Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hulp vragen en krijgen

<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 01 Apr 2020 13:58

Hulp vragen en krijgen

Hallo,
Omdat ik dit zo vreselijk lastig vind ben ik benieuwd hoe jullie hiermee omgaan!

Vraag je gemakkelijk om hulp?
Accepteer je makkelijk hulp die je krijgt aangeboden?
Geef jij vaker hulp of krijg je vaker hulp? En hoe vind je dat?
Hoe voel jij je bij het krijgen van hulp?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 01 Apr 2020 14:39

Re: Hulp vragen en krijgen

Ik vraag niet vaak om hulp. Alleen aan mijn ouders kan ik dat wel makkelijker vragen. Zeker technische vragen aan mijn vader, of hij me ergens mee kan helpen. Ik vraag dan hulp omdat ik het zelf gewoon echt niet weet of kan.

Verder doe ik het liefst alles zelf en zal ik het niet zo snel aan iemand vragen.
Terwijl andersom ik wel altijd voor een ander probeer klaar te staan en mijn hulp aanbied als het nodig is.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 01 Apr 2020 14:48

Re: Hulp vragen en krijgen

Ik heb daar een een half jaartje geleden een topic over geopend
post1294386.html?hilit=Hulp#p1294386
Lukt me nog steeds niet goed. Zodra ik er maar een nivea gevoel bij krijg (niet invullen voor een ander), dan klap ik al dicht. De coronasituatie helpt me nu al helemaal niet
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 01 Apr 2020 15:43

Re: Hulp vragen en krijgen

Als ik hulp nodig heb vraag ik dit aan mensen, nul moeite mee. Waarom hebben jullie er moeite mee? Als je elkaar toch kunt helpen. De ene keer help ik de ander of de ander helpt mij weer de andere keer. Ik ga er vanuit dat wanneer het iemand niet uitkomt, de ander dat ook aangeeft. Ik geef het zelf ook aan zoals laatst met het voeren van de kat van een vriendin tijdens haar vakantie. Kwam me echt niet uit en dit heb ik dan ook gezegd. Ik voel me er prima bij als ik hulp krijg en leg dat verder niet in een weegschaal ofzo.
<<

Anoniem332

Bericht 01 Apr 2020 16:14

Re: Hulp vragen en krijgen

Ik vraag vaak genoeg hulp.
Gereedschap, auto, materiaal, oppassen zijn zo even dingen die in mij op komen.

Daarnaast geef ik ook hulp, leen gereedschap Uit, help met klussen, we hebben iemand in de familie die nogal een puinhoop van het leven maakt, die eet regelmatig mee en wij helpen die gene met naar een geordend leven toe werken.
Laatst gewijzigd door Anoniem332 op 01 Apr 2020 19:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 01 Apr 2020 18:42

Re: Hulp vragen en krijgen

Ik vind hulp vragen best lastig. Geen concrete reden voor, maar ik merk dat ik het vaak gewoon niet doe. Hulp aanbieden vind ik geen probleem en doe ik best vaak.

Ik denk wel dat dit een ingeslepen patroon is. Ik denk zelf altijd veel aan een ander, merk ik nu ook in deze situatie. Ik neem uit mijzelf met best veel mensen contact op. Tegelijk merk ik dat ik dat veel minder terug krijg. Mensen vragen wel hoe het met me gaat, maar alleen als we elkaar toevallig toch al spreken. Zulke dingen dragen er wel aan bij dat ik hulp vragen niet makkelijker ga vinden.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 01 Apr 2020 19:24

Re: Hulp vragen en krijgen

Ik heb niet vaak hulp nodig. En ik heb liever gewoon geen hulp. Meestal red ik het zelf en dat vind ik ook fijn. Zware dingen tillen/ technische klusjes / dingen waarvan ik weet dat het niet binnen m’n kunnen ligt, daar vraag ik wel hulp bij en dat vind ik dan niet moeilijk.
#teammaple🍁
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Apr 2020 20:56

Re: Hulp vragen en krijgen

Nee, ik vind dat moeilijk. Ik voel me er vaak opgelaten bij dus dan is het me niet 'waard' om geholpen te worden omdat het mij dan nog energie kost.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 02 Apr 2020 10:04

Re: Hulp vragen en krijgen

Lot schreef:Nee, ik vind dat moeilijk. Ik voel me er vaak opgelaten bij dus dan is het me niet 'waard' om geholpen te worden omdat het mij dan nog energie kost.

Dit is dus heel herkenbaar voor mij.
Ik voel me zo lullig en stom dat ik het zelf niet kan of hulp nodig heb.
Ik doel dan niet om hulp voor bijv iets technisch, al hoef ik daar meestal ook geen hulp voor omdat ik veel zelf kan en ook gewend ben eerst iets zelf te proberen voor ik hulp vraag.
Maar het vragen of krijgen van hulp voor bijv opvang van de kinderen vind ik dus wel heel lastig. Bij mij komt het denk ik veelal voort uit angst 'minderwaardig' gevonden te worden.
Typisch is dat wel dat ik juist vaak mijn hulp aanbied en dit ook aangenomen wordt, daarbij denk ik dan nooit minderwaardig over de ander.

Maar uiteindelijk voel ik me altijd zo bezwaard dat ik meestal niks vraag.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 02 Apr 2020 18:33

Re: Hulp vragen en krijgen

Pure* schreef:
Lot schreef:Nee, ik vind dat moeilijk. Ik voel me er vaak opgelaten bij dus dan is het me niet 'waard' om geholpen te worden omdat het mij dan nog energie kost.

Dit is dus heel herkenbaar voor mij.
Ik voel me zo lullig en stom dat ik het zelf niet kan of hulp nodig heb.
Ik doel dan niet om hulp voor bijv iets technisch, al hoef ik daar meestal ook geen hulp voor omdat ik veel zelf kan en ook gewend ben eerst iets zelf te proberen voor ik hulp vraag.
Maar het vragen of krijgen van hulp voor bijv opvang van de kinderen vind ik dus wel heel lastig. Bij mij komt het denk ik veelal voort uit angst 'minderwaardig' gevonden te worden.
Typisch is dat wel dat ik juist vaak mijn hulp aanbied en dit ook aangenomen wordt, daarbij denk ik dan nooit minderwaardig over de ander.

Maar uiteindelijk voel ik me altijd zo bezwaard dat ik meestal niks vraag.


Waarom zullen mensen je minderwaardig vinden? En al zouden ze dat vinden, wat maakt dat uit? Mensen vinden altijd wel ergens iets van. Als je echt omhoog zit qua opvang vind ik het heel normaal dat je iemand om hulp vraagt hierbij.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 02 Apr 2020 18:39

Re: Hulp vragen en krijgen

Fantine schreef:
Pure* schreef:Dit is dus heel herkenbaar voor mij.
Ik voel me zo lullig en stom dat ik het zelf niet kan of hulp nodig heb.
Ik doel dan niet om hulp voor bijv iets technisch, al hoef ik daar meestal ook geen hulp voor omdat ik veel zelf kan en ook gewend ben eerst iets zelf te proberen voor ik hulp vraag.
Maar het vragen of krijgen van hulp voor bijv opvang van de kinderen vind ik dus wel heel lastig. Bij mij komt het denk ik veelal voort uit angst 'minderwaardig' gevonden te worden.
Typisch is dat wel dat ik juist vaak mijn hulp aanbied en dit ook aangenomen wordt, daarbij denk ik dan nooit minderwaardig over de ander.

Maar uiteindelijk voel ik me altijd zo bezwaard dat ik meestal niks vraag.


Waarom zullen mensen je minderwaardig vinden? En al zouden ze dat vinden, wat maakt dat uit? Mensen vinden altijd wel ergens iets van. Als je echt omhoog zit qua opvang vind ik het heel normaal dat je iemand om hulp vraagt hierbij.

Dat is iets vanuit het verleden, en voor mij maakt het wel heel veel uit als mensen er mogelijk iets van vinden. Knap dat jij dat blijkbaar niet hebt, lijkt me heel bevrijdend.
Mij belemmerd het zodanig dat ik eigenlijk praktisch geen hulp vragen kan. Dat het normaal is om wel om hulp te vragen voor bijv opvang weet ik dan ook wel hoor, maar toch blijft het moeilijk.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 02 Apr 2020 18:44

Re: Hulp vragen en krijgen

Pure* schreef:
Fantine schreef:
Waarom zullen mensen je minderwaardig vinden? En al zouden ze dat vinden, wat maakt dat uit? Mensen vinden altijd wel ergens iets van. Als je echt omhoog zit qua opvang vind ik het heel normaal dat je iemand om hulp vraagt hierbij.

Dat is iets vanuit het verleden, en voor mij maakt het wel heel veel uit als mensen er mogelijk iets van vinden. Knap dat jij dat blijkbaar niet hebt, lijkt me heel bevrijdend.
Mij belemmerd het zodanig dat ik eigenlijk praktisch geen hulp vragen kan. Dat het normaal is om wel om hulp te vragen voor bijv opvang weet ik dan ook wel hoor, maar toch blijft het moeilijk.


Wat zonde Pure! Ben je er al weleens mee aan de slag geweest bijvoorbeeld POH GGZ of een coach? Het is zeker bevrijdend want je hebt geen invloed op hoe anderen doen of denken maar wel invloed op je eigen doen en denken. Ik zou het je echt gunnen.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 02 Apr 2020 21:45

Re: Hulp vragen en krijgen

Dankzij de therapieën die ik heb gehad kan ik nu een stuk makkelijker hulp vragen. Op sommige vlakken (zoals bijv. klusjes in huis) probeer ik het eerst wel zelf op te lossen, heel vaak lukt het mij dan wel maar als het mij niet zelf lukt dan durf ik wel te vragen of iemand het voor mij wil doen. Op persoonlijk vlak vraag ik een heel stuk sneller hulp en geef ik ook veel sneller aan wat er speelt ook al zit daar niet meteen een hulpvraag aan vast.
Mensen kunnen daarnaast ook altijd bij mij terecht voor hulp. Kan ik helpen dan doe ik het met liefde, gaat het niet lukken dan kan ik dat ook wel aangeven.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 03 Apr 2020 12:40

Re: Hulp vragen en krijgen

Ik vroeg en vraag nog steeds niet makkelijker om hulp. Zo veel mensen hebben aangeboden om te helpen waar nodig.

Onlangs vroeg ik wel een keer om hulp en toen kon het allemaal niet, dat sterkt mij niet om voortaan nog hulp te vragen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 03 Apr 2020 20:19

Re: Hulp vragen en krijgen

dat herken ik jip, durf je een keer om hulp te vragen, deksel op je neus! kan natuurlijk ook gewoon pech zijn maar toch..

ik regel mn zaken liever zelf maar als ik echt hulp nodig heb vraag ik er wel om
<<

Anoniem292

Bericht 03 Apr 2020 20:35

Re: Hulp vragen en krijgen

Hulp geven kan ik heel goed, ik ren (te) graag voor anderen.
Hulp vragen kan ik niet, hulp accepteren ook niet. Hulp vragen heb ik wel eens geprobeerd maar daarmee ook te vaak de deksel op m’n neus gekregen. Het zit ‘m dus vooral in het stukje afwijzing dat ik bijna geen hulp meer vraag.
<<

Kira

Bericht 04 Apr 2020 15:28

Re: Hulp vragen en krijgen

Ik kan goed hulp vragen als het nodig is maar ik kan bijna alles zelf dus vraag bijna geen hulp. Als iets echt niet gaat vind het ik het niet erg om hulp te vragen.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 04 Apr 2020 15:49

Re: Hulp vragen en krijgen

Ik ben nu in de situatie dat ik niet meer anders kan als hulp aanvaarden (die me gelukkig zelf aangeboden is). Maar ik blijf er mee in m'n hoofd zitten, vandaar ook dit topic.
Wat jip en bolus vragen is mij zeker ook vaak overkomen wat het moeilijk maakt.
Dat er dan bijvoorbeeld gezegd werd: ik werkte vroeger in het bedrijf en had daarnaast nog 4 kinderen, toen waren mjjn ouders er ook niet als ik even iets voor mezelf moet doen.
Of dat ik om oppas vroeg voor de begrafenis van mijn opa, en mn schoonouders liever wilden gaan fietsen ivm mooi weer (terwijl ze dat die dagen ervoor ook al deden).
Juli 2015
Maart 2017

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers