Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe reageer jij op heftige situaties?

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 23 Mrt 2020 18:58

Hoe reageer jij op heftige situaties?

Soms denk ik dat ik het stress gen mis ofzo.
Vandaag gehoord dat mijn vader toch een open hart operatie moet ondergaan. Minstens 4 aders hebben 'hulp nodig'.
Ik daarentegen ben de rust zelve.

Toen we mijn dochter kwijt waren ook. Ik was heel kalm, rationeel en ging heel zakelijk te werk.

Zo kan ik nog wel meer situaties benoemen.
Soms vraag ik me af of dat niet gek is. Waarom paniek ik niet? Waarom huil ik niet? Waarom blijf ik lachen en ga ik door?

Hoe gaan jullie om met heftige situaties?
<<

Anoniem331

Bericht 23 Mrt 2020 19:25

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Heb je niet dat het dan na afloop komt Lejow?

Heftig wat er gebeurt zeg, misschien dat je systeem automatisch in zo’n houding gaat, juist om alles nog wat te overzien?
<<

Anoniem309

Bericht 23 Mrt 2020 19:43

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik reageer ook heel rustig. In paniek situaties kan ik ook heel rustig zijn en goed relativeren en zoeken naar oplossingen. Maar ook toen mijn dochter net geboren was, was ik heel rustig en qua emoties zelfs helemaal vlak (hoewel dat mogelijk ook met de morfine te maken had). Verdriet kon ik wel voelen in de vorm van triest zijn, maar dat verdriet kwam zeg maar niet los. Pas later kwamen bij mij de tranen, maar op het moment zelf wilde ik haar alleen maar vasthouden en knuffelen terwijl ik mijn eigen emoties leek te blokken. Ik moet ook zeggen dat ik dat oké vond omdat het juist heel mooi en sereen was en ik had ook echt niet een huilend wrak willen zijn in de momenten dat ik nog bij haar kon zijn.
Laatst gewijzigd door Anoniem309 op 23 Mrt 2020 22:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem292

Bericht 23 Mrt 2020 20:42

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik ga in de regelmodus. En als ik dan later alleen op de bank zit ga ik even huilen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15901

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 23 Mrt 2020 21:07

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Hugo schreef:Ik ga in de regelmodus. En als ik dan later alleen op de bank zit ga ik even huilen.

Ik ook ja, neem graag de leiding in stressvolle situaties. Daarom vind ik mijn werk in de acute zorg ook zo leuk.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 23 Mrt 2020 21:20

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Hugo schreef:Ik ga in de regelmodus. En als ik dan later alleen op de bank zit ga ik even huilen.

Ik ook.

Hoe gestresster mensen om me heen zijn, hoe rustiger ik word. Als alles meer onder controle is of ik alleen ben, breek ik eventueel.
<<

Anoniem307

Bericht 23 Mrt 2020 22:05

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik ga volledig in overlevingsstand/regelmodus. En omdat ik dat doe, voel ik vervolgens de heftigheid ervan niet meer. Ook niet als het voorbij is.

Toen ik op de SEH belandde werd mij gevraagd of ik wilde blijven, want dat vonden zij verstandiger. Maar ik wilde het echt niet, omdat ik aan de maanden met mijn man dacht toen hij in het ziekenhuis lag. Ik ging tegen beter weten in naar huis. En dan pas merk ik dat het me toch echt meer heeft aangegrepen dan ik dacht.
<<

Anoniem315

Bericht 23 Mrt 2020 22:18

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik ben tot nu toe een paar keer iets echt heftigs tegengekomen en mijn lijf gaat dan in de vluchtstand. Zodra die eerste reflex weg is, ga ik helpen en/of denk ik weer rationeel na. Maar in eerste instantie altijd op afstand dus.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 23 Mrt 2020 22:23

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik schiet eerst kort in paniek en stress, blaas dan ff stoom af en word rustig en kalm en ga dan praktisch te werk.
<<

Anoniem300

Bericht 23 Mrt 2020 22:26

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik reageer ook altijd heel rustig,los eerst alles op,blijf kalm voor alle betrokkenen etc. Maar zodra dat het dan voorbij is breek ik vaak en ben ik dagen van slag.
<<

Anoniem316

Bericht 23 Mrt 2020 23:10

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Joey schreef:
Hugo schreef:Ik ga in de regelmodus. En als ik dan later alleen op de bank zit ga ik even huilen.

Ik ook.

Hoe gestresster mensen om me heen zijn, hoe rustiger ik word. Als alles meer onder controle is of ik alleen ben, breek ik eventueel.



Dit. Ik ben dan ook BHV'er op mijn werk en erger me dan ook altijd dood aan de andere, paniekerige, BHV'ers ?
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 23 Mrt 2020 23:23

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Bij mij ligt het eraan of ik controle kan krijgen in de situatie. Als ik geen controle heb word ik vaak vooral onrustig. Dat wil ik alles weten, om rationeel dingen te kunnen plaatsen. Maar emotioneel ben ik dan onrustig en dat komt er later vaak uit.
Als ik wel controle kan krijgen/nemen ga ik in de regelstand en schakel ik emoties min of meer uit. Dat komt dan op een later moment wel terug.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 24 Mrt 2020 09:27

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik kan heel snel, adequaat en rustig reageren op heftige situaties. Mijn hersenen worden ook scherper en neem ook graag de leiding dan.

Met 1 grote uitzondering: mijn zoon. We hebben in zijn 3 jaar 3 keer gedacht hem kwijt te raken. En ik blokkeerde volledig, hyperventileren, weg willen rennen en complete paniek. Mijn man wist niet wie hij voor zich had: die vrouw die iedereen altijd helpt, bijna gek is op bloed en operaties, zakte nu volledig in elkaar. Ik vind het ontzettend vervelend dat ik hier zo reageer, júist omdat ik de andere kant van mezelf zo ken.

Mijn vader had 2 jaar geleden hartstilstand en vorig jaar kanker en daar kan ik dan, zelfs zo op afstand, heel rustig mee omgaan. Stress ook nul vanwege het virus nu.
Maar heb dus wel zwakke plek.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 24 Mrt 2020 09:41

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik reageer normaliter altijd snel, adequaat en zonder emoties.
Maar als het mijn kinderen betreft dan bevries ik en doe ik letterlijk niks behalve soms gillen (de eerste tijd dan, als ik eenmaal van de schrik bekomen ben wel). Echt vreselijk slecht maar ik kan er niks aan doen.
Gelukkig zijn mijn kinderen in die situaties altijd nog gered en getroost door omstanders...
Juli 2015
Maart 2017
<<

Kira

Bericht 24 Mrt 2020 10:02

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Toen m'n vader een hartstilstand kreeg ging ik meteen in de regelstand. Ik moest sowieso m'n moeder kalmeren, die was helemaal van het padje en in het ziekenhuis heb in m'n tantes gebeld, eenmaal thuis meteen lijstjes gemaakt met wat geregeld moest worden, midden in de nacht. Dus ik ga in de regelmodus. Heb ook amper een traan gelaten om de hele situatie terwijl het echt m'n grootste nachtmerrie is een van m'n dierbaren te verliezen. Heel raar en onwerkelijk.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 24 Mrt 2020 10:34

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik ga handelen. Denk dat mijn werk dat ook mee brengt. Probeer meteen overzicht te krijgen en ga regelen. Toen ik laatst in Amsterdam was en een scooter daar wilde remmen voor een fietser maar de weg glad was door de regen en onderuit ging met de scooter en daarmee alsnog die fietser onderuit tikte en deze op de weg klapte ben ik meteen uit de auto gesprongen 112 gebeld. Mensen met paraplu boven de dame laten houden. Iemand had een regencape deze over haar heen gelegd en tegen haar blijven praten tot de ambu er was. Zo ook de scooter rijdster nog in de gaten gehouden. Deze had niets.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 24 Mrt 2020 14:24

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ben wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben daarin.
Toch dat stukje fight, flight of freeze dan..
<<

Anoniem315

Bericht 24 Mrt 2020 22:01

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Mijn stukje slaat trouwens alleen op levensbedreigende situaties. Als een kind zijn kin compleet open heeft staan (ja, je kon gewoon naar binnen gluren) omdat het is gevallen, of omdat het een brandplek heeft of een scheur in de wenkbrauw, dan ben ik wel in staat om direct te handelen. Maar wanneer er plots een heel nare, levensbedreigende situatie is, zoals een auto ongeluk, dan is het absoluut vluchten en neemt mijn primitieve brein me volledig over. Gelukkig is dat nog maar een paar keer gebeurd. Ik zou dus echt niet op de SEH kunnen werken.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 27 Mrt 2020 14:34

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Dee schreef:
Joey schreef:Ik ook.

Hoe gestresster mensen om me heen zijn, hoe rustiger ik word. Als alles meer onder controle is of ik alleen ben, breek ik eventueel.



Dit. Ik ben dan ook BHV'er op mijn werk en erger me dan ook altijd dood aan de andere, paniekerige, BHV'ers ?


Herkenbaar!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Venster

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 153

Geregistreerd: 24 Mrt 2020 14:20

Bericht 27 Mrt 2020 16:19

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik eerste instantie doe ik alles om te helpen, mocht dat nodig zijn. Blijf rustig, weet wat ik moet doen. Als het allemaal achter de rug is stort ik in, net dat het dan mag van mezelf of zo.

Ik heb gelukkig nog maar zelden écht heftige situaties meegemaakt, zoals zware ongelukken, hartstilstand oid, maar wel een paar keer met spoed iemand naar het ziekenhuis moeten brengen/sturen.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Mrt 2020 09:53

Re: Hoe reageer jij op heftige situaties?

Ik ga vaak ook eerst in de overleving stand. En regel alles. Pas als ik alleen thuis ben komt alles eruit.

Toen mijn vader 10 jaar geleden in het ziekenhuis kwam reed ik een dag later in de auto en hoorde toen een liedje en toen kwam alles eruit. Ik kan dat liedje nog steeds niet luisteren zonder te huilen.

Mijn broers zijn beide heel anders vooral mijn oudste die word echt emotioneel en kan niks meer. Ik ben de jongste maar in moeilijke situaties met mijn ouders dan komt alles op mij meer.
Afbeelding

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers