Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werk & studie biechttopic

<<

Anoniem313

Bericht 28 Jan 2020 07:44

Re: Werk & studie biechttopic

Les voor de volgende keer: niet je ontslag indienen voor je ergens anders getekend hebt (en weet waarvoor je tekent). Maar daar heb je nu niets aan.
Ik heb hetzelfde meegemaakt een paar jaar geleden. Toen heb ik geweigerd om te tekenen. Dat leverde een hoop paniek op en heel veel telefoontjes tussen directeuren, mijzelf en HR. Uiteindelijk hebben ze me zoveel treden erbij gegeven dat ik mijn gewenste salaris had, en de de belofte (op schrift) dat ik bij goed functioneren na een half jaar naar de schaal zou gaan die ik wilde en mijn eigen functie profiel daarbij kon gaan opstellen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 28 Jan 2020 09:16

Re: Werk & studie biechttopic

Eens met Caulfield. Gooi nooit je oude ruiten in voordat je ergens anders hebt getekend.
Heb je het alleen verteld of ook al schriftelijk ontslag genomen. Bij dat laatste is het wat moeilijker om het ongedaan te maken, maar dan nog het bedrijf waar je nu voor werkt zal jou in de toekomst minder vertrouwen en eigenlijk is de vertrouwensband al beschadigd hierdoor.

Ik heb het eens afgekapt toen er in het arbeidscontract allemaal zaken stonden die weinig vertrouwend waren richting een nieuwe werknemer. Uiteraard heb ik toen gelukkig nog niets vermeld bij mijn werkgever waardoor zij nooit hebben geweten dat ik heel dichtbij een overgang was dus...
<<

Anoniem313

Bericht 28 Jan 2020 09:26

Re: Werk & studie biechttopic

Haha Fred, die puntjes geven het wel iets van een heel spannend verhaal...
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 28 Jan 2020 09:43

Re: Werk & studie biechttopic

Caulfield schreef:Haha Fred, die puntjes geven het wel iets van een heel spannend verhaal...


Is het ook een beetje. Ik ben behoorlijk lang in gesprek geweest bij het bedrijf. Was op mijn huidige plek net begonnen en had dus bij dat bedrijf afgekapt. Dat vonden zij jammer, dus nog een keer op gesprek geweest en toen kon er wel ineens aardig wat meer bij (financieel). Ze gaven een soort van eindbod, dat was een aardig bod dus toen heb ik arbeidsovereenkomsten (meerdere zodat ik kon kiezen voor het aantal uren) en bij behorende proforma's gevraagd. Lees ik de arbeidsovereenkomst staan daar allemaal zaken in die erg wantrouwend richting nieuwe werknemers zijn en er op basis van jurisprudentie helemaal niet in hoeven te staan. Denk aan ontslag bij stelen, het niet hebben van de diploma's die je op je cv hebt staan etc... Echt, dat had ik nog niet eerder gezien in een arbeidsovereenkomst. Ik heb toen aangegeven dat al die zaken niet nodig zijn in de arbeidsovereenkomst omdat daar al voldoende jurisprudentie over is en het nogal wantrouwend op mij overkomt. Net of ze een nieuwe medewerker niet vertrouwen. Op basis daarvan heb ik het toen afgekapt en ik heb toen dit ook aangegeven. Zegt de zzp'er HR dame ook dood leuk, dat zet ik standaard in alle arbeidsovereenkomsten voor mijn klanten. O my god, daar zullen je klanten blij mee zijn als ze daarop goede werknemers mislopen dacht ik toen. Weer een reden extra erbij waarom ik zo'n hekel heb aan HR medewerkers.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 28 Jan 2020 11:34

Re: Werk & studie biechttopic

Hoi Fred, ik ben HR-medewerker!
30-04-2017
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 28 Jan 2020 11:49

Re: Werk & studie biechttopic

Gefeliciteerd Kees! Hopelijk ken jij wel alle regels. Weet je wel hoeveel HR medewerkers kennis te kort komen?
Met name op salaris, arbeidsvoorwaarden etc. gebied. Ze houden de actualiteiten lang niet allemaal evengoed bij. Al meerdere keren meegemaakt dat ze niet weten dat er recent een nieuwe wet is aangenomen die een werkgever geld oplevert (zelfs met terugwerkende kracht) als een medewerker na 2 jaar ziekteverzuim uit dienst gaat. Met zoiets hoort een HR medewerker mee te komen en eigenlijk niet iemand die financiële rapportages maakt, maar ja ik verdiep mij ook in meerdere zaken die een bedrijf geld kan schelen... Blijkbaar vinden HR medewerkers dat minder belangrijk...
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 28 Jan 2020 11:58

Re: Werk & studie biechttopic

Fred schreef:Gefeliciteerd Kees! Hopelijk ken jij wel alle regels. Weet je wel hoeveel HR medewerkers kennis te kort komen?
Met name op salaris, arbeidsvoorwaarden etc. gebied. Ze houden de actualiteiten lang niet allemaal evengoed bij. Al meerdere keren meegemaakt dat ze niet weten dat er recent een nieuwe wet is aangenomen die een werkgever geld oplevert (zelfs met terugwerkende kracht) als een medewerker na 2 jaar ziekteverzuim uit dienst gaat. Met zoiets hoort een HR medewerker mee te komen en eigenlijk niet iemand die financiële rapportages maakt, maar ja ik verdiep mij ook in meerdere zaken die een bedrijf geld kan schelen... Blijkbaar vinden HR medewerkers dat minder belangrijk...


Nee, mijn opleiding begint pas over een maand, tot die tijd ga ik met de onwetende kudde mee.
30-04-2017
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 28 Jan 2020 12:11

Re: Werk & studie biechttopic

Off topic, welke opleiding ga je doen Kees? Ik begin over twee weken met een HR opleiding!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 28 Jan 2020 12:25

Re: Werk & studie biechttopic

Taeda schreef:Off topic, welke opleiding ga je doen Kees? Ik begin over twee weken met een HR opleiding!


Leuk! Ik stuur je een pm!
30-04-2017
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 04 Feb 2020 10:42

Re: Werk & studie biechttopic

Ik heb een nieuwe collega en ik vind hem echt vreselijk. Gelukkig werkt hij maar 2 dagen per week maar m´n hele ademhaling gaat gewoon hoog zitten als hij er is.
Hij werkt er pas 2 weken maar is al aangesproken door een andere mannelijke collega dat z´n ´humor´niet gepast is. Stelt zich ook direct veel te amicaal op. Als ik iets tegen een collega zeg dan reageert hij daar op.
Ik kan ook gewoon niet aardig tegen hem doen waardoor ik mezelf heel slecht voel.

Vorig jaar hadden we een fantastisch klein team en ik vind het heel moeilijk dat dat helemaal weg is nu we groeien.
<<

Anoniem282

Bericht 04 Feb 2020 18:52

Re: Werk & studie biechttopic

Feline, als jouw ademhaling hoog gaat zitten vanwege je collega en je suggereert dat hij te amicaal is, komt het ook niet op mij over alsof jij daar met een volledig professionele houding zit (even heel kort door de bocht). Hoe kan een collega jou zo beïnvloeden? Het is wat je zegt: een collega; geen vriend. Als hij zich mengt in een gesprek dat niet voor hem is bedoeld, zou ik dat aangeven. Ik begrijp je probleem niet echt, want er zijn maar weinig nieuwe collega's die mij kunnen raken als ik daar verder niets mee heb.

In heel veel organisaties is het verloop groot of is er sprake van verandering qua samenstelling van personeelsbestand.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 04 Feb 2020 19:37

Re: Werk & studie biechttopic

Fred schreef:Gefeliciteerd Kees! Hopelijk ken jij wel alle regels. Weet je wel hoeveel HR medewerkers kennis te kort komen?
Met name op salaris, arbeidsvoorwaarden etc. gebied. Ze houden de actualiteiten lang niet allemaal evengoed bij. Al meerdere keren meegemaakt dat ze niet weten dat er recent een nieuwe wet is aangenomen die een werkgever geld oplevert (zelfs met terugwerkende kracht) als een medewerker na 2 jaar ziekteverzuim uit dienst gaat. Met zoiets hoort een HR medewerker mee te komen en eigenlijk niet iemand die financiële rapportages maakt, maar ja ik verdiep mij ook in meerdere zaken die een bedrijf geld kan schelen... Blijkbaar vinden HR medewerkers dat minder belangrijk...


Zeg fred.. dat is niet geld opleveren hoor.. die transitievergoeding is eerst al betaald aan de medewerker.
Daarnaast krijgen veel werkgevers bij ziek uit dienst premie verhogingen.. dat weet deze hrm'er dan weer wel ;)
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 04 Feb 2020 23:41

Re: Werk & studie biechttopic

@ Siep, er zullen vast veel bedrijven zijn die de regeling niet kennen en dus de vergoeding niet declareren bij de overheid.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 05 Feb 2020 19:48

Re: Werk & studie biechttopic

Dat zal best.. dat is vaak zo maar je reactie was erg ongenuaceerd en niet kloppend zoals wel vaker.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 06 Feb 2020 00:43

Re: Werk & studie biechttopic

Mijn reactie klopt wel Siep, want als een bedrijf dat niet claimt bij de overheid levert het dus niets op. Dat bedoel ik met opleveren op (het verschil dus tussen bedrijven die het wel en niet terug vragen). Uiteraard weet ik dat het bedrijf een al een transitievergoeding heeft betaald.

In mijn optiek zijn HRM mensen de meest nutteloze medewerkers van een bedrijf. Ik zeg niet dat ze overbodig zijn, maar veel meerwaarde hebben ze niet vind ik. En ja, je hoeft mij echt niet uit te leggen wat ze doen. Dat weet ik als financial echt wel en een deel van de HRM taken kan ik ook makkelijk uitvoeren en heb ik ook gedaan in het verleden (niet mijn ding).
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 06 Feb 2020 10:14

Re: Werk & studie biechttopic

Oh Fred, wat kraam je toch onzin uit. Je vindt jezelf nogal een expert op werkgebied.
Ga maar eens voor een bedrijf werken zonder hr medewerker, dan praat je wel anders.
Ken er nog wel eentje, ze zoeken zelfs een financieel medewerker die alles mag/moet doen. Geloof me, je houd het nog geen 2 maanden vol.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 06 Feb 2020 10:17

Re: Werk & studie biechttopic

Financieel medewerker die alle mag/moet doen? klinkt interessant als daar ten minste ook rapportages opstellen bij zit. Al vind ik dan de functietitel ongelukkig gekozen. Zeker als het een HBO functie betreft.

Waar baseer je het op dat ik nog geen 2 maanden vol zou houden?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 06 Feb 2020 10:27

Re: Werk & studie biechttopic

Omdat een bedrijf nou eenmaal niet goed functioneert door het ontbreken van HR.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 06 Feb 2020 10:34

Re: Werk & studie biechttopic

Dat ligt er maar net aan hoe groot een bedrijf is. Ik ken genoeg mkb-bedrijven die geen hr-functionaris hebben.
Elke bakker op de hoek bijv. Nee, geintje een hr-functionaris wordt pas interessant voor bedrijven met 25 of meer medewerkers. Bij 25 medewerkers zou je beter een zzp'er in kunnen huren als je hem nodig hebt, want bij 25 medewerkers kun je net 1 dag in de week vullen voor een hr-medewerker aan werkzaamheden als het niet minder is.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 06 Feb 2020 10:53

Re: Werk & studie biechttopic

Dat vind ik ook. Je kan prima een goed functionerend bedrijf zijn zonder HR. HR is geen voorwaarde om een goed bedrijf te runnen, net zoals marketing dat niet is. Maar het kan helpen. Zeker als een bedrijf groter wordt.

En er lopen echt wel incapabele HR's rond. Maar dat is dan ook weer zo voor ieder beroep: je hebt altijd inadequate mensen ertussen zitten.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 06 Feb 2020 11:04

Re: Werk & studie biechttopic

Precies Caro, alleen valt het mij bij HR altijd op hoeveel incapabele mensen rondlopen. Met name HR-medewerkers in sollicitatieprocedures die dan enorm slecht voorbereid zijn kom je erg veel tegen. Ik ben dan ook van mening dat je beter daarmee geen gesprek kunt voeren en de HR daarbij over kunt slaan (lees alleen nodig hebt om een arbeidscontract op te stellen). Hoeveel HR-medewerkers ik al tegen ben gekomen die geen snars van de functie kunnen vertellen of de pakketten die worden gebruikt. Een goede HR-medewerker moet in mijn optiek zich verdiepen in de functies die er zijn op een bedrijf en eigenlijk bij elke functie een (half) dagje mee moeten lopen om er een goed beeld van te krijgen. Als ik HR-medewerker zou zijn, zou ik dat zelf aangeven dat ik dit graag wil tbv de uitvoering van mijn werk.
<<

Anoniem270

Bericht 06 Feb 2020 18:48

Re: Werk & studie biechttopic

Nou nou Fred je scheert hier nu wel alle HR mensen over een kam. Dat je dat een keer meegemaakt hebt wil niet zeggen dat het overal zo is. Zelf heb ik die ervaring niet.
Ik werk ook in de HRM doe ook werving en selectie maar zit niet bij sollicitatiegesprekken. De werkgevers die ik tot nu toe heb gehad is dat meestal de leidinggevende en een collega die ook die functie heeft. Bij 2e gesprekken wil er nog wel eens iemand van HR bij zitten niet om over de inhoud van de functie/werkzaamheden te praten m.i. is HR daar niet voor maar meer om te kijken wat voor mens die persoon is en past bij de functie en organisatie.

Ik zie zeker wel de toegevoegde waarde van een HRM afdeling binnen een organisatie. Bij mijn werkgever wordt veel gedaan met de thema’s werkgeluk en talentontwikkeling dat zijn dingen die mij erg aanspreken als medewerker.
<<

Anoniem270

Bericht 06 Feb 2020 18:49

Re: Werk & studie biechttopic

Ik ben benieuwd hoe het met het biechtje gaat die zwanger is en gepest wordt op haar werk.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 06 Feb 2020 19:26

Re: Werk & studie biechttopic

Fred, zou het niet iets zijn voor jou om je te laten omscholen tot HRM? Dat is weer eens wat anders, ga je uit je sleur en je hebt zoveel ervaring in diverse bedrijven en wat je wel en niet fijn vond, dat ik denk dat je wellicht echt weer plezier in je werk kan krijgen!
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 06 Feb 2020 20:29

Re: Werk & studie biechttopic

Fred volgens mij verwar je ook wel rollen. Het is niet mijn rol om in sollicitatiegesprekken over de inhoud van het werk te vertellen. Maar zoals caro zegt, je hebt in elk vakgebied mensen die niet functioneren, en ja.. hr is nou eenmaal een vakgebied waarbij er veel "softe" skils zijn. Daarnaast zie ik HR ook niet als een must maar het kan een hele waardevolle/essentiele toevoeging zijn. Maar jij bent wel erg kort door de bocht en generaliserend. Maar hey.. dat is jouw waarheid, en succes ermee.


Nog een inhoudelijke aanvulling.. het kan pas vanaf 01/04/2020 geclaimd worden dus je kletst.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers