Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jort vs Lilith

<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 12 Jul 2020 19:53

Jort vs Lilith

Kijkt iemand hier vanavond naar het racismedebat? Wat kijk je? Jort bij de NPO, of kijk je VPRO vanuit pakhuis de Zwijger met Lilith Mag?

Ik wil het niet hebben over wat er beter is, ik ben gewoon benieuwd of iemand überhaupt iets kijkt en wat je er van vindt. Leidt het tot gedachtes/inzichten/frustratie/whatever?

Ik zit zelf vpro te kijken, daar wordt nu erg mooi gezongen en er zaten 4 interessante mooie mensen aan tafel met een goed gesprek.
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 12 Jul 2020 19:57

Re: Jort vs Lilith

Ja, prachtig die zangeres! Ik kijk dus naar Lilith in Pakhuis de Zwijger.
<<

Geel

Bericht 12 Jul 2020 19:59

Re: Jort vs Lilith

Ik kijk nu Jort, en ga morgen Lilith terugkijken. Er zit werkelijk van alles in het publiek, wel interessant. Het is een beetje een huiskamergesprek waar iedereen wat wil zeggen en Jort dat regelt zonder dat ze elkaar in de haren vliegen. Polletjes ook nav onderzoeken. Het gaat vooralsnog heel harmonisch ondanks de verschillen, en er werd ook geklapt toen Jort zei ‘we zijn allemaal Nederlanders’.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 12 Jul 2020 20:55

Re: Jort vs Lilith

Vandaag helaas geen tijd gehad om te kijken. Wel wel nog terugkijken.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 17 Jul 2020 22:50

Re: Jort vs Lilith

Net eindelijk de tijd gevonden om Jort terug te kijken. Hoewel ik de stelling suf vond ging het gesprek gelukkig verder dan de stelling. Jort vond ik een paar keer niet handig in zijn opmerkingen of maniertjes, maar al met al vond ik het wel een goed debat waar gelukkig ook duidelijk de pijnpunten in naar voren kwamen.

Ik wil de andere uitzending ook nog terugkijken want door de boycot heb ik wel wat stemmen gemist bij Jort. Ik zag deze niet bij NPO start. Is het alleen online uitgezonden?

Oh ja nog even op je vraag ingaan UN: er kwam een paar keer een witte dame aan het woord die geen white privilege ervaart omdat zij zelf zo in de ellende zit. Ze heeft niet het vermogen om verder te kijken dan dat. Ik vond dat tenenkrommend om naar te kijken maar tegelijk legde het wel mooi bloot hoe er door de ontkenners van (institutioneel) racisme in Nederland wordt gedacht.

Verder werd het onderscheid gemaakt tussen de agendasettende activisten en verbinders die nu een volgende stap zouden moeten gaan zetten. Dat vond ik wel verhelderend. Ik zie dat op IG ook veel gebeurden: degene die de pijn ervaren kunnen een rol hebben in ‘educaten’, maar hebben niet de verantwoordelijkheid om begrip te tonen voor de witte mensen die zich aangevallen voelen door deze boodschap en nog niet zo ver zijn. Ik snap dat heel erg goed maar door de rauwheid verliest de boodschap helaas wel publiek. De rol om te verbinden is weggelegd voor anderen en zal nu moeten worden opgepakt.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 18 Jul 2020 06:35

Re: Jort vs Lilith

Dat laatste is een hele goeie boodschap Teun! En idd die taak is niet voor de mensen die de pijn ervaren. Die taak is ook voor witte mensen. En ik denk dat we daar allemaal aan mee kunnen doen, als iedereen z’n kans grijpt op het moment dat er zich een situatie voordoet. Of door een topic op Yes te openen. Of door een stevigere actie op touw te zetten.

Tof dat je nog zo uitgebreid gereageerd hebt!

Ik vond het best jammer dat dit topic niet gebruikt werd, ik vraag me af of niemand gekeken heeft naar die belangrijke programma’s.
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 18 Jul 2020 08:33

Re: Jort vs Lilith

Hier is de uitzending te zien Teun (en anderen)
Ik heb het net m’n Chromecast naar de tv gestreamed.

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 18 Jul 2020 19:33

Re: Jort vs Lilith

Dank je Carrie! Ik ga die ook nog terugkijken.

@UN, ja goed dat je het topic opende, hopelijk hebben er meer mensen gekeken dan het aantal reacties. Ik probeer op veel plekken het gesprek aan te gaan: met een vriend van mijn man die met Baudet sympathiseert, met mijn schoonouders en ouders. Maar ook ik leer nog heel veel en voel soms bijv eerst weerstand bij posts van Marketingvrouw op IG om vervolgens haar punt toch te zien. Het is een weg van de lange adem, maar er moet gewoon inzicht en verandering komen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem326

Bericht 19 Jul 2020 08:53

Re: Jort vs Lilith

Teun schreef:Dank je Carrie! Ik ga die ook nog terugkijken.

@UN, ja goed dat je het topic opende, hopelijk hebben er meer mensen gekeken dan het aantal reacties. Ik probeer op veel plekken het gesprek aan te gaan: met een vriend van mijn man die met Baudet sympathiseert, met mijn schoonouders en ouders. Maar ook ik leer nog heel veel en voel soms bijv eerst weerstand bij posts van Marketingvrouw op IG om vervolgens haar punt toch te zien. Het is een weg van de lange adem, maar er moet gewoon inzicht en verandering komen.


Dat herken ik ook. Een vriendin sprak zich een maand geleden heel negatief uit over Black lives matter en toen zijn we echt in gesprek gegaan. Vorige week belde ze me op om te zeggen dat haar mening aan het verschuiven was. Ze heeft gelezen, documentaires gekeken en zich erin verdiept. Ze heeft nog steeds ook wel moeite met de hele beweging. Maar minder en er is al meer begrip. Het gesprek aan blijven gaan en een lange adem hebben inderdaad.

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers