Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Karma, ignorance & habitual reactivity

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 03 Jun 2020 10:03

Karma, ignorance & habitual reactivity

"A horse suddenly came galloping quickly down the road. It seems as though the man had somewhere important to go. Another man, standing alongside the road shouted, 'Where are you going?'.

The man on the horse replied: I don't know, ask the horse!'


Naar aanleiding van alle actualiteiten, zou ik heel graag met jullie in gesprek gaan over karma en habitual reactivity. Het paard representeert ons onbewuste, impulsmatige gedrag. Onze gewoontes. Gedrag en emotie waar we niet over nadenken, maar waarbij je gewoon voelt, denkt en doet uit routine of emotie. Enerzijds heel nuttig, want je kunt niet iedere seconde van iedere dag nadenken over wat je voelt, denkt en doet natuurlijk. En door over bepaalde handelingen niet na te denken (je tanden poetsen, je veters strikken, etc.) kosten ze minder energie om uit te voeren. Een bepaalde mate van gedachteloos leven heeft voordelen en geeft rust. De valkuil is echter dat we onszelf er ook in kunnen verliezen. Meestal rondom situaties/gedurende momenten waarbij sterke emoties worden gevoeld. Dat we te lang blijven hangen in bepaalde emoties of gedrag en niet meer beseffen dat we altijd het vermogen hebben om een stapje terug te nemen en zelf de keuze te maken over wat we denken, zeggen en doen. Dat we ons mee laten slepen door het paard, zonder te beseffen zelf de controle te hebben over de teugels. Wanneer we reageren uit gewoonte of emotie, wanneer dat op dat moment eigenlijk helemaal niet helpend of zelfs dysfunctioneel is.

En ergens is het iets gevaarlijks. Want we denken, reageren en handelen allemaal echt ontzettend vaak op basis van emotie of gewoonte. Ik denk allemaal vaker dan we beseffen, want hoe vaak zijn we nou bewust bezig met wat we voelen of doen? Vooral als we boos, bang of verdrietig zijn. En dat is in enige mate natuurlijk volstrekt menselijk (of beter gezegd natuurlijk), maar helaas is het ook erg vaak niet het meest helpend. Regelmatig bereiken we helemaal niet het eigenlijk gewenste effect (bijv. het probleem vermijden/in stand houden/verergeren), doordat de angst of woede geen goede raadgevers was. Of doordat we eigenlijk reageerden op basis van gedachten en emoties die niet direct gerelateerd waren, maar voortkwamen uit oude ervaringen/patronen.

Bij een groot deel van de artikelen die ik langs zie komen op social media word ik erg verdrietig. Nog erger wordt het bij de reacties die er dan bij staan of nog erger, de reacties op reacties. You see where I'm going? En eigenlijk word ik vooral verdrietig van dit probleem van habitual reactivity. Het vaak over-emotionele maar vooral onbewuste en impulsieve reageren. Dat de emoties hoogoplopen omtrent grote onderwerpen als corona, ongelijkheid (in general en tijdens corona), racisme/discriminatie, etc. is denk ik volstrekt begrijpelijk. En de meeste emoties - ook van andersdenkenden - zijn vaak voor iedereen prima te begrijpen. Maar zelf vind ik het dus echt enorm lastig om te zien dat zoveel mensen zo weinig het vermogen hebben ontwikkeld even tot tien te tellen. Om juist op dat moment van hevige emotie, even te pauzeren, reflecteren en daarna op basis van bewuste gedachten en kernwaarden te reageren. (of juist de keuze maken om niet te reageren)

Vandaar dat ik me afvraag hoe jullie hierover denken. Is habitual reactivity iets waar je je bewust van bent? Bij jezelf? Bij anderen? Op welke momenten ervaar je het vermogen om het wel te doen en wanneer niet? En is het iets dat je belangrijk vindt? Ben je er bewust mee bezig, wellicht via emotie-beheersing, therapie of mindfulness?

"The thought becomes the word, the word manifests as the deed, the deed develops into the habit, habit hardens into character, character gives birth to destiny. So watch your thoughts with care and let them spring from love born out of respect for all beings.
Laatst gewijzigd door Whatever op 03 Jun 2020 17:44, in totaal 4 keer gewijzigd.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 03 Jun 2020 11:48

Re: Habitual reactivity

Ik ben me er zeker bewust van maar het lukt me niet altijd om een stap terug te zetten. Wel steeds vaker, dat ik merk dat ik in eerste instantie meer uitgesproken of vanuit mezelf gedacht reageer op basis van emotie en dat ik het even laat voor ik ook echt reageer. Maar goed ik krijg regelmatig te horen dat ik juist goed ben in alle belangen en emoties afwegen dus denk dat het in de basis best goed gaat. En ik denk ook dat het soms best nuttig kan zijn om wél vanuit emotie te reageren, om in ieder geval het gesprek te starten dat het dus iets met je doet.
<<

Anoniem309

Bericht 03 Jun 2020 11:55

Re: Habitual reactivity

Ik vind dit best interessant. Ik ben me daar op dit soort momenten niet heel erg bewust van. Het ligt bij mij per situatie heel erg hoe ik reageer. Als ik me persoonlijk aangevallen voel zal ik me eerder defensief gedragen maar zeker wel reageren. Daarin wordt ik echt wel geleid door emoties want ik voel dan vaak wel een onmacht. Maar je hebt ook het rationele deel. Soms weet je gewoon dat je even afstand moet nemen, of dat je even goed moet nadenken over hoe je iets formuleert in een discussie. En dat doe ik ook regelmatig, maar dat komt niet omdat ik me bewust ben van habitual reactivity, maar eerder dat ik het belangrijk vind om soms eerst even goed je verstand te gebruiken voordat je de discussie voort zet. Ik vind het ook niet erg als mensen anders denken en ik vind ook zeker dat we elkaar ruimte moeten geven om ook anders te mogen denken. Daarom is het ook heel belangrijk om respectvol discussies met elkaar aan te kunnen gaan en ook mensen met een andere mening in hun waarde te laten.

Ook met het hele corona/demonstreren gebeuren vind ik dat beide partijen goede punten hebben voor hun mening. Maar waar ik me wel bewust van ben is dat het al gebeurd is. Je kan er dan iets van vinden, maar veranderen doe je niet meer. Ik vind het dan ook handiger om te discussiëren over hoe het in het vervolg beter kan gaan, dan te blijven discussiëren over iets wat al gebeurd is en waar je niets meer aan kan doen. Desondanks vind ik het wel belangrijk dat situaties waarin emoties hoog zijn opgelopen te evalueren zodat je er van kan leren. Maar dat zie je gelukkig ook in deze discussie terug, dat de demonstratie in groningen wel op een verantwoorde manier werdt gehouden.

Overigens kijk ik nu ook even naar de ruzies met mijn man. En ook daar is veel verschil in te vinden kwa uiting van emoties. De ene keer heb je je emoties beter in de hand dan de andere keer. Maar ook daar hebben wij altijd nog een bepaalde controle op de situatie. Zo hebben mijn man en ik elkaar nog nooit uitgescholden terwijl we echt wel eens hoog oplopende ruzies hebben gehad. Ik denk dus dat de meeste mensen echt wel een bepaalde controle hebben over hun emoties en gedrag, maar er soms niet altijd voor kiezen om die controle terug te nemen en daardoor door kunnen schieten in hun gedrag.
<<

Anoniem313

Bericht 03 Jun 2020 12:43

Re: Habitual reactivity

Habitual reactivity is toch niet beperkt tot emoties? Volgens mij gaat het ook om gedrag en cognities.

Anyway, ik herken wat je zegt en ben zelf bijvoorbeeld ook wel bezig met het uitstellen van oordeel. Toch lees ik ik je post ook -en misschien ten onrechte- een tegenstelling tussen emotie en ratio, met daarin een normatief oordeel, dat ratio ‘beter’ is. En ook dat laatste herken ik in mezelf. Maar die tegenstelling tussen ratio en emotie is niet zo eenduidig. Ze zijn met elkaar verbonden. En daarnaast zijn emoties ook niet altijd slechte raadgevers; ze zijn juist informatief omdat ze veel informatie bevatten over zoiets als kernwaarden.
Ik hou me hier wel mee bezig in de context van dialoog. Het gevaar daar is het wegzetten van de emoties van een ander als minder waardevol dan de rationele overweging van de ander. Hier lopen veel gesprekken mis. Terwijl mensen vaak best goed kunnen reflecteren op hun emotionele reacties. Facebook posts zijn hierop alleen wel de uitzondering.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 03 Jun 2020 12:58

Re: Habitual reactivity

Ik heb heel lang een therapievorm ondergaan die hierop gebaseerd is. Als ik je openingspost goed interpreteer althans. Ik heb in ieder geval geleerd minder snel boos of geïrriteerd te reageren, en ook veel vaker realiseer ik me dat ik er niet genoeg vanaf weet om erop te reageren.

Zo deelde mijn moeder vorige week een situatie op Facebook waarbij de allerlaatste wens van een persoon op het laatste moment geannuleerd werd. De mevrouw woonde in een verzorgingshuis en mocht afscheid nemen van haar man die op sterven lag (thuis) . Alles was geregeld, maar toen de mevrouw opgehaald werd, weigerde de manager van het verzorgingshuis alsnog de vrouw te laten gaan.

De toon van het artikel was heel boos en verwijtend richting de manager. Ze zou onmenselijk en egoïstisch zijn. Zo klinkt het ook, omdat het zo'n tragische situatie is. Maar... Wat weet ik er nou van? Eerder zou ik gereageerd hebben, nu niet omdat ik mezelf niet bevoegd voel.

Bedoel je het zo Whatever?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 03 Jun 2020 13:00

Re: Habitual reactivity

Ik was inderdaad ook al even aan het googelen wat er allemaal onder habitual reactivity valt.

Wat jij zegt is inderdaad wat ik bedoelde Caulfield, emoties zijn niet per definitie negatief.
Wat er voor mij ook wel onder valt is het verschil tussen luisteren om te horen wat iemand zegt en het te begrijpen en luisteren om vervolgens te kunnen reageren. Daar probeer ik me wel echt bewust van te zijn, maar blijft soms moeilijk als het om iets voor jou emotioneels gaat.

Ik denk dat je best bevoegd bent om te reageren Olive, maar dat het inderdaad uitmaakt hoe je er op reageert. Een reactie hoeft niet altijd een mening te zijn, je kunt ook vragen stellen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 03 Jun 2020 13:09

Re: Habitual reactivity

Harrison schreef:Ik denk dat je best bevoegd bent om te reageren Olive, maar dat het inderdaad uitmaakt hoe je er op reageert. Een reactie hoeft niet altijd een mening te zijn, je kunt ook vragen stellen.


Ja uiteraard. Ik bedoel meer in de trant van het artikel. Een negatieve reactie dus omdat dat wel het eerste is dat in mij opkwam. Eerder zou ik absoluut hebben gereageerd dat ik die manager enorm stom zou vinden, en dat ze het echtpaar afscheid van elkaar had moeten nemen. Nu reageer ik niet omdat ik simpelweg niet weet wat de beweegredenen waren van de manager. Dat het voor de oude vrouw vreselijk was, dat spreekt voor zich.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 03 Jun 2020 13:53

Re: Habitual reactivity

Harrison: het is denk ik onhaalbaar om te denken dat het niet altijd lukt om een stap terug te zetten. En wat je zegt, ik denk dat het juist ook belangrijk is om emoties volledig toe te laten en te erkennen en zeker ook dat het best vaak juist nuttig kan zijn om gevoelens primair te uiten. Het laatste wat je wilt is met ratio over het gevoel heen stappen of het compleet weg bagatelliseren/rationaliseren. Habitual reactivity is voor mij meer het principe van het niet bewust zijn van reactie/onbewust reageren. En dat gaat dan niet enkel om onbewust gedrag naar aanleiding van emoties, maar ook om je niet bewustzijn van waarom een bepaalde impuls een bepaalde reactie (dan wel emotie, dan wel gedachte, dan wel gedrag) opwekt. En andersom. In ieder geval staat het er inderdaad te simpel en wat jij nu noemt is absoluut niet wat ik probeerde te zeggen, dus ik ga straks nog even mijn openingspost herlezen/aanpassen. Dankjewel.

Tuttebel: dat bewustzijnsproces wat je daar beschrijft van even stoppen en nadenken voor je verdergaat (met de discussie) is precies waar ik het over heb hoor! Alleen dan dus breder dan enkel in discussies, inderdaad ook in relaties of eigenlijk in de hele zin van het leven/zijn. Want het is compleet menselijk (of dierlijk haha, maar dat zijn we ook - laten we zeggen: natuurlijk) om op een impuls te reageren. En emoties zijn daarbij van levensbelang. En vaak (zeker in de natuur) is/was iets dat veel emotie opwekt juist iets waar je snel op moest reageren en andersom. Dus ergens ook heel logisch dat hoe meer bedreigend een impuls is, hoe meer emotie je daarbij voelt en hoe meer impulsief je reageert. En dat kan als je inderdaad in direct (levens)gevaar bent, heel functioneel zijn. Alleen zijn we in de huidige samenleving natuurlijk meestal niet zelf in direct gevaar en is het op de meeste momenten juist wel handig om op een bepaald moment het bewustzijn van je emoties en gedachten en de controle van je gedrag weer terug te nemen. Inderdaad juist vanwege kernwaardes als respect, vrijheid en geluk. Geloof jij dat dat een keuze is die iedereen kan maken? Of denk je dat net zoals het in het ene moment makkelijker is dan in het andere, dat het voor de ene persoon ook makkelijker is dan voor de ander?
Laatst gewijzigd door Whatever op 03 Jun 2020 15:01, in totaal 4 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 03 Jun 2020 14:36

Re: Habitual reactivity

Caulfield: Nee, absoluut niet hoor en inderdaad ergens is die eerste zin 'dat we ons vaak laten leiden door emoties' ook wel een slechte uitleg. Het heeft zeker met gedrag en cognitie te maken, maar dat zeg ik volgens mij wel toch? Pauzeren, reflecteren (cognitieve functies) en daarna kiezen om/hoe te reageren? En hoe dat van elkaar afhankelijk is? Anyway, ik had het eerst ook uitgebreider/anders omschreven, maar dat werd ook weer een hele lap tekst en ultra genuanceerd en daardoor ook weer niet heel concreet en toen dacht ik: ok wacht, dit moet anders, want hier gaan mensen afhaken haha! Het is ergens natuurlijk ook een heel breed en daardoor lastig beschrijfbaar begrip, maar ik bedoel dus meer dan dat. Zie ook mijn reactie op Harrison. Ik ga er later vandaag dus nog iets aan sleutelen en thanks dus ook aan jou.

Ik herken wat je schrijft qua rationele overweging soms meer waarde toekennen dan een emotionele reactie. En inderdaad, ik doe dat ook vaak. Ik vind het ook heel lastig om mijn vinger erop te leggen of dat onbewust of bewust is. Want het gekke is dat, als ik er even bij stil sta, ik het een niet beter vind dan het ander. Emoties zijn in ieder geval heel waardevol en belangrijk en ze moeten vooral ook ervaren en geuit worden. Wel geloof ik dat het heel belangrijk is om met nieuwsgierigheid en vriendelijkheid die emoties te bekijken en te verkennen. Omdat er dan vaak stiekem hele andere dingen meespelen. En dat vaak alleen al het scherper zien daarvan, weer rust en ruimte geeft doordat er begrip/compassie kan zijn (voor zelf en ander) en daarmee de storm van gevoelens vanzelf weer bedaart.

Eigenlijk denk ik dat ik het ergens veel groter bedoel. Dat enkel het proces van habitual reactivity dat niet voldoende omschrijft. Dat mijn vraag zich uiteindelijk meer richt op de mate van (zelf)bewustzijn. Bewustzijn van wat is, wat gebeurt, zelfbewustzijn omtrent emotie/gedachten en hoe die twee elkaar onlosmakelijk beïnvloeden. En daar proberen zo helder en oordeelvrij mogelijk naar te kijken en het te erkennen. Emotie, cognitie, bewustzijn, mindfulness, habitual reactivity. Het zijn allemaal onderdelen van een groot geheel en uiteindelijk is het lastig om een kern te noemen. Want die is er niet, niet los van al het andere. Uiteindelijk kom ik een beetje uit bij basisconcepten van buddhisme als mindfulness, interdepence en impertinence.

Wellicht is dat het, dat ik ergens habitual reactivity als soort van tegengesteld principe van buddhistisch/mindful leven probeerde te beschrijven. Wat natuurlijk ook te kort door de bocht is. En misschien is dat ergens het waarde-oordeel dat je tussen de regels door proeft. Wat ik overigens ook niet op die manier bedoel, want ik geloof absoluut in vrijheid van geloof/levensbeschouwing en hang daar absoluut geen waardeoordeel aan welke keuze mensen daarin maken. Uiteindelijk gaat het me daarbij namelijk meer om ieders persoonlijke waardes rondom onze (denk ik) universele behoefte aan geluk en innerlijke rust. En dat ieder persoon dat ergens anders kan vinden. Nu ik dit typ denk ik trouwens wel dat ik dankzij jouw vraag nu ineens snap waarom buddhisme een (non-theistische) religie is. En misschien ben ik dan wel een van de gelovigen en ben ik nu gewoon een fanatiekeling die gedachtengoed aan het verspreiden is. :clown: Niet mijn intentie in ieder geval om jullie te bekeren. Ik vind het gewoon een heel mooi leerproces rondom meerdere levenswijsheden denk ik. Zoals de Dalai Lama zei: "Don't use buddhism to try to become a buddhist, take what you learn from buddhism to be a better whatever you already are".

Anyway, uiteindelijk ontkom ik er denk ik niet aan om het allemaal veel groter te maken, maar het is ook een heel groot onderwerp. En dat kan dus niet allemaal in een post, maar hey, wellicht wel in een topic. Als anderen dit ook interessant vinden.
Laatst gewijzigd door Whatever op 03 Jun 2020 15:06, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 03 Jun 2020 15:01

Re: Habitual reactivity

Ik vind het interessant en ben me er van bewust. De ene keer lukt het me heel goed om even een soort pas op de plaats te doen en na te denken voor ik mijn eerste, primaire, reactie er uitgooi. Op andere momenten lukt me dat slecht en kan ik me maar moeilijk verplaatsen in dat een ander anders denkt en lijk ik vast te zitten in één denkpatroon, zonder het vermogen te hebben om daaruit te komen. Maar daarin ben ik vast geen unicum en ik denk ook niet je veel andere reacties gaat krijgen hier.
<<

Anoniem315

Bericht 03 Jun 2020 15:08

Re: Habitual reactivity

Wat ik wel een interessante vind in deze (en dit komt me zo ineens even opborrelen als voorbeeld, misschien omdat ik er zelf veel mee bezig ben geweest en omdat het veel speelt bij mensen om me heen) is dat veel mensen tegenwoordig anders durven denken over het geloof. Waar eerst iedereen geïndoctrineerd werd door ouders en dit vrijwel klakkeloos overnam, is hier de afgelopen jaren een grote kentering in ontstaan. De meeste hersenen zijn dus wel flexibel genoeg om zich te ontdoen van diepgewortelde gebruiken en 'the horse' wordt wat dat betreft even flink aan de teugels getrokken en tot stilstand gebracht. En daarna ook nog eens uitvoerig geanalyseerd. Terwijl dat 100 jaar eerder ondenkbaar was!

Maakt dit sense? Of praat ik onzin?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 03 Jun 2020 15:26

Re: Habitual reactivity

Exogenesis schreef:Wat ik wel een interessante vind in deze (en dit komt me zo ineens even opborrelen als voorbeeld, misschien omdat ik er zelf veel mee bezig ben geweest en omdat het veel speelt bij mensen om me heen) is dat veel mensen tegenwoordig anders durven denken over het geloof. Waar eerst iedereen geïndoctrineerd werd door ouders en dit vrijwel klakkeloos overnam, is hier de afgelopen jaren een grote kentering in ontstaan. De meeste hersenen zijn dus wel flexibel genoeg om zich te ontdoen van diepgewortelde gebruiken en 'the horse' wordt wat dat betreft even flink aan de teugels getrokken en tot stilstand gebracht. En daarna ook nog eens uitvoerig geanalyseerd. Terwijl dat 100 jaar eerder ondenkbaar was!

Maakt dit sense? Of praat ik onzin?


Haha, volgens mij praat je uberhaupt nooit onzin als je over dit soort dingen nadenkt en filosofeert. En juist leuk dat een ander er dan juist weer een andere draai aan geeft.

Begrijp ik het goed dat je het dan trekt naar habitual reactivity als in 'leven volgens bepaalde ideeën/normen/waarden op basis van religie/hogere autoriteit zonder daar kritisch over na te denken' = the horse? En dat mensen nu kritischer nadenken over bestaan/rechtvaardiging van die autoriteit? Op welk stukje doel je precies qua wat er uitvoerig wordt geanalyseerd? De kernwaarden van de religie of meer de autoriteit/bestaan van een god? En wat vind je dan van non-theistische geloofsovertuiging zoals buddhisme en de ontwikkeling daarvan?

Nog een stapje verder: denk je dat die kentering van verlies van geloof/religie ergens wellicht meespeelt in wat soms beschreven wordt als 'verhuftering van de samenleving'? Waarbij het lijkt alsof kernwaardes als respect, eerlijkheid, etc. soms minder aandacht hebben en minder breed gedragen worden. Denk je dat dat zo is? Hebben we als samenleving of zelfs als mens simpelweg een duidelijkere levensovertuiging nodig?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 03 Jun 2020 16:01

Re: Habitual reactivity vs. awareness

Ik heb gesleuteld aan de OP. Waar ik dus meer op doelde en wat inderdaad niet heel duidelijk naar voren kwam was dat ik het meer wilde hebben over karma, gedachteloos reageren (en leven) en tekort schieten van (zelf)bewustzijn als (volgens mij) als mede-oorzaken van hedendaagse problemen/conflicten.

Ik kan er nog steeds niet echt een woord voor vinden, zoek eigenlijk een soort tegenovergestelde van 'ontwaakt/verlicht' denk ik, maar die termen vind ik sowieso al lastig uit te leggen en is er uberhaupt een tegenovergestelde? Waarschijnlijk iets als onwetendheid/ignorance, maar ook die vind ik lastig omdat dat een term is die nogal zwaar wordt geïnterpreteerd. Hoewel we feitelijk allemaal op verschillende gebieden meer of mindere mate onwetend zijn en dat het hele punt is.

Anyway, ik hoop dat ik de essentie zo beter heb verwoord Harri/Caulfield! ♡ En nogmaals thanks!
Laatst gewijzigd door Whatever op 03 Jun 2020 16:46, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 03 Jun 2020 16:03

Re: Habitual reactivity

Whatever schreef:
Exogenesis schreef:Wat ik wel een interessante vind in deze (en dit komt me zo ineens even opborrelen als voorbeeld, misschien omdat ik er zelf veel mee bezig ben geweest en omdat het veel speelt bij mensen om me heen) is dat veel mensen tegenwoordig anders durven denken over het geloof. Waar eerst iedereen geïndoctrineerd werd door ouders en dit vrijwel klakkeloos overnam, is hier de afgelopen jaren een grote kentering in ontstaan. De meeste hersenen zijn dus wel flexibel genoeg om zich te ontdoen van diepgewortelde gebruiken en 'the horse' wordt wat dat betreft even flink aan de teugels getrokken en tot stilstand gebracht. En daarna ook nog eens uitvoerig geanalyseerd. Terwijl dat 100 jaar eerder ondenkbaar was!

Maakt dit sense? Of praat ik onzin?


Begrijp ik het goed dat je het dan trekt naar habitual reactivity als in 'leven volgens bepaalde ideeën/normen/waarden op basis van religie/hogere autoriteit zonder daar kritisch over na te denken' = the horse? En dat mensen nu kritischer nadenken over bestaan/rechtvaardiging van die autoriteit? Op welk stukje doel je precies qua wat er uitvoerig wordt geanalyseerd? De kernwaarden van de religie of meer de autoriteit/bestaan van een god? En wat vind je dan van non-theistische geloofsovertuiging zoals buddhisme en de ontwikkeling daarvan?

Nog een stapje verder: denk je dat die kentering van verlies van geloof/religie ergens wellicht meespeelt in wat soms beschreven wordt als 'verhuftering van de samenleving'? Waarbij het lijkt alsof kernwaardes als respect, eerlijkheid, etc. soms minder aandacht hebben en minder breed gedragen worden. Denk je dat dat zo is? Hebben we als samenleving of zelfs als mens simpelweg een duidelijkere levensovertuiging nodig?


Zo bedoel ik 'the horse' inderdaad. Ik doel vooral op het ('klakkeloos' aannemen van) bestaan van een hogere macht die controle heeft op ons en waarnaar wij zouden moeten leven. De kernwaarden zijn (grotendeels) ook zonder een God van toepassing, in mijn opinie. Van andere geloofsovertuigingen heb ik te weinig kennis om uitspraken over te doen. Daar zal ik me even in moeten verdiepen. Ik snap wel dat mensen hun bestaansreden of -doel vorm willen geven of willen verdiepen door een geloof aan te hangen.
Ik denk juist dat door die verhuftering de mens een soort van bloot wordt gelegd. Eerder was de mens ook al hufterig, maar werd dat verbloemd of onderdrukt door de regels van het geloof. Of dat nu een goede of juist een slechte ontwikkeling is, houd ik voorlopig in het midden.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 03 Jun 2020 17:38

Re: Karma, ignorance & habitual reactivity

Ik bedoelde de vraag over kernwaarden niet per se aan jou persoonlijk hoor, maar meer wat je daarover dacht in het grote geheel. Omdat ik het een hele mooie link vond die je maakte dat kritisch denken wellicht geleid heeft tot verlies van geloof en dat prikkelde bij mij weer het nadenken over de gevolgen daarvan.

Vind je gedachtegang in ieder geval heel interessant en denk dat ik hem wel volg. Ergens draai je het een soort van om toch? Dat juist het ontwaken en kritisch nadenken leidt tot verwerpen van het geloof in een hogere autoriteit en dat daarmee voor sommigen de reden/doel/motivatie om bepaalde religieuze waarden na te leven. En dat als gevolg daarvan de in essentie hufterige aard van de mens wordt blootgelegd?

Zeg maar: dat we gegeten hebben van de verboden appel van kennis/verlichting en daardoor ons paradijs verloren hebben? :wink: :clown:

Ik besef me dat jij alleen het eerste stukje observerend beschreef hoor en dat ik zelf de link naar verhuftering en verandering/belang van kernwaarden maakte en daar jouw mening over vroeg. Kan me goed voorstellen dat jij daar helemaal niet per se naar onderweg was haha! Komt wellicht omdat ik dit topic dus een beetje geopend heb vanuit de invalshoek van 'waarom zijn we met zovelen zo vaak zo boos en ontevreden tegenwoordig?. En dat ik daardoor jouw observatie weer verder door wilde trekken, omdat ik je tegengestelde invalshoek dus heel interessant vind om over na te denken. Het prikkelt me blijkbaar en ik weet niet helemaal waarom. Ik merk dat ik met dat idee een beetje worstel, omdat het voor mij ergens niet strookt. Waarschijnlijk omdat ik het idee (en de voor mij persoonlijke ervaring) heb dat we met behulp van awareness/mindfulness juist meer bij onze kernwaarden kunnen komen en blijven? Maar goed, dan is de vraag natuurlijk wel hoe we überhaupt aan die kernwaarden komen als dat niet is vanuit overdracht via religie (of opvoeding etc.). En wellicht dat we dan alsnog uitkomen bij basis geloof/overtuiging over of de mens in essentie goed of slecht is? En dan weer wat uberhaupt goed of kwaad is.

Over het hele concept van goed/kwaad en non-judgement is er trouwens ook nog een hele goede zen parabel haha, maar daar zal ik even niet heen gaan.
:lol:
<<

Anoniem309

Bericht 03 Jun 2020 21:56

Re: Habitual reactivity

Whatever schreef:Tuttebel: dat bewustzijnsproces wat je daar beschrijft van even stoppen en nadenken voor je verdergaat (met de discussie) is precies waar ik het over heb hoor! Alleen dan dus breder dan enkel in discussies, inderdaad ook in relaties of eigenlijk in de hele zin van het leven/zijn. Want het is compleet menselijk (of dierlijk haha, maar dat zijn we ook - laten we zeggen: natuurlijk) om op een impuls te reageren. En emoties zijn daarbij van levensbelang. En vaak (zeker in de natuur) is/was iets dat veel emotie opwekt juist iets waar je snel op moest reageren en andersom. Dus ergens ook heel logisch dat hoe meer bedreigend een impuls is, hoe meer emotie je daarbij voelt en hoe meer impulsief je reageert. En dat kan als je inderdaad in direct (levens)gevaar bent, heel functioneel zijn. Alleen zijn we in de huidige samenleving natuurlijk meestal niet zelf in direct gevaar en is het op de meeste momenten juist wel handig om op een bepaald moment het bewustzijn van je emoties en gedachten en de controle van je gedrag weer terug te nemen. Inderdaad juist vanwege kernwaardes als respect, vrijheid en geluk. Geloof jij dat dat een keuze is die iedereen kan maken? Of denk je dat net zoals het in het ene moment makkelijker is dan in het andere, dat het voor de ene persoon ook makkelijker is dan voor de ander?


Ik ben het helemaal met je eens. Ik denk wel dat vrijwel iedereen die keuze kan maken. Ik denk eerder dat in sommige situaties mensen er of voor kiezen het niet te doen, of dat de situatie soms zo persoonlijk voelt dat ze het domweg niet kunnen. Ik denk wel dat het per situatie of per mens kan verschillen hoe er gereageerd wordt. De ene persoon voelt zich sneller aangesproken of is sneller agressief of beledigd en de ander niet. En ook iedere situatie kan verschillen kwa hoe persoonlijk iets is of wordt opgevat. Wel vind ik het interessant om naar geëscaleerde situaties te kijken en wat voor een rol de (emotionele) reacties spelen. Niet om het goed te praten, maar meer door te kijken welke dingen er naar een bepaalde situatie hebben geleid. In mijn eigen relatie reflecteer ik ook vaak naar mijn reactie bij ruzies, maar ik denk dat ik mezelf daar over het algemeen niet in verlies. Wel denk ik dat het makkelijker is om controle te houden over je reacties wanneer je echt bewust bent van je emotie en gedrag.

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers