Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pensioensparen

<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 16 Jun 2020 22:23

Pensioensparen

Wie doet dit? Op welke methode en via welke bank/bedrijf/instelling? En welk bedrag per maand (als je dat wilt delen)?

Ik werk sinds kort bij een bedrijf wat geen pensioenopbouw heeft geregeld maar ik krijg er wel een bijdrage voor. Ik dien dus zelf iets te regelen, maar wat? M’n vriend spaart bij de ING wat wel handig is, want alles inzichtelijk via internetbankieren, maar of het ook de beste is?

Ik hoor graag jullie ervaringen!
<<

Anoniem292

Bericht 16 Jun 2020 22:40

Re: Pensioensparen

-
Laatst gewijzigd door Anoniem292 op 20 Aug 2020 15:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 17 Jun 2020 18:17

Re: Pensioensparen

Fiscaal allemaal een beetje jammer, dat ze het niet gewoon organiseren. Ze kunnen toch makkelijk deelnemen aan een pensioenregeling van een Algemeen Pensioenfonds?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Jun 2020 18:43

Re: Pensioensparen

Geen aanval op jou Hugo, maar lijfrentespaarrekening is gewoon uitstel van belasting. Over de uitkeringen als je met pensioen gaat moet je namelijk belasting betalen. Als het ware heb je nu een voordeeltje, maar later als je met pensioen gaat kun je als nog dokken! Geheel terecht overigens, want iemand die spaargeld boven de vrijstellingsgrens heeft moet al die jaren al belasting in box III betalen.

"Lijfrente en belasting
U mag de premies en stortingen aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting als u voldoet aan de voorwaarden. U betaalt belasting over de uitkering via inhouding op deze uitkering. Als u de lijfrente afkoopt, betaalt u belasting over de afkoopsom. Ook moet u meestal revisierente betalen."
<<

Anoniem292

Bericht 17 Jun 2020 20:48

Re: Pensioensparen

-
Laatst gewijzigd door Anoniem292 op 20 Aug 2020 15:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Jun 2020 21:56

Re: Pensioensparen

Het valt maandelijks vrij. Het wordt dan net zoals een normale pensioenuitkering wel als inkomen gezien, waar dus belasting over afgedragen dient te worden.

Vul voor de gein maar eens je inkomstenbelastingaangifte alsof je een lijfrente uitkering ontvangt.

Afkopen is dat je ineens alles ontvangt en niet maandelijks meer. Dan wordt gelijk fors belasting ingehouden. Overigens is dat niet zo slim want dat zou een jaar gevolgen voor eventuele toeslagen kunnen hebben omdat de belastingdienst het ziet alsof je heel veel inkomsten hebt gehad dat jaar. Nog gefeliciteerd met je zwangerschap.
<<

Anoniem292

Bericht 17 Jun 2020 22:02

Re: Pensioensparen

-
Laatst gewijzigd door Anoniem292 op 20 Aug 2020 15:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 17 Jun 2020 22:08

Re: Pensioensparen

kerel schreef:Fiscaal allemaal een beetje jammer, dat ze het niet gewoon organiseren. Ze kunnen toch makkelijk deelnemen aan een pensioenregeling van een Algemeen Pensioenfonds?


Ja vind ik uiteraard ook maar het is wel een gebruikelijk iets in deze sector, m’n vriend heeft dus hetzelfde ‘probleem’.

Maarrrr ik hoor dus graag ervaringen en namen waar ik dit kan regelen want die heb ik nog niet voorbij zien komen ?
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 17 Jun 2020 22:17

Re: Pensioensparen

Fred, leuk dat je er weer bent.

Ik zou denk ik eens kijken bij ZwitserLeven, die bouwen vrij goed pensioenen op, los van de bedrijfspensioenregelingen en collectieven.
<<

Anoniem292

Bericht 17 Jun 2020 22:25

Re: Pensioensparen

-
Laatst gewijzigd door Anoniem292 op 20 Aug 2020 15:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Jun 2020 23:28

Re: Pensioensparen

@ kerel, ik ben er niet. Alleen op zaken die verdere uitleg nodig hebben reageer ik. Verder niet.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 18 Jun 2020 21:59

Re: Pensioensparen

Ik lees even mee. Ben me nu aan het oriënteren op de verschillen tussen banksparen en lijfrente maar denk dat ik ook maar eens met een financieel adviseur moet gaan praten, het is wel lastig om het allemaal zelf uit te zoeken.
<<

Misoe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 633

Geregistreerd: 22 Jun 2017 13:15

Bericht 19 Jun 2020 10:43

Re: Pensioensparen

Fred schreef:Het valt maandelijks vrij. Het wordt dan net zoals een normale pensioenuitkering wel als inkomen gezien, waar dus belasting over afgedragen dient te worden.

Vul voor de gein maar eens je inkomstenbelastingaangifte alsof je een lijfrente uitkering ontvangt.

Afkopen is dat je ineens alles ontvangt en niet maandelijks meer. Dan wordt gelijk fors belasting ingehouden. Overigens is dat niet zo slim want dat zou een jaar gevolgen voor eventuele toeslagen kunnen hebben omdat de belastingdienst het ziet alsof je heel veel inkomsten hebt gehad dat jaar. Nog gefeliciteerd met je zwangerschap.



Vul dan voor de gein ook even een andere geboortedatum in, alsof je de pensioen gerechtigde leeftijd al hebt bereikt. Dan zul je zien dat je ineens een stuk minder belasting hoeft te betalen dan nu als je nog niet zo oud bent.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 19 Jun 2020 13:29

Re: Pensioensparen

Mijn man en ik doen allebei aan pensioensparen bij Keytrade Bank (geen idee of deze ook in NL zit, wij wonen in België). Je kan zelf kiezen hoeveel je spaart maar tot een bepaald bedrag kan je aftrekken van de belasting. We doen dit nu een aantal jaren en zijn hier wel tevreden over!
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 26 Jul 2020 22:51

Re: Pensioensparen

Interessant topic voor mij aangezien ik in augustus bij een nieuwe werkgever start die nog niet zo lang geleden voor zichzelf is begonnen en verder geen medewerkers heeft. Hier is ook nog geen pensioenregeling dus ik ben ook erg benieuwd hoe anderen dit geregeld hebben.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers