Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 07 Apr 2020 23:18

Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Ik ga binnenkort bevallen??, maar zit een beetje met twijfels....

Ik mag kiezen voor een geplande keizersnede, maar mag het ook gewoon op de natuurlijke manier proberen.
De enige reden waarom ik niet voor een geplande keizersnede neig te kiezen, is omdat ik op zie tegen het herstel in combinatie met een rondlopende dreumes.
Hij heeft nog zoveel hulp en aandacht nodig, denk aan in en uit bed tillen, in en uit de kinderstoel, optillen als hij verdrietig is, bij me willen zitten/knuffelen/stoeien etc.
Daarbij opgeteld het feit dat hij nog geen 2 is en ik hem dus niet uit kan leggen waarom hij niet met mama kan stoeien of mama hem niet kan tillen, lijkt me enorm lastig, en dat dus een week of 6 lang.

Hoe hebben andere moeders dit ervaren?
Viel het mee? Of had een sneller herstel (wat meestal toch wel het geval is na een natuurlijke bevalling) jullie een hoop gescheeld?
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 08 Apr 2020 02:16

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Geen ervaring met een keizersnede hier, maar ik kreeg nu ook het advies om dochter de eerste 6 weken niet te tillen. Sowieso krijg je het advies om die weken geen zware dingen te tillen om de kans op een verzakking te verkleinen.
Hoe lastig het soms ook is, want ze slaapt nog in een ledikant. Verder snapt ze het wel redelijk en gaat ze naar haar vader om opgetild te worden bij verdriet of zo, maar ze is dan ook wat ouder.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Apr 2020 07:24

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Ik weet niet of het ok is om dit te vragen hoor, dus zeg het vooral als dit je dit vervelend vindt! Maar waarom is dit de enige reden dat je niet voor een KS zou kiezen? Is een zware operatie Vs een natuurlijke bevalling niet ook een overweging? :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem332

Bericht 08 Apr 2020 07:26

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Zie je er tegen op om op een natuurlijke manier te bevallen?
Heeft de vk/gyn nog iets gezegd over of ze denkt dat het deze keer wel kan een natuurlijke bevalling?
Ik heb geen ervaring met een KZ. Ik mijn omgeving wel en ook iemand die een natuurlijke bevalling had na een Kz en die vond het een wereld van verschil en was een stuk sneller fit. Wel had zij complicaties na de Kz.

Weet je ook wat nu de richtlijnen in het ZH zijn Ivm de covid? Moet je zo snel mogelijk weer naar huis?

Succes en sterkte met de bevalling!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 08 Apr 2020 07:54

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Het enige dat ik kan toevoegen is dat een keizersnede echt geen lolletje is om van te herstellen. Mijne is nu net een week geleden en ik heb het idee dat ik nu pas weer beetje rond kan scharrelen. Lopen is het niet. Meer voorovergebogen als een kip drie passen zetten.

Bij zo’n beslissing zou ik daar dus zeker rekening mee houden.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 08 Apr 2020 07:58

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Ik mocht bij de tweede ook kiezen voor een sectio maar ik ben voor een natuurlijke bevalling gegaan. Ik kon voor mezelf geen geldige reden bedenken om weer een keizersnee te krijgen, terwijl alle lichten op groen stonden voor een natuurlijke bevalling. Ik heb daar echt geen spijt van, ik vond het een hele bijzondere en mooie (en ja, ook pijnlijke) ervaring, die ik niet had willen missen. Door een kleine complicatie nadien heb ik in de kraamweek wel veel pijn gehad en heeft me dat erg beperkt de eerste tien dagen, maar daarna ging het herstel vele malen sneller dan na de sectio. Ik kon ook veel sneller lekker gaan wandelen enzo. En inderdaad je andere kind optillen, knuffelen, zonder bang te zijn dat hij je buikwond aanraakt ofzo.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 08 Apr 2020 08:00

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Caro schreef:Het enige dat ik kan toevoegen is dat een keizersnede echt geen lolletje is om van te herstellen. Mijne is nu net een week geleden en ik heb het idee dat ik nu pas weer beetje rond kan scharrelen. Lopen is het niet. Meer voorovergebogen als een kip drie passen zetten.

Bij zo’n beslissing zou ik daar dus zeker rekening mee houden.

Oh ja, dat kromlopen inderdaad. Zo heb ik me de eerste week ook voortbewogen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem308

Bericht 08 Apr 2020 08:24

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Alleen vaginale ervaring met bevallen. Maar ik werk wel al jaren op de buikchirurgie. Ik liep een dag na de bevalling al prima nu. Behalve wat spierpijn geen schade. Dan zou ik echt geen keizersnede willen qua herstel.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 08 Apr 2020 08:34

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Lady schreef:
Caro schreef:Het enige dat ik kan toevoegen is dat een keizersnede echt geen lolletje is om van te herstellen. Mijne is nu net een week geleden en ik heb het idee dat ik nu pas weer beetje rond kan scharrelen. Lopen is het niet. Meer voorovergebogen als een kip drie passen zetten.

Bij zo’n beslissing zou ik daar dus zeker rekening mee houden.

Oh ja, dat kromlopen inderdaad. Zo heb ik me de eerste week ook voortbewogen.


Ik vind het herstel oprecht zwaar. Je kan niks zelf echt doen, zeker die eerste paar dagen niet. Niet verschonen, je kind oppakken als het huilt, aankleden. Of überhaupt jezelf wassen en aankleden. Nu op dag 9 begin ik me íets mobieler te voelen maar het gaat mondjesmaat vooruit.
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 08 Apr 2020 08:51

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Ik heb wel een positieve ervaring voor wat betreft het herstel na een geplande ks.
Mijn oudste was net 2 en die had ik van te voren van alles geleerd, zoals zelf traplopen (ik er achter) en ze klom zelf via een krukje op de commode enz. enz.

Ik heb na de ks wel redelijk lang in het zh gelegen (wel een dag of 3/4 volgens mij- en werd ik, en de baby, dus volledig verzorgd) en toen was ik ook behoorlijk van de mik maar eenmaal thuis ging ik het herstel heel voorspoedig.
Ik had echt een hork van een kraamverzorgster dus ik stond bij thuiskomst uit het zh zelf de wasmachine al te vullen en heb haar op dag 8 (ipv 10) vroegtijdig weggestuurd.

Hier komt er geen derde meer maar ik heb altijd gezegd dat ik het zo over zou doen, maar dat komt wellicht ook door mijn eerste (traumatische) bevalling.

Het herstel is natuurlijk voor iedereen weer anders maar ik wilde je toch ook even een positieve ervaring laten weten :angel:

Succes met het maken van je keuze!
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Anoniem304

Bericht 08 Apr 2020 09:00

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Ik schijn echt een uitzondering geweest te zijn dat ik een dag na de keizersnede weer goed liep en alles. Heb er ook bijna helemaal geen last van gehad, maar dat is geen garantie dat het weer zo zal gaan..
En dan alsnog mag je niks tillen natuurlijk, dus dat maakt geen verschil.

Een buikwond en een dreumes/peuter lijkt me wel heel vervelend. :ja:
<<

Buurvrouw Jansen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 28 Sep 2018 11:12

Bericht 08 Apr 2020 09:11

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Ik heb bij de oudste een keizersnede gehad. Wilde bij de 2e heel graag natuurlijk bevallen. Wilde de nasleep van een keizersnede niet en wilde zo graag ervaren hoe een normale bevalling gaat. Dit is gelukt, ik heb een hele goede bevalling gehad en voelde me kiplekker daarna. Was meteen weer op de been en dat was heel fijn met een peuter van nog geen 2 erbij. Kon al snel alles weer doen.

Bij de 3e wilde ik zo graag weer natuurlijk bevallen. Helaas lag meneer heerlijk in de buik en had hij geen plannen om te komen. Omdat ik al een keer een keizersnede gehad had mocht ik niet ingeleid worden en is het uiteindelijk een geplande keizersnede geworden. Op zich herstelde ik wel redelijk vlot, maar dat krom lopen en 6 weken niets mogen doen vond ik echt wel vervelend met 2 andere kinderen erbij. Ik weet nog dat ik na 2 weken voor het eerst de kinderen op school ging ophalen (500m verderop) en dat het voelde alsof ik een marathon had gelopen. Dat had ik na de bevalling van de 2e niet, toen was ik veel sneller weer op de been.
2009~2011~2014
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 08 Apr 2020 09:57

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Eens met dat er nog heel veel andere redenen zijn om geen keizersnede te willen als dat een mogelijkheid is, maar goed je wil graag ervaringen horen dus hier komt de mijne:
Ik mocht ook kiezen, en koos voor vaginaal maar dat kon alleen onder bepaalde voorwaarden gezien ik mijn eerste bevalling een spoedkeizersnede had. Uiteindelijk bleek op de dag dat ik bevallen moest dat vaginaal niet lukte dus werd het alsnog een keizersnede. De tweede dus.
Mijn oudste was op dat moment 1 jaar en 8 maanden en eigenlijk is het me toch alles meegevallen. Ik herstelde goed en vooral ook veel sneller dan de eerste keer toen ik een super zware bevalling had met spoedkeizersnede na uren weeën. Dat was dus een heel verschil met de tweede waarbij al snel besloten werd (zonder al uren hevige weeën) dat het toch keizersnede werd.
Natuurlijk kun je zeker de eerste 2 weken eigenlijk niks met je oudste, maar mijn man was gewoon in huis en de kraamzorg 10 dagen. Dat is dus wel echt een must have. Je kunt in het begin niet alleen zijn. De weken daarna gaat het steeds beter, maar mag je nog heel veel officieel niet natuurlijk. Gelukkig hadden we voor verschillende dingen inmiddels trucjes aangeleerd bij dochter die motorisch heel sterk was. Ze kon zelf de trap op en af, en met een stoeltje haar bed in klimmen (groot bed). Dat ging eigenlijk best goed. Je moet gewoon wel even goed nadenken over zorgen dat je niet continu de trap op en af moet om iets te pakken bijv. Alles beneden hebben liggen (reserve kleding, luiers, Aankleedkussen) en dan kom je een heel eind.
In bad doen, het huishouden en de boodschappen etc. dat deed mijn man gewoon en als er echt iets was kon ik wel iemand bellen die me even hielp. Maar dat is eigenlijk niet echt nodig geweest.
Als je in deze situatie komt dan roei je gewoon met de riemen die je hebt en Ja, dan komt het voor dat je man thuis komt uit z'n werk en dat de grond bezaaid ligt met duplo omdat jij die niet kan oppakken. Maar dat zijn de ergste dingen niet toch?
Juli 2015
Maart 2017
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 08 Apr 2020 10:15

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Dank voor alle reacties!

Natuurlijk is een keizersnede geen pretje en zijn er genoeg redenen te bedenken waarom een natuurlijke bevalling fijner is, dat is ook niet echt hoe ik het in mijn openingspost bedoelde.
Het is meer zo dat ik best een trauma heb van de eerste bevalling (bijna 48 uur bezig en toen alsnog een spoedkeizersnede. Rennend in mijn bed van de verloskamer naar de OK gebracht worden etc). Ik met daardoor dat ik ook steeds meer neig naar die keizersnede, puur en vooral uit angst op herhaling van de vorige keer. Voor mij is het belangrijkste punt in de overweging dus het herstel. Ik weet van de vorige keer nog hoe zwaar dat is.

Aan de ene kant wil ik het graag zelf proberen, maar nu ik sinds deze week weer dat mijn man na de kraamweek nog 3 weken thuis zal zijn (grote klant kwijt door Corona,dus alle tijd om thuis te zijn), merk ik toch dat ik er opeens anders over denk.

Volgende week eerste afspraak met gyn en ik wil er voor die tijd al een beetje over nadenken, zodat ik tijdens de afspraak goede vragen kan stellen en eventueel met hem samen kan beslissen.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 08 Apr 2020 11:22

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Hier ook een heel vlot herstel van de keizersnede. Op dag twee mocht ik proberen uit bed te gaan en dat ging zo goed dat ik meteen ben gaan douchen. Dag drie ging ik naar huis en kon de trap ongeveer wel oprennen, en na een week stond ik alweer te stofzuigen thuis.
Maar ik kon tussendoor natuurlijk wel gewoon rustig aan doen, ik hoefde niet achter nog een peuter aan te hollen en die te verzorgen.

Voor een eventuele volgende bevalling is het voor mij geen keuze, ik moet weer via een keizersnede bevallen maar daar zie ik dan ook totaal niet tegen op.
10.04.17
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:03

Bericht 08 Apr 2020 12:14

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Ik heb geen ervaring met een keizersnee. Wel met 2 natuurlijke bevallingen waarbij de eerste vreselijk was en totaal niet wilde lukken. Uiteindelijk baby geboren dmv kunstverlossing. 2e bevalling ging megasnel en voorspoedig. Misschien dat dat wat bemoedigend is om het toch eventueel nog een keer te proberen
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 08 Apr 2020 15:19

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Plien schreef:Ik heb geen ervaring met een keizersnee. Wel met 2 natuurlijke bevallingen waarbij de eerste vreselijk was en totaal niet wilde lukken. Uiteindelijk baby geboren dmv kunstverlossing. 2e bevalling ging megasnel en voorspoedig. Misschien dat dat wat bemoedigend is om het toch eventueel nog een keer te proberen


Ik deel deze ervaring, muv de kunstverlossing, ook. Mijn eerste bevalling duurde 38 uur, de tweede was binnen 1,5 uur gepiept.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 08 Apr 2020 17:57

Re: Keizersnede bij 2e (of volgende) bevalling

Dat geeft de burger moed Puck en Plien ?????

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers