Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stamboom onderzoek

<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 31 Mei 2020 09:18

Stamboom onderzoek

Ik vond alleen een heel oud topic uit 2015 over stambomen.
Wie houd zich hier ook bezig met het uitzoeken van een stamboom.

Ik heb het altijd al heel erg interessant gevonden en nu er steeds meer digitaal komt wordt het zelf uitzoeken ook makelijker. Voor mij is het geen doen om alle stadsarchieven langs te gaan. Mijn familie heeft altijd erg verspreid over Nederland gewoond.

Ik ben nu vooral bezig met de tak van mijn opa van mijn moeders kant. Het is een naam die niet veel voorkomt en ik kan er veel over vinden.
Ik ben ook nog erg benieuwd naar de naam van mijn vader de stamlijn zeg maar. Helaas is het een veel voorkomende naam en is het uitzoeken lastig, omdat van die kant van de familie alle generaties boven mij overleden zijn en ik niets meer kan navragen. Sommige dingen weet mijn moeder wel, maar mijn vader was een nakomertje en is bijna 20 jaar na zijn broer boven hem geboren

Zelf zoek ik via wiewaswie.nl, delpher.nl en het cbg.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Jeanette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 955

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:31

Bericht 15 Jun 2020 00:52

Re: Stamboom onderzoek

Wat leuk!! Ik heb het ook gedaan en vind dit zo interessant! Ik ben alle takken na gegaan en de mannelijke tak van mijn opa kwam ik tot 1400 uit en kwam toen ook al uit dit dorp, heel grappig.

Verder achter gekomen dat de moeder van mijn opa Joods was en als nanny in Amsterdam werkte. Heb documenten gevonden dat ze in het binnengasthuis in Amsterdam (vroegere AMC) heeft gelegen of gewerkt, maar wil dat verder uit zoeken. Daarvoor loopt het ook dood namelijk en vader is onbekend, maar op internet is het wat wazig, dus wil daarvoor een keer naar het Amsterdams archief.

Keek jij ook ‘Verborgen verleden’? Daarin gaan bn’ers op zoek naar hun stamboom. Echt een super leuk en interssant programma!
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 15 Jun 2020 07:46

Re: Stamboom onderzoek

Wat ben jij ver gekomen al. Ik vind het ook interessant om zulke dingen te weten te komen van mijn voorouders. Dat wil je dan ook verder uitzoeken. Iedereen heeft wel iets in de familie dat leuk is om te weten.

Ik zit nu rond 1600 met een tak. Al mis ik nog een link ergens.
Op alle stambomen die ik online zie moeten ze wel verwant zijn, maar ik wil ook echt bewijs ervan zien op een akte. Daarvoor moet ik naar Rotterdam.

Verder zijn de andere takken niet zo honkvast en spreiden ze zich over heel Nederland. Een tak komt uit België.
Ik heb een schoolmeester in de familie die met een heel ander soort onderwijs is begonnen en daardoor ook best bekend is in die plek.
En een dominee die het land door ging die later ook uit zijn ambt is gezet. Die wil ik ook nog verder onderzoeken.


Ik kijk verborgen verleden ook altijd. De engelse versie ook als die op tv is in NL. Er was ook laatst een serie over de geschiedenis van bepaalde steden/plekken in nederland.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 15 Jun 2020 07:53

Re: Stamboom onderzoek

Ik vind dit zo interessant! De voorouders van mijn moeder komen uit Frankrijk, en vriend van mijn ouders heeft dat uitgezocht en is tot 1500 genomen. Heel bijzonder om te lezen allemaal. Ik zoek zelf wel eens rond op verschillende sites, maar niet zo heel serieus. Misschien moet ik dat toch eens gaan doen.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 15 Jun 2020 08:59

Re: Stamboom onderzoek

Oh wat leuk zeg! Ik geloof dat mijn zus zich hier ooit in heeft verdiept, maar ik weet niet hoe ver ze is gekomen. Ik ga ook eens kijken of ik dit kan achterhalen.

♥♥
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 19 Jun 2020 07:26

Re: Stamboom onderzoek

Wat leuk Patsy uit Franrijk. Ik dacht ook wel iets tegen te komen uit het buitenland. Mijn vader had echt donkere ogen en donker haar. Maar tot nu toe nog niets.
Soms twijfel ik om zo'n dna analyse te laten doen.

Mijn nicht gaat trouwen en daar wil ik nu van haar tak een boek voor maken. Van die tak heb ik heel veel informatie.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 30 Sep 2022 10:32

Re: Stamboom onderzoek

Raven schreef:Ik kijk verborgen verleden ook altijd. De engelse versie ook als die op tv is in NL. Er was ook laatst een serie over de geschiedenis van bepaalde steden/plekken in nederland.


Ik weet dat dit een oud topic is maar ben wel benieuwd naar hoe dit programma heet?

Ik hou mezelf al jaren bezig met stamboomonderzoek. Laatste jaren wat serieuzer en heb een heel boek gemaakt over mijn moeders kant en dan de lijn van moeders dus constant andere achternamen. Ik blijf hangen rond 1600 helaas en dat frustreert me :nopompom:. Ik weet dat er constant nieuwe boeken online gezet worden dus ik blijf zoeken.

"Leuke" dingen die ik tegen kwam waren vooral wat mensen hadden uitgespookt. Gevangenisstraffen i.v.m. diefstal en oplichting, boetes vanwege het illegaal jagen na meerdere waarschuwingen en zelfs een verbanning en lijfstraf bij eventuele banbreuk. Wat een tijden. Ook een erfenis waardoor ik een oud adres heb kunnen achterhalen. Het stuk grond is nog steeds hetzelfde, er staat nu een minivakantiepark op. Duurder dan CenterParcs dus ik ga het niet boeken :haha:.

Bizar om te zien hoeveel kinderen vrouwen vroeger kregen en verdrietig om te zien hoeveel er stierven. Ook heb ik het bewijs gevonden van de dood van een vrouw in mijn familie begin 1900 die vlak na de geboorte van haar laatste kindje stierf. Ik kende dat verhaal al maar om het kindje en die vrouw dan op 1 pagina onder elkaar te zien staan gaf me wel kippenvel. Naar de dokter was te duur, ze is gewoon doodgebloed na de bevalling :(. Andere vrouw stief jong na een lang ziektebed. Ik heb de ziektes van toen eens bekeken en zou goed kunnen dat ze tuberculose heeft gehad. Als je ook ziet wat een pandemieën en oorlogen sommigen hadden meegemaakt hebben wij echt weinig te klagen gehad met die corona.

Al met al vind ik de stamboom dus best leerzaam en mooi om na te zoeken. Ik heb een foto gevonden van mijn betovergrootouders en een foto van familie uit 1910 gekregen van iemand. Ik vind dat toch wel echt zo bijzonder.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 30 Sep 2022 10:37

Re: Stamboom onderzoek

Oh en de namen die je tegenkomt in de stamboom zijn echt zo leuk soms. Stoffelijntje, Stoffelina, Jobje, Dingetje, Kerstijntje, Printje... Ik hou ervan. Mijn dochter heeft echt geluk dat ze niet nu geboren wordt :haha:.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 30 Sep 2022 12:00

Re: Stamboom onderzoek

Ik heb een tijdje geleden wat rondgeneusd.
Zelf hoefde ik nix uit te zoeken,want er waren al 2 volledige stambomen.
Die van mn man was erg,erg lang.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1101

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 30 Sep 2022 13:04

Re: Stamboom onderzoek

DT waar vind je die informatie?
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 30 Sep 2022 14:43

Re: Stamboom onderzoek

Hoe begin je daaraan? Ik vind dat wel interessant maar moeilijk om uit te zoeken.
Van mijn oma heeft een achterneef het uitgezocht maar ik wil het van mijn opa's weten want daar kennen we niemand van.

Lijkt mij wel gaaf om de verhalen te lezen.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Sep 2022 16:15

Re: Stamboom onderzoek

Misschien wordt hier Verborgen Verleden bedoeld?
https://www.npostart.nl/verborgen-verle ... registered
08/2018
05/2021
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 30 Sep 2022 16:35

Re: Stamboom onderzoek

MissEnergy schreef:Misschien wordt hier Verborgen Verleden bedoeld?
https://www.npostart.nl/verborgen-verle ... registered


Nee want dat noemt ze er letterlijk voor: Ik kijk verborgen verleden ook altijd. De engelse versie ook als die op tv is in NL. Er was ook laatst een serie over de geschiedenis van bepaalde steden/plekken in nederland.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Sep 2022 16:38

Re: Stamboom onderzoek

DronkenTaart schreef:
MissEnergy schreef:Misschien wordt hier Verborgen Verleden bedoeld?
https://www.npostart.nl/verborgen-verle ... registered


Nee want dat noemt ze er letterlijk voor: Ik kijk verborgen verleden ook altijd. De engelse versie ook als die op tv is in NL. Er was ook laatst een serie over de geschiedenis van bepaalde steden/plekken in nederland.


Suf niet scherp wakker :smile:

Poging 2:
Het verhaal van Nederland:
https://hetverhaalvannederland.ntr.nl/c ... zendingen/
08/2018
05/2021
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 30 Sep 2022 16:41

Re: Stamboom onderzoek

Who do you think you are? heet de Britse versie.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 30 Sep 2022 16:44

Re: Stamboom onderzoek

Siesa schreef:Hoe begin je daaraan? Ik vind dat wel interessant maar moeilijk om uit te zoeken.
Van mijn oma heeft een achterneef het uitgezocht maar ik wil het van mijn opa's weten want daar kennen we niemand van.

Lijkt mij wel gaaf om de verhalen te lezen.


Ik wist in dit geval de namen van mijn ouders, grootouders en overgrootouders. Als je daarop gaat zoeken via sites als openarch en wiewaswie of gewoonweg via google dan vind je al snel geboorteaktes, huwelijksaktes, doopboeken, registraties van vonissen, rechtbankdocumenten etc. Uit dat soort documenten haal je dan weer informatie. Zoals bij een huwelijksakte bv vermeld staat wie de ouders van de bruid en bruidegom zijn. Zo kun je dan weer verder zoeken en schuif je steeds een stapje verder terug in de tijd. Door het in te vullen op een gratis site (er zijn er genoeg) hou je overzicht voor jezelf. Als je eenmaal weet waar je familie vandaan komt kun je vaak in specifiekere archieven zoeken zoals van Amsterdam of Rotterdam of een groter gebied zoals Zeeland of de Achterhoek.

Ik zou wel voor jezelf bedenken welke lijn je precies aan wilt houden. Toen ik net begon ging ik all over the place maar bij elke stap in de stamboom zijn er weer twee ouders dus dat wordt een te groot ding. Ik heb nu alles van mijn moeders kant uitgezocht (moeder op moeder op moeder etc). Als ik verder ga wil ik ook een boek maken van mijn vaders kant. Dat is alleen wel lastig want mijn vader leeft niet meer en er zijn geen levendige verhalen meer over de tijd dat hij opgroeide. Mijn moeder weet wel het een en ander maar dat is toch wel anders. Wellicht heeft mijn oom nog wat. Die familie is helaas nogal uit elkaar gevallen.

Dus tja, verhalen lezen is maar net wat je er zelf van maakt natuurlijk. Een archief blijft een plat stukje document. Ik weet niet waarom iemand is gaan inbreken of gaan rellen maar door vervolgens te lezen wat er allemaal in die tijd gebeurde kun je zelf wel een invulling geven natuurlijk. Ik las bv dat iemand een erfenis kreeg van zoveel honderd gulden en 1/16 cent. Ik dacht huh? Hoe dan! Dan ga je dit dus uitzoeken en lees je over hoe het toen met geld zat en begrijp je ineens de uitdrukking "een duit in het zakje doen" een stuk beter. Dit alles heb ik samen met de verhalen/ foto's die in mijn familie nog rond gaan gebundeld in een boek.
Laatst gewijzigd door DronkenTaart op 30 Sep 2022 16:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 30 Sep 2022 16:45

Re: Stamboom onderzoek

MissEnergy schreef:
DronkenTaart schreef:
Nee want dat noemt ze er letterlijk voor: Ik kijk verborgen verleden ook altijd. De engelse versie ook als die op tv is in NL. Er was ook laatst een serie over de geschiedenis van bepaalde steden/plekken in nederland.


Suf niet scherp wakker :smile:

Poging 2:
Het verhaal van Nederland:
https://hetverhaalvannederland.ntr.nl/c ... zendingen/


:haha: ken gebeurennnnn en thanks! Ik ga vanavond even kijken wat dit is.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 30 Sep 2022 16:46

Re: Stamboom onderzoek

Ook veel aan deze site gehad trouwens. Zij geeft heel veel tips over wat er allemaal te vinden is op internet: https://www.yory.nl/
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 02 Okt 2022 16:15

Re: Stamboom onderzoek

Het is idd het programma dat Derpy noemt.
Who do you think you are?

Dat kwam eerst altijd op een zender die volgens mij onder discovery viel. Wij hebben al heel lang geen tv abbo meer dus ik weet het niet zeker.

Superleuk dat jij er ook zo actief mee bezig bent en zelfs een boek hebt geschreven. Ik ben wel begonnen aan een boek. Maar ik vind het erg moeilijk. Ik heb wel een paar boeken gekocht over stamboom onderzoek en boeken daarover schrijven om daar wat tips en tricks uit te halen.

Voor degene met vragen over welke sites
Ik gebruik www.wiewaswie.nl daar heb ik ook een abbo op.
Op www.delpher.nl kun je oude krantberichten etc zoeken.
Dan heb je www.familysearch.com daar kun je ook dingen vinden van het buitenland. Maar sommige aktes staan op sites die je moet betalen.
Er zijn sites waar je bv een abbo voor een paar maanden op kan nemen en zo wat aktes kan opzoeken en uitprinten. Zoals geanet.org

Sites zoals myheratige raad ik zelf af daar staat veel op dat je ook gratis kunt achterhalen en het is ontzettend duur. Je zit er ook gelijk voor een jaar aan vast.

Om te beginnen heb je geboortedatum of de overlijdensdatum van je grootouders of overgrootouders nodig. Als je die hebt gevonden kun je vaak aktes vinden waar weer hun ouders op staan en zo kun je verder zoeken. Ivm de wet van de privacy mogen documenten van nog levende of kort geleden overleden mensen nog niet worden vrijgegeven.

op www.cbg.nl kun je ook veel informatie vinden over onderzoek etc
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 02 Okt 2022 18:56

Re: Stamboom onderzoek

Wat leuk Raven dat je ook een boek aan het schrijven bent. Er was wel een boek van mijn moeders vaders kant maar dat is echt een stamboomboek dus alleen maar platte gegevens, af en toe een klein verhaaltje. Maar het wordt dan zo veel en je raakt ook het overzicht kwijt. Ik heb het als kado voor mijn moeder gemaakt voor moederdag en daarom dus het onderwerp moeders gekozen. Het gaat dus puur over 1 lijn, mijn moeders moeder en zo verder van moeder naar moeder. Alle gegevens die ik heb kunnen vinden van de desbetreffende families waarin ze opgroeide heb ik dan in verhaalvorm gegoten en daarnaast heb ik informatie over de plaatsen erbij gezocht en foto's hoe het in die tijd was. Bij elk feitje dat ik vond heb ik geprobeerd iets extra's te vinden. Denk bijvoorbeeld aan hoe het geld toen was i.v.m. een erfenis, adressen en foto's van desbetreffende straten, kerken waarin kinderen gedoopt zijn, gewoontes uit die tijd bij bv een overlijden, hoe het zat met achternamen/ patroniemen. Belangrijke gebeurtenissen zoals o.a. de 1e en 2e wereldoorlog en de hongerwinter heb ik apart uitgelicht tussen de desbetreffende moeders door. Ik heb daar dan vervolgens zoveel over gelezen, krantenknipsels en foto's erbij gezocht om het te illustreren. Hoe dichter ik bij het recentere verleden kwam hoe meer verhalen ik heb kunnen delen in dit boek, al waren het maar kleine dingen. Ik vind het dan toch leuk dat het op deze manier hopelijk bewaard blijft. Ik heb er veel van geleerd. Ik wist bv dat mijn overgrootmoeder ongehuwd zwanger was maar leerde dat in die tijd vooral dienstbodes ongehuwd zwanger raakten (zij was ook een dienstbode) en dat het heel gewoon was om dat je kindje af te staan (deed zij niet en ze werd dus gemeden door het hele dorp). Op koningsdag vorig jaar kwam ik toevallig de zus van mijn oma tegen. Ik kende haar niet maar mijn moeder sprak haar aan en zo kwamen wij in contact. Ik had op dat moment wel al contact met haar dochter (mijn moeders nicht dus) en via beide heb ik veel informatie en foto's kunnen achterhalen. Op internet heb ik een foto van mijn betovergrootouders kunnen vinden en daar heb ik dan de zus van mijn oma weer blij mee kunnen maken want die had zij niet meer. Ze kwam vervolgens weer met verhalen over deze mensen. Helemaal super! Dit alles bij elkaar levert een veel levendiger boek op dan alleen maar plat lezen wie wanneer geboren werd, getrouwd is en dood ging. Inmiddels is het boek mijn hele familie door geweest en iedereen die heb in handen kreeg had hem in 1 dag uit. Dat vond ik wel een leuk compliment :).
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 02 Okt 2022 20:19

Re: Stamboom onderzoek

Wat bijzonder en mooi dat je dat hebt gedaan DT. Heel tof!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 02 Okt 2022 22:11

Re: Stamboom onderzoek

Wat gaaf DT! Lijkt me ook echt tof dit helemaal uit te zoeken, heel bevredigend als je dan zoveel kunt vinden.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 03 Okt 2022 00:20

Re: Stamboom onderzoek

Bevredigend en tegelijkertijd ook frustrerend want er komt natuurlijk een punt waarop je vast loopt :12:. Ik ben nu iets verder gekomen als van waaruit ik mijn boek begonnen ben maar ik ben helaas weer gelijk vastgelopen. Ik zou eventueel de vader gevonden hebben van de moeder die ik zoek (aan de hand van haar trouwdatum, achternaam en patroniem) maar ik vind van hem weer geen gegevens dat hij kinderen kreeg. Ik heb dus geen idee waar en wanneer ze geboren is of wie haar moeder is. Ik heb dus doopgegevene gevonden van een man die haar vader zou kunnen zijn qua naam en leeftijd maar geen idee of hij dat ook is. Wellicht moet ik in België zijn maar daar heb ik nog geen grote zoekmachines gevonden. Je moet daar echt weten waar iemand vandaan kwam om iets te vinden…
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 03 Okt 2022 21:25

Re: Stamboom onderzoek

Ik heb zelf een cursus genealogie gedaan al een jaar of 20 geleden.

Je kan ook veel in de archieven vinden van een stad of regio, maar dan moet je daar echt heen gaan. Al staat er nu echt veel online. In het begin toen ik met de stamboom begon was dat wel moeilijk. Ik heb veel via mijn opa gekregen van mijn moeders kant. Dat vind ik een interessante familie. Daar schrijf ik het boek over en dan van wat belangrijkere personen uit die kant.

Van mijn vaders kant is alles wat lastiger te vinden. Ik heb wel wat documenten en foto's van mijn oma geërfd. Maar dat gaat 2 generaties terug en helaas leeft er niemand meer die mij wat meer verhalen zou kunnen vertellen. Dus dat moet ik echt opzoeken en uitpluizen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 04 Okt 2022 11:25

Re: Stamboom onderzoek

Ja dat maakt het dan moeilijk inderdaad. Ik vind dat ook lastig hoor met andere kanten van families. De vader van mijn moeder heb ik nooit gekend en daar is dus ook geen enkel gevoel van connectie in te vinden. Wel vond ik een foto van mijn moeders opa en oma van die kant en daar had ze blijkbaar wel hele fijne herinneringen aan maar daar had ik voor dat ik met het boek begon nog nooit over gehoord. Een foto van deze mensen heb ik dan dus wel toegevoegd onder het kopje van mijn moeder zeg maar. Zo heeft ze echt een boek gekregen dat voor haar is.

Ook leuk trouwens, is kranten uit die tijd erbij zoeken. Daarin vond ik bv ook dat een voorouder van mij langdurig ziek is geweest voordat ze overleed. Ook vond ik daar geboortes, huwelijken etc. Ik vond de advertenties overigens ook superleuk en heb daar ook wat van toegevoegd in het boek. Een plek waar mijn oma vroeger uitging bv, daar een advertentie van en dan stond er onder: Dames, komt zoo mogelijk in uw feestjaponnetje. :haha:. Ook heb ik bv met een advertentie voor stijfsel weer een verhaal kunnen illustreren van iets dat mijn overgrootmoeder met dat spul had meegemaakt. Ik vind dat soort dingen echt wel meerwaarde hebben in een dergelijk boek. Je krijgt toch net wat meer mee van hoe het in die tijd was.

Heeft zo'n cursus tegenwoordig nog meerwaarde eigenlijk? Aangezien nu zo veel online te vinden is. Het enige dat ik voor mijn gevoel nog mis is het adres waar mijn overgrootouders kwamen wonen toen ze naar dit dorp verhuisden. Omdat er nog een levend persoon van dat gezin is, is die informatie geheim. Ja en natuurlijk de moeder van de laatste voormoeder die ik zocht, hopelijk kom ik er een keer achter. Ik zoek standaard 1 keer per dag :haha:
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
Volgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers