Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Re-integratie

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 22 Mrt 2020 08:32

Re-integratie

Vanwege overspannenheid heb ik thuis gezeten en was ik bezig met opbouwen. Zat pas op 2x3 uur. Ik werk met verstandelijk gehamdivapten. Werkte op een woonhuis, was nu bezig met meekijken bij de dagbesteding. Door t corona is er geen dagbesteding meer, en is t nu dagbesteding aan huis.
Allereerst wil ik zeggen dat ik heel graag nuttig wil zijn, en zeker niet onder t werk uit wil komen als ik daadwerkelijk kan helpen. Maar t re-integreren voelt ook wel een beetje dubbel. Overal wordt geadviseerd zoveel mogelijk thuis werken, maar ik ga een paar uurtjes per week naar kwetsbaren terwijl ik boventallig sta, en dus indirect gemist kan worden. Alleen hrm zegt dat ik het maximale moet laten zien, en dat niet integreren zonder geldige reden een financiële sanctie (voor hen?) zou hebben. Maar heel deze periode is toch geen normale situatie? Zou dat dan nog gelden?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 22 Mrt 2020 09:04

Re: Re-integratie

Latsige vragen Elroya en lastige situatie voor jou. Kun je met een ander voorstel komen naar je werkgever, bijvoorbeeld andere werkzaamheden vanuit huis? Of toch even met de vakbond of rechtsbijstand bellen voor advies. En heb je deze afwegingen en overwegingen al met HRM besproken? Hoe zien zij dit?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 22 Mrt 2020 09:37

Re: Re-integratie

Het kan financiële gevolgen hebben voor jou. Als je een x aantal weken ziek bent dan gaat het UWV bekijken of zowel de werkgever als jij je voldoende inzetten voor de reïntegratie.
Ik zou dus gewoon je uren maken. Thuiswerken kan niet in jouw beroep dus dan zit er niets anders op toch? Als je niet ziek was dan zou je ook moeten werken.
30-04-2017
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 22 Mrt 2020 09:42

Re: Re-integratie

Ik kan me voorstellen dat het ook voor alle bewoners een hele lastige tijd is waarin een paar extra handen en wat extra aandacht enorm fijn kunnen zijn. Ik zou dus ook gewoon je uren maken.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 22 Mrt 2020 11:39

Re: Re-integratie

Kees, daar heb je gelijk in, als ik niet ziek was geweest had ik ook moeten werken. Maar juist omdat ik nu wel ziek ben, en dus geen directe functie heb (er geen gaten vallen als ik afwezig zou zijn) vond ik hem dubbel.
Romee, juist om wat je zegt doe ik het wel (En zou ik juist mezelf voorbij lopen door meer te helpen). Maar ik zou me ook voor me kop slaan als ik (of mn directe omgeving) wel ziek zou worden, en blijkt dat dit overmacht is, ik dus op de een of andere manier wel thuis had kunnen zijn en dus niet ziek zou zijn geworden.

Maar Kees, het UWV heeft hier niks mee te maken toch? Is toch alleen bij zwangeren?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem307

Bericht 22 Mrt 2020 12:07

Re: Re-integratie

Een lastige situatie. Volgens mij mag je in de huidige situatie je zorgen uiten over het werken op locatie en daar moet naar geluisterd worden vanuit de werkgever. Niet re-integreren omdat je boventallig bent is zonde, want daarmee werk je jezelf onnodig in de problemen. Of het UWV hiermee gemoeid is hangt van de werkgever af. Meestal hebben ze hun eigen arbodienst in de arm genomen en staat UWV hier buiten.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 22 Mrt 2020 12:21

Re: Re-integratie

Bij langdurige ziekte krijgt het UWV er wel mee te maken. Je werkgever moet nl melden als je 42 weken ziek bent, het traject is van belang voor een evt WIA aanvraag.

Dit zegt de site van het uwv:
Is uw werknemer ruim driekwart jaar ziek, dan doet u uiterlijk de eerste werkdag na de 42e ziekteweek bij UWV aangifte van langdurige ziekte: de 42e-weeksmelding. U ontvangt dan een brief over de (Eerstejaars)evaluatie. Tijdens deze evaluatie bespreekt u samen met uw werknemer of de aanpak tot nu toe geslaagd is.
30-04-2017
<<

Anoniem307

Bericht 22 Mrt 2020 12:34

Re: Re-integratie

Dat is in het leven geroepen om de werkgever financieel te ontlasten. Normaal ben je 104 weken ziek voor ze overgaan tot keuring WIA, bij een werkgever is dit al na een jaar. Maar in eerste instantie loopt de ziektewet via de arbodienst die daarvoor is aangesteld en dat hoeft niet perse UWV te zijn.
<<

Anoniem284

Bericht 22 Mrt 2020 13:13

Re: Re-integratie

Elroya schreef:Vanwege overspannenheid heb ik thuis gezeten en was ik bezig met opbouwen. Zat pas op 2x3 uur. Ik werk met verstandelijk gehamdivapten. Werkte op een woonhuis, was nu bezig met meekijken bij de dagbesteding. Door t corona is er geen dagbesteding meer, en is t nu dagbesteding aan huis.
Allereerst wil ik zeggen dat ik heel graag nuttig wil zijn, en zeker niet onder t werk uit wil komen als ik daadwerkelijk kan helpen. Maar t re-integreren voelt ook wel een beetje dubbel. Overal wordt geadviseerd zoveel mogelijk thuis werken, maar ik ga een paar uurtjes per week naar kwetsbaren terwijl ik boventallig sta, en dus indirect gemist kan worden. Alleen hrm zegt dat ik het maximale moet laten zien, en dat niet integreren zonder geldige reden een financiële sanctie (voor hen?) zou hebben. Maar heel deze periode is toch geen normale situatie? Zou dat dan nog gelden?


Even maatschappelijk gezien; je bent heel hard nodig voor de verplaatste dagbestedingen. Anders gaan een heleboel situaties in crisissen uitmonden. Dus misschien een fijn gevoel dat je wel enorm goed werk doet als je je hiervoor gaat inzetten.

Waar zit het ‘m precies in dat je dit niet wilt?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 22 Mrt 2020 14:04

Re: Re-integratie

Elroya schreef: Maar ik zou me ook voor me kop slaan als ik (of mn directe omgeving) wel ziek zou worden, en blijkt dat dit overmacht is, ik dus op de een of andere manier wel thuis had kunnen zijn en dus niet ziek zou zijn geworden.


Ik denk hierin. En ik snap je Elroya, ik moet ook naar mijn werk en dat voelt ook dubbel. Dus ik snap dat je in deze situatie hier 2x over nadenkt. Maar zoals Gympie zegt kun je denk ik juist heel veel betekenen nu.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 22 Mrt 2020 14:48

Re: Re-integratie

Isles schreef:Dat is in het leven geroepen om de werkgever financieel te ontlasten. Normaal ben je 104 weken ziek voor ze overgaan tot keuring WIA, bij een werkgever is dit al na een jaar. Maar in eerste instantie loopt de ziektewet via de arbodienst die daarvoor is aangesteld en dat hoeft niet perse UWV te zijn.


Wat zeg je nou toch weer allemaal?

WIA is gewoon pas na 2 jaar hoor:
Verder blijft u samen werken aan de re-integratie. Alle documenten waarin u de re-integratieafspraken vastlegt, bewaart u. Uw werknemer krijgt van alles een kopie. Hij heeft deze documenten nodig als hij na 2 jaar ziekte een WIA-aanvraag gaat doen.

En de ziektewet loopt idd via een evt arbodienst maar er zal bij de 42wk echt wel een melding gedaan moeten worden bij het UWV.

Dit betekent dat UWV nu verplicht is een boete aan werkgevers op te leggen als de vereiste meldingen te laat worden gedaan. Het gaat dan onder andere om de volgende meldingen:

-De 42e-weeksmelding
Als een werknemer 42 weken ziek is, dient dit uiterlijk op de eerste dag na die 42e week bij UWV te worden gemeld.
......


Bronnen:
UWV.nl
Arboned.nl
30-04-2017
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 22 Mrt 2020 14:56

Re: Re-integratie

Over de wia etc hou ik mezelf nog maar even niet bezig. Ben 'pas' 3,5 mnd in de ziektewet. En mijn reintegratiedoel was meekijken binnen verschillende afdelingen binnen het werk, en van daaruit kunnen opbouwen in uren. Van daar dat ik nog steeds maar op de 2x2-3 uur zit

Gympie, Lot haalt idd aan wat mij tegenstaat (niet tegenhoudt). Als ik nu op meer uur had gezeten had ik nog meer het gevoel gehad dat t wel nut had. En ja natuurlijk, ieder uurtje is door deze bewoners meegenomen!
Ik vind het gewoon lastig, want wil ergens zoveel betekenen voor de maatschappij (Mijn schoonmoeder is met pensioen, maar helpt nu wel mee op de ic voor verschillende dagen, en als je die verhalen hoort wil je zoveel kunnen betekenen), maar anderzijds ben ik ook erg bang
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 22 Mrt 2020 15:42

Re: Re-integratie

Met wia moet je je ook helemaal niet bezighouden idd maar dat zou dus een financieel gevolg kunnen zijn voor je.
Tevens kan de werkgever een sanctie opleggen voor het niet naleven van het reintegratieplan zonder geldige reden en hun vinden corona blijkbaar geen geldige reden.

Kun je geen vrije dagen opnemen als het je zo tegen staat?
(Ik snap je overigens heel goed hoor!)
30-04-2017
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 22 Mrt 2020 20:56

Re: Re-integratie

Geen idee hoe het zit met vrije dagen in re-integratie..
Maar ik ga mn uren dan wel gewoon maken. Zoals al gezegd was, als ik niet in ziektewet had gezeten had t ook gemoeten. Nu wilde ik alleen even weten of jullie toevallig wisten of er in deze situatie een alternatieve regeling zou kunnen zijn omdat t natuurlijk wel een absurde situatie is
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem284

Bericht 22 Mrt 2020 21:02

Re: Re-integratie

Ik vraag me af waarom het voor iemand die reïntegreert anders zou zijn dan iemand die niet reïntegreert? Als in, die uren moet je sowieso maken toch? Waarom zou jij dan niet de ‘front linie’ ingestuurd hoeven te worden en iemand die niet reïntegreert wel? Als je wel dezelfde baan hebt. Of doel je op dat je nog aan het meekijken bent en niet zeker weet dat dit je baan wordt, omdat je nog een soort snuffelstage tijdens je re-integratietraject aan het doen bent?
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 22 Mrt 2020 21:20

Re: Re-integratie

Ik doel op t feit dat ik nu geen formatie bezet, er voor mij dus geen mensen terug hoeven te komen als ik niet zou komen, ik dus extra ben. En als je t (negatief) zou bekijken ik dus onnodig met anderen in contact kom, terwijl t advies is zo weinig mogelijk met anderen in contact komen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem284

Bericht 22 Mrt 2020 21:21

Re: Re-integratie

Ah zo, ik snap het.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 22 Mrt 2020 23:02

Re: Re-integratie

Heb je al contact gehad met je bedrijfsarts Elroya? Ik zou hem/haar gewoon even contacten en je zorgen en vragen uiten. Zij hebben denk ik meer mensen die op dit moment met hetzelfde "probleem" als jij zitten en wellicht hebben ze hier een beleid op.
<<

Anoniem286

Bericht 24 Mrt 2020 21:23

Re: Re-integratie

Waarschijnlijk wordt de re-integratie doorgezet omdat er op termijn uitval van medewerkers te verwachten is? Als jij dan misschien al zover bent dat je niet meer boventallig bent en bv halve dagen werkt, hebben ze wat aan je.
Ik laat de re-integratie van mijn medewerkers mede daarom ook doorlopen. Deze situatie duurt nog wel even en anders bij je terug bij af.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 25 Mrt 2020 14:04

Re: Re-integratie

Janna, nee nog geen contact mee gehad, zou idd ook nog een optie kunnen zijn.
Highway, zit natuurlijk ook wel wat in.

Maandag heb ik alweer alleen gestaan en daar was het woonhuis blij mee. En daarna kreeg ik een appje van iemand van de dagbesteding of ik donderdag ook daar alleen heen kan, want ze hebben zieken. En zo heb ik iig wel bet idee dat ik daadwerkelijk ook nuttig ben in deze tijd
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11416

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 30 Mrt 2020 15:37

Re: Re-integratie

Ik breek even in met een eigen vraag als dat mag.

Ik ben vanaf juli volledig ziekgemeld en inmiddels voor 15 uur (van 27) beter gemeld. Ik werk die uren nu niet door het soort werk. Al mijn collega's hebben daar last van.

Ik wil gewoon verder met opbouwen, maar dat kan dus niet echt omdat er geen werk is en ik mijn werk niet thuis kan doen. Weet iemand dan hoe het gaat met verdere opbouw? Meld ik me gewoon weer voor een aantal uur beter?

Mijn man gaat per 1 april weer opbouwen vanaf 0. Hij moet eind april alweer op 50% zitten. Best forse opbouw vinden wij.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 30 Mrt 2020 16:01

Re: Re-integratie

Jip schreef:Ik breek even in met een eigen vraag als dat mag.

Ik ben vanaf juli volledig ziekgemeld en inmiddels voor 15 uur (van 27) beter gemeld. Ik werk die uren nu niet door het soort werk. Al mijn collega's hebben daar last van.

Ik wil gewoon verder met opbouwen, maar dat kan dus niet echt omdat er geen werk is en ik mijn werk niet thuis kan doen. Weet iemand dan hoe het gaat met verdere opbouw? Meld ik me gewoon weer voor een aantal uur beter?

Mijn man gaat per 1 april weer opbouwen vanaf 0. Hij moet eind april alweer op 50% zitten. Best forse opbouw vinden wij.


Als er geen voldoende werk is door deze situatie kun je niet verder opbouwen en zal je opbouw even stagneren totdat er straks wel weer voldoende werk is. Als je de uren niet werkt (12 uur) kunnen ze je ook niet hersteld melden voor die uren want ze weten niet of die uren je echt lukt om te werken en hoe het dan met jou gaat.

50% binnen een maand moet mogelijk zijn. Ziet het opbouw schema realistisch uit? Het is een advies, als het niet gaat zal de werkgever heb schema in overleg met je man bijstellen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11416

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 30 Mrt 2020 17:20

Re: Re-integratie

@vlaai schort de terugval naar 70% loon ook op?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers