Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote slaaptopic.

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 09 Jun 2020 17:14

Re: Het grote slaaptopic.

De afgelopen tijd wisselde ik wel af tussen 1 of 2 slaapjes hoor (nou ja deed ze zelf). Als 2 thuis goed gaat zou ik dat mooi zo houden. Wij zijn nu naar 1 gegaan omdat ze nu een paar keer alleen 's ochtends sliep en dan 's middags niet meer wilde. Dan is de dag echt nog lang..
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 09 Jun 2020 20:15

Re: Het grote slaaptopic.

15 maanden en dan maar 1 slaapje is wel erg snel. De oudste hier zat toen nog in het 2-3-4 ritme.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem308

Bericht 09 Jun 2020 20:22

Re: Het grote slaaptopic.

Volgens mij zijn ging mijn dochter rond die tijd rommelen tussen 1/2 slaapjes. Regelmatig dat ze haar tweede slaapje oversloeg. Kunnen ze haar een powernap laten doen bijv tussen 16-17? Bij ons duurde het zeker tot een half jaar, 20 maanden tot ze echt helemaal over was op 1 slaapje.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 09 Jun 2020 20:26

Re: Het grote slaaptopic.

Kaat, ik zou die slaapjes thuis er gewoon inhouden! Ze zal wel aan het 'afbouwen' zijn en dat heeft tijd nodig. Onze oudste had dat ook rond die leeftijd, op de opvang sliep ze meestal wel twee keer (daar waren haar slaapjes korter) en thuis sliep ze vaak in de middag niet meer omdat ze in de ochtend best lang sliep. Dus ze wisselde het een beetje af per dag. Dat deed ze ook toen ze stopte met haar middagslaapje, thuis stopte ze van de ene op de andere dag (afgelopen zomer) en de opvang heeft ze nog geslapen tot de lockdown. Lange fase!

Toen ze van 2 naar 1 slaapje ging, hebben we geprobeerd om haar steeds later naar bed te brengen. Jij noemt nu 9.45, misschien kun je eens een kwartier/half uurtje later proberen, paar dagen volhouden en dan weer wat opschuiven. Zo hebben wij uiteindelijk ook het ene slaapje aan het begin van de middag gekregen. Hier was ze met 16 maanden over naar 1 slaapje trouwens, dus ik denk niet dat 15 maanden erg jong is.
december 2016
juli 2019
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 09 Jun 2020 20:57

Re: Het grote slaaptopic.

Als ik moet werken en hem dus om kwart voor 6 uit bed haal, waarbij hij vaak wakker word slaapt hij 2x op een dag. Ochtend half uur tot uur en middag 3 kwartier tot Max anderhalf uur. Als ik vrij bent word hij rond 8/8:30 wakker en slaapt hij pas na de lunch dus rond 1/half 2 en dan vaak wel anderhalf uur. Avond gaat hij tussen 19-20 uur. Enorm veel energie hier en gaat gewoon door als wij hem niet tot slapen manen.

Oh bijna 17 maanden dus hier.
Laatst gewijzigd door JustMeDaan op 10 Jun 2020 20:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 10 Jun 2020 08:49

Re: Het grote slaaptopic.

Joey, dan is de middag idd heel erg lang.

Bedankt verder voor jullie reacties. We houden thuis de twee slaapjes er nog maar even in. Dat kan ook eigenlijk niet anders, want ze is dan ook echt op van de dagen op het kdv. We proberen wel een beetje mee te gaan in de flow van waar ze behoefte aan heeft en waar het kan de slaapjes iets proberen op te schuiven.
Op een gegeven moment ontkom je er denk ik niet aan om door de periode heen te moeten.

De powernap aan het einde van de dag kunnen we wel gaan proberen als ze eerder op de middag niet wil, al hebben we ook wel dagen gehad dat als we haar ‘s middags te laat in bed legden (na 15u), ze niet meer wilde slapen.

Iig wel ergens een geruststelling dat we dus een beetje in de overgangsfase zitten. ‘Het is een fase’ probeer ik dan maar aan vast te houden als het niet lekker gaat ;-)
03/2019
11/2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 11 Jun 2020 13:29

Re: Het grote slaaptopic.

Mijn dochter slaapt vandaag ook weer 2x. Nog niet helemaal over naar 1x dus :). Vanmorgen kort en nu al wat langer. Vind ik nog veel fijner, maar had ze een dikke week niet meer gedaan. Ik vind deze overgangsfase wel lastig hoor. Niet onoverkomelijk maar wel lastig je dagen in te plannen.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 11 Jun 2020 14:21

Re: Het grote slaaptopic.

Ja, je weet dan qua dagindeling niet zo goed waar je rekening mee moet houden. Nu terugkijkend vond ik dat we ook veel flexibeler waren toen ze nog jonger was, maar dat ervaarde ik toen helemaal niet zo.
Nu met 2 slaapjes (of soms dan 1) per dag wil ik dat de slaapjes ook kwalitatief goed kunnen zijn, anders is het de rest van de dag ‘feest’. Dus heb liever niet meer dat ze in de auto in slaap valt of dat ik haar tussendoor wakker moet maken om ergens op tijd te kunnen zijn. Dat beperkt toch ook wel meer, al zou je ook kunnen zeggen dat ik daar zelf voor kies.
03/2019
11/2020
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 09 Jul 2020 18:01

Re: Het grote slaaptopic.

Ik wilde dit uppen omdat ik momenteel best rommel met slaapjes, maar lees dat het precies gaat over waar ik mee rommel en lees geloof ik niet helemaal wat ik wil lezen. A's 2e dut is een beetje prut momenteel. Ze wil gewoon niet slapen. Haar 1e dutje maken we haar altijd wakker rond 12.30 omdat ze anders het middagdutje weigert. Eerst was dat wakker maken heel zelden, laatste 2 weken elke dag. Rond 16.00-16.30 proberen we dan nog een keer en dan slaapt ze tot 17.30, dan maken we haar ook wakker. Dan slaapt ze pas weer rond 22.00 tot 07.30 met zo nu en dan een slok melk.

Ik vraag me nu af wat er gaat gebeuren als we haar bij het 1e dutje laten liggen. Net weigerde ze haar dutje ook, dus ze is nu al wakker sinds 12.45. Ze is gewoon gezellig, komt niet eens manisch over. Zit nu in de speelhoek rustig te spelen. Verwacht alleen wel een vreselijke prutnacht nu.

Nouja, bij dit verhaal zou je zeggen dat ze wellicht een dutje moet laten vallen. Maar ze is dus nog maar 10,5 maanden. Vind ik erg jong.

Herkennen jullie dit als een fase? Of zou ze echt die richting op gaan?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 09 Jul 2020 18:42

Re: Het grote slaaptopic.

N slaapt elke dag anders. Ik kan er nog geen pijl op trekken, maar wij maken hem eigenlijk nooit wakker. Alleen als we echt ergens heen moeten ofzo, of hij al meer dan 3 uur slaapt. Maar dat laatste gebeurt niet zo vaak ? hoe laat gaat ze 's ochtends naar bed? Dus hoe lang is haar dutje dan? Misschien in de middag toch iets eerder naar bed brengen? Ik denk aan het 2-3-4 ritme, de oudste ging daar goed op, maar dat krijgen we er bij N niet in. Hij is meestal tussen 5 en 6 wakker en gaat dan rond 9 weer naar bed. Soms slaapt hij tot 10, soms tot 12. En dan gaat hij tussen 14 en 15 nog eens naar bed ongeveer. Maar soms gaat hij na zijn fles om 6 weer slapen tot 9. Ja en dan slaapt hij nog maar één keer, na de lunch. Langer dan ongeveer 3 uur wakker blijven, lukt hem nog niet echt, dan gaat hij zeuren. We kunnen het vaak wel wat rekken/sturen door een stukje te gaan wandelen. Soms slaapt hij ook maar een half uurtje ofzo en de ene keer trekt hij dat beter dan de andere. Ofwel, aan mijn antwoord heb je eigenlijk niks ? alleen herkenbaar datvhet rommelig is!
december 2016
juli 2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 09 Jul 2020 18:44

Re: Het grote slaaptopic.

Hier was het rond die tijd, iets later denk ik, ook ongeveer het geval dat het leek alsof ze naar 1 slaapje ging. Maar dat was een fase, tijdje later sliep ze weer gewoon 2 slaapjes en nu nog wat later is het weer/nog steeds chaos met de slaapjes.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 09 Jul 2020 19:10

Re: Het grote slaaptopic.

2-3-4 ritme heeft ze wel een tijdje gehad, maar dat is nu steeds meer gerekt naar een 3-4-5-ritme en dat maakt de dagen nogal lang. Ze vertoont dus ook nagenoeg geen moeheidssignalen, ze zit nu ook vrolijk te kletsen en mijn laptop wat te bevoelen. Geen mopper te bekennen, al vind ik haar blik wat afwezig.

Denk dat we morgen maar eens laten slapen dan, kijken wat er gebeurt. Ben nu van 16.00-17.30 in de weer geweest om haar te laten slapen, zelfs een rondje gelopen in de doek, maar ze heeft er echt geen zin in. Ze is tijdens die pogingen wel wat ingedut, om dan een minuut later weer AAN te staan.

Wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben die rommelt. We hadden best een prettig ritme eerst, ik vind dat zo lastig een nieuwe weg te vinden. Zeker omdat ik haar nog zo jong vind om een dutje te laten vallen.

Edit: zie nu de reactie van Joey en ergens hoop ik inderdaad op een fase. Ze is ook nooit een echt slechte slaper geweest, daarom zou ik het zo gek vinden als ze nu al een dutje liet vallen.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 09 Jul 2020 20:25

Re: Het grote slaaptopic.

Nan, ik weet het allemaal niet precies meer, want het is al een poos geleden, maar onze jongste zat nog voordat hij 1 was op 1 dutje en dat werkte voor hem prima. Ik denk dat het vooral ook even uitproberen is en kijken hoe het voor jouw kind werkt, maar het kan dus wel zo vroeg.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 09 Jul 2020 22:04

Re: Het grote slaaptopic.

Nan hoe laat wordt ze wakker en hoe laat begint ze aan haar eerste slaapje? Misschien dat je het iets naar voren kan trekken en ze dan in de middag beter gaat slapen.

Hier ging ochtendslaapje vaak goed en in de middag ging in wandelen met zonnedoek erover en liet hem dan na het wandelen nog even buiten staan. Of ik wandelde iets van 45min zodat hij dat geslapen had.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 10 Jul 2020 07:55

Re: Het grote slaaptopic.

Ik weet dat we bij de oudste pas met 18 maanden over gingen naar 1 slaapje, daarvoor had ze het echt nog wel nodig. Rond de 12 maanden zit een regressie, maar ik weet niet of het daar mee te maken kan hebben. En ergens staat me bij dat ze niet na 17.00 uur 'moeten' slapen, omdat de slaapdrang in de avond dan te laag is.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 10 Jul 2020 11:13

Re: Het grote slaaptopic.

Lot schreef:Nan hoe laat wordt ze wakker en hoe laat begint ze aan haar eerste slaapje? Misschien dat je het iets naar voren kan trekken en ze dan in de middag beter gaat slapen.

Hier ging ochtendslaapje vaak goed en in de middag ging in wandelen met zonnedoek erover en liet hem dan na het wandelen nog even buiten staan. Of ik wandelde iets van 45min zodat hij dat geslapen had.


Ze slaapt nu vaak van 11 tot 12.30. 1 van de dutjes lopend zat ik ook al aan te denken, die zijn vaak wat korter. Maar ik heb nog een kind en dat combineert niet altijd.

Vandaag lijkt al beter te gaan, al kan ze nog moe zijn van gisteren. Ze heeft geslapen van 10 tot 11. Rond 15.00 zou ze dus weer moeten, dat vind ik al een handiger tijdstip dan pas om 17.00.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 10 Jul 2020 12:06

Re: Het grote slaaptopic.

En als je ze al wat eerder in bed legt? 9u/half 10? Dan denk je soms ze zijn echt nog niet moe maar mijn zoon viel dan vaak juist heel rustig in slaap. Was dan ongeveer 2u nadat hij wakker was geworden.
<<

Geel

Bericht 10 Jul 2020 12:55

Re: Het grote slaaptopic.

Nan, onze kinderen zijn even oud en ik houd ongeveer het 2-3-4-ritme aan, niet precies. Kinderen van deze leeftijd kun je makkelijk langer wakker houden, omdat er zoveel te ontdekken valt. Maar vaak krijg je dan gedoe met andere slaapjes idd.

Wat ik doe: als ik merk dat bedtijd eraan komt (ze piept of gaapt een beetje, of gewoon omdat de klok het zegt), zet ik haar in de box. Niet te vol met speeltjes ook en ook geen speen in. Door die weinige prikkels gaat ze na een minuut of 5-10 haar moeheid voelen en dit ook naar mij communiceren, door harder te jengelen of echt te huilen. En dan volgen we een ritueel: dag zeggen tegen haar zus, rustig naar boven, gordijnen dicht, slaapzakje aan etc. Pas in bed krijgt ze haar speen, waardoor ze helemaal ontspant en zo in slaap is. Misschien werkt zoiets helemaal niet voor haar, maar wil het toch even zeggen.

En o ja, eerder op bed leggen werkt vaak beter dan ophouden en afmatten. En maak haar na een uurtje of 1,5 uur slapen ‘s ochtends ook gewoon wakker. En dan 2,5/3 uur na wakker worden voor haar middagslaap. Dus dan krijg je slaapjes van bv 9.30 tot 10.30u en dan van 13.30 tot 15/15.30u. En dan ‘s avonds tussen 19 en 20 naar bed :-)
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 10 Jul 2020 19:11

Re: Het grote slaaptopic.

Ze gaat zo laat naar bed, een beetje uit eigenbelang. Als ik niet met haar naar bed ga wordt ze na een halfuur vaak huilend wakker en ben ik de hele avond bezig haar weer in slaap te tutten. Dan ga ik liever iets vroeger naar bed en heb mijn avond dan nog. We hebben het er net wel over gehad en we gaan wel proberen haar vroeger op bed te leggen als het zo uitkomt en dan doen vriend en ik het erbij liggen in shifts, zo hebben we de dutjes ook gedaan in het begin, na een paar weken pikte ze dat op.

Heb wel even wat gehad aan de andere invalshoeken. Het kan best zijn dat ze steeds te laat gaat. Het is 's nachts inderdaad steeds prutter geworden en liet steeds langer tussen dutjes. Het is verder een enorme blijerd, dus die moeheidssignalen weet ze goed te maskeren.

En dan kunnen het nog steeds die tandjes zijn. Of even een moeilijke periode. Misschien komen we er nooit achter.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 10 Jul 2020 19:16

Re: Het grote slaaptopic.

Nan, J is natuurlijk net iets ouder dan A maar ook hij is nu wat aan het rommelen met de slaapjes. Wij laten het een beetje op zn beloop: vandaag waren het er 2 met een ritme van 3-2,5-4..(nog niet in bed), gisteren was het slechts 1 slaapje, maar wel een van ruim 2,5 uur van 10:45 tot 13:30 ongeveer.

Wat Geel bijvoorbeeld zegt over wakker in de box zou J echt niet pikken, dus ik zou zeggen volg je eigen gevoel en doe datgene waarvan jii denkt dat het passend is bij je meisje.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 29 Jul 2020 14:59

Re: Het grote slaaptopic.

Zijn er hier ervaringen peuters (of ja, 3,5-jarigen) die te weinig slapen? Onze jongste slaapt 's nachts niet erg goed en als hij eens een nacht niet wakker wordt, begint zijn dag tussen 5 en 6. Hij maakt dan vaak de oudste wakker, maar die slaapt normaal tot ergens tussen 7 en 7.30. Ik merk dat het onze oudste inmiddels (ook) aardig op begint te breken. We krijgen haar niet meer terug in bed op dat tijdstip en een middagdutje weigert ze (ze slaapt eigenlijk al een jaar niet meer overdag). In de middag ergens stort ze in en ze heeft zelfs periodes dat ze ook donkere kringen onder haar ogen heeft. Ik vind het zo sneu. Het slechte slapen van de jongste heeft op ons allemaal zijn weerslag, maar hij haalt het zelf overdag wel in en vriend en ik kunnen bewust dingen verdelen en rust nemen, maar onze oudste kan dat niet... iemand tips hiervoor?
december 2016
juli 2019
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 29 Jul 2020 15:46

Re: Het grote slaaptopic.

Oooh lastig niekske!

Mijn zoons liggen ook samen op een kamer, en de jongste is ook vaak vanaf 6 wakker (dit is ook heel lang 4.30/5.00 geweest). Onze oudste slaapt net als die van jou tot een uur of 7.30.

Thank God wordt m’n oudste nergens van wakker, als dat wel zo zou zijn zou ik het ook allemaal niet meer weten.

Hoe maakt je jongste de oudste wakker? Echt bewust wekken? Want dat is iets wat je op die leeftijd wel kunt uitleggen en consequenties aan kunt verbinden, denk ik. (Negatief of positief: ‘als je de oudste wakker maakt krijg jij geen ochtendschermtijd’ oid, of ‘als je de oudste niet wakker hebt gemaakt krijg je een sticker’ maar dat laatste daar heb je wel een ander karakter voor nodig dan dat ik heb, want tering wat kunnen die korte nachten je gek maken..)

Ik heb even niet meer tips. Ben zelf vandaag megagrumpy WANT IK WERD TE VROEG WAKKER GEMAAKT DOOR MN KLEINE LOCO. Hij is 4 en kan prima klokkijken maar hij krijgt buikpijn van alleen in z’n bed liggen zegt ie. Dus dan komt ie weer bij ons om 6.00.
#teammaple🍁
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 29 Jul 2020 17:02

Re: Het grote slaaptopic.

Dankjewel voor je reactie! Maar onze jongste is net 1 en heeft nog niet zoveel boodschap aan consequenties ? en ze liggen niet samen op een kamer, maar de oudste wordt gewoon wakker van het geschreeuw van de jongste.

De oudste lieten we nog wel eens schreeuwen als ze niet wilde slapen, maar dat kan nu bij de jongste niet. Er moet dus eigenlijk steeds zo snel mogelijk iemand naar hem toe als hij begint ? ik herinner me nog wel dat ik over jouw jongste heb gelezen dat hij altijd zo vroeg was... ik hoop zo ontzettend dat die van ons toch ooit eens wat later wakker zal worden. En gewoon doorslaapt. Het is aardig slopend dat dit al een jaar duurt, ik sta zelf met elke vezel in mijn lijf aan, dus ik slaap sowieso al slecht. Maar ik vind het nog erger om mijn oudste zo gesloopt te zien... zij kan er echt niks aan doen en ze snapt er nog te weinig van.
december 2016
juli 2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 29 Jul 2020 18:04

Re: Het grote slaaptopic.

Oh wat erg Niekske, echt sneu voor je oudste ook. Zou de jongste bij jullie op de kamer helpen qua snel erbij zijn? Kun je het echt wakker worden van de jongste wellicht daarmee voor zijn? Hier werkte dat totaal niet, eerder averechts, maar we hebben het op een gegeven moment wel weer een week geprobeerd.
Laatst gewijzigd door Joey op 29 Jul 2020 18:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 29 Jul 2020 18:21

Re: Het grote slaaptopic.

Oh sorry sorry heb het inderdaad volledig mis zie ik! Ik keek naar je ticker en heb alleen die van 3 jaar goed bekeken, en vervolgens gedacht dat dat de jongste was. Nee geen consequenties dan maar voor die baby :)

En vast veel sterkte. Bij ons duurde (duurt) dit LANG.
Laatst gewijzigd door Urban Naked op 30 Jul 2020 07:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
#teammaple🍁
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers