Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mezelf niet leuk vinden

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 27 Feb 2020 09:52

Re: Mezelf niet leuk vinden

Fred, denk je serieus dat dit een reactie is waar Jet iets aan heeft in dit kader? Zeggen dat het jou niet moeilijk lijkt, kom op zeg.

Jet, je kunt je eigen gevoel eigenlijk niet vertrouwen, dat geef je zelf ook aan. Want feitelijk weet je wel dat je niet zomaar verantwoordelijkheden krijgt. Is het een idee om daarom goed naar de feiten te gaan kijken en daar een conclusie aan te verbinden?
❤ 7 juni 2018
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Feb 2020 10:06

Re: Mezelf niet leuk vinden

Ik denk ook dat het aan de communicatie van de baas kan liggen. Als hij in de week voordat hij carnaval gaat vieren duidelijk tegen de rest van het personeel zegt dat de leiding in het carnavalweekend in de handen van Jet ligt dat de medewerkers dan eerder naar haar toe zouden gaan. Tevens geeft een baas zo ook meer vertrouwen aan Jet. Ik vraag mij af of de baas dit wel heeft gedaan.

@ Bliss, ik zeg alleen maar hoe het zou moeten werken met het kasgeld, omdat de baas dat haar wel toevertrouwd en als ze die taak alleen zou doen dan zou dat gevoelig kunnen zijn om de redenen die ik eerder heb genoemd. Toen ik nog in de accountancy werkzaam was, controleerde ik zulke processen tijdens de interim controle bij grote bedrijven.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 27 Feb 2020 10:39

Re: Mezelf niet leuk vinden

Ik geloof niet dat het kasgeld an sich echt het onderwerp hier is Fred :). Maar wellicht heeft de baas inderdaad niet duidelijk genoeg gecommuniceerd dat Jet nu het aanspreekpunt is.

Jet, als ik het zo lees klinkt het inderdaad niet als iets persoonlijks, maar ik snap wel heel goed dat als je je al zo voelt dat je het dan zo opvat. Wat Bliss zegt vind ik ook wel een goede. En waren er dingen die wel goed gingen die dag?
<<

Anoniem313

Bericht 27 Feb 2020 10:49

Re: Mezelf niet leuk vinden

Jet schreef:Harri, dat heb ik inderdaad gevraagd. De ene gaf aan dat het was omdat zij op het station stond waar normaal onze werkgever staat, dat is automatisch een soort van ‘de plek van de baas’. De ander gaf aan dat het toch niet uitmaakte aan wie het gevraagd wordt, want we regelen alles toch onderling met elkaar.
Ik snap beide kanten, maar toch voelt het heel vervelend, want dat gevoel dat ik het dus blijkbaar niet goed (genoeg) doe blijft hangen en overheerst nog steeds, ondanks dat we het besproken hebben. Ik wil wel graag uitleggen waarom het voor mij zo’n big deal is, maar ze snappen het niet en dat frustreert me nogal. Ik weet dat het probleem (vooral) bij mij ligt en ik vind het gewoon echt heel naar dat ik ook op de werkvloer dat gevoel van mezelf bewijzen heb, terwijl ik ergens wel weet dat ik het goed doe (want ik krijg natuurlijk niet zomaar de verantwoordelijkheid om de zaak te openen en af te sluiten en alles daartussen incl kassa tellen etc).


Hee Jet, ik snap je gevoel. Gepasseerd worden is niet leuk, en jij voelt je ook nog eens heel verantwoordelijk. Als ik met je mee mag denken over deze situatie, zie ik deze elementen:
- je collega’s vragen iets aan je collega, niet aan jou. Dat is een objectieve waarneming.
- jij voelt je gepasseerd en denkt dat je het niet goed genoeg doet. Dat is jouw interpretatie.
- je vraagt het na bij je collega’s (heel goed) en de redenen die zij noemen hebben niets met jou te maken. Kortom, jouw interpretatie klopt niet.

Nu alleen nog even van het rotgevoel afraken ;)
Ik snap dat dat niet makkelijk is. Misschien helpt het om er op deze manier wat over na te denken.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 27 Feb 2020 10:58

Re: Mezelf niet leuk vinden

He wat naar dat je op regelmatige basis hier zo tegenaan loopt. Ik zou je zo graag goeie CGT gunnen, EMDR gaat dit soort kerngedachten echt niet fiksen. :( Dit is echt zó CGT: g-schema, belangrijkste automatische gedachten (ik ben waardeloos - zie je wel mijn collega's vinden mij ook niet goed genoeg), hoe waar zijn die, wat zijn alternatieve juiste en helpende gedachten. Wat Caulfield hierboven ook heel goed beschrijft. We hebben allemaal onze eigen kernovertuigingen over onszelf, anderen en de wereld in het algemeen. Dat is normaal, menselijk, dat vormt onze individuele persoonlijkheid. Maar dat maakt ook dat we allemaal de wereld op een andere manier ervaren, onze hersens verwerken informatie op zo'n manier dat het in onze gedachtenschema's past. Al onze belevingen/ervaringen zijn gekleurd en dat is niet erg, maar wel als je er last van hebt of verdrietig van wordt.

Ik denk dat je ergens wel al heel goed bezig bent, want je bent je er bewust van dat het grotendeels jouw beleving/interpretatie is en verifieert ook dat die niet klopt. Je moet het alleen nog zelf leren geloven en dat is denk ik simpelweg oefening.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 27 Feb 2020 13:09

Re: Mezelf niet leuk vinden

Ik herken hier wel wat in maar het is het afgelopen jaar zo ontzettend verbeterd. Dit door heel veel (groep) therapie. Elke keer als ik me rot voelde door een situatie nam ik dat mee naar therapie om het steeds opnieuw te relativeren.

Ik heb me onterecht echt jarenlang de allerdomste gevoeld en bij alles wat er gebeurde trok ik een lijntje in m'n hoofd naar die domheid. Zovaak heb ik echt wanhopig in de auto van werk naar huis gezeten waarom dingen niet lukte of waarom mensen onaardig waren geweest.

Nu weet ik veel beter te relativeren. Als collega A wel collega B groet is dat niet omdat hij mij niet mag of ik iets fout heb gedaan. Eerder omdat collega B een lang weekend vrij was of omdat collega A in een gesprek zat.

Ook heb ik een diagnose gekregen wat verklaard waarom ik me altijd dom voelde. Ik ben niet dom, ik ben 'gewoon' alle dagen heel druk. Inmiddels medicatie daarvoor en alles gaat nu een stuk makkelijker.

Ik gun je enorm dat jij ook de oorzaak vindt en je beter gaat voelen ❤️
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem298

Bericht 27 Feb 2020 19:32

Re: Mezelf niet leuk vinden

Fred, dit topic gaat over mijn zelfhaat, niet over het tellen van de kassa en of dat wel of niet moeilijk is. En nee, het is inderdaad niet moeilijk, en ja, ik tel alleen. Mn werkgever vertrouwt me dat toe en dat lijkt me een prima basis.

Maar goed, terug naar waar het om gaat. Caulfield, dank voor jouw visie! Ook heel waardevol en goed advies. Toch vind ik dat echt heel moeilijk, dat sluit aan op wat Bliss zegt. Ik kan prima benoemen waarom dingen zo zijn (werkgever vertrouwt me zaken toe, mijn man vindt me helemaal het einde, kinderen houden zielsveel van me), maar ik zie niet in waarom. En dan kan ik wel iets verzinnen waarom dat zo is, maar ik wil het dus zelf zien. Ik wil zelf zien dat ik blijkbaar leuk/slim/grappig/mooi/betrouwbaar ben.

Harri, ik had die dag sowieso echt een hele slechte dag, zat heel hoog in mn emotie dus bij alles wat er gezegd werd stond ik (bijna) te janken. Daardoor werd mn gevoel over mezelf en mn (al dan niet goed) functioneren enzo alleen maar versterkt en heb ik niet echt met een reëel beeld naar de dag gekeken, als ik zo’n dag heb is bij voorbaat niets goed. Het is dan juist kunst om te kijken naar wat wél goed gaat op zo’n dag, maar dat is op dit moment makkelijker gezegd dan gedaan.

Whatever, ik ben vrijdagavond (na die bewuste werkdag dus) lichtelijk ingestort en heb me jankend hardop afgevraagd hoe een beetje EMDR er nou voor kan zorgen dat ik mezelf weer leuk ga vinden? Ook nagedacht over CGT maar waar vind ik een goede therapeut die verder kijkt dan mijn schijnbaar leuke glimlach? Ik vraag me oprecht af of ik wel geholpen kán worden (Nope geen helpende gedachte, I know).
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 28 Feb 2020 15:00

Re: Mezelf niet leuk vinden

Voor mij is dit ook heel herkenbaar hoewel het voor het overgrote deel nu wel echt achter mij ligt. Ik vond mezelf als kind al raar en anders en daardoor minder leuk, dit verergerde in de puberteit naar pure zelfhaat. Ik snapte echt niet waarom mensen met mij om wilden gaan, want er was immers toch niks leuks aan mij. Spiegels probeerde ik te vermijden, mezelf aanraken deed ik liever niet omdat ik van mezelf walgde, ik snapte ook niet waarom een ander mij wel wilde aanraken. Daarnaast deed ik in mijn ogen niks goed, mensen die mij een compliment gaven over iets wat ik gedaan had die logen wat mij dan weer frustreerde want ik heb een hekel aan liegende mensen. Ik kon gewoon niet geloven dat mensen oprecht positief over mij dachten.
Uiteindelijk heb ik verschillende therapieën gehad maar ik denk dat de combinatie van CGT, PMT en compassietherapie mij hierin geholpen hebben om het beeld van wat ik had van mezelf meer richting de werkelijkheid te krijgen. Deze drie heb ik ook tegelijkertijd gevolgd waardoor het eigenlijk een beetje door elkaar heen geweven werd maar wat er wel voor zorgde dat de basis daarin steviger werd en het elkaar versterkte.
Ik kreeg op een gegeven moment ook de opdracht om elke dag 3 positieve dingen op te schrijven, maar dat was voor mij in het begin echt te hoog gegrepen. Samen met mijn therapeuten heb ik toen besloten dat ik algemene complimenten (die je eigenlijk aan veel mensen kan geven zoals; "Wat zit je haar leuk", "Wat heb je een mooie trui aan", "Wat heb je mooie ogen", "Wat heb je dat goed gedaan".)op kleine briefjes ging schrijven, daarnaast heb ik aan mijn omgeving of ze mij complimenten wilden sturen specifiek op mij gericht en die heb ik ook op kleine briefjes geschreven. Deze briefjes heb ik opgevouwen in een potje gestopt, en elke ochtend en avond moest ik er 3 pakken en mezelf in de spiegel aankijken en die hardop tegen mezelf zeggen. En nu klinkt het misschien makkelijk, maar het was een enorme struggle om dat te doen. In het begin lukte het bijna niet om het überhaupt te zeggen, laat staan hardop. Maar ik ben het wel blijven doen en uiteindelijk werd het wel makkelijker en begon het steeds een heel klein beetje minder te voelen alsof ik aan het liegen was. Dit was voor mij wel een goede stap voordat ik zelf wat positiefs kon gaan bedenken, want nu stond het gewoon op het papiertje en hoefde ik niet iets te bedenken wat mij gewoon echt niet lukte.
En ik ben inderdaad wat Whatever ook al schrijft heel veel bezig geweest met G-schema's en daarnaast nog een deel schematherapie gehad voor de extreem hoe eisen. Daarnaast mocht ik van mijn psycholoog ook gewoon niet meer zo tegen mezelf praten want van haar moest ik alles wat ik tegen mezelf zei ook tegen mijn kleine nichtje zeggen (niet letterlijk dan maar haar in gedachten nemen en dat tegen haar zeggen). De eerste keer reageerde ik nogal geschokt dat ik toch zulke gruwelijke dingen niet tegen een meisje van 3 kon zeggen die gewoon perfect is zoals ze is. Uiteindelijk heeft dat wel iets getriggerd in mij.

Het is gewoon heel lastig, ook voor anderen om te begrijpen, dat jouw beeld en die van de rest om jou heen zo verschrikkelijk anders is. Het is ook gewoon zo lastig uit te leggen want in je hoofd is het zo sterk dat jouw beeld de waarheid is en dat alle anderen maar wat zeggen. Terwijl dat gewoon niet klopt, maar dat beeld in je hoofd is gewoon heel hardnekkig en dat is ook gewoon een soort vicieuze cirkel die doorbroken moet worden.

Ik vind het nu zelfs lastig te begrijpen dat ik zo ontzettend naar tegen mezelf was en zo slecht over mezelf dacht. Ik hoop dus oprecht dat jij ook de juiste therapeut gaat vinden die jou kan helpen naar het punt dat jij met compassie en liefde naar jezelf kan kijken.
<<

Anoniem298

Bericht 01 Mrt 2020 13:28

Re: Mezelf niet leuk vinden

Spencer, ik heb helemaal niet op jou gereageerd, sorry. Lief dat je reageert, en ergens fijn dat je het herkent. Natuurlijk nóg fijner dat jij inmiddels zover bent dat je kunt relativeren en dat je je niet meer zo voelt als voorheen, want ik begrijp uiteraard hoe rot dat is. En iedereen kan wel tegen je zeggen dat wat jij voelt of ziet niet waar is, maar als je het zelf niet gelooft kunnen ze lullen als Brugman, het wil er niet in. Goed ook dat je accepteert dat je medicatie nodig hebt (dat is voor mij ook nog een struikelblok), ik ben oprecht blij voor je dat je nu beter in je vel zit.

Jada, dank je wel voor je super uitgebreide reactie. Zo te lezen heb jij ook een zware strijd gehad, wat supergoed van je dat je bent gaan knokken om jezelf wel leuk te vinden. Wat jij in je eerste alinea omschrijft is zó herkenbaar, ik moet gewoon hard huilen omdat het zo treffend is. Heftig dat je drie verschillende therapieën hebt gehad, lijkt me dat dat een moeilijke tijd was. MAAR respect hoe je er nu in staat (ik heb natuurlijk ook je topic over je eetstoornis gevolgd). Ik zit nu wel allemaal praktische bezwaren te verzinnen waarom ik zulke therapie niet kan doen (want werken, huishouden, gezin, inkomsten), maar zo door blijven gaan is ook geen optie, want ik sta lichtelijk onder druk van mijn gezin (want die hebben ook last van mijn gedrag).
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 01 Mrt 2020 23:53

Re: Mezelf niet leuk vinden

Ik zal later even wat uitgebreider reageren maar ik wil alvast even dat praktische probleem tackelen. Ik ben ook gewoon blijven werken etc. Ik had gemiddeld twee uur per week pure therapie tijd en dan nog dagelijks ongeveer 30 minuten aan thuis opdrachten.
Dus het hoeft niet perse dat je meteen niet meer kan werken etc. Het kan natuurlijk wel dat je het advies krijgt voor meer maar laat je daardoor niet tegenhouden. Het is niet voor niks een advies wat je zult krijgen qua behandeling dus daar is ruimte om zulke dingen te bespreken.
<<

Anoniem307

Bericht 02 Mrt 2020 23:13

Re: Mezelf niet leuk vinden

Ik heb meerdere malen geprobeerd te reageren, maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Ik vind mezelf niet leuk. Ik dacht dat ik de enige was die een afkeer heeft van haar spiegelbeeld. Vroeger maakte ik me op in de oven. Dan zag ik net genoeg van mezelf en zo hadden mensen niet door waar ik mee worstelde. Die spiegel blijft een probleem. Het is maar net hoe goed of slecht mijn dag is, hoe het spiegelbeeld terug lacht. Ik heb dagen dat ik ermee door kan, maar de meeste dagen moet ik doorbijten om te zorgen dat ik de spiegel niet in elkaar sla. Wat ik dan zie bevalt me geenszins. Maar ik zet door, want het is van de zotte dat de zelfhaat zo diep zit dat ik niet eens in de spiegel kan kijken. Dit heb ik overigens al twintig jaar. Als 16 jarige douchte ik in het donker. Ik raakte overstuur als mijn moeder het licht aandeed. Tegenwoordig vind ik het wel fijn dat mijn man zo verdomde lui is in sommige dingen. Want ik douche nu met half licht. Dan zie ik mezelf ook maar half in de spiegel. Maar genoeg "geklaagd". De oplossing heb ik nog niet echt. Ik zet door, zelfs als alles in mij schreeuwt niet in de spiegel te kijken. Ik zie gewoon dingen die er op goede dagen niet zijn. Ik ben gelukkig zoals ik nu ben, met de situatie waarin ik nu zit en ik kom er wel. Maar moeizaam en ben erg blij met mijn echte prozac. Zonder had ik het helemaal niet gered.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron