Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe vermaak ik mijn peuter?

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 23 Feb 2020 13:52

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Even een korte reactie los van alles wat hierboven is gezegd, maar houdt ze van knutselen? Vaak vinden (vooral) meisjes van die leeftijd het geweldig om zelf te knippen met een kinderschaartje, plakken, prikken, stickers plakken etc etc. Hoeven geen kunstwerken te worden, als zij op haar manier iets uitknipt en met lijn mag opplakken is t al snel goed. Of inderdaad iets als hamertje tik, insteekmozaiek?
Dat zijn de dingen die het eerst in me opkomen. Succes!
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 23 Feb 2020 14:06

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

En ter aanvulling wat nog in mij opkomt qua suggesties, een krijtbord/whiteboard (IKEA), goede klei (playdo is interessant qua kleuren maar je hebt er binnen no time een zooi van, hier hebben we klei van creall supersoft), een krijtstift om een raamtekening mee te maken, scheerschuim in combinatie met een tafelzeil. Verder ijslollystokjes van de Action, daar kun je van alles mee verzinnen qua bouwen/plakken. Een oud stuk behang of grote rol papier (IKEA) en dan (je dochter) er op gaan liggen en omtrekken en vervolgens intekenen/kleuren. Kale kaartjes van Action, post maken voor vrienden of familie? Stempelen met aardappels en verf, een basic shirtje versieren met textielstiften of een bord of beker met porselein stiften.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 23 Feb 2020 14:16

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Wat me ook nog te binnen schiet; kinetisch speelzand! Dat is op mijn werk bij de kids altijd een enorme hit. Het is een soort speelzand met een wat plakkerige/klei-achtige structuur. Zeil over je tafel, leuke vormpjes en mesjes erbij en gaan met die banaan. Is toch weer heel wat anders dan kleien!
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 23 Feb 2020 14:26

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Ik heb zo'n knutselemmer van de hema. Heb er nog losse glitterlijm bij gekocht. En kleien vinden ze beide ook super. Daar zit ik dan natuurlijk wel bij en help ik ze.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 713

Geregistreerd: 14 Aug 2019 20:51

Bericht 23 Feb 2020 14:32

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Geen kids in de buurt? Mijn jongste (4) kan zich soms heel goed alleen vermaken maar ook heel vaak niet. In de tijd dat hij niet naar school ging zocht hij vaak buurkinderen op. Uurtje hier spelen, uurtje daar spelen.. dag is zo om. En voor mijzelf was dat ook erg lekker en fijn. Maar wij hebben de mazzel dat er veel leeftijdgenoten hier in de straat wonen.
En dat gebeurd nu nog vaak in de weekenden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 23 Feb 2020 15:12

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Ysa schreef:
In Marins situatie is het wel naar tevredenheid. Dan is er weinig noodzaak om er iets aan te veranderen.


Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens, dat het naar tevredenheid is. Ik zou het ook best behoorlijk relaxed vinden om langer dan een paar bladzijdes te kunnen lezen op een dag. Eerder dat ik het accepteer dat dat nou eenmaal niet zo makkelijk gaat. Ik stimuleer zelf spelen heus wel en dat gaat met delen goed. En met delen niet en dan probeer ik er iig gewoon voor m'n zoontje te zijn. En ik ben natuurlijk bewust thuis en gestopt met werken, dus ik zou het heel raar vinden als ik zou willen dat ik hele dagen voor mezelf had. Dat zou een beetje gek zijn. Dus accepteer ik dat ik meer van graafmachines weet dan ook ooit had gedacht. ? Niet omdat ik ze zelf nou zo vet cool vind.

En ik ben het zeker eens dat zelfstandig spelen heel goed is voor de ontwikkeling en stimuleer dat dus ook zeker (kookwekker enzo geprobeerd maar werkt nog niet bij hem), wel werkt het opstarten en daarna uit het spel gaan. Maar ik vind het ook heel belangrijk om samen wat te doen. Samen leren we letters en cijfers en leert hij nog andere dingen. En vaak genoeg zit ik er ook wel gewoon een beetje bij hoor, dat hij knutselt en ik zit er naast.

Maar goed ik hoef helemaal niet echt verder dit topic naar mij toe te trekken, zo was het niet bedoelt. Ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen: Ja, dit soort dagen waarin je je kind 14 uur lang moet vermaken zijn lang. Fucking lang. En ik wil ook zomer. Maar het hoort er ook een beetje bij. Samen oefenen naar zelfstandig spelen, probeer al die tips die gegeven zijn (al die knutsel tips en toch even er uit tips) en intussen gewoon hopen dat je ergens op die dag een letter kan lezen en neem om vijf uur een glas wijn. ?
Let's discover the world together.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 23 Feb 2020 15:35

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

JaneDoe schreef:Wat me ook nog te binnen schiet; kinetisch speelzand! Dat is op mijn werk bij de kids altijd een enorme hit. Het is een soort speelzand met een wat plakkerige/klei-achtige structuur. Zeil over je tafel, leuke vormpjes en mesjes erbij en gaan met die banaan. Is toch weer heel wat anders dan kleien!


Dat is hier thuis ook al jaren een hit! Wel de "echte" Kinetic Sand. De andere merken zijn vaak veel te poederig
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 23 Feb 2020 15:57

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Marin schreef:
Ysa schreef:
In Marins situatie is het wel naar tevredenheid. Dan is er weinig noodzaak om er iets aan te veranderen.


Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens, dat het naar tevredenheid is. Ik zou het ook best behoorlijk relaxed vinden om langer dan een paar bladzijdes te kunnen lezen op een dag. Eerder dat ik het accepteer dat dat nou eenmaal niet zo makkelijk gaat. Ik stimuleer zelf spelen heus wel en dat gaat met delen goed. En met delen niet en dan probeer ik er iig gewoon voor m'n zoontje te zijn. En ik ben natuurlijk bewust thuis en gestopt met werken, dus ik zou het heel raar vinden als ik zou willen dat ik hele dagen voor mezelf had. Dat zou een beetje gek zijn. Dus accepteer ik dat ik meer van graafmachines weet dan ook ooit had gedacht. ? Niet omdat ik ze zelf nou zo vet cool vind.

En ik ben het zeker eens dat zelfstandig spelen heel goed is voor de ontwikkeling en stimuleer dat dus ook zeker (kookwekker enzo geprobeerd maar werkt nog niet bij hem), wel werkt het opstarten en daarna uit het spel gaan. Maar ik vind het ook heel belangrijk om samen wat te doen. Samen leren we letters en cijfers en leert hij nog andere dingen. En vaak genoeg zit ik er ook wel gewoon een beetje bij hoor, dat hij knutselt en ik zit er naast.

Maar goed ik hoef helemaal niet echt verder dit topic naar mij toe te trekken, zo was het niet bedoelt. Ik bedoelde er alleen maar mee te zeggen: Ja, dit soort dagen waarin je je kind 14 uur lang moet vermaken zijn lang. Fucking lang. En ik wil ook zomer. Maar het hoort er ook een beetje bij. Samen oefenen naar zelfstandig spelen, probeer al die tips die gegeven zijn (al die knutsel tips en toch even er uit tips) en intussen gewoon hopen dat je ergens op die dag een letter kan lezen en neem om vijf uur een glas wijn. ?


Excuus, misschien ben ik wat voorbarig met mijn conclusie. Maar ik las in beginsel dan ook niet zozeer de wens om het te veranderen, behalve dat het er een beetje bij hoort en inherent is aan de leeftijd, dat het soms vermoeiend is etc. Verder schrijf je dat je dagenlang op de grond zit op een kussentje om met 'm te spelen. Ik neem aan dat dat grotendeels uit vrije wil is. Vandaar dat ik het tussen de regels door als tevredenheid heb geïnterpreteerd. Ook al gaat het minder makkelijk, hopelijk groeit hij in de loop der tijd wat meer in zijn zelfstandigheid en heb jij wat meer ruimte hebt voor ontspanning. Zeker nu in je zwangerschap en straks met een kleintje er bij.
Begrijpelijk dat je er voor je zoon wil zijn. Net als je keuze om volledig thuis te zijn.

On topic; misschien is iets van Bambino loco of mini loco ook nog iets om te proberen Luisa!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 23 Feb 2020 17:25

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Vind het toch ook wel een wezenlijk verschil of je in die vrije uren ook nog je hele huishouden moet doen of dat je daar dus meer tijd voor hebt omdat er niet gewerkt wordt. En thuisblijven met een kind is zeker werken, hard werken, maar als je ook nog een baan ernaast hebt moet er én én gebeuren.

Ik vind de leeftijd van stiefzoon nu moeilijker dan toen hij klein was. Nu heeft ie nog maar twee interesses. De Wii en de iPad. En die zijn beiden gelimiteerd op tijd. Dus wat doe je dan de hele dag? Spelletjes spelen is ook voor ons maar tot een bepaalde max te handelen. Dan kijken we soms ook echt de uren weg. En ik weiger om alleen maar beeldschermen aan te hebben.
<<

Anoniem284

Bericht 23 Feb 2020 21:21

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

JaneDoe schreef:Even een korte reactie los van alles wat hierboven is gezegd, maar houdt ze van knutselen? Vaak vinden (vooral) meisjes van die leeftijd het geweldig om zelf te knippen met een kinderschaartje, plakken, prikken, stickers plakken etc etc. Hoeven geen kunstwerken te worden, als zij op haar manier iets uitknipt en met lijn mag opplakken is t al snel goed. Of inderdaad iets als hamertje tik, insteekmozaiek?
Dat zijn de dingen die het eerst in me opkomen. Succes!


Ja, dit inderdaad! Of beeldjes gipsen en schilderen. SES is een merk dat veel van dat soort knutselpakketten verkoopt. Maar als je googelt kom je een hele hoop leuke dingen tegen. Ik vond dat vroeger echt fantastisch. Met dat soort knutsels is het vaak ook dat het in meerdere delen moet (omdat het moet drogen etc.) dus als de spanningsboog kort is, is het misschien juist fijn een knutselwerk over de dag te verdelen.

Oh ja en als mijn dochter richting de leeftijd van jouw dochter gaat (ok ik denk wel iets ouder) heb ik al bedacht dat ik een museumkaart wil. Daarmee is altijd wel wat te doen (indoor en outdoor). Voor nu hebben we een abonnement op de dierentuin trouwens. Ook altijd makkelijk om even heen te gaan. Misschien heb je ook zoiets in de buurt? Of misschien is het leuk een keertje naar het zwembad te gaan? Moet je alleen even door de regen bij slecht weer, maar goed dat is te overzien denk ik.
Laatst gewijzigd door Anoniem284 op 23 Feb 2020 21:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem316

Bericht 23 Feb 2020 21:30

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Ik kreeg laatst een tip van een gezinsondersteuner. Die gaf me de tip om met de klok te werken. Ik heb bijvoorbeeld 2 Peppa stickers op de klok gepakt en van de ene Peppa tot de andere moet ze zelf spelen.
In het begin kwam ze regelmatig bij me maar op een gegeven moment wist ze dat het 'mama tijd' is en dat ze dan zelf moet spelen. Ze komt dan ook veel beter in haar spel. Het schijnt dat kinderen na een aantal minuten in hun spel komen, en dan prima zelf kunnen spelen. Maar ze moeten dus wel in die spelmodus komen.
Wat je zou kunnen doen is haar een half uurtje vermaken, aangeven dat ze nu zelf moet gaan spelen, dan doe jij even een klein klusje en gaat dan ergens zitten waar je niet direct in haar zicht zit maar dat ze wel weet dat je er bent. Het zal vast niet direct goed gaan, maar het is denk ik het proberen waard.
<<

Kira

Bericht 23 Feb 2020 22:00

Re: Hoe vermaak ik mijn peuter?

Dat wat Dee zegt heeft bij ons altijd goed gewerkt. Ik had echt gen zin om hele dagen, of uren met m'n zoon op de grond te zitten. Maar ik hielp hem wel graag op weg. Dus eventjes mee spelen en dan zelf iets anders doen. En ondertussen wel gezellig kletsen of antwoorden als hij iets zei (logisch) maar dan ook even inhaken in z'n spel

Ik ben van mening dat aanwezig zijn de belangrijke factor is, niet perse op de grond samen spelen maar er zijn. Dus als er iets is, een vraagje, of even inhaken, dat je er bent. Maar dat je ook je eigen ding kan doen. Hoe krijg je anders het huis een beetje op orde, de was, afwas etc gedaan.

Dus opweg helpen en dan loslaten maar wel in de buurt zijn is de beste tip die ik kan geven.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Thunder