Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarmee maak jij........ schoon?

<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:04

Bericht 27 Feb 2020 12:33

Waarmee maak jij........ schoon?

Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te leren op schoonmaakgebied. Dus vertel, waar maak jij onderstaande mee schoon? Ik zal hem straks ook zelf invullen.

Dagelijks wc
Grote schoonmaak wc
(Laminaat)vloer
Koelkast
Wasmachinetrommel
Aanrecht
Zweetgeur in kleding
Deurklinken
Dashboard auto
<<

Anoniem301

Bericht 27 Feb 2020 12:38

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Het meeste maak ik schoon met koud water en een microvezeldoek, geen schoonmaakmiddel en nooit uitspoelen en weer gebruiken. Net zoals ze dat bij professionele schoonmaakbedrijven en ziekenhuizen doen:

Reinigen in het ziekenhuis

In stof en vuil zitten micro-organismen. Daarom gaan wij voorzichtig om met stof: er worden geen zwabbers en stofdoeken gebruikt en ook wordt er niet zo vaak meer gedweild. In plaats daarvan maakt de schoonmaker gebruik van microvezeldoeken. Deze doeken nemen stof en bacteriën op.

Waarom microvezeldoeken?

Onderzoek heeft aangetoond dat schoonmaken met microvezeldoeken voordelen heeft. De microvezeldoek:
• verwijdert vuil beter dan andere methodes
• is het meest veilig
• is grondig en snel
• is milieuvriendelijk, er wordt geen gebruik gemaakt van chemicaliën
• laat een neutrale geur achter, waardoor allergieën voorkomen kunnen worden

Dus ik wissel bij elke stap van vlak op de microvezeldoek en vouw hem tot ik alle kanten hebt gehad en dan pak ik een nieuwe.

Zweetgeur in sportkleding bijvoorbeeld laat ik even in een emmer met water en azijn weken. Dat doodt echt die geurtjes. Soms ruikt iets zo hardnekkig dat je zelfs na de wasmachine nog zweet ruikt of het snel weer activeert. Azijn helpt daarbij.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 27 Feb 2020 12:50

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Monte schreef:Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te leren op schoonmaakgebied. Dus vertel, waar maak jij onderstaande mee schoon? Ik zal hem straks ook zelf invullen.

Dagelijks wc
Grote schoonmaak wc
(Laminaat)vloer
Koelkast
Wasmachinetrommel
Aanrecht
Zweetgeur in kleding
Deurklinken
Dashboard auto


Ik gebruik ook microvezeldoekjes en was die heel snel uit (dus ja, ik heb veel was), maar ik gebruik voor sommige dingen ook nog wel allesreiniger. Oa. Deurklink, wc, aanrechtblad, koelkast. Voor de wc gebruik ik ook nog wcbleek (alleen bij grote schoonmaak 2 x per week, dagelijks alleen allesreiniger)
Voor de vloer alleen water en microvezeldweil. Hier wordt elke dag gedweild, dus dat is prima schoon te krijgen zo.
Zweetgeur in kleding krijg ik er meestal gewoon uitgewassen en zo niet gebruik ik ossengalzeep, dat gebruik ik ook voor vlekken.
Het dashboard van de auto maakt mijn man schoon, weet niet precies met wat maar met een speciaal spulletje ervoor wat het dan weer extra zwart laat lijken.
Laatst gewijzigd door Pure* op 27 Feb 2020 12:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 27 Feb 2020 12:50

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Dagelijks wc: wc eend + doekje met dettol allesreiniger voor de bril, buitenkant pot en doortrekknoppen
Grote schoonmaak wc: zelfde als bovenstaand
(Laminaat)vloer: Pledge laminaatreiniger
Koelkast: doekje met sopje van dettol allesreiniger
Wasmachinetrommel: niet :silent: al was ik 1x per maand wel een programma op 90 graden
Aanrecht: doekje met sopje van dettol allesreiniger
Zweetgeur in kleding: de wasmachine met wasmiddel
Deurklinken: weer doekje met sopje van dettol allesreiniger
Dashboard auto: eerst een stofdoek en ook dan een doekje met sopje van dettol allesreiniger

Hier dus niet veel verschillende schoonmaakmiddelen.
Ik gebruik trouwens citronella allesreiniger voor onze houten tafels.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 27 Feb 2020 13:44

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Dagelijks wc - allesreiniger of dettol
Grote schoonmaak wc - bovenstaande en bleek
(Laminaat)vloer - vinyl hebben we, met schoonmaakazijn
Koelkast - allesreiniger
Wasmachinetrommel - soda
Aanrecht - allesreiniger en dettol
Zweetgeur in kleding - 60graden was of weggooien
Deurklinken - dettol
Dashboard auto - billendoekjes
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem332

Bericht 27 Feb 2020 13:53

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Dagelijks wc

Doe ik niet
Grote schoonmaak wc

Wc reiniger in de pot. Pot en alle toe behorende met warmwater en allesreiniger in soppen, doekje afnemen.

Van te voren doekje over handgrepen en lichtknopje. Doekjes over de tegels en tegelvloer.

Dan heb ik ervoor nog een stofzuiger doorgehaald.

(Laminaat)vloer
Peer keer per week stofzuigen, soms een dweil er doorheen. Er wordt hier amper op schoenen gelopen.

Koelkast

Geen idee dat doet mijn vriend

Wasmachinetrommel

Niet

Aanrecht

Spons, allesreiniger en wonderspons als ik iets er niet uit krijg.

Zweetgeur in kleding

Eerst laten uithangen. Ik sta open voor tip’s :-)

Deurklinken

Geel doekje water en alles reiniger (ik knip mijn gele doekjes door midden, dat werkt veel fijner.)

Dashboard auto
Ik heb geen auto
<<

Anoniem332

Bericht 27 Feb 2020 13:55

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Elisabeth schreef:Dagelijks wc: wc eend + doekje met dettol allesreiniger voor de bril, buitenkant pot en doortrekknoppen
Grote schoonmaak wc: zelfde als bovenstaand
(Laminaat)vloer: Pledge laminaatreiniger
Koelkast: doekje met sopje van dettol allesreiniger
Wasmachinetrommel: niet :silent: al was ik 1x per maand wel een programma op 90 graden
Aanrecht: doekje met sopje van dettol allesreiniger
Zweetgeur in kleding: de wasmachine met wasmiddel
Deurklinken: weer doekje met sopje van dettol allesreiniger
Dashboard auto: eerst een stofdoek en ook dan een doekje met sopje van dettol allesreiniger

Hier dus niet veel verschillende schoonmaakmiddelen.
Ik gebruik trouwens citronella allesreiniger voor onze houten tafels.


Wat voor was doe je op 90 graden?
<<

Anoniem277

Bericht 27 Feb 2020 14:12

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Monte schreef:Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te leren op schoonmaakgebied. Dus vertel, waar maak jij onderstaande mee schoon? Ik zal hem straks ook zelf invullen.

Dagelijks wc
Met een wc wegwerpdoekje, heb ik gekregen toen we gingen samenwonen van vriendinnen. Soort grap, doe er nog steeds mee.

Grote schoonmaak wc
Wc eend in de pot, sopje met allesreiniger voor de lampenknop, wasbakje, spoelknop en wc zelf.
1x in de zoveel tijd chloor in de pot en daar de wc borstel in laten staan.
Daarnaast nog af en toe azijn voor de kalkaanslag.

(Laminaat)vloer
Stofzuigen en 1x per week met de stoomreiniger en man dweilt 1x in de week. De houten vloer bijna nooit met stoom/dweilen.

Koelkast
Nat doekje met wat dreft

Wasmachinetrommel
Regelmatig een scheutje azijn in de wasverzachter bakje en 1x per maand 90 graden.

Aanrecht
Sopje met dreft of met zo'n gele spray van de action. Die vind ik lekker ruiken.

Zweetgeur in kleding
Laten weken in een emmer met water en azijn.

Deurklinken
Sopje met allesreiniger

Dashboard auto
Sopje met allesreiniger
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 27 Feb 2020 14:15

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Housebird schreef:
Elisabeth schreef:Dagelijks wc: wc eend + doekje met dettol allesreiniger voor de bril, buitenkant pot en doortrekknoppen
Grote schoonmaak wc: zelfde als bovenstaand
(Laminaat)vloer: Pledge laminaatreiniger
Koelkast: doekje met sopje van dettol allesreiniger
Wasmachinetrommel: niet :silent: al was ik 1x per maand wel een programma op 90 graden
Aanrecht: doekje met sopje van dettol allesreiniger
Zweetgeur in kleding: de wasmachine met wasmiddel
Deurklinken: weer doekje met sopje van dettol allesreiniger
Dashboard auto: eerst een stofdoek en ook dan een doekje met sopje van dettol allesreiniger

Hier dus niet veel verschillende schoonmaakmiddelen.
Ik gebruik trouwens citronella allesreiniger voor onze houten tafels.


Wat voor was doe je op 90 graden?


Ik doe de badmatten, keukendoeken en schoonmaakdoekjes op 90 graden. Maar dat minstens 1 keer per week.

Zo af en toe het beddengoed ook op 90 graden. Wordt het voor m'n gevoel schoner van haha.
R. 2013
D. 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 27 Feb 2020 14:17

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Carrie goede tip van die azijn! Kan ik daar gewoon schoonmaakazijn voor pakken? Ik heb het heel erg met m'n werkkleding, dat stinkt na een uurtje alweer terwijl ik helemaal niet enorm zweet ofzo ?
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem332

Bericht 27 Feb 2020 14:19

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Spencer schreef:
Housebird schreef:
Wat voor was doe je op 90 graden?


Ik doe de badmatten, keukendoeken en schoonmaakdoekjes op 90 graden. Maar dat minstens 1 keer per week.

Zo af en toe het beddengoed ook op 90 graden. Wordt het voor m'n gevoel schoner van haha.


Oja, handdoeken kan ik ook wel eens doen op 90 graden. Is dat echt beter voor je machine af een toe een 90 graden was? Mijn machine wast al 14 jaar zonder moeilijk te doen. Beddengoed ga ik er niet op wagen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 27 Feb 2020 14:27

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Ik denk dat het de zeepresten wat beter verwijderd. Ik draai zelf daar een lege trommel met soda voor, dan wordt het rubber ook niet vettig.

Vroeger bij de Mac gewerkt en die wasmachine daar zat het rubber zo vies ranzig vol met vet. Echt alsof iemand z'n liposuctie er in had gedaan. Heb daar echt een trauma van, vind dat zo vies!


Trouwens nog een hele andere tip, geleerd bij bovenstaand bedrijf :)
Als je gootsteen een beetje lastig leegloopt doet een handvol koffiedik wonderen! En dat werkt ook goed als je hele vette gel uit iemand haar wil krijgen. Dat geleerd op scouting ?
R. 2013
D. 2016
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 27 Feb 2020 14:45

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Housebird schreef:
Elisabeth schreef:Dagelijks wc: wc eend + doekje met dettol allesreiniger voor de bril, buitenkant pot en doortrekknoppen
Grote schoonmaak wc: zelfde als bovenstaand
(Laminaat)vloer: Pledge laminaatreiniger
Koelkast: doekje met sopje van dettol allesreiniger
Wasmachinetrommel: niet :silent: al was ik 1x per maand wel een programma op 90 graden
Aanrecht: doekje met sopje van dettol allesreiniger
Zweetgeur in kleding: de wasmachine met wasmiddel
Deurklinken: weer doekje met sopje van dettol allesreiniger
Dashboard auto: eerst een stofdoek en ook dan een doekje met sopje van dettol allesreiniger

Hier dus niet veel verschillende schoonmaakmiddelen.
Ik gebruik trouwens citronella allesreiniger voor onze houten tafels.


Wat voor was doe je op 90 graden?


Meestal de handdoeken die we gebruiken voor de hond zijn poten af te drogen. Ik was op 90 graden om zo de aanslag in de machine op te lossen en weg te spoelen. Soort van schoonmaken dus.
<<

Anoniem301

Bericht 28 Feb 2020 17:12

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Spencer schreef:Carrie goede tip van die azijn! Kan ik daar gewoon schoonmaakazijn voor pakken? Ik heb het heel erg met m'n werkkleding, dat stinkt na een uurtje alweer terwijl ik helemaal niet enorm zweet ofzo ?

Ik denk het haast wel maar ik gebruik zelf altijd keukenazijn.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 29 Feb 2020 08:21

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Ik kreeg juist het advies van de installateur om geen microvezeldoeken te gebruiken. Maar juist die zachte gele wegwerpdoekjes.
Dit omdat er in microvezel iets zit dat het oppervlakte aantast en je daardoor juist meer kalk/vuilaanslag krijgt die slechter te verwijderen is dan.

Verder gebruik ik ook alleen water. Behalve bij de wc. Daar gebruik ik een biologisch niet bijtend schoonmaakmiddel.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem279

Bericht 29 Feb 2020 09:25

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Dagelijks wc - doekje met allesreiniger of van die snelle schoonmaakdoekjes
Grote schoonmaak wc - bleek, en allesreiniger
(Laminaat)vloer - allesreiniger
Koelkast - allesreiniger
Wasmachinetrommel - nergens mee. Alleen om de 40 wassen een reinigingsprogramma oo 70 graden (geeft ie zelf aan). Soms met wat azijn of soda maar doorgaans niks.
Aanrecht - allesreiniger, kookplaat met dasty ontvetter
Zweetgeur in kleding - als er eenmaal zweetgeur in zit (en dan niet het dagelijkse zweet), krijg ik dat met geen mogelijkheid eruit. Dan gooi ik het weg. Gelukkig is dat niet zo vaak.
Deurklinken - allesreiniger
Dashboard auto - toevallig hebben we laatste de binnenkant van de auto ook laten doen bij de wasstraat ? Maar in principe gewoon met een microvezeldoekje. Of mijn vriend neemt een paar van die vochtige allesreinigerdoekjes mee de auto in.
<<

Anoniem301

Bericht 29 Feb 2020 17:05

Re: Waarmee maak jij........ schoon?

Raven schreef:Ik kreeg juist het advies van de installateur om geen microvezeldoeken te gebruiken. Maar juist die zachte gele wegwerpdoekjes.
Dit omdat er in microvezel iets zit dat het oppervlakte aantast en je daardoor juist meer kalk/vuilaanslag krijgt die slechter te verwijderen is dan.

Verder gebruik ik ook alleen water. Behalve bij de wc. Daar gebruik ik een biologisch niet bijtend schoonmaakmiddel.

Ik merk daar niks van. Met gele doekjes spreid je de bacteriën eigenlijk alleen uit, het neemt niks op. Microvezel ziet er onder een microscoop uit als klittenbandhaakjes, daar maak je goed mee schoon.

Afbeelding

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers