Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vegan Challenge oktober 2018

<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 27 Sep 2018 15:42

Vegan Challenge oktober 2018

Is er iemand die mee gaat doen aan de Vegan Challenge dit jaar? Als je je aanmeldt krijg je via de mail dagelijkse nieuwsbrieven met recepten en informatie die je helpen om vanaf 1 oktober a.s. een maand lang volledig plantaardig te eten.

www.veganchallenge.nl

Ik heb er zelf nog nooit aan meegedaan, maar ben wel sinds vier maanden vegan. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in dierenwelzijn, duurzaamheid, het milieu en gezondheid lijkt dit me een leuke, laagdrempelige manier om met veganisme kennis te maken. Dus, meld je aan en als ik kan, help ik in dit topic ook graag als je vragen hebt!
<<

Geel

Bericht 27 Sep 2018 15:45

Re: Vegan Challenge oktober 2018

Ik denk het niet. Tof dat je vegan bent geworden! Ik vind dat zelf te ingewikkeld, maar heel knap en goed als anderen het doen.
<<

Anoniem249

Bericht 27 Sep 2018 15:46

Re: Vegan Challenge oktober 2018

Ik heb wel interesse, maar ik sport heel veel/vaak (krachttraining) en ben bang dat ik niet voldoende eiwitten binnen krijg. Heb je daar ervaring mee? Waar komen de meeste eiwitten vandaan bij een vegan eetstijl?
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 27 Sep 2018 16:44

Re: Vegan Challenge oktober 2018

Claire**** schreef:Ik heb wel interesse, maar ik sport heel veel/vaak (krachttraining) en ben bang dat ik niet voldoende eiwitten binnen krijg. Heb je daar ervaring mee? Waar komen de meeste eiwitten vandaan bij een vegan eetstijl?
Ik weet natuurlijk niet wat jij ‘voldoende’ vindt, maar er zijn heel veel vegan sporters die aan hun lichaam te zien voldoende binnenkrijgen. :wink: Squatcilla is een sportieve vegan blogger die hier ook aandacht aan besteedt, bv. in dit artikel: http://squatcilla.nl/dit-is-waarom-een- ... -eiwitten/

Als vegan kun je de meeste eiwitten halen uit peulvruchten, tofu, tempeh, seitan en andere vleesvervangers en ook sommige zuivelvervangers zoals Alpro GoOn . Maar stiekem bevatten granen ook nog best wat eiwitten. Hiernaast zijn er ook verschillende vegan eiwitpoeders die je kunt gebruiken zoals je ook whey poeder gebruikt. Als je je hier zorgen om maakt zou je eens in mfp kunnen spelen met een fictief dagmenu om te kijken wat je zou kunnen eten om aan de hoeveelheid eiwitten te komen die je denkt nodig te hebben.

Er is ook een Vegan Sporters facebookgroep waar je je zou kunnen aansluiten om rond te snuffelen en vragen te stellen:
https://www.facebook.com/groups/213502375514037/

En nog een leuk lijstje van vegan topsporters ter inspiratie:
http://www.plantpower.nu/blog/2017/plantenkracht
<<

Anoniem286

Bericht 29 Sep 2018 15:11

Re: Vegan Challenge oktober 2018

Leuk! Ik doe nu niet mee want ben zwanger en heb toch het idee dat ik dan voedingsstoffen ga missen (en heb cravings naar melk en smeerleverworst :palm: )Maar maak nu wel bewuste keuzes. Ik heb vorig jaar de challenge gedaan en is mij goed bevallen, heb daarna nog een hele tijd Vegan gegeten maar op een gegeven moment toch weer richting vegetarisch en uiteindelijk 1x per week vlees. Vind het toch lastig als niet het hele gezin meedoet. Straks na mijn bevalling wil ik echt weer beginnen, ik voelde mij er heel goed bij.
<<

Anoniem313

Bericht 29 Sep 2018 15:29

Re: Vegan Challenge oktober 2018

Ik doe niet mee maar volg dit topic wel. Als vega met een kaas-verslaving is het voor mij wel goed om wat meer vegan te gaan eten.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Feb 2020 20:32

Re: Vegan Challenge oktober 2018

De afgelopen 4 jaar ben ik steeds minder vlees gaan eten, sinds een paar weken eet ik thuis en indien mogelijk uit, vegetarisch. Ik kon me soms niet voorstellen bepaalde producten voor altijd te moeten missen, maar dat blijkt geen probleem. Het was wel een proces van 4 jaar.
Vanaf het begin dat ik ermee bezig ben, vind ik andere dierlijke producten zoals melk, yoghurt, kaas en ei even 'erg' om eten. Ik denk dat de volgende stap is dat ik zoveel mogelijk vegan ga eten. Nu kan ik me niet voorstellen nooit meer ei te nemen, dat duurt ook nog wel even denk ik want dat gebruik ik echt veel.
Ik heb een vraag aan LG of andere vegans; hoe zorg je ervoor dat je genoeg calcium binnen krijgt? En wat is een goede vervanger voor yoghurt?
<<

Anoniem309

Bericht 25 Feb 2020 22:25

Re: Vegan Challenge oktober 2018

Als je Yoghurt wilt vervangen denk ik dat je naar sojayoghurt moet gaan kijken. Ik heb ook wel eens gehoord van kokosyoghurt maar vraag me wel af of dat niet laxerend werkt als je dat regelmatig eet.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 25 Feb 2020 22:43

Re: Vegan Challenge oktober 2018

Ik heb de dierlijke zuivel gewoon vervangen door plantaardige. Ik ontbijt met havermout met sojamelk en drink een paar bekers koffie verkeerd met havermelk per dag. Bijna alle plantaardige zuivelvervangers (behalve biologisch) zijn verrijkt met calcium waardoor ze evenveel bevatten als dierlijke zuivel. Als yoghurtvervanger vind ik Alpro Mild&Creamy Ongezoet het lekkerst, kun je i.c.m. vegan mayo ook lekkere knoflooksaus mee maken bv. Mijn man heeft sinds kort zijn Griekse yoghurt vervangen door de plantaardige variant ervan van Soyade. Die heeft dus alleen geen toegevoegd calcium.

Hier trouwens uitgebreide uitleg over calcium en veganisme: https://veganwiki.nl/a/Calcium
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Feb 2020 22:59

Re: Vegan Challenge oktober 2018

Bedankt voor jullie reacties! Yoghurt is dus gewoon wel te doen wss.

Fijn artikel LG. Precies de info die ik zoek over calcium.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 03 Mrt 2020 20:10

Re: Vegan Challenge oktober 2018

In de koffie vind ik deze plantaardige melk trouwens zo lekker:

Afbeelding

Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk vegan te eten en gebruik verschillende soorten plantaardige melk, boter, yoghurt etc. De yoghurt en boter van Alpro Soya vind ik zelf heel goed. Qua melk is er een heel groot aanbod, zelf gebruik ik meestal haver-, amandel en sojamelk.
Een tijdje terug heb ik scrambled tofu op, erg lekker ook en deed me ook echt aan ei denken.

LG, wat gebruik jij als vervanger voor ei?
Online vond ik oa deze info:
Eén ei kun je vervangen door 50 gram appelmoes of een halve, liefst goed rijpe, gepureerde banaan. In hartige gerechten kun je in plaats van één ei 50 gram tomatenpuree, aardappelpuree of pompoenpuree gebruiken, maar ook 2 eetlepels maïzena, aardappelzetmeel of kikkererwtenmeel gemengd met 2 eetlepels water.
If you cannot do great things, do small things in a great way.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers