Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stakingen basisonderwijs

<<

Pitty

Bericht 17 Jan 2020 15:16

Re: Stakingen basisonderwijs

Door zwangerschapsverlof voor de man langer te maken en verplicht te stellen, wordt de kloof tussen man en vrouw kleiner. Ik kan me voorstellen dat een werkgever eerder een jongeman van 25 dan een vrouw van 25 aanneemt, omdat zij met verlof zou kunnen gaan. Mag niet, maar speelt ongetwijfeld mee.

Toeslagen geheel afschaffen weet ik nirt genoeg vanaf. Zoals ik het nu schets, is alleen kinderopvangtoeslag niet meer nodig.

Ga nu weer werken (in het onderwijs ja)
<<

Anoniem313

Bericht 17 Jan 2020 15:18

Re: Stakingen basisonderwijs

Ze trekken wel je sokken bij je aan als jij dat niet meer kan Fred!

Pitty, ik vind het een mooi toekomstbeeld dat je schetst. Basisinkomen erbij en je hebt mijn ideale samenleving te pakken :smile:

Susan, ik denk idd dat ouders vaak niet weten wat de impact van een staking is. En ook niet wat de impact van het huidige tekort is, trouwens. Onze directeur stuurde laatst een overzicht van alle lessen/activiteiten die niet door konden gaan vanwege de krapte, dat maakte op mij wel erg veel indruk.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 17 Jan 2020 15:28

Re: Stakingen basisonderwijs

Fred schreef:@ Pitty, ik ben wat negatiever... Werkgevers zullen er niet blij mee zijn als de partner ook lang zwangerschapsverlof krijgt (zeg bijv. 2 maanden na bevalling).

Onderwijs geheel subsidiëren lijkt een goed idee, maar dan mogen ze van mij gelijk alle toeslagen die je ontvangt als je een kind hebt af gaan schaffen (kindertoeslag, kinderopvangtoeslag en kinderbijslag en wellicht nog meer). Sowieso zijn er nu genoeg mensen die de toeslagen/bijslag ontvangen die dat eigenlijk niet nodig hebben en het allemaal makkelijk zonder toeslagen zouden kunnen betalen. Een kind krijgen is altijd nog een keuze en ik vind het een beetje merkwaardig dat alle belastingbetalers daaraan mee moeten betalen. Dan kun je wel zeggen, dat die kinderen later wel voor jou pensioen zorgen. Echter dat is eigenlijk ook niet zo, want ik draag toch echt zelf pensioenpremie voor af.


Vergeet jij even dat zonder kinderen er ook geen toekomst van een land is? Kinderen heb je nodig. Of het een keuze is, soms wel en soms niet. En hoe weet jij dat er genoeg mensen zijn die het ontvangen en helemaal niet nodig hebben? Hoe weet je dat?

Ik moet als belastingbetaler toch ook meebetalen voor dingen waar ik zelf geen gebruik van maak? Het is geen keuze waar je wel en geen belasting voor betaalt. Was het maar zo'n feest.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 17 Jan 2020 15:29

Re: Stakingen basisonderwijs

Overigens zou ik dus niet inzien waarom je alleen vanuit een werkgever moet redeneren of er een langer verlof zou moeten komen voor mannen of niet. Als het gelijkwaardig wordt verdeeld tussen mannen en vrouwen, is het dus ook gelijkwaardiger op de werkvloer omdat je dan pas écht kan praten over gelijke rechten.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Jan 2020 15:35

Re: Stakingen basisonderwijs

Pitty schreef:Ik pleit voor een complete verandering in kinderopvang en onderwijs. En eigenlijk zou dat al moeten beginnen met het zwangerschapsverlof. Dit zou uitgebreid moeten worden waarbij ook de partner meer verlof krijgt (en dit ook verplicht moet opnemen)Zo zou je de eerste negen maanden kunnen regelen. Ik noem daarbij specifiek negen maanden, omdat je ook zo lang kolfrecht hebt op je werk.
Daarna zou een kind naar een opvang of gastouder kunnen gaan, tot z'n derde. Als het kind 3 is, dan zou je kunnen beginnen met een soort kleuterschool voor kinderen van 3 tm 6 jaar. In Noorwegen is het volgens mij zo geregeld, dat alle kinderen die in hetzelfde kalenderjaar geboren zijn, tegelijk starten op de eerste schooldag. Dat lijkt mij ook heel fijn. Nu zit je altijd met kinderen die moeten wennen, altijd discussie over de herfstkinderen die wel of niet doorstromen naar groep 3 etc.
Ik heb dan een beetje het idyllische plaatje van die school van de tv serie Casper en Emma voor me, maar zoiets lijkt me echt super. En dan allemaal door de overheid gesubsidieerd, geen gedoe meer met fraude voor toeslagen. De schooltijden zou je dan ook breder moeten trekken, bv inloop tussen 8 en 9 uur en je kind weer ophalen tussen 15:30 uur en 17 uur. Deze kleuterscholen zouden dan ook ruim bezet moeten zijn, zodat als er een leerkracht ziek is, je niet meteen opvang hoeft te regelen omdat er nog twee leerkrachten over zijn.
Kinderen zouden dan van 7 tm 14 jaar naar een basisschool kunnen gaan. Een school waar geen cito toetsen worden afgenomen, maar waar het niveau gelijk is. Op je 15e ga je dan naar een middelbare school tot je 18e en daarna kun je kiezen voor een beroepsopleiding of studie.
Scholen zouden meer moeten gaan samenwerken met ouders en verenigingen. Sport en muziekles kunnen dan binnen schooltijden aangeboden worden. Ouders hoeven niet heen en weer te rijden en ieder kind krijgt gelijke kansen om hobby's uit te oefenen. Sowieso denk ik dat het handig is om schooltijden gelijk te trekken: elke dag dezelfde tijd naar school en dezelfde tijd vrij. Zo ligt er minder druk bij de BSO (die dan in mijn ideale situatie niet meer nodig is) want bij ons gaan de kinderen op lange dagen (di en do) vaker naar de bso dan op woensdag en vrijdagmiddag.
Meer gelijkheid voor kinderen, meer kansen voor kinderen en minder snel kinderen een vroege keuze laten maken. Nu moeten de kinderen goed presteren om ze op een mooi niveau VO te krijgen (het VMBO staat nu eenmaal negatief bekend, praktisch iedereen zou het toch wel fijn vinden als zijn kind Havo gaat doen) Als alle kinderen gewoon bij elkaar op school zitten en onderwijs krijgt op zijn niveau (de een is goed in aardrijkskunde en kan dus op VWO niveau dit vak volgen, terwijl wiskunde lastig is en hier krijgen ze les in op VMBO niveau) dan is er minder keuzestress op de basisschool.
Door leerkrachten flexibel te laten zijn in werktijden, kunnen ze vaker voor het onderwijs kiezen. Ik denk dat er dan ook zeker goed gekeken moet worden naar de vakanties, want zes weken zomervakantie vind ik zelf best lang en zou misschien wat minder mogen. Aan de andere kant, misschien moet de overheid summercamps gaan opzetten. In Belgie hebben de kinderen twee maanden vakantie en daar is het heel normaal dat een kind 1 of 2 weken op kamp gaat.

Zo, een heel verhaal. Wie het leest, is een held.



Gelezen!! En: hulde!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11507

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Jan 2020 16:45

Re: Stakingen basisonderwijs

Wat pitty schetst is bijna letterlijk het Zweedse systeem.

Ik luister hier op het moment ook de podcast opgejaagd over van de vpro. Zij is Zweeds en woont in Nederland. Erg interessant
2015 💙
<<

Pitty

Bericht 17 Jan 2020 17:39

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik pik natuurlijk de mooiste dingen eruit. Misschien komt Roodkapje hier om het Zweedse systeem uit te leggen.

Er zitten ook nadelen aan natuurlijk. Veel ouders werken daar fulltime terwijl in Nederland veel mensen parttime werken.

Maar er moet gewoon echt een hele grote verandering komen. En ik denk dat het onderwijs het zelf moet gaan regelen, zonder overal ouders voor in te schakelen. Dat kon vroeger, toen veel moeders niet werkten. Maar tijden veranderen, dus het onderwijs moet mee veranderen. En dan moet je dingen loslaten, waaronder een zomervakantie van zes weken.
<<

Anoniem335

Bericht 17 Jan 2020 18:02

Re: Stakingen basisonderwijs

Geboorteverlof voor de vader wordt vanaf 1 juli al verlengd met 5 weken tegen 70 procent salaris. Al een hele vooruitgang.
<<

Pitty

Bericht 17 Jan 2020 19:27

Re: Stakingen basisonderwijs

Kexter schreef:Geboorteverlof voor de vader wordt vanaf 1 juli al verlengd met 5 weken tegen 70 procent salaris. Al een hele vooruitgang.


Dat vind ik een klein stapje in de juiste richting.

Ik denk dat het niet genoeg is en dat veel vaders dit niet opnemen omdat hun werkgever het niet accepteert. Vorige week zaterdag sprak ik een (hoogopgeleide) accountant, daar werd het ook niet geaccepteerd om minder dan 40 uur te werken, ook niet als je vader wordt.
<<

Pitty

Bericht 17 Jan 2020 19:34

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik las ergens in dit topic ook dat het maar hopen is op een goede begeleider op de stageschool. Daar ben ik het ook mee eens. In mijn derde jaar van de Pabo had ik echt een oude tang als stagebegeleider bij de kleuters. Het scheelde heel weinig of ik was gestopt. Gelukkig heb ik m’n LIO op een superleuke school gedaan en dat zorgde ervoor dat ik toch aan het werk ben gegaan in het onderwijs.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17344

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 17 Jan 2020 20:50

Re: Stakingen basisonderwijs

Onze school stuurde vandaag een brief met uitleg waarom ze staken. Netjes van ze. En een oproep aan ons ouders om met ze mee te lopen in een stille mars.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 17 Jan 2020 21:28

Re: Stakingen basisonderwijs

Pitty schreef:Ik las ergens in dit topic ook dat het maar hopen is op een goede begeleider op de stageschool. Daar ben ik het ook mee eens. In mijn derde jaar van de Pabo had ik echt een oude tang als stagebegeleider bij de kleuters. Het scheelde heel weinig of ik was gestopt. Gelukkig heb ik m’n LIO op een superleuke school gedaan en dat zorgde ervoor dat ik toch aan het werk ben gegaan in het onderwijs.


Maar jij staat ook niet meer voor de klas.
Dat is ook een beetje het probleem, dat mensen weg gaan uit het onderwijs. (Daar tel ik jouw werk ook onder, jij werkt nu in de privé-sector toch?)

De zomervakantie korter, Nederland heeft al een korte zomervakantie. Dit lijkt vooral te gaan om de opvang functie dan dat het prettig is voor de leerlingen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Pitty

Bericht 17 Jan 2020 23:05

Re: Stakingen basisonderwijs

Nee, ik ben in dienst van OCW, en ik werk zeker niet in de privé sector.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 18 Jan 2020 02:41

Re: Stakingen basisonderwijs

@ Pitty, dan zit die persoon bij het verkeerde accountantskantoor.
<<

Anoniem277

Bericht 18 Jan 2020 06:24

Re: Stakingen basisonderwijs

Weet je dat het stomme is van de instaptoetsen, je leert (vanuit een boek, allemaal korte termijngeheugen), je haalt het maar slaat het niet op.
Ik heb die instaptoetsen net gehaald maar weet van sommige dingen echt niets meer. Beter zou zijn om die instaptoetsen als 0meting te zien en daarop lessen aanbieden. En dan studenten de kans geven om die in het vierde jaar te halen. Zo voorkom je dat het alleen opgeslagen wordt in het korte termijngeheugen.
Ik zou willen dat ik meer begeleiding had gehad na het afstuderen. Een organisatie moet iemand aannemen ipv aan het lijntje houden en laten wachten op invalwerk. Als je pas afgestudeerden gewoon aanneemt met een contract dat ze bv 2 jaar moeten blijven, kan je ze goed inwerken.
Op de dagen dat ze dan niet moeten invallen, kun je ze laten coachen door leerkrachten die al langer werken.
Ik vond dat ik echt in het diepe werd gegooid na het afstuderen.
Als ze toen de tijd hadden genomen om mij te begeleiden, was ik misschien blijven hangen en met mij ook andere. Want stage lopen en zelf een klas hebben is zo'n groot verschil.
Dus ik denk dat daar al veel te halen valt.
<<

Anoniem279

Bericht 18 Jan 2020 06:54

Re: Stakingen basisonderwijs

Maar dat laten coachen op dagen dat invalkrachten niet werken, waar wordt dat van betaald dan? Of moet een invalkrachten dat vrijwillig doen? Denk dat dat zomaar niet mag en áls het mag, dat veel invalkrachten daarvoor passen. Wel meedraaien maar niet betaald krijgen.
Eens hoor dat dat echt anders kan. Maar dat maakt het meteen zo moeilijk, want: op welke manier dan? Alles kost geld...
<<

Pitty

Bericht 18 Jan 2020 08:55

Re: Stakingen basisonderwijs

Anelisan, dat vind ik ook een goed punt. Toen ik 20 jaar was, was ik al afgestudeerd. Ik heb er voor gekozen om nog jaar post-HBO te doen en de stage die daarbij hoorde was twee dagen in de week. Dat ging ik doen bij mijn leuke LIO school en daarbij was ik vrijwillig ook jif van groep 6 op de woensdag. Dat jaat heeft me veel opgeleverd. Daarna kon ik invallen, en vooral dat gehop naar verschillende scholen heeft me niet geenthousiasmeerd. Als ik gewoon lekker kon blijven op een paar scholen en daar ging invallen, en was er geen invalwerk dat je dat als een soort onderwijsassistent kinderen extra begeleiding kunt geven, dan was dat prima geweest en werd ik niet in het diepe gegooid.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5673

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 23 Jan 2020 20:25

Re: Stakingen basisonderwijs

Gisteren kregen we mail van de directeur:

Beste ouders,




Op donderdag 30 en vrijdag 31 januari zullen veel leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel gaan staken, zowel landelijk als ook binnen ons bestuur.


We weten dat ook dit keer de redenen van de staking vooral gericht zijn op:
· het imago van leerkracht

· de werkdruk

· scheefgroei (financiële) waardering van onderwijsassistenten en schoolleiders

· lerarentekort

· zorg voor de ontwikkelingen in het onderwijs

· de loonkloof tussen po en vo



Het onderwijs staat, net zoals ook andere sectoren, onder druk. Dat wordt door veel mensen bevestigd. Ook het bestuur van vindt dit. Wij voelen de maatschappelijke druk en we zien de noodzaak om ons onderwijs goed onder de loep te leggen. ‘Blijven we het onderwijs op deze wijze vormgegeven of moeten wij het onderwijs anders organiseren?’.



De complexiteit van onze samenleving komt steeds meer binnen in onze schoolklassen en de druk op de leerkracht wordt steeds groter. En dat wordt gevoeld.



Iedere leerkracht heeft het recht om te staken (stakingsrecht). Elke leerkracht moet dit dus ook voor zichzelf bepalen. De school heeft hierdoor dus ook geen directe invloed op het feit of er wel of geen onderwijs verzorgd kan worden tijdens een staking. We hebben daarom op voorhand een inventarisatie gedaan van het aantal stakende leerkrachten binnen onze school. En hebben op basis van het feit dat een groot deel van de leerkrachten en een deel van het .. wil staken, uiteindelijk besloten dat de school deze dagen gesloten is.




We vragen uw begrip voor deze situatie. We zijn ons bewust van de lastige situatie die kan ontstaan voor u als ouder(s) en we hopen dat u ondanks dat toch met ons meeleeft en ons ondersteunt in deze acties om voor goed onderwijs te blijven strijden.



Uw kind(eren) is (zijn) daarom op donderdag 30 en vrijdag 31 januari vrij.





Hartelijke groet,



Namens team


Achter deze punten sta ik achter en snap ik het waarom. Neemt niet weg dat het wel heel vervelend is voor de ouders
Laatst gewijzigd door High Heels op 24 Jan 2020 14:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 23 Jan 2020 22:53

Re: Stakingen basisonderwijs

Ok dora en wat vind je er van?
#teammaple🍁
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 24 Jan 2020 08:08

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik vind het niet zo slim om de mail 1 op 1 te kopiëren inclusief namen van het bestuur en de locatie. Dora, ik vraag me soms wel eens af of jij begrijpt hoeveel mensen kunnen zien wat jij hier plaatst? Oprechte vraag hoor! Je bent zo open en lijkt weinig om privacy te geven.

♥♥
<<

Anoniem300

Bericht 24 Jan 2020 08:10

Re: Stakingen basisonderwijs

Wij horen vandaag of de kinderen naar school moeten ja of nee, het kan zelfs zo zijn dat de ene wel moet en de andere niet (afhankelijk of hun leerkracht staakt ja of nee)
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:09

Bericht 24 Jan 2020 08:49

Re: Stakingen basisonderwijs

Newby9 schreef:Wij horen vandaag of de kinderen naar school moeten ja of nee, het kan zelfs zo zijn dat de ene wel moet en de andere niet (afhankelijk of hun leerkracht staakt ja of nee)


Dat is bij mijn werk het geval. Er staken 3 leerkrachten en die klassen kunnen niet naar school. De andere kinderen worden wel verwacht.
De school van mijn kinderen staakt en is dicht.

Newby, jullie horen het wel laat zeg!
💜💜💙💙
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 24 Jan 2020 09:27

Re: Stakingen basisonderwijs

Elliot schreef:Ik vind het niet zo slim om de mail 1 op 1 te kopiëren inclusief namen van het bestuur en de locatie. Dora, ik vraag me soms wel eens af of jij begrijpt hoeveel mensen kunnen zien wat jij hier plaatst? Oprechte vraag hoor! Je bent zo open en lijkt weinig om privacy te geven.

Dit, want ik weet nu dat mijn ouders volgende week 2 dagen extra oppas zijn aangezien mijn zus op deze school kinderen heeft zitten. Ik had even de naam van de school en de stichting verwijderd.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Dot

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 223

Geregistreerd: 29 Dec 2015 14:26

Bericht 24 Jan 2020 09:33

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik staak niet, maar mijn collega's wel dus de school is dicht en ik ben op school. Ik heb een waslijst aan klusjes en administratiedingen gekregen die ik die dag moet doen en ik ben een soort van opvang, ik neem mijn eigen kinderen mee en alle kinderen waarvan de ouders geen opvang hebben, komen ook naar school.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 24 Jan 2020 12:31

Re: Stakingen basisonderwijs

Jemig ik vond dat onze school al niet echt vlot was met doorgeven wat ze gingen doen, maar als je het vandaag of gisteren nog gehoord hebt vind ik dat helemaal kort dag.
:heart: :heart: 2011
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers