Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het hardlooptopic #2

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 22 Apr 2020 16:28

Re: Het hardlooptopic #2

Qua schema van Evy of zo kan ik je niet helpen Loes. Ik doe eigenlijk maar wat met opbouwen haha!

Maar goede schoenen en fijne kleding is wel belangrijk.

Ik heb zondag 4-7-7-7-4 gelopen, gister 2-4-6-8-6-4-2. Ging allemaal wel oké. Mijn knieën moeten wel weer wennen merk ik!

Overmorgen ga ik weer. Ik probeer de andere dagen te fietsen en doe ook wel eens niks.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 30 Apr 2020 20:55

Re: Het hardlooptopic #2

Hoe is het met hardlopen? Ik ben vandaag weer geweest. Was wat enthousiast gestart omdat het wel lekker ging. Na 10 minuten moest ik toch echt even wandelen. Daarna nog eens 10 en toen nog 5. Lekker weer was het!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem313

Bericht 30 Apr 2020 21:24

Re: Het hardlooptopic #2

Fijn Jip, dat je weer kan opbouwen!

Hier gaat het OK, probeer 2-3 keer per week te gaan. Moet mezelf echt dwingen om niet teveel en te snel te willen. Vandaag wilde ik een trage 10k doen, maar ging toch wat te snel. Dan protesteert de knie wel. Intervallen durf ik echt nog niet aan.
<<

Anoniem315

Bericht 30 Apr 2020 21:31

Re: Het hardlooptopic #2

Wat fijn dat je nu echt aan het opbouwen bent Jip!

Caulfield, balen van je knie. Ren je alleen of samen?

Ik heb maandag voor het eerst weer een echte ronde gerend sinds mijn 2 maanden durende rust vanwege een kuitblessure en dat ging goed. Ik heb 5km aaneengesloten kunnen rennen in 26 minuten, dus het is bijna alsof er niets gebeurd is. Nu ga ik eerst weer een week niets doen (wel wandelen en paardrijden) en dan eens kijken of de blessure weg gaat blijven.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Mei 2020 21:46

Re: Het hardlooptopic #2

Ff flink wat bijlezen,

Iedereen is wel echt lekker bezig,

Hier is het gewoon saai, ik loop 3/4km in de week op zondagochtend. En eigenlijk gaat dat super makkelijk. Ik probeer wel steeds ietsje sneller te gaan lopen. Vandaag kwam ik na 300 meter een vrouw tegen die niet makkelijk liep maar wel harden ging dan mij. Haar benen kwamen ook tot aan de bovenkant van mijn heup dus op zich niet zo gek. En daardoor heb ik echt snel gelopen. In mijn hoofd zit dan dat ik toch echt sneller moet kunnen lopen. Ik ben nooit echt een snelle loper geweest dus het is op zich prima. Het hoeft ook niet hard. En een half uur hard kunnen lopen is gewoon goed.
2015 💙
<<

Stuiterbal

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 29 Dec 2018 18:08

Bericht 22 Jun 2020 20:03

Re: Het hardlooptopic #2

Een vraagje of dit herkenbaar is en of jullie tips hebben.

Ik heb fibromyalgie en wil dus graag hardlopen. Ik ben bewust naar een speciaal zaak gegaan om de juiste schoenen aan te schaffen. Deze lopen dan ook echt heerlijk. Helaas ben ik ook scheef in mijn houding en dan vooral mijn linkerkant die korter is. Dat voel ik wel en met hardlopen is het echt een last.

Ik loop nu b.v 10 intervallen van 1 min rennen en 45 sec wandelen. Ik mag maar langzaam opbouwen. Conditioneel ben ik dan helemaal niet uitgeput. Ik kan meer aan en wil ook meer. Maar de grote maar zijn mijn kuiten. Afschuwelijke pijn elke keer weer. Na de 2e interval begint het al te trekken en te verzuren. Het wordt hard en verkrampt. Ik loop dan toch door want juist dan is rennen vaak net wat prettiger dan wandelen. Maar dit is echt zo balen. Ik ben ervan overtuigd dat als ik die pijn niet had, ik veel makkelijker en sneller kon opbouwen. En nu blijf ik hangen.

Hebben jullie tips? Of is het herkenbaar en wat kan ik hier tegen doen?
Of ligt dit gewoon aan de fibromyalgie?
For evigt, måske for evigt
Skal vi sammen, samme vej
Og når I morgen får øjne, og natten hviler sig
Skal vi for evigt måske samme vej
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 22 Jun 2020 20:27

Re: Het hardlooptopic #2

Kan je geen sportsteunzolen laten aanmeten om het beenlengte verschil op te vangen? (Dat bedoelde je toch met dat je linkerkant korter is?)
<<

Anoniem313

Bericht 22 Jun 2020 20:44

Re: Het hardlooptopic #2

Beetje een open deur want je doet het vast al, maar een goeie warming up met veel aandacht voor de kuiten?
Ik zou langs de fysio gaan, die weten meer van fibro & hardlopen dan wij.
<<

Stuiterbal

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 29 Dec 2018 18:08

Bericht 22 Jun 2020 21:26

Re: Het hardlooptopic #2

Ik heb al eens steunzolen gehad maar kon daar niet op lopen. Ik had daar enorme drukpijn van onder mijn voeten.

Ik ga dit idd eens met mijn fysio overleggen. Had gehoopt dat het miss wel herkenbaar was en gewoon beginners pijn.
For evigt, måske for evigt
Skal vi sammen, samme vej
Og når I morgen får øjne, og natten hviler sig
Skal vi for evigt måske samme vej
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Jun 2020 08:20

Re: Het hardlooptopic #2

Ren je erg op je voorvoet?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Jun 2020 08:22

Re: Het hardlooptopic #2

Ik was lekker bezig en toen werd ik ziek. Ik wil proberen om 2x rustige trainingen te doen en dan 1 wat sneller. Het lukt me op de 1 of andere manier niet om rustig te lopen. Maar goed...gisteren weer gelopen en even terug naar minuutjes met een halve minuut rust. Het begon heel stroef, en op het einde liep ik echt super lekker. Hopelijk gaat dit zo de komende weken weer verder!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem332

Bericht 24 Jun 2020 08:36

Re: Het hardlooptopic #2

Blutsj schreef:Ik heb al eens steunzolen gehad maar kon daar niet op lopen. Ik had daar enorme drukpijn van onder mijn voeten.

Ik ga dit idd eens met mijn fysio overleggen. Had gehoopt dat het miss wel herkenbaar was en gewoon beginners pijn.


Slim om het te overleggen met je fysio!

Rek en strek je na het warmlopen en na het hardlopen?

Misschien heb je hier iets aan?
https://www.runnersworld.com/nl/gezondh ... kt-rekken/
<<

Anoniem313

Bericht 24 Jun 2020 09:41

Re: Het hardlooptopic #2

Fijn Jip, dat je weer lekker kunt lopen! Blij kun je daar van worden he?

Hier gaat het ook weer ok, blessure lijkt nu echt weg. Ik loop 2-3 x in de week, en probeer af te wisselen in trainingsvorm. Ik loop nog niet met m’n groep maar doe wel eens per week de interval die de trainer voorschrijft voor die week. Probeer niet te snel en ook niet te lang; van de week voor het eerst weer eens 8k. Langzaam uitbouwen naar 10. Ernaast doe ik boksen en bodypump in de sportschool en daar heb ik ook veel lol in.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Jun 2020 11:51

Re: Het hardlooptopic #2

Housebird schreef:
Blutsj schreef:Ik heb al eens steunzolen gehad maar kon daar niet op lopen. Ik had daar enorme drukpijn van onder mijn voeten.

Ik ga dit idd eens met mijn fysio overleggen. Had gehoopt dat het miss wel herkenbaar was en gewoon beginners pijn.




Rek en strek je na het warmlopen en na het hardlopen?



Eigenlijk is dat ouderwets om te rekken en te strekken. Ik doe het nooit.

@Caulfield: fijn dat je blessure nu echt weg lijkt! Rustig aan weer gaan bouwen.
Haha ja, ik ben niet zo'n enorm goede hardloper en kost altijd veel moeite om weer te komen waar ik was.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 24 Jun 2020 12:10

Re: Het hardlooptopic #2

Caulfield, fijn dat je weer helemaal blessurevrij loopt. Hopelijk blijft het zo goed gaan.

Ik doe ook nooit aan rekken en strekken. Heb inderdaad gehoord dat het nogal achterhaald is. Maar goed, baat het niet dan schaadt het in ieder geval ook niet.

Ik loop momenteel niet zoveel. Dat komt doordat ik twee tot drie keer per week bootcamp momenteel, waarin we ook veel lopen, zo rond de vier km per training in totaal. Daarnaast nog een keer per week personal training en dan vind ik het wel voldoende sport voor een week. Ik denk dat ik momenteel ongeveer eens per twee weken een blokje van ruim 5 km ren. Ik blijf wel op niveau want de laatste keer liep ik 5 km in 28.15 min.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 24 Jun 2020 12:21

Re: Het hardlooptopic #2

Nou, over het wel of niet schaden ben ik het niet mee eens. Achteraf zal het niet zoveel schaden, maar vooraf misschien wel wanneer je juist wat spanning nodig hebt. En als je die spanning dan vooraf er uit rekt kunt je juist wat klachten krijgen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Stuiterbal

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 29 Dec 2018 18:08

Bericht 24 Jun 2020 16:07

Re: Het hardlooptopic #2

Ik ben inmiddels al bij de fysio geweest. Kort en krachtig lichamelijk is het niet helemaal top. Ik heb altijd een hyper IGE waarde (voornamelijk door de allergieën) maar merk ook dat mijn lichaam veel afstoot wat niet bekend is. Daardoor heb ik best een ruime voorgeschiedenis. De fysio wilt een totaal bloedbeeld Hebben om dingen uit te sluiten. Dus daar ga ik vrijdag voor. Echter bleek ook bij kort onderzoek dat ik zeer korte kuit spieren heb wat dus heel veel verklaard. Ik ga er dan ook vanuit dat dit het grootste deel van rivieren is in combinatie met de fibromyalgie.

Als ik terugdenk heb ik altijd al kuitklachten gehad. Zeker in de zomer als het ballerina tijd was. Ik kon daar nooit goed op lopen zonder voeten of kuiten pijn.

We gaan dus sowieso daar al mee aan de slag maar goed ze gaf ook eerlijk aan dat ze niet kan garanderen dat ik hier vanaf kom. Zeker omdat ik het dus al heeeeeeeeel lang heb (minimaal 25 jaar) en ze dus ook niet weet hoe mijn lichaam gaat reageren hierop.

Toch blijf ik lekker positief en ga ik door. Want ondanks dat sommige runs ellende zijn, zijn ze dat echt niet altijd allemaal. Dat vind ik dan wel weer apart.
For evigt, måske for evigt
Skal vi sammen, samme vej
Og når I morgen får øjne, og natten hviler sig
Skal vi for evigt måske samme vej
<<

Stuiterbal

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 29 Dec 2018 18:08

Bericht 24 Jun 2020 16:09

Re: Het hardlooptopic #2

Jip schreef:Ren je erg op je voorvoet?


Dat deed ik eerder wel om mijn lichaam te ontlasten denk ik. Automatisme dus. Maar nu ben ik mij steeds ervan bewust dit niet te doen. Alleen zodra de pijn opkomt ga ik weer in een verkeerde houding rennen lijkt het wel.
For evigt, måske for evigt
Skal vi sammen, samme vej
Og når I morgen får øjne, og natten hviler sig
Skal vi for evigt måske samme vej
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 24 Jun 2020 18:28

Re: Het hardlooptopic #2

Jip schreef:Nou, over het wel of niet schaden ben ik het niet mee eens. Achteraf zal het niet zoveel schaden, maar vooraf misschien wel wanneer je juist wat spanning nodig hebt. En als je die spanning dan vooraf er uit rekt kunt je juist wat klachten krijgen.


Dit was het onderwerp van de onderzoek wat ik tijdens mijn minor moest doen (musculoskeletaal inhoud was toen hetzelfde als het eerste jaar van de master) en voor je spieren geeft het inderdaad een flinke klap. Daarnaast zorgt vooraf rekken voor slechtere prestaties. Het beste was om sportspecifiek een warming up te doen.
2015 💙
<<

Anoniem290

Bericht 25 Jun 2020 14:47

Re: Het hardlooptopic #2

Wat interessant over het wel of niet rekken! Ik rek zelf ook nooit. Achteraf wel soms, maar meestal loop ik even warm en loop ik naderhand een eindje uit. Lopen jullie met de hitte wel gewoon (ik wel als het even lukt) en hoe gaat het jullie af? Ik vind het altijd even zwaar als ik begin, ik loop altijd wel wat langzamer, maar als ik eenmaal bezig ben gaat het prima. Warm krijg ik het toch wel, ook als het 10 graden is. Pas als ik klaar ben en ga wandelen merk ik hoe heet ik het dan heb en dan word ik ook echt een paar uur knalrood en zweterig. Het allerliefst loop ik met een beetje lichte regen. Liefst droog als ik vertrek en dat het dan na een km of 3 gaat regenen. HEt einde mag het wel flink regenen. Dat is wel mijn perfecte run haha.

Vanwege de vermoeidheid en drukte hier thuis komt het er bij mij niet wekelijks van, daardoor blijf ik ook wel steken op 5 a 7 km en een tempo van ca 10,5 km per uur.
<<

Anoniem301

Bericht 25 Jun 2020 15:11

Re: Het hardlooptopic #2

Ik zei het pas nog tegen Caulfield: met deze warmte vind ik het gek genoeg altijd wel lekker met dit weer. Wel na een uur of 20.00, niet overdag hoor. Heb dinsdag 10k gerend in m’n woonplaats door een mooi stukje natuurgebied. Was echt fijn en mooi, hoorde de vogeltjes fluiten en het was golden hour. Thuis wel een rood hoofd ja, net als Poppy zegt, dan komt de warmte wel opzetten.

Exo wat een jij altijd lekker snel, ik doe steeds weer 31 minuten over 5k. Knap hoor!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 25 Jun 2020 15:31

Re: Het hardlooptopic #2

Lekker bezig allemaal! Leuk dat dit topic weer actiever is. Ik ben ook weer voorzichtig begonnen, loop de 5k ruim 4 minuten trager dan een half jaar terug maar ik durf ook nog niet helemaal voluit te gaan na mijn knieblessure. Aan rekken doe ik ook niet.
<<

Anoniem315

Bericht 25 Jun 2020 15:55

Re: Het hardlooptopic #2

Oh, ik ben echt een winterloper. Ik heb zo'n gruwelijke hekel aan dit weer! Ik loop momenteel heel weinig. De laatste keer is nu 10 dagen geleden, een 7,5km op mijn oude tempo: 5.00' precies, 37 minuten. Maar tot nu toe de tijd en de zin nog niet weer gevonden.

Blutsj, balen van je spieren! Frustrerend ook, lijkt me, maar je bent wel heel goed bezig en wees trots op jezelf!

Carrie, jij bent lekker op dreef zeg! Wat fijn dat je ook met deze temperaturen zo goed kan lopen.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 25 Jun 2020 18:55

Re: Het hardlooptopic #2

Maar jij bent dan ook gewoon een soort van hinde, Exo. Ja, knap Carrie!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 25 Jun 2020 19:57

Re: Het hardlooptopic #2

Carrie, wat jij beschrijft: ik houd daar zo van. Dan kan ik me echt heel gelukkig voelen, wanneer ik tussen de weilanden door ren.

Wat betreft de warmte, ik heb er toch wel last van tijdens het lopen. Ik merk zo rond de vijf km dat ik eigenlijk over mijn grens ben gegaan: ik krijg het ondanks de warmte koud, kippenvel, licht in mijn hoofd en het gevoel dat ik op wolkjes loop. Mijn hartslag zit dan op zijn max, rond de 180. Dan moet ik ook echt stoppen want anders ga ik knock-out. Ik ben er alleen helaas niet zo goed in om een tandje minder te lopen, ik zoek dan toch de grens weer op.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers