Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Blijven zitten op de basisschool

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 26 Jun 2020 22:13

Blijven zitten op de basisschool

Ik wil even een kwestie voorleggen. Mijn stiefdochter zit in groep 6 en heeft een bewogen schooljaar gehad. Eerst zijn wij verhuisd, daarna zij met haar moeder en ze is naar een andere school gegaan en dit net toen corona was uitgebroken. Op haar nieuwe school is ze in de combiklas 5/6 gekomen en volgend jaar zou ze dus naar 7/8 gaan. Ze is geen hoogvlieger, vooral rekenen is erg zwak. Ze heeft al een paar jaar een eigen leerlijn en maakt rekenwerk uit het voorgaande schooljaar. Taal en spelling gaan juist wel goed, alleen met DMT scoort ze laag door de tijdsdruk. Nu hoorde ik net van m'n vriend dat haar nieuwe school geadviseerd had om haar nog een jaar in groep 6 te laten, maar de oude school heeft aangegeven dat ze dit nu niet zouden adviseren. Uiteindelijk gaat ze nu dus toch gewoon naar groep 7, maar hadden ze gezegd dat ze dan misschien beter in groep 8 kan doubleren.

Ik vind dit allemaal nogal vreemd. Ik ben zelf natuurlijk leerkracht en op de school waar ik werkte tot een paar jaar geleden waren we geen groot voorstander van doubleren. In sommige gevallen kan het zinvol zijn, als het kind wel leerbaar is maar gewoon nog niet 'rijp' genoeg voor de volgende groep, dat soort gevallen. Onderzoek wijst ook uit dat zittenblijven eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee is vaak.

Ik vind dit advies dus erg raar. Ze heeft zo'n bewogen schooljaar gehad en heeft nét allemaal nieuwe vriendinnen in haar klas gemaakt en dan zou ze weer opnieuw moeten beginnen na de vakantie. Haar rekenproblemen zullen ook écht niet opgelost gaan worden met een jaartje zittenblijven. En nog gekker vind ik het om in groep 8 nog te laten doubleren. Dan kan ze toch beter nog een jaartje doorbikkelen en dan lekker naar het voortgezet onderwijs op haar eigen niveau instromen?

Ben wel benieuwd wat andere juffen hiervan vinden!
❤ 7 juni 2018
<<

Peanutbuttercup

Bericht 26 Jun 2020 22:16

Re: Blijven zitten op de basisschool

Ik ben het eens met jou. Sowieso zou ik nooit een kind groep 8 over laten doen, dat vind ik echt heel erg raar.
Ik vind het wel gek dat de oude én de nieuwe school iets hebben gezegd over het eventuele blijven zitten, want in een nieuwe klas op een nieuwe school kan een kind iets heel anders laten zien.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 26 Jun 2020 22:27

Re: Blijven zitten op de basisschool

Ja dat is ook wel gek inderdaad, maar in dit geval wel goed, anders hadden ze haar misschien dus nu meteen al laten doubleren.
❤ 7 juni 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 26 Jun 2020 22:46

Re: Blijven zitten op de basisschool

Ik zou er vooral achter proberen te komen wat school verwacht van haar uitstroomniveau op basis van haar huidige scores. Rekenen en begrijpend lezen zijn daarbij de belangrijkste graadmeter. BBL start niveau sluit aan op E6 rekenniveau.

Op moment dat school denkt dat het nog zinvol is met oog op haar basisvaardigheden, vind ik het zeker niet raar om in groep 6 te doubleren. Stel dat ze nu qua algemeen niveau denken aan BBL en ze heeft in groep 7 en 8 voldoende kans om middels de eigen leerlijn E6 te bereiken, zie ik het voordeel niet van op dit moment doubleren. Stel dat E7 wel blijkt dat ze het binnen de eigen leerlijn niet red om het streefniveau te bereiken, kun je alsnog doubleren.

Groep 8 2x doen vind ik dan weer niet zinvol, zeker gezien de activiteiten die in dat jaar ook onderdeel van een schooljaar zijn.
Op welk niveau rekent ze nu? Hoe zijn haar contacten in de groep? Heb je het idee dat school juist handelt om haar op haar eigen niveau te laten werken?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 26 Jun 2020 22:52

Re: Blijven zitten op de basisschool

Wat bedoel je met BBL? Dit ken ik alleen als afkorting voor werken en leren in het mbo, maar ik snap even niet wat dat hiermee te maken heeft.

Zoals ik schreef zit ze net een paar maanden op deze school en heeft ze net allemaal nieuwe vriendinnen gemaakt in deze klas. Zelf denk ik dat het voor haar rekenen absoluut geen zin heeft om te doubleren. Ik verdenk haar van dyscalculie eigenlijk.
❤ 7 juni 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 26 Jun 2020 23:06

Re: Blijven zitten op de basisschool

BBL is de beroeps begeleidende leerweg, een richting binnen het huidige voortgezet onderwijs.

In de gemeente waar ik werk worden schooladviezen o.a. bepaald op basis van de cito scores rekenen en begrijpend lezen van de groepen 6,7 en 8. Bepaalde scores corresponderen met een bepaald uitstroomniveau, vandaar dat ik het aanhaal.

Op moment dat een kind op een eigen leerlijn werkt en dus achter loopt, zullen de hogere uitstroomniveaus dus minder bereikbaar worden. Stel dat ze nu eind 6 op eind 4 niveau rekent, verwacht je niet dat een jaar doubleren ineens een compleet ander beeld geeft. De BBL is na praktijkonderwijs het laagste niveau. In de 1e klas pakken ze het rekenen op op niveau eind groep 6. Ik haal het aan omdat doubleren mij alleen zinvol lijkt als het mogelijk een verschil maakt in het uitstroomniveau van de leerlingen. Stel ze scoort op begrijpend lezen wel beduidend hoger, is het zinvol om het rekenen zodanig aan te pakken dat beide vakken qua scores/niveau dichter bij elkaar komen te liggen (en dus mogelijk leiden naar een hoger uitstroomniveau).
Op moment dat je dyscalculie vermoed zou ik zeker aansturen op breed onderzoek (onderzoek naar dyscalculie gaat veelal samen met een begaafdheidsonderzoek). Van daaruit kan de school een plan van aanpak maken. Dan weet je ook wat je van haar mag verwachten en dat helpt ook in de beslissing of een doublure zinvol is in de komende twee jaar.
Maar aangezien ze op een eigen leerlijn werkt ga ik er vanuit dat de oude school ook gegevens heeft op basis waarvan ze die keuze hebben gemaakt. Het is nogal bepalend om daarvoor te kiezen namelijk.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 26 Jun 2020 23:10

Re: Blijven zitten op de basisschool

Ja er hebben wel diverse onderzoeken plaatsgevonden, niet zozeer met betrekking tot dyscalculie maar wel op andere vlakken. Voor nu laten we haar gewoon lekker wennen op haar nieuwe school en kijken we komend jaar hoe ze zich ontwikkelt.
❤ 7 juni 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 26 Jun 2020 23:14

Re: Blijven zitten op de basisschool

Als ik mijn reacties terug lees, is het misschien een heel technisch verhaal. Ik ken je stiefdochter natuurlijk verder niet, dus ben alleen uitgegaan van de gegevens die je deelt. Voor het gemak dus dat alleen rekenen een aandachtspunt is. Er speelt meer mee in een beslissing voor een doublure ga ik vanuit, maar in mijn reactie is puur even van het rekenen uitgegaan dus.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 27 Jun 2020 08:02

Re: Blijven zitten op de basisschool

Ja het is me iets te technisch haha. Ze is dus pas net een paar maanden op deze school, waarvan nu een paar weken daadwerkelijk weer in de klas. Blijf het gek vinden om dan meteen over doublure te praten. En in groep 8 doubleren gaan we sowieso niet doen.

BBL, is dat niet gewoon vmbo basis? Dacht dat dat het laagste niveau was en daarna kader.
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 27 Jun 2020 08:10

Re: Blijven zitten op de basisschool

Ah volgens mij bedoel jij ook gewoon de basisberoepsgerichte leerweg, gewoon basis dus. Wat jij zei, beroepsbegeleidende leerweg, is BBL zoals dat in het mbo gehanteerd wordt.
❤ 7 juni 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 27 Jun 2020 12:23

Re: Blijven zitten op de basisschool

Zo bedoelde ik het inderdaad, sorry voor de verwarring? Qua niveau heb je het praktijkonderwijs er nog onder zitten.

Ik snap dat het nogal dubbel voelt dat school het ineens over een doublure heeft! Ze moet ook even de kans hebben haar weg te vinden op haar nieuwe school. Hopelijk gaat ze een fijn schooljaar tegemoet! Wel verstandig om zelf ook een vinger aan de pols te houden zodat jullie niet weer verrast worden.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers