Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Corona en mental health

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 01 Apr 2020 20:01

Corona en mental health

Zijn er meiden die het prettig vinden om ervaringen en tips te delen rondom mentale gezondheid (en ervaringen/belevingen/hobbels), mindfulness, meditatie, yoga, zelfzorg etc. in deze gekke tijden?

Ik merk dat er bij mij toch wel veel op losse schroeven staat en vooral van dag tot dag verandert en dat ik dus ook weer op zoek ben naar meer rust. Ik heb altijd al veel mindfulness gedaan en heb zojuist een hele fijne online meditatie via zoom gedaan met mijn oude MSC coach. Ik wil ook weer gaan mediteren. En ik wil graag yoga gaan doen dus als iemand goede tips heeft voor youtube of online cursussen wat dat betreft.

Daarnaast merk ik dat bewust beoefenen van dankbaarheid me erg helpt met de struggles van de maatregelen en social distancing.

Ook merk ik dat corona in general me weer even pas op de plaats doet nemen en dat het enerzijds onrust geeft, maar dat er ook een bepaalde mentale rust voortkomt uit het niet meer tien dingen tegelijk hoeven op een dag. Zo mis ik bijvoorbeeld mijn danslessen en feestjes enorm, maar merk ik dat ik daar normaal gesproken ook wel enorm druk mee ben 3-4x in de week om snelsnelsnel na werk te eten en daar weer op tijd te zijn. Dat zijn ook dingen die ik aan het heruitvinden ben. En ik heb het idee dat veel mensen met deze processen al dan niet bewust bezig zijn op het moment. En wellicht vinden mensen het leuk om hier gedachten en ervaringen en tips uit te wisselen?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 01 Apr 2020 20:39

Re: Corona en mental health

Ik heb wel een goede tip wat betreft meditaties. Ik heb van de week een meditatie op Youtube gedaan van Jolanda Hoogkamer. Deze was gericht op kracht en rust en ik vond het echt prettig. Fijne stem en geen beeld om naar te kijken maar een mooie foto en een muziekje op de achtergrond.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 01 Apr 2020 20:47

Re: Corona en mental health

Mag je ook gewoon even zeuren?
Ik ga best slecht momenteel..

Aan het herstellen van een burn-out en depressie. Net alles op de rit, werk, gestopt met antidepressiva omdat het super goed ging! En nu dit.. ik zit al ruim 2 weken thuis met weinig sociaal contact. Gevolg is dat ik heel m'n ritme kwijt ben, me ontzettend eenzaam voel en merk dat het zo gewoon weer bergafwaarts gaat..

Ik slaap onrustiger, huilbuien (keihard huilend m'n sportworkout gedaan vanmiddag).

Meh..

Gewoon meh...???
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 01 Apr 2020 20:48

Re: Corona en mental health

Ik heb gisteren de eerste Boos AntiCoronaDepressie podcast geluisterd van Tim Hofman en daar kwamen wel een hoop goede tips qua mental health voorbij.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 01 Apr 2020 21:40

Re: Corona en mental health

Ik vind het ook wel lastig hoor. Ik ben in het verleden twee keer depressief geweest (al lang geleden) en dat had toen ook wel te maken met het feit dat ik even geen doel meer in m'n leven had. Dat gevoel heb ik heel lang niet gehad, maar vorige week was het ineens weer terug en had ik echt een flinke dip. Veel huilen, nergens zin in etc. Inmiddels wel een soort berusting gevonden weer, maar m'n stresslevel zit erg hoog en er hoeft maar iets te gebeuren of ik zit te janken. Zoals vandaag, toen m'n dochter een paar driftbuien had terwijl ik zat te videobellen met een collega. Enorm gestrest raak ik daarvan. Als ik 's middags weer even tot mezelf kan komen terwijl m'n dochter slaapt en m'n werk even klaar is, gaat het wel weer redelijk. Maar het zijn lastige tijden als je mentaal wat minder stabiel bent.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem316

Bericht 01 Apr 2020 21:52

Re: Corona en mental health

Dat laatste inderdaad Bliss. Ik ben nog maar net goed en wel enigzins 'hersteld' van mijn burn-out maar merk dat sommige klachten echt heel erg op de loer liggen en soms hun kop op steken. Het geen doel hebben en het uitzichtloze van deze situatie werken daar natuurlijk niet aan mee. Doe daar een verwaarloosd ritme bij en je hebt mij zoals ik me nu voel. Moe, extreem prikkelbaar, ongeduldig.

Ik vind het dus wel fijn om wat tips van anderen te lezen wat betreft mindfullness. Daar had ik voorheen ook wel baat bij.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 01 Apr 2020 22:33

Re: Corona en mental health

Hier zit ik nog volop in een burnout en ben ik dus heel veel bezig met ontspanning en mindfullness. De app headspace (ook de gratis versie) is een fijne app en verder ben ik veel bezig met het buikademen en het vertragen van de ademhaling. En gewoon echt je rustmomenten nemen, dus even 5-10 min geen prikkels, telefoon etc. Maar echt liggen of zitten, ogen dicht en alleen focus op die ademhaling. Dit alles helpt mij nu beter om rustiger te worden.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 02 Apr 2020 06:29

Re: Corona en mental health

Een heel fijne meditatie app vind ik insight timer. Er staan heel erg veel verschillende meditatiesessies op voor heel veel verschillende behoeften. Ook door verschillende sprekers dus niet steeds dezelfde stem.

Ik vind het ook een heel lastige tijd. Ik mis structuur en ben zelf niet zo goed in het vormen ervan. Ik heb gisteren een schema gemaakt waarvan ik vandaag tekeningetjes ga maken, om op die manier een soort dagritmekaarten te maken. Op die manier hoop ik dat we de dag met wat minder gehang doorkomen.

Jullie situaties klinken echt heel moeilijk, met depressie op de loer, ik hoop echt enorm dat jullie je erg een beetje vinden in deze tijd.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 Apr 2020 09:02

Re: Corona en mental health

Ondanks dat ik het voor iedereen hier vervelende situaties vind, ben ik ergens wel 'blij' dat ik niet de enige ben die dit echt zwaar rot vind. Ik word iedere keer weer verdrietig van deze maatregelen en ik vraag me af hoe ik de komende 4 weken ga doorkomen. Het is soms zo uitzichtloos. Zeker om dat je weet dat het na die 4 weken niet ineens normaal is en de kans aanwezig is dat het nog langer gaat duren.

Hier een man die herstellend is van een burn-out en ikzelf zit ook al een paar maanden tegen overspannen aan. Wij keken enorm uit naar de dag dat onze jongste naar school zou gaan (17 maart jarig). Dat zou rust brengen en op bepaalde momenten rust omdat zij dan op school zit en ikzelf vrij ben.

Deze situatie maakt het er zeker niet makkelijker op. Mijn man valt weer terug en aan alles merk ik dat hij zich geen raad weet met de situatie. Naast de burn out heeft hij ook asperger dus het is sowieso al een lastige combinatie.
Normaal hebben we een druk leven met sport en genoeg uitjes in het weekend. Nu dit allemaal wegvalt hangt iedereen maar wat en is er weinig structuur.

Op mijn werk heb ik met mijn teamleider afgesproken dat ik voorlopig thuiswerk. In mijn functie (balie en telefoniewerk) is dat wat lastiger, maar door onze thuissituatie mag dit nu. Dat geeft mij vooral meer rust. Ik hoef nergens heen, kan rustig opstaan en we kunnen met z'n tweeën zoveel mogelijk alles oppakken.

Dat continue op elkaars lip zitten vind ik wel echt lastig. Ik merk nu dat ik toch wel gesteld ben op wat tijd voor mezelf. Normaal heb je dat wel redelijk. Zeker ook door werk, maar nu is het zo intens allemaal. De overvraging van de kinderen de hele dag kost zoveel energie. Ik moet mij focussen op werk, maar tussendoor komen er honderd vragen over drinken, eten en schoolwerk.

Sterkte iedereen in deze periode. We moeten hier maar die virtuele knuffel geven of praatjes om moed in te spreken houden.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 02 Apr 2020 21:01

Re: Corona en mental health

Nu ga ik nog wel gewoon naar mijn werk en ben ik daar onder de mensen merk ik dat het mij wel zwaar valt dat ik buiten dat gewoon niemand zie omdat ik alleen woon. Ik kan best goed alleen zijn maar ik merk nu hoeveel ik normaal onder de mensen ben ook al ben ik dan alleen. Ik ging eigenlijk altijd wel op vrije dagen ergens lunchen, ergens een kop koffie/thee drinken, naar het theater etc. en dat deed ik alleen maar ik had toch mensen om mij heen. Dat valt nu natuurlijk weg en ik merk dat mij dat wel zwaar valt.

Ik heb een balansplanner (die had ik al) en ik merk dat mij die nu ook wel echt helpt op mijn vrije dagen om structuur aan te brengen en mijn hoofd leeg te maken. Daarnaast maak ik wel elke dag een wandeling, soms zet ik een podcast of muziek op en de andere keer luister ik gewoon naar de vogeltjes en alle andere geluiden om mij heen. Dit helpt mij wel echt om even de rust te vinden. Ook thuis heb ik regelmatig een podcast aanstaan, gewoon omdat ik het wel fijn vind om wat gepraat op de achtergrond te hebben. Ook probeer ik bewust tijd te maken voor zelfzorg door wat uitgebreider te douchen, door een lekker maskertje op te doen, door wat meer tijd te besteden aan mijn huidverzorging en door elke dag wel gewoon kleren aan te doen ipv in mijn chill kleding te blijven zitten.
Qua yoga heb ik tijdens mijn burnout regelmatig een sessie van Yoga With Adriene gedaan op YouTube. Ze heeft echt verschillende soorten, de één is echt wat actiever en de andere is meer gericht op meditatie. Nu heb ik dat nog niet weer gedaan, maar voor mij misschien ook wel goed om dat weer eens te gaan doen.

Daarnaast heb ik in mijn omgeving aangegeven dat ik mij best wel eenzaam voel op momenten. Ook al kunnen veel mensen daarin niet heel veel betekenen maar het heeft mij wel geholpen in het gewoon uitspreken daarvan en het bespreekbaar maken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Jun 2020 11:14

Re: Corona en mental health

Ik merk dat het er op het moment behoorlijk inhakt. Ik voel me continu geïrriteerd. Mijn hoofd maakt echt overuren. Zeker nu ook met alles rondom de protesten. Het is too much ik kan het niet meer filteren.
2015 💙
<<

Anoniem309

Bericht 03 Jun 2020 11:37

Re: Corona en mental health

Wat rot dat je dat zo voelt minx. Lijkt me echt vervelend. Zou het je wat kunnen helpen om je wat minder met nieuws gerelateerde zaken bezig te houden, of denk je dat daar geen oplossing in ligt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Jun 2020 14:25

Re: Corona en mental health

tuttebel schreef:Wat rot dat je dat zo voelt minx. Lijkt me echt vervelend. Zou het je wat kunnen helpen om je wat minder met nieuws gerelateerde zaken bezig te houden, of denk je dat daar geen oplossing in ligt.


Ik kijk al geen nieuws en wat is lees is vrij specifiek maar deze onderwerpen zijn zo groot. Ik weet dat dit ook een stukje met controle te maken heeft. Ik heb hier zelf minimale invloed op. Dit remt me en ik wil graag door.
2015 💙

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers