Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nav waterverbruik

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 02 Jun 2020 09:37

Nav waterverbruik

Hoe zit het met jullie gas en elektraverbruik?

Ons gasverbruik zit een stuk lager dan gemiddeld voor onze gezinsgrootte en soort huis. We hebben ons huis behoorlijk goed geïsoleerd en de verwarming staat alleen aan als we thuis zijn. Deze gaat rond 21:15 ‘s avonds ook alweer uit. Mijn vriend gaat meestal rond 20:00 naar bed en ik rond 21:30. Ik ga dan niet gelijk slapen maar vind het wel prima om dan al in bed te liggen.

Ons stroomverbruik zat vorig jaar netto op 160kwh. We hebben 8 panelen op de garage liggen en komen daarmee dus bijna rond. Met 1 paneel extra zouden we negatief uitkomen.

Ons volgende huis gaat nog beter geïsoleerd worden dan dit huis. Dan komt er ook een warmtepomp en meer panelen. Voor nu krijgen we de investering er niet meer uit.
2015 💙
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 02 Jun 2020 09:49

Re: Nav waterverbruik

Wij hebben geen gas-aansluiting, logischerwijs hebben we daar dus geen verbruik van. Dit maakt wel automatisch dat ons stroomverbruik hoger ligt (kookplaat, stadsverwarming etc).
Volgens de app is ons stroomverbruik gemiddeld iets hoger dan ieder ander huishouden van twee personen. Ik ben er alleen nog niet helemaal achter waar dat verder in zit.
Overal LED lampen, nieuwe apparatuur met A+++, nieuwe wasmachine. Misschien dat het in de droger zit? Die gebruiken we wel een paar keer per week (handdoeken, beddengoed, spullen hond).
Ik wil mij de komende tijd wel verdiepen waar we verder kunnen besparen op stroom. Vind het zoveel geld iedere maand ?

Overigens hebben wij geen zonnepanelen. Wij denken niet meer zolang in dit huis te wonen dat dit rendabel wordt.
Ivm houten vloer en vloerverwarming staat de hele winter de verwarming op 19 of 20 graden. Uit- en aanzetten heeft geen zin in verband met de enorme vertraging. Zodra het mooi weer wordt gaat de verwarming uit. Dat was dit jaar al in maart. Dan pakken we er in de avond een dekentje bij. Boven staat nooit de verwarming aan.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 02 Jun 2020 09:51

Re: Nav waterverbruik

Wij hebben een huis gekocht waar qua isolatie veel winst te behalen valt. Maandtarief van gas en elektra is ook enorm vind ik. We hebben allereerst een nieuwe koelkast en vaatwasser gekocht waardoor we met die dingen van b naar a++ a+++ gaan. De komende maanden gaan we ook voor vloer-en dakisolatie en misschien muurisolatie. De eerste twee in ieder geval voor de winter.
Een warmtepomp heeft hier (nog) geen zin. Ik wil ook dat die wat verder ontwikkeld zijn voor ik die echt wil. Zonnepanelen denken we wel over na maar twijfelen we nog wat over. Ik zou heel graag inductie willen, wij koken weer op gas. Maar dat zal nog wel even duren.
Wij kunnen dus nog genoeg doen hier, en zijn daar ook mee bezig.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Jun 2020 09:57

Re: Nav waterverbruik

Wij koken op inductie en m'n vriend gebruikt veel machines voor z'n werk in onze loods dus ons stroomverbruik vind ik te hoog, maar het is nog altijd minder dan een gemiddeld gezin van 3 personen. En we zitten sowieso ruim onder het gemiddelde stroomverbruik van een vrijstaande woning, dus wat dat betreft ben ik wel tevreden, maar het kan echt wel een stuk beter. Tot op zekere hoogte natuurlijk, die machines zijn gewoon nodig.

Ons huis is nog niet heel goed geïsoleerd en daar valt nog veel winst te behalen. We doen de verwarming wel ruim voordat we naar bed gaan uit en ik zit al snel onder een dekentje. Zonnepanelen wil ik in de toekomst wel graag, maar dan moeten we eerst het dak isoleren (en een dakraam). Ons gasverbruik was altijd lager dan gemiddeld, maar sinds ik 2 dagen thuis ben (plus het weekend dus 4 dagen) is dat niet meer zo.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3611

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 02 Jun 2020 10:20

Re: Nav waterverbruik

Ik heb geen gasaansluiting in huis, dus dat verbruik ik niet. In plaats daarvan heb ik stadsverwarming en ik verbruik minder warmte dan een gemiddeld huishouden van 1 persoon.
Ook verbruik ik minder stroom dan een gemiddeld eenpersoons huishouden.

Ik heb wel eens nagedacht over zonnepanelen, maar ik denk niet dat het de investering waard is voor mijn lage stroomverbruik.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 02 Jun 2020 11:52

Re: Nav waterverbruik

Wij verbruiken 1800 kWh aan stroom per jaar. We hebben zonnepanelen die meer produceren dan we verbruiken, dat hebben we gedaan omdat de kinderen ook ouder worden en straks wellicht ons verbruik wat omhoog gaat. Alle grote apparatuur in huis is nieuw (4 jaar oud), dat scheelt echt een hoop. Koelkast, vriezer, wasmachine, ovens, vaatwasser etc.

Gasverbruik weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat lag iets onder het gemiddelde. Stoken alleen de benedenverdieping. Hoop dat we dit jaar lager uitkomen omdat onze slecht geïsoleerde serre is vervangen door een betere.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 02 Jun 2020 13:35

Re: Nav waterverbruik

We hebben anderhalve week geleden vloerisolatie aan laten brengen. Muren zijn vanaf bouw geïsoleerd. Dak zou nog kunnen. En sinds vorige week liggen er 10 zonnepanelen op het dak.
Ook kunststof kozijnen met hr++ glas trouwens. Nieuw wasmachine. Nieuwe ketel met slimme thermostaat
Laatst gewijzigd door JustMeDaan op 02 Jun 2020 17:38, in totaal 2 keer gewijzigd.
D. 💙14-01-2019💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 02 Jun 2020 13:38

Re: Nav waterverbruik

Wij hebben 8 zonnepanelen op het dak liggen en daar komen we een heel eind mee qua stroomverbruik. Toen we hier kwamen wonen kregen we het advies om 160 euro in de maand te betalen voor de energie en het laatste advies wat we kregen was 82 euro in de maand ( de vorige bewoners hadden de zonnepanelen al).
Wij hebben een nieuwe ketel geplaats, overal dubbel glas, de vloer op de begane grond laten isoleren, de thermostaat zo ingesteld dat de verwarming alleen aan is als we thuis zijn, allemaal nieuwe apparatuur in de keuken en een nieuwe wasmachine bijvoorbeeld. Het dak is al wel geisoleerd, de muren nog niet.

Ons huis komt uit 1934 dus het is niet heel gunstig om helemaal van het gas te gaan, vandaar dat we 2 jaar geleden besloten hebben om nog 1 keer een gewone nieuwe ketel op te hangen. We koken dus ook op gas maar ik probeer daar wel over na te denken, zo gebruik ik de oven om stoofvlees te maken en niet het kleine gaspitje bijvoorbeeld.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 02 Jun 2020 14:38

Re: Nav waterverbruik

Met 8 panelen verbruiken wij netto eigenlijk geen electriciteit, komt alles van het dak. Gas gebruiken we nog wel te veel naar mijn smaak, al is de gasrekening maar 60 euro in de maand. Ik had - bij een verhuizing naar een huis dat niet doorging - er onherroepelijk een nul op de meter woning van gemaakt. IN mijn huidige huis zie ik dat niet zitten, omdat ik te intensief aan het huizen kijken ben. Dat komt bij het volgende huis vast wel weer :)
<<

Anoniem309

Bericht 02 Jun 2020 14:52

Re: Nav waterverbruik

Het huis is goed geïsoleerd. Daarnaast hebben we een zonnecollector voor warm water. Voor de winter hebben een open haard die onze radiatoren in het hele huis verwarmt en de restwarmte gaat door de boiler voor warm water. Als we de haard niet gebruiken en er niet genoeg zon is, dan hebben we ook nog een back up CV ketel. Deze staat altijd uit en die sluiten we alleen aan als we willen douchen maar het water niet warm genoeg is.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 02 Jun 2020 20:37

Re: Nav waterverbruik

Wij hebben net de jaarrekening gehad van de energieleverancier. We hebben 1600 kWh en 1137 m3 verbruikt. We wonen in een 2 onder 1 kap, van begin jaren '90, op de hoek van de straat. Vorig jaar hebben wij een nieuwe cv ketel gekregen (nou ja, gekocht), onze koelkast en wasmachine zijn 3 jaar oud en heel energiezuinig. We hebben geen droger, de vaatwasser is wel vrij oud en nagenoeg alle verlichting is LED.

Ik heb mij laten vertellen dat zonnepanelen voor ons, met onsverbruik en de locatie waar ze zouden komen, niet rendabel is.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 02 Jun 2020 21:03

Re: Nav waterverbruik

Wij hebben geen CV ketel, maar een moederhaard, dat verbruikt meer gas dan we zouden willen (binnenkort gaan we ons verdiepen in de aansluiting van een CV ketel), maar nog steeds verbruiken we nog steeds flink minder dan wat gemiddeld is voor ons huis(houden). Elektra is ook een stuk lager dan gemiddeld en verdienen we daar iedere maand nog op door onze 18 zonnepanelen.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem315

Bericht 02 Jun 2020 21:46

Re: Nav waterverbruik

Wij hebben zonnepanelen én een zonneboiler, dus we staan praktisch op nul. Onze radiatoren branden d.m.v. het opgewarmde water uit de boiler i.c.m. onze houtkachel. We koken elektrisch en gebruiken geen gas meer. Daarnaast hebben we boven alle goed geïsoleerd en zijn we nu bezig met het achterhuis next level te isoleren.
<<

Anoniem284

Bericht 02 Jun 2020 21:55

Re: Nav waterverbruik

Ik woon in een vrij duurzaam huis (duurzame wijk ook, staat het hier bekend om) met zonnepanelen op het dak en een warmtepomp. Warmtepomp staat in principe altijd in eco-stand (tenzij ik in bad wil of we achter elkaar willen douchen, dan zet ik ‘m 3 uurtjes in luxe, anders krijg je lauw water).
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Jun 2020 22:18

Re: Nav waterverbruik

Wij hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in verduurzaming van ons huis. We hebben nieuwe dakkapellen en hebben daar alles laten isoleren. We hebben spouwmuurisolatie laten aanbrengen, we hebben 21 zonnepanelen op ons dak laten leggen en we hebben een warmtepomp aangeschaft. Dit is wel een hybride warmtepomp dus hij gaat nog wel eens over op de hr ketel.

We verbruiken nog steeds gas want daar koken we op, maar het is al vele malen minder geworden. Ons stroomverbruik is wat gestegen door de warmtepomp, staat tegenover dat we ook flink stroom opwekken met de zonnepanelen. We moeten nog zien hoe het sommetje na een jaar is, maar we komen wat stroom betreft aardig richting de 0 uit volgens mij. En dat was ook ons doel.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 03 Jun 2020 10:33

Re: Nav waterverbruik

Ik vind duurzaamheid erg belangrijk. Helaas ging mijn verwarmingsketel twee jaar geleden plotseling stuk. Moest meteen vervangen worden en op dat moment had ik nog niet genoeg uitgezocht over en gespaard voor een warmtepomp oid. Maar als deze ketel een jaar of tien oud is ga ik mij daar wel weer in verdiepen.
Afgelopen najaar heb ik zonnepanelen laten aanleggen. Het is even investeren, maar zo makkelijk aan te leggen dat ik vond dat ik dat móest doen. Ik zou het op termijn heel fijn vinden om zo goed als zelfvoorzienend te worden.

Stroomverbruik kan ik nu nog weinig van zeggen met de nieuwe panelen, maar als het goed is wek ik minstens zoveel op als ik verbruik. Qua gas zit ik ver onder gemiddeld voor een vrijstaand huis. Maar omdat ik hier alleen woon stook ik heel gericht; alleen de ruimtes waar ik ben.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 03 Jun 2020 13:39

Re: Nav waterverbruik

Wij zitten heel laag voor een gezin van 4.
In onze vorige woonplaats betaalde we maar 80 euro per maand

We zijn nu net verhuist waar de prijs hoger ligt en ze baseren het ook de gemiddeldes dus nu betalen we bijna 100 euro meer. Maar zitten altijd onder het gemiddelde verbruik. Behalve toen we aan het klussen waren.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Jun 2020 21:05

Re: Nav waterverbruik

Wij zitten laag voor een vijfpersoons huishouden. En nu met 9 zonnepanelen op het dag wordt het nog wat lager. Gas aansluiting hebben we niet.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 528

Geregistreerd: 09 Okt 2013 21:19

Bericht 03 Jun 2020 21:16

Re: Nav waterverbruik

Wij hebben wel zo n groot zwembad. Ik zal niet ontkennen dat er veel water ingaat maar de meeste mensen en wij ook vullen hem maar 1 keer en gaat de hele zomer mee.
Ik ga de bloemetjes langs met mijn gieter en niet meer met de sproeier.
We douchen vaak samen met zoon en niet te lang.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers