Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De toekomst en het thuiswerken?

<<

Anoniem290

Bericht 20 Jul 2020 16:36

Re: De toekomst en het thuiswerken?

Dat denk ik ook Loes. Ik ga juist weer werken, omdat ik na 3 mnd thuiszitten het contact met collega’s echt heel erg mis.

Mijn productiviteit ging er ook niet op vooruit toen ik thuis werkte, omdat ik geen ruimte heb voor een pc met 2 schermen en ook geen goed bureau en stoel. Dus ik moest vaak van mijn stoel af en dat gedoe met een klein laptopschermpje en op en neer scrollen en wisselen tussen schermen kostte echt veel tijd.

In ons nieuwe huis hebben we ruimte voor een bureau en een pc met 2 schermen. Dan zou ik wel graag 1 van de 3 dagen thuis werken.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Jul 2020 16:42

Re: De toekomst en het thuiswerken?

quote="Loes"]Ik ben van mening dat wanneer we allemaal volledig gaan thuiswerken, in hoeverre je functie dat toelaat natuurlijk, en dit de nieuwe "trend" gaat worden er een stijging komt van het aantal burn outs.
Voornamelijk bij de groep alleenstaanden.Dit is iets wat ik nu al zie bij mijn huidige werkgever en daarnaast werken veel mensen niet alleen voor het geld maar ook voor het sociale aspect.

Persoonlijk vind ik het thuiswerken erg fijn zodat er meer balans is tussen werk en privé in de toekomst zou ik graag twee dagen op kantoor willen werken en de overige dagen thuis.[/quote]

Ik denk juist het tegenovergestelde, dat het aantal bore outs (wat nu 15% is, maar omdat het helaas geen officieel ziekte is waarschijnlijk een groot aantal gevallen onder de burn outs wordt weggeschreven) juist door thuiswerken toe gaat nemen. Je kunt dan bijv. jezelf moeilijker ontwikkelen (lees: leren van bijv een leidinggevende die een voorbeeld functie heeft en energie in je kan steken op kantoor zodat je jezelf beter/sneller ontwikkeld).
Doordat je alleen werkt thuis is de afleiding groter, waardoor je eerder geneigd bent je mobiel/internet etc te checken. Dit ga je dan vaker doen waardoor je taken afraffelt. Dit alles hoort bij bore out verschijnselen.

De kans om een burn out door thuiswerken krijgen lijkt mij echt kleiner dan een bore out, maar goed ik ben dan ook van het kamp dat een bore out zo snel mogelijk als een ziekte erkend gaat worden en niet zoals nu veelal als aanstelleritis wordt gezien. Over een burn out zullen namelijk de mensen die zich kapot vervelen op het werk eerder aan aanstelleritis denken omdat het voor hen moeilijk voor te stellen is dat iemand het druk eeft op het werk.
<<

Anoniem290

Bericht 20 Jul 2020 16:52

Re: De toekomst en het thuiswerken?

Fred, ik heb dat dus ook heel snel. Meestal gaat het een jaar goed en dan begin ik me te vervelen. Dan weet ik alles en heb ik niet meer genoeg werk voor de uren die ik werk. Stom eigenlijk hè? Doordat ik dan ga afraffelen of juist uitstellen, moet ik alles op het laatste moment doen en heb ik dan op het eind alsnog stress.

Toen ik thuis moest werken had ik het dus ook. Vooral omdat het zo graag ging met een kleine laptop en geen collega’s om af en toe even mee te praten. Dan ga ik na een uur toch weer iets anders doen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Jul 2020 17:07

Re: De toekomst en het thuiswerken?

Zo herkenbaar Poppy! Echt bijna bij elke werkgever/plek gaat het na een jaar mis qua uitdaging.
De pakketten, systemen etc ken ik dan door en door. Efficiënt werken doe ik al, dus wat moet ik met de helft van de tijd doen? Uit mijn neus eten? Nu valt dat thuis niet zo op achter de pc, maar op kantoor gaan de dagen dan langzaam voorbij.

Vorige week ben ik er eerlijk over geweest richting mijn leidinggevende en dat was lastig.
Er is hier zelfs een medewerkerstevredenheidsonderzoek geweest vorig jaar en ik had als enige (wel anoniem, maar ze hadden wel een vermoede wie het was) aangekruist dat ik een lage werkdruk ervaar.
Toen dit met alle collega's werd besproken (wel verschillende functies) werd daar zelfs een grapje over gemaakt door de directie. Wat is eerlijkheid dan waard, want ik ervaar dit als een serieus probleem.

Maar ja hier weggaan doe ik nog niet, want wie weet komt er een 2e coronagolf en het bedrijf waar ik nu werk zal niet omvallen. Dit terwijl je nu ziet dat veel bedrijven in de problemen komen. Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden dusdanig goed (te goed zelfs en dat heb ik ook gezegd tegen mijn leidinggevende) dat ik wel goed gek zou zijn om nu weg te gaan.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 20 Jul 2020 17:15

Re: De toekomst en het thuiswerken?

Als je weigert om uitdagender werk te zoeken vind ik een bore-out wel echt je eigen verdienste ja, Freddie.

En bespaar me alsjeblieft het riedeltje 4 werkdagen 1 dag verlof want dat ken ik.
#teammaple🍁
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jul 2020 17:29

Re: De toekomst en het thuiswerken?

Urban Naked schreef:Als je weigert om uitdagender werk te zoeken vind ik een bore-out wel echt je eigen verdienste ja, Freddie.

En bespaar me alsjeblieft het riedeltje 4 werkdagen 1 dag verlof want dat ken ik.

?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Jul 2020 18:08

Re: De toekomst en het thuiswerken?

@ UN, een van jou collega's heeft ook een bore out want 15% van de werkende mensen heeft het. Dat is meer dan 1 op de 10. Alleen komt bijna niemand ervoor uit.

Zo makkelijk als dan ga je toch uitdagender werk zoeken is het niet. Werkgevers zorgen er namelijk zelf voor, want ze nemen bijv voor een functie die uitdagend is voor en HBO-er is een WO-er aan omdat die beter gekwalificeerd is. Gevolg de WO-er krijgt op ten duur een bore out terwijl als de HBO-er de functie had gekregen deze wel uitdagend had blijven vinden omdat het op of iets boven zijn niveau is.

Daarnaast lees je eens goed in de problematiek van een bore out, want dan wist je het bovenstaande.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 20 Jul 2020 18:41

Re: De toekomst en het thuiswerken?

Ik weet dat. Toch vind ik dat de werknemer hier zelf ook verantwoordelijkheid in heeft. Je bent geen slachtoffer van de grote boze werkgeverwereld hè.
#teammaple🍁
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 20 Jul 2020 18:48

Re: De toekomst en het thuiswerken?

Het thuiswerken bevalt mij wel prima eigenlijk. Zat nu op een behoorlijke drukke plek op kantoor en merk dat ik thuis dan toch echt wel veel productiever ben. Ben nu 2 of 3 keer naar kantoor geweest sinds half maart en er was bijna niemand en diegene die ik had willen spreken hadden de hele tijd de deur dicht of waren er niet, dus vond het zonde van m'n reistijd (bijna een uur enkele reis) en ben van plan zo min mogelijk te komen voorlopig, maar ik merk dat ze bij ons wel verwachten dat mensen er weer meer gaan zijn.

In september gaan we ook nog eens verhuizen naar een kantoor waar iedereen dan in een kantoortuin komt te werken ipv met 2 of 3 op een kamer, daar heb ik dus helemaal geen zin in. Hopelijk heeft de directie nu door en raakt thuiswerken wat meer ingeburgerd. Eerst was het eigenlijk not done en na veel druk mochten sommige mensen het 1 dag in de week. Wat mij betreft wordt het 1 dag in de week op kantoor en de rest thuis haha.
<<

Anoniem295

Bericht 20 Jul 2020 20:09

Re: De toekomst en het thuiswerken?

Fred schreef:Niet alle bedrijven huren kantoorruimte.

Welke soorten bedrijven zouden volledig thuis kunnen werken?
Ik denk dat je op een vrij selecte groep uit gaat komen van bijv. website designers, accountants (indien alles ook bij klanten optimaal is gedigitaliseerd), financiële adviseurs, advocaten etc...

Bedrijven die iets fysieks verkopen of reparaties leveren (garage bijv) kunnen nooit zonder gebouw/kantoor.

Ik heb het niet over volledig thuiswerken he? Ik heb het ook nooit gehad over dat bedrijven nu zonder bedrijfspand af zouden kunnen. Ik zie alleen toekomst voor de woningmarkt omdat bedrijven waarbij thuiswerken mogelijk is, wellicht af kunnen met een veel kleiner bedrijfspand. Laat zeggen dat bedrijven vanaf nu erin houden dat 50% van hun werknemers thuis werkt, dan is het toch logisch dat er op den duur wellicht gekeken wordt naar kleinere bedrijfspanden? En al die grotere panden zouden weer verbouwd kunnen worden tot startersappartementen. Het is geen hogere wiskunde, ik denk dat daar vooral de kansen liggen om het woningtekort op te vangen.
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron