Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slaapproblemen (bij 6-jarige)

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 10 Jan 2020 14:40

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Whatever schreef:
Elliot schreef:Wat bedoel je met slaaphygiëne, Whatever? Een (extra) schoon bed? Douchen voor het slapen?


Ik post geloof ik altijd eerst een initiele reactie en voeg dan nog allemaal extra details toe. Maar, zie hierboven. :smile:

Haha thanks! ?

♥♥
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 10 Jan 2020 14:51

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Ik heb net trouwens in het 'wat wil je kwijt'-topic een heel verhaal getypt over de lichttherapie die ik momenteel krijg. Maar mocht je verschil merken wat betreft dit probleem tussen zomer/winter of dat ze bijvoorbeeld opvallend beter te pas is als het zonnig is, dan is dat wellicht nog de moeite van het lezen waard.

Niet dat ik denk dat je een kind van 6 gelijk voor een lichtbak moet zetten, maar dat is wel iets waar je dan ook nog weer extra op in kunt spelen (licht/donker, zo vroeg en veel mogelijk naar buiten).
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 10 Jan 2020 15:48

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Heel herkenbaar maar hier helaas ook nog geen oplossing gevonden. D. Gaat tussen 19.30 en 20.00u naar boven, tanden poetsen, boekje lezen en dan blijf ik nog even 5 minuutjes bij hem liggen. Momenteel slaapt hij met een beetje geluk tegen 22.00u en momenteel komt hij ook iets van 5x naar beneden. En 9 van de 10x als we boven komen vinden we hem in ons bed.

We hebben echt al heel veel geprobeerd. Zelf wil hij het liefste dat ik bij hem blijf totdat hij slaapt, geprobeerd maar dan gaat hij dus liggen kletsen (wel heel gezellig hoor haha), raakt juist overprikkeld vaak en als hij wel rustig is lig ik dus ruim 2 uur naast een kind wat naar het plafon ligt te staren
Muziek (ook al is het rustige muziek) raakt hij overprikkeld door. Hetzelfde met mindfulness.
Eerder /later naar bed werkt ook niet.
Na het avondeten geen eten meer, alleen een kopje thee of warme melk.

Hij lijkt ook gewoon echt niet moe, is meestal ook niet vervelend. Alleen opstaan gaat soms wat lastig en dan is hij ook echt nukkig. Geen ochtendmens. ?

Voor nu accepteren we het maar even, er is natuurlijk ook wel veel gebeurd de afgelopen 2,5 jaar. Hopelijk gaat het straks wat beter als alles weer een beetje rustig is.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 12 Jan 2020 09:22

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Mijn nu 8 jarige heeft ook heel lang heel slecht geslapen. Dat is ook al wel begonnen toen ze 6 was. Ze lag lang wakker, was zo 10 uur voordat ze keer sliep, volgende dag erg moe. In het begin ging ze wel haar bed uit en andere dingen doen, maar dat hield nadat we het daar vaak over hebben gehad wel op, dan bleef ze in bed liggen. Het is toen een poosje beter gegaan doormiddel van een zeemeerminstaart, die had ze gekregen en daar ging ze zelf in slapen. Na een week dacht ik toen ineens, goh ik hoor haar helemaal niet en ze slaapt zo goed, zou dat door die staart komen? Ik denk nog steeds van wel, want op een gegeven moment werd het te warm voor die staart en sliep ze weer zo laat. Ik denk dat ze het ingebakerde gevoel heel fijn heeft gevonden.

Maar goed toen kwam het slaapprobleem wel weer terug, van alles geprobeerd, boekjes lezen, alle knuffels uit bed, bij haar blijven. Bij haar blijven werkte het beste daar viel ze dan het snelst van in slaap. Maar ja dat kon ook niet altijd. Ze vertelde in die periode ook dat ze bang was voor dingen. Bang voor de dood, ze wilde weten hoe het was als je dood was, maar ook bang voor vuur, ze had een enorme angst dat ons huis in de brand zou staan en ik haar niet zou redden. Vreselijke gedachtes en ik weet nog steeds niet hoe ze er aan komt. In die periode liep ze ook vast op school, wegens onzekerheid, nooit goed vinden wat je zelf hebt gedaan, heel ingewikkeld. Toen heb ik hulp gezocht en heb ik ook vertelt over haar slaapprobleem.

Die mevrouw heeft over slapen haar het volgende verteld, ze moet lekker in bed gaan liggen, haar hand op haar buik (plek bij je navel daar voel je het beste of je goed ademt) en daar let je dan op. Op je ademhaling denken, als je aan je ademhaling denkt kan je niet aan andere dingen denken, want dat lukt niet je kunt niet tegelijk aan dingen denken. Dus focussen op ademhaling. Dit werkt hier goed. Die mevrouw heeft het ook met haar over andere dingen gehad wat natuurlijk ook mee speelt dat het nu beter gaat. Maar gisteravond kon ze niet in slaap komen, dan vraag ik of ze al wel haar hand op haar buik heeft gelegd en aan haar ademhaling heeft gedacht, dat had ze niet dus ging ze doen. Ik heb haar daarna niet meer gehoord.

Nu schrijf je niet dat je dochter aan van alles denkt zoals mijn dochter, maar misschien helpt het trucje rondom het ademhalen wel.
Succes!
:heart: :heart: 2011
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 12 Jan 2020 10:09

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Wat een fijne tip Studie! Dat ga ik bij mijn dochter zeker eens proberen, want zij piekert ook veel te veel in bed.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem272

Bericht 13 Jan 2020 23:40

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Het omdraaien van het zelfleeskwartiertje en het voorleesmomentje lijkt tot nu toe een goede truc! De afgelopen dagen sliep I. een stuk eerder. Tussen 20:30 en 21:30. Nog steeds niet vroeg genoeg, maar wel vroeger dan daarvoor. Een terugval kan altijd natuurlijk, we zullen zien, maar houden het nog even vol :)

Studiebol, ik ken zulk soort oefeningen wel ja! Wat fijn dat het hielp bij jou. Mijn zoon heeft het laatst ook succesvol gebruikt! Mijn dochter lijkt er nog iets te jong voor, laatst wel geprobeerd, maar ze pikt het niet op.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 14 Jan 2020 06:57

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Er is al veel gezegd, maar ik gebruik met mijn kinderen de regenboog trap. Dit is een soort kinder meditatie. Mijn kinderen slapen daar heel snel op. Ook mijn oudste piekert nog regelmatig en dan helpt dit erg goed.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 14 Jan 2020 09:48

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Fijn filoria, hopelijk zo steeds een beetje beter.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jan 2020 09:53

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Filoria schreef:Het omdraaien van het zelfleeskwartiertje en het voorleesmomentje lijkt tot nu toe een goede truc! De afgelopen dagen sliep I. een stuk eerder. Tussen 20:30 en 21:30. Nog steeds niet vroeg genoeg, maar wel vroeger dan daarvoor. Een terugval kan altijd natuurlijk, we zullen zien, maar houden het nog even vol :)


Wat fijn dat dit lijkt te werken!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem272

Bericht 22 Jan 2020 15:19

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Het ging een paar dagen beter, maar ondanks dat we de nieuwe routine volhouden, gaat het nu weer net zo slecht als eerst.

Vannacht sliep ze nog niet toen we zelf naar bed gingen, rond 23u.

Ze is vandaag in de klas meerdere keren in slaap gevallen.

Toch maar de huisarts gebeld net, voor een afspraak.

Ik vind het zo zielig voor haar :(
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 22 Jan 2020 17:57

Re: Slaapproblemen (bij 6-jarige)

Ik ben voor melatonine, als ik zie hoe het mijn dochter helpt.
Die ligt anders gerust 2 a 2.5u wakker, met de minuut gefrustreerder te worden, omdat ze wel moe is, maar niet in slaap valt.
Het is te koop bij de Kruidvat, dus zeker het proberen waard,
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marsy31