is het ook lastig te bepalen, sommigen boeit het misschien ook helemaal niet, omdat ze toch voor het einde van de looptijd geheel afgelost willen hebben :)
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 02 Mei 2021 17:52

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Plus bij elke keer afsluiten of overspuiten betaal je ook weer flink wat oversluit en notariskosten. Daar heb ik mij toch op verkeken!

We hebben een paar maanden terug een gesprek erover gehad, het was voor ons niet lonen om tussentijds over te sluiten. We hopen dat de rente over twee jaar nog laag staat, als hij af loopt en we hem dan goed kunnen oversluiten.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Mei 2021 18:58

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

De rente tussentijds aan passen is niet hetzelfde als de hypotheek oversluiten. Komt geen notaris(kosten) aan te pas.

Enkel dus een boete en administratie kosten.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 02 Mei 2021 21:52

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Wij hebben hier ook even naar gekeken, maar de boete is bij ons helaas echt een stuk hoger. Meer dan 20.000,-.. Dat maakt de kans dat we het eruit krijgen al veel kleiner.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem304

Bericht 03 Mei 2021 07:06

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Ja hoe hoger het openstaande hypotheek bedrag, hoe hoger de boete is. Want je betaalt een deel van hun renteverlies.

Jammer zeg!
<<

Anoniem308

Bericht 03 Mei 2021 09:00

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Wij hebben destijds rentemiddeling kunnen doen. We zaten op een rente rond de 4 procent. En dat is gemiddeld naar net geen 3%. Alsnog hoger dan de rente van nog geen 2% die toen gold. Maar we betalen gemiddeld een stuk minder per maand.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9422

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 03 Mei 2021 11:50

Re: Hypotheekrente tussentijds aanpassen

Daar ga ik ook naar kijken AMM naar die rentemiddeling. In de app van ABN kan ik dat zien en zouden we gemiddeld €90 p.m. minder betalen. Dat is echt wel de moeite!
⁠♡♡♡

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers