Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naar de basisschool- topic

<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 08 Jun 2020 10:24

Re: Naar de basisschool- topic

Bij ons op school zijn de richtlijnen ook dat ze bij voorkeur gezonde dingen mee nemen.
Onze dochter krijgt nooit koek of croissants ofzo mee naar school.

Elke dag krijgt ze 2 bruine boterhammen met verschillend beleg mee. Soms is dat alleen hartig, soms alleen zoet. Ze mag in de ochtend zelf kiezen wat ze op brood wil. Zoet beleg is chocopasta, kokosbrood of jam. Hartig kiest ze vaak ham, kaas, filet americain of salami.
Daarnaast krijgt ze fruit mee (wat voor fruit wisselt dagelijks) en als 10 uurtje vaak komkommer, kokosbrood (als ze alleen hartig beleg heeft op brood), tomaatjes, rijstwafel of wat nootjes.
En een dopper met water. Ze drinkt nooit pakjes of limonade of melk.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 08 Jun 2020 10:36

Re: Naar de basisschool- topic

Ik dacht dat onze school ook inderdaad vraagt om alleen boterhammen mee te nemen en geen croissant oid.
Aan het beleg ook eisen gaan stellen zou ik best ver vinden gaan. Maar het zou bij mij ook niet opkomen om de kinderen donuts mee te geven, dus misschien hebben sommige ouders dat nodig.
Zoon en dochter krijgen voor tien uurtje altijd fruit mee en water of aanmaak in een bidon. En tussen de middag twee of drie boterhammen met verschillend beleg (elke dag anders) en weer een bidon (of Dopper met sportdop) met aanmaak of sap. In die broodtrommel zit dan altijd iets als: babybel of cheesestring, dadel, worteltjes of een stuk komkommer. Soms ook nootjes (studentenhaver).
Maar dat is dus altijd anders.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 08 Jun 2020 11:34

Re: Naar de basisschool- topic

Tot nu toe doe ik in het broodtrommeltje van mijn dochter altijd twee boterhammen met wisselend beleg. Ze is dol op appelstroop met kaas, dat geven we vaak en blijft samen ook best lekker.

In de bakjes doe ik het fruit voor het fruitmoment, dat wisselt. Meestal geef ik iets van druifjes, partjes appel of een banaan. Soms nog tomaatjes of komkommer, die kan ze ook bij de lunch eten.

Ik geef voor de hele dag 1 kleine bidon met water mee. Die is nog niet eens voor de helft leeg meestal ?.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem321

Bericht 08 Jun 2020 11:34

Re: Naar de basisschool- topic

Bij ons op school zijn ook geen regels voor eten, maar ik geef mijn zoon nooit een koek mee oid. Voor 's ochtends geef ik hem altijd fruit mee en een flesje met limonade. Tussen de middag eet hij brood (2 stukken) en een beker melk. Als broodbeleg doe ik altijd iets hartigs en iets zoets (dus bijv. kaas en speculoos).
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Jun 2020 12:45

Re: Naar de basisschool- topic

Ohja die fruitdagen op jullie school Suus! Dat vind ik zo’n gek beleid!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Jun 2020 12:48

Re: Naar de basisschool- topic

Carrie schreef:Streng Zora! Op Bo's school is geen eetbeleid. Ik wil wel eens weten wat een gezonde koek is, dan ga ik die voor mezelf kopen :smile: (denk dat gezonde koeken helaas niet bestaan, haha)


Ja echt he! Misschien zelfgemaakte havermoutkoeken of bananenbrood ofzo?

Ik vind het op zich wel goed, dit beleid. Je mag er zelf echt wel soepel mee omgaan: de sociale controle bij kinderen wordt zo ook goed ontwikkeld :) bij ons hiernaast trouwens ook geen zoete drankjes of pakjes. Dus T krijgt alleen water.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 724

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 08 Jun 2020 13:16

Re: Naar de basisschool- topic

Beleid op school is dat ze om 10.00 alleen fruit of groente mee mogen. Soms wel irritant want ik heb een kind dat alleen banaan lust en daar mag absoluut geen bruine plek op zitten. Maar goed, snap het beleid wel. Ze hebben op school een beker voor water dus dat geef ik niet mee.

Voor lunch beide drie boterhammen met zoet beleg, het kan niet gekoeld dus kaas en vleeswaren vallen af. En een beker ranja of ice tea green. Er is geen beleid wat wel en niet mag, behalve geen snoep mee. Er zijn wel kinderen die koeken mee krijgen als lunch en als ik rond Sinterklaas wat kruidnoten in de trommel stop of rond Pasen een paaseitje wordt daar niets van gezegd.
Trakteren bij voorkeur gezond, maar ook daar wordt niks van gezegd als er van af geweken wordt.
Bso is alleen water als drinken, fruit en eind vd middag een soepstengel of rijstewafel.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 08 Jun 2020 15:09

Re: Naar de basisschool- topic

Zora schreef:Ohja die fruitdagen op jullie school Suus! Dat vind ik zo’n gek beleid!

Ik was het eigenlijk alweer vergeten, maar dacht er door dit topic weer aan. Geen flauw idee ook hoe streng ze daarop zijn hoor, wij geven gewoon elke dag fruit mee.

Op E’s oude school hoefden we helemaal geen fruit mee te geven, dat kregen ze op school! Ook wel fijn, gewoon iedereen hetzelfde.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Jun 2020 15:16

Re: Naar de basisschool- topic

Da’s ook luxe en goed zeg!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 08 Jun 2020 15:51

Re: Naar de basisschool- topic

Het gezonde broodbeleg verhaal valt hier ook wel mee.
T had netjes zijn brood op. 1 met pindakaas en een halve met worst had ik gedaan. En nog een snack komkommer.
T begon bij het ophalen gelijk over dat zijn vriendje chocopasta mee had haha
en waarom hij dan 3 stukjes brood had ( 1,5 snee ) en zijn vriendje er maar 2 hoefde ( ik vermoed 1 snee)
alles werd bekeken van elkaar haha
2016
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 08 Jun 2020 16:11

Re: Naar de basisschool- topic

Op onze school krijgen ze ook 3 dagen in de week fruit van school. Ik geef hem toch altijd ook fruit mee van hier, hij eet dan beiden. Bij het tussendoortje krijgt hij ook vaak nog wat plakjes komkommer mee, of een mini peperkoek, of een gezonder koekje. Lunch is meestal thuis, maar als hij overblijft dan 3 sneetjes brood met divers beleg. Bijvoorbeeld pindakaas, kaas, iets van vlees of chocopasta. Ik doe maar 1 sneetje zoet, en jam vind ik zo kliederig dus dat geef ik niet mee.
En een beker met aanleng siroop, omdat hij niet goed drinkt. Als dat op is kan hij hem zelf daar vullen met water. Thuis krijgen ze niet elke dag ranja, ik eis dan af en toe dat de beker water leeg gaat en dan gaat het ook goed.
<<

Weilandjes

Noob

Berichten: 197

Geregistreerd: 18 Apr 2020 09:26

Bericht 08 Jun 2020 19:30

Re: Naar de basisschool- topic

Hier op school is ook een gezond eten/traktatie beleid maar ze doen er niks mee. Sommige kinderen krijgen echt vanalles mee. Van mars repen tot pakjes yoghi en van roze glazuur koeken tot blikjes fris.

Ik ben dan dus volgens mijn kinderen (en sommige andere kinderen) ook rete streng. Met de kleine pauze fruit (beide nemen 2 stuks mee, appel en perzik, nectarine en kiwi... Of een bakje met frambozen, meloen en aardbeien ofzo. Net wat we die week in huis hebben). Voor de lunch neemt dochter 2 boterhammen mee, nog wat fruit en wat noten. Zoon neemt 3 boterhammen mee en wat fruit.

Qua drinken nemen ze 2 bekers water mee of water en smoothie ofzo. In de winter ook weleens soep.

Op de vrijdag voor de vakanties geef ik ze een "lekker trommeltje" mee. Dan krijgen ze wat kaasjes, worstjes, wraps o.i.d. mee. En iets van sap, ranja of een pakje.
<<

Geel

Bericht 25 Jun 2020 19:54

Re: Naar de basisschool- topic

Even een up hiervoor: mijn dochter valt echt super slecht in slaap sinds ze vier dagen en met de hele klas op school is. Natuurlijk, het is nu ook warm, maar op de minder warme dagen valt ze ook slecht in slaap.
Is dit herkenbaar? We volgen het standaard ritueel, hebben een donkere kamer, ze gaat niet te laat en niet te vroeg, gewoon 19u licht uit en dan is ze tot 20 of 20.30 uur gewoon wakker. Volgende ochtend supermoe natuurlijk.
Wat we nu gaan doen, is de dag nog even kort doorspreken en over de volgende dag vertellen wat we gaan doen. Ze ging ook superlief liggen, maar een half uur later ligt ze toch nog met een ketting te spelen, hoor ik r lopen etc.
Ik ben vooral benieuwd: hebben jullie kinderen dit ook (gehad) toen ze volledig naar school gingen? En wat voor dingen deed je, die hielpen?
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1064

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 Jun 2020 21:36

Re: Naar de basisschool- topic

Ik denk dat het de prikkelverwerking is. Onze dochter viel wel goed in slaap maar elke avond rond 23.00 begon ze te huilen. Dat was vooral op schooldagen en inderdaad bij de langere dagen met de hele klas.

Wij spreken nu tijdens het avondeten al de dag door en na het voorlezen ook nog een keertje. We vertellen inderdaad ook wat er de komende dagen een beetje gebeurd.
Na een kleine week ging het wel beter. Ze kan de langere dagen beter aan, vindt de BSO ook leuk nu en huilt niet meer.
Ze is wel nog moe dus gaat op tijd naar bed.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 25 Jun 2020 22:34

Re: Naar de basisschool- topic

J. valt elke avond echt als een blok in slaap. Maar hij is s’morgens wel vaak al echt vroeg wakker (rond 6-en) omdat de oudste dan ook wakker is. Dus ik snap ook wel dat hij echt kapot is. Vandaag om 5:55 wakker, om 7u op de bso, hele dag school, dan nog weer bso.. zolang hij daar is blijft hij actief maar eenmaal thuis stort ie dan compleet in. Om dus al bijna in slaap te vallen als hij z’n kussen alleen al ziet, haha.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 26 Jun 2020 10:12

Re: Naar de basisschool- topic

Geel schreef:Even een up hiervoor: mijn dochter valt echt super slecht in slaap sinds ze vier dagen en met de hele klas op school is. Natuurlijk, het is nu ook warm, maar op de minder warme dagen valt ze ook slecht in slaap.
Is dit herkenbaar? We volgen het standaard ritueel, hebben een donkere kamer, ze gaat niet te laat en niet te vroeg, gewoon 19u licht uit en dan is ze tot 20 of 20.30 uur gewoon wakker. Volgende ochtend supermoe natuurlijk.
Wat we nu gaan doen, is de dag nog even kort doorspreken en over de volgende dag vertellen wat we gaan doen. Ze ging ook superlief liggen, maar een half uur later ligt ze toch nog met een ketting te spelen, hoor ik r lopen etc.
Ik ben vooral benieuwd: hebben jullie kinderen dit ook (gehad) toen ze volledig naar school gingen? En wat voor dingen deed je, die hielpen?


Ja hier is dit ook.
Hij slaapt sowieso traag in maar sinds hij volledig naar school gaat duurt het NOG langer. Ik denk echt dat het prikkel verwerking is.
Hij is wel echt moe merk ik en daarom gaan we ook gewoon 18.30 naar boven voor het ritueeltje.
Ik had echt verwacht dat hij als een blok zou slapen met die drukke dagen.
2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 26 Jun 2020 11:06

Re: Naar de basisschool- topic

Het is ook wat voor die kleuters hè?
Wij bespreken de dag altijd tijdens het avondeten. Vooral in het begin niets meer over school vlak voor het slapen gaan.
Meer tips kan ik je niet geven, het is gewoon zo wennen voor ze.
<<

Geel

Bericht 27 Jun 2020 21:52

Re: Naar de basisschool- topic

Bedankt voor de paar herkenningsverhalen! Vanavond ging ze echt zonder morren en gedoe slapen. Misschien omdat het weekend is, misschien omdat het minder warm was, maar wat het dan ook is: goed slapen doet goed slapen, dus ik ben voorzichtig positief.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers