Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 02 Dec 2019 12:06

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik ben wel benieuwd wat jullie van een dergelijke opmerking in een artikel van de NOS vinden:



Steeds minder interesse in schoolvakken, cijfergemiddelde daalt
De interesse die scholieren gemiddeld hebben in hun schoolvakken en hun gemiddelde cijfer zijn de afgelopen jaren gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van studieplatform Qompas onder 170.000 scholieren op de havo en het vwo.

Qompas bevroeg scholieren in de derde klas over hun interesses voor vakken. Vooral talen als Frans en Duits en de creatieve vakken zoals tekenen en handvaardigheid verliezen aan populariteit. Geschiedenis, aardrijkskunde en economie doen het beter: daarvoor steeg de interesse van scholieren juist.

Via studieplatform Qompas vullen duizenden scholieren in de derde klas jaarlijks een vragenlijst in waarin wordt gevraagd naar hun interesses en capaciteiten. Ook wordt gevraagd hoe interessant ze hun vakken bijvoorbeeld vinden. Voor het onderzoek zijn 170.000 havisten en vwo'ers in een tijdsperiode van acht jaar bevraagd over hun interesse in hun schoolvakken. De interesses van vmbo-leerlingen zijn dus niet meegenomen in dit onderzoek.

Lees hier het hele onderzoek.

Hoewel Qompas geen verklaring heeft gezocht voor de dalende interesse, heeft directeur Boris Eustatia wel een vermoeden waar de tanende interesse vandaan komt. Vakken kunnen volgens hem steeds moeilijker aansluiten bij de snel veranderende wereld van jongeren, waarin de smartphone een belangrijke rol speelt. Traditionele klassikale lessen kunnen onder invloed daarvan door leerlingen als saai ervaren worden.

Ook het lerarentekort kan een rol spelen. "Het onderwijs verkeert in een uitdagende periode. Dat leidt tot veel lesuitval, leraren met burn-outs, en zal zich vertalen naar een lagere waardering van de vakken", zegt Eustatia.

Gemiddelde cijfer lager
Het gemiddelde cijfer voor de schoolvakken daalt al enkele jaren. In het afgelopen schooljaar lag het gemiddelde cijfer van meisjes en jongens op de havo en het vwo nog nooit zo laag. Het cijfer van jongens op het vwo daalde de afgelopen jaren het hardst, met 0,2 punt. Dat van meisjes op de havo bleef het meest stabiel.

Gemiddelde cijfers in de derde klas
CIJFERGEMIDDELDE HAVO VWO
Jongens 6,52 6,83
Meisjes 6,74 7,13
De onderwijsinspectie waarschuwde in 2018 al voor deze ontwikkeling: de gemiddelde prestaties van Nederlandse leerlingen dalen ten opzichte van andere landen. Die daling is twintig jaar geleden al ingezet en is vooral te zien bij wiskunde en natuurwetenschappen.

De verklaring ligt volgens Qompas in het feit dat de havo en het vwo sowieso meer leerlingen trekken ten opzichte van tien jaar geleden. Daardoor daalt het gemiddelde niveau iets.

"Bovendien bestaan Nederlandse gezinnen steeds vaker uit tweeverdieners. Het beeld van de moeder die het kind opvangt met de traditionele theepot, komt steeds minder voor." En minder hulp bij het huiswerk kan leiden tot lagere cijfers.

Hoewel het om een ogenschijnlijk lichte daling gaat, denkt Eustatia dat het belangrijk is dat deze trend wordt opgemerkt. "Er is geen aanleiding om acuut in paniek te raken, kinderen hebben na de derde klas nog een enorme loopbaan voor de boeg. Maar als je een jarenlange daling ziet, moet dat niet doorzetten."

Interesse in bètavakken
Er zijn ook vakken die juist in trek zijn. Zo zijn gym en Engels al jaren populair. Opvallend is dat meisjes zich steeds meer interesseren voor bètavakken zoals wiskunde, techniek, natuurkunde en biologie. Vooral bij wiskunde wordt het verschil tussen jongens en meisjes steeds kleiner, ook biologie is populair.

De inhaalslag van meisjes is goed nieuws voor de technieksector, die al langer op zoek is naar meer vrouwelijke werknemers. Een resultaat van de jarenlange campagne die gevoerd is om bètavakken te promoten, denkt Eustatia. Exacte vakken zijn taliger geworden. "Dat past over het algemeen beter bij meisjes dan bij jongens."

Wake-upcall
In oktober presenteerde een vakgroep al nieuwe adviezen voor de herziening van het vakkenpakket op scholen. Zo moet er meer aandacht komen voor burgerschap en digitale geletterdheid. Eustatia is blij met die vernieuwingen en hoopt dat dit onderzoek een wake-upcall zal zijn om lesstof weer interessanter te maken voor leerlingen. "Niets doen is geen optie."

https://nos.nl/artikel/2312927-steeds-m ... daalt.html
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 02 Dec 2019 12:33

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Dat dikgedrukte hadden ze beter achterwege kunnen laten in dit stuk. Het voegt namelijk niets toe.
In mijn studietijd was mijn moeder wel thuis, maar enig hulp bij het huiswerk heb ik daarvan niet gehad.
Simpelweg omdat ze lager geschoold is dan ik ben. Dan kan je moeilijk helpen met huiswerk. Oké, misschien met rijtjes Duits... Dat was het wel.

Creatieve vakken heb je uiteindelijk in de maatschappij vrij weinig aan, dus ik snap goed dat die in populariteit afnemen. De talen vind ik wat zorgelijk en dan met name Duits. Zeker als je aan de grens woont (zoals ik) is Duits echt wel fijn. Nu gebruik het nog te weinig om het goed te kunnen spreken, maar ik kan letterlijk alles volgen wat ze zeggen en het goed lezen en dat vind ik nog steeds erg fijn.

Jammer, dat er niets vermeld staat over het vak maatschappijleer en/of levensbeschouwing. Ook al zijn het geen examenvakken het waren achteraf gezien wellicht wel de 2 belangrijkste vakken om je als puber zijnde een goed beeld te kunnen vormen over de maatschappij. Zeker met de huidige ontwikkelingen in de samenleving zijn deze vakken belangrijker dan ooit denk ik...
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 02 Dec 2019 15:31

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Het dikgedrukt had beter vertaald kunnen worden, naar een ouder die thuis is als de leerlingen uit school komen. Ik denk namelijk echt wel dat ouders een rol spelen in de begeleiding van de leerlingen na school. Ik vond het heerlijk dat mij moeder ( ja die moest stoppen met werken toen de oudste thuis werden geboren en mijn vader verdiende genoeg om het gezin te onderhouden) thuis was als ik uit school was. Zeker met mij leerstoornis was ik echt niet zo ver gekomen als dat ik nu ben gekomen qua studie/werk. Want mijn ouders ( vader ook maar later op de avond of in het weekend) waren er voor ons om ons daar waar mogelijk te helpen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 03 Dec 2019 11:22

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik weet niet beter dan dat mijn beide ouders werkten, meestal ook full time. Dat staat in mijn ogen echter los van het helpen met schoolwerk. Daar zijn mijn ouders altijd mee bezig geweest, ze wilden graag dat we het beste uit onszelf haalden.
Het gaat denk ik om de instelling van de ouders, niet om of en hoeveel ze werken.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 16 Dec 2019 20:43

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Vandaag weer een voorbeeld hoe diepgeworteld dit is; ons kind is ziek en ik voelde me vervelend om in deze drukte vrij te nemen. Toen kreeg ik de opmerking “Tja, dat kunnen ze verwachten met jonge moeders in dienst.” ?Voor wie het zich afvraagt, ik heb het ene dagdeel gewerkt en mijn man het andere.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 16 Dec 2019 21:32

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Maar komt dat niet ook omdat jij de moeder bént?
Dat ze in t geval van een man die vrijneemt dezelfde opmerking hadden gemaakt maar dan over jonge vaders?

Wellicht is mijn werkgever dan heel vooruitstrevend, maar ik merk dat onderscheid dus echt niet. Vrijwel iedereen met kinderen heeft een papa/mamadag en er gaan naar mijn idee net zo vaak mannen als vrouwen naar huis om ziek kind op te vangen.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 16 Dec 2019 21:46

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

SophieZMY schreef:Maar komt dat niet ook omdat jij de moeder bént?
Dat ze in t geval van een man die vrijneemt dezelfde opmerking hadden gemaakt maar dan over jonge vaders?

Wellicht is mijn werkgever dan heel vooruitstrevend, maar ik merk dat onderscheid dus echt niet. Vrijwel iedereen met kinderen heeft een papa/mamadag en er gaan naar mijn idee net zo vaak mannen als vrouwen naar huis om ziek kind op te vangen.

Dit werd niet gezegd door een collega hoor. En nee hij had het specifiek over moeders want toen ik begon over mijn man zei hij nog iets van, Oja dat is ook nog een optie. Onze werkgevers zijn trouwens ook begripvol gelukkig!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 22 Feb 2020 08:13

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Even een upje voor wie dit interessant vindt:

https://decorrespondent.nl/10978/deze-p ... 2-3c9a7880

Goed en interessant artikel, echt de moeite waard!
#teammaple🍁
<<

Anoniem309

Bericht 22 Feb 2020 14:50

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Wat een leuk artikel UN. Volgens mij is zij een hele sterke dame. Vind het alleen wel heel apart dat mensen zulk gemeen commentaar op haar uiterlijk geven. Maar wel weer goed van haar dat ze daar met zelfspot op reageert.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 22 Feb 2020 17:38

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Het gebeurt zoveel, vrouwen op uiterlijk beoordelen ipv op inhoud. Het viel me ook op in dit artikel net:


Deze 'buldog in de rechtszaal' is de (vrouwelijke) advocaat van Weinstein
https://www.nu.nl/weekend/6032380/deze- ... stein.html

Het stuk heeft maar 7 zinnen nodig en dan lees je wat ze aan heeft. Why?!
En dan nog terzijde dat ze een bulldog genoemd wordt. Kennelijk is ze een goede advocaat. Lees je zoiets ook over mannen?
#teammaple🍁
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 717

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:37

Bericht 22 Feb 2020 17:54

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Interessant artikel UN. Bizar dat vrouwen inderdaad zo op andere kenmerken beoordeeld worden dan op de inhoud.

Hoop dat de premier van Nieuw Zeeland een goed voorbeeld wordt voor hoe het ook kan.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 23 Feb 2020 00:46

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik ben onwíjze fan van de premier van NZ. Ben ook wel eens met strekking van artikel hoor. Maar ik vind dit wel beetje boehoe huil huil hoor. Echt iedereen die een publieke functie heeft wordt beoordeeld op haar of zijn uiterlijk. Onze Oz PM wordt bespot, Rutte, Trump.
Dat het bespottelijk is dat mensen op hun uiterlijk beoordeeld worden en er nog geen meer vrouwen leiders van landen zijn is jammer, maar het wordt steeds meer. Richten op dat het verschil dus wél kleiner wordt, er meer sterke en competente vrouwen aan de top komen is soms ook wel eens verfrissend.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 23 Feb 2020 05:07

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Grappig, ik vind de strekking van het artikel júist geen boehoe huilhuil.
#teammaple🍁
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 23 Feb 2020 09:08

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik vind het ook een interessant artikel en weinig huiliehuilie. Juist door voorbeelden onderbouwd.

Ik heb geen officiële telling ofzo, maar volgens mij gaat het merendeel van de artikels over Koningin Máxima ook over haar kleding en niet over haar werk.

Ik moest gedurende het artikel heel erg aan Angela Merkel denken. Ze kwam pas tegen het einde in het artikel voor. In haar beginjaren was er volgens mij ook veel te doen over het feit dat een vrouw bondskanselier was geworden. Nu is ze niet meer weg te denken, maar komt dat echt omdat zij broekpakken draagt en zich ‘aangepast’ heeft?
L2014 & H2017
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 23 Feb 2020 13:33

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Die voorbeelden vind ik ook wel kloppen, maar het is natuurlijk een compleet eenzijdige opsomming, om de strekking van het artikel en de mening (of het feit) te onderstrepen. Ik zeg dat ik vind dat er nu daar teveel nadruk op wordt gelegd. Alsof er altijd alléén maar opmerkingen gemaakt worden over vrouwen. Dat is gewoon niet zo. Dat vind ik de huiliehuilie.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 23 Feb 2020 14:54

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Oh dat lees ik er niet in.
#teammaple🍁
<<

Anoniem313

Bericht 23 Feb 2020 15:25

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Vrouwen wórden anders beoordeeld dan mannen. En vaker op uiterlijk. Dat valt niet te ontkennen. Ik vind het goed om dat te benoemen, want het speelveld is niet gelijk. Natuurlijk worden dingen beter (en gelukkig maar), maar de huidige genderverschillen wegzetten als ‘huilie’ is in mijn ogen niet eerlijk. Want we kunnen alleen maar verbeteren als we weten wat er misgaat. Groepen die om wat voor reden dan ook worden achtergesteld in onze maatschappij zouden moeten worden aangemoedigd om die ongelijke kansen te benoemen, en niet worden afgedaan met ‘richt je nou maar op wat wél goed gaat’.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 23 Feb 2020 16:10

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Je laatste zin is krachtig en waar.
Maar.. jij hebt het over achtergestelde groepen. Ik zie vooral hele sterke vrouwen aan de macht die heel veel bereiken. In mijn ogen een veel krachtigere manier om verschuiving aan te tonen. Positieve benadering werkt in elke situatie beter. Dat is geen mening maar een feit. Zo’n artikel, wéér een benoeming en opsomming met wellicht wel feiten, kun je ook, in plaats van zuchten en wat ik huiliehuilie noem, omdraaien en zeggen: wat hebben we veel bereikt de afgelopen 5-10 jaar. Ja, klopt, juist door het steeds weer aan te stippen en gelijkheid te benoemen, terecht en bewust af te dwingen. Er ís verschuiving, er zijn zulke powervrouwen en het worden er steeds meer. Een artikel met zo’n opsomming zou echt kracht hebben naar mijn mening.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 23 Feb 2020 16:16

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik ben het niet met je eens dat een positieve benadering áltijd beter werkt. Om maatschappelijke verandering te bewerkstelligen is beide nodig: bewustzijn van de bestaande oneerlijkheid én aandacht voor positieve rolmodellen. Juist daarom vind ik dat Corrie-stuk zo goed.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 24 Feb 2020 02:09

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Want dat stuk geeft een nieuwe bewustwording?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 24 Feb 2020 08:30

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Zeker weten! Het lijkt me weinig aannemelijk dat iedereen die het stuk leest, alles wat er in stond al wist.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 24 Feb 2020 08:45

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Oh ik ga even zoeken, maar er was laatst een vet goeie ted talk en artikeltje. Het heette iets van 'why so many incompetent men become leaders'. En over hoe wij al maatschappij collectief en als mens individueel steeds weer erin trappen dat we confidence aanzien voor competence en dat het juist vaak de écht capabele mensen zijn die meer zelfkritisch zijn en helemaal niet per se opvallend zelfverzekerd. Vaak werkt het juist omgekeerd. En - daardoor denk ik er dus nu aan - dat we meer vrouwen nodig hebben en dan dus capabele (!) vrouwen (en mannen) en niet nog meer powervrouwen met eigenlijk eigenschappen van de incompetente succesvolle man...
Vorige

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron