Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stakingen basisonderwijs

<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 16 Jan 2020 10:28

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik snap wel wat Lejow bedoelt. Erkenning voor het probleem scheelt al een hele hoop, en ik snap ook wel dat dat, voor Lejows gevoel (en waarschijnlijk nog veel meer leerkrachten) mist. Zeker nu ouders steeds mondiger worden en het beter denken te weten dan de leerkracht.

Wij kregen vorig haar een brief vanuit de directie van school dat ze niet meedoen met de stakingen, maar wel volledig achter de stakingen staan.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Jan 2020 10:30

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik heb volgens mij al meerdere keren benoemd wat voor mij oplossingen zouden zijn.

De opleiding zelf moet anders, en een toelatingstoets is belangrijk, maar volgens mij gaat het er om dat je goed kunt les geven en dis didactiek kunt overbrengen, ipv dat je alle kleine details van geschiedenis en biologie uit je hoofd weet.
Daar moet wat mij betreft de focus op liggen.

Dat is het ook denk ik Flo, het doet best pijn om weggeschreven te worden als rupsjes-nooit-genoeg, als 'jullie blijven maar zeuren en hebben al zoveel vakantie', in tabelletjes waarbij lukraak salarisbedragen overgenomen zijn en naast de salaris in de zorg gezet worden 'zie je nou, leerkrachten verdienen genoeg'.
Maar daar ben ik niet de enige in, dat is wat voor veel van mijn collega's geldt, dat gevoel.
En dan post de overheid gister of eergisteren op twitter een bericht: De gemiddelde leerkracht verdiend 4400 euro bruto (inc vakantiegeld en eindejaarstoeslag), nou, ik weet niet hoe ze aan dat bedrag gekomen zijn, maar dat is zeker niet gemiddeld.
Waardoor er dus weer een scheef beeld naar buiten komt, want 'Zie je nou, ze verdienen al zoveel'.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Jan 2020 10:31

Re: Stakingen basisonderwijs

Patsy schreef:Ik snap wel wat Lejow bedoelt. Erkenning voor het probleem scheelt al een hele hoop, en ik snap ook wel dat dat, voor Lejows gevoel (en waarschijnlijk nog veel meer leerkrachten) mist. Zeker nu ouders steeds mondiger worden en het beter denken te weten dan de leerkracht.

Wij kregen vorig haar een brief vanuit de directie van school dat ze niet meedoen met de stakingen, maar wel volledig achter de stakingen staan.


Ja, dat inderdaad ;)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 16 Jan 2020 10:38

Re: Stakingen basisonderwijs

Maar Lejow, daar moet je je gewoon niet teveel van aantrekken joh. Ik ben ambtenaar, handhaver bij een gemeente. Denk je dat het beeld over mijn werk positief is bij de gemiddelde Facebook-tokkie? Lekker boeiend, ik weet zelf wel beter. Daar zou ik me echt niet druk om maken als ik jou was, zonde van je energie!

♥♥
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Jan 2020 10:42

Re: Stakingen basisonderwijs

Daaaaaaaat is nou juist een van mijn slechte eigenschappen hahahahaha
Wat zal een ander van me vinden etc etc.....
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 16 Jan 2020 11:18

Re: Stakingen basisonderwijs

Maar nu ga je van een metaprobleem in Nederland naar een individueel probleem. Volgens mij haal je wel wat dingen door elkaar. Want de identiteit van 'de doorsnee docent' staat niet synoniem aan jóuw identiteit. Ik denk echt dat je daar jezelf niet in moet herkennen.

Over dat 'lukraak' ergens een bedrag vandaan plukken, is dat zo of is dat jouw gevoel omdat je je niet herkent in het gemiddelde salaris? Een gemiddelde zal vast ergens op gebaseerd zijn. Het gemiddelde voor mijn werk is ook niet exact wat ik verdien natuurlijk.

Maar er zit dus duidelijk een heel stuk emotie bij je. Emotie omtrent het algemene beeld, emotie omtrent de geringe steun (van zowel politiek als ouders), en een stuk angst vanwege de toekomst van het beroep. Alleen blijft de vraag dan ook nog openstaan: is een staking de beste methode om dat begrip te krijgen? Kan er niet gezocht worden naar meer manieren om begrip van ouders te krijgen bijvoorbeeld? (meeloop dagen om de werkdruk first hand te zien bijv)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Jan 2020 11:27

Re: Stakingen basisonderwijs

Er is jarenlang op allerlei manieren aan de bel getrokken, daar is niet voldoende gehoor aan gegeven.
Met het uiteindelijke gevolg dat er nu gestaakt wordt.
Is het de beste manier, geen idee, maar jarenlang zijn we (te) stil geweest.

En het is toch logisch dat er een stuk persoonlijke emotie bij zit? Het gaat om MIJN beroep, wat ik met liefde uitvoer. Wat niet tot zijn recht kan komen, door allerhande dingen momenteel.
En dat merk ik binnen ons hele team, dat onbegrepen gevoel.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 16 Jan 2020 12:11

Re: Stakingen basisonderwijs

Hier haddden we nog niks van school gehoord, vanmorgen het maar aan de directeur gevvraagd. Ze gaan staken die twee dagen. Er vervelend dat het zo laat gecommuniceerd gaat worden. Dit zou vandaag dan zijn.
Hier ben ik inmiddels wel die stakingen wel beu.
M:21072011
J :08012014
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 16 Jan 2020 12:23

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik vraag me af of dit echt een probleem is van het onderwijs of een veel vager, breder, algemeen maatschappelijk probleem dat mensen zich overwerkt en ondergewaardeerd voelen. Het speelt in zoveel sectoren, onderwijs, zorg, schoonmaak, boeren.

En vroeger was écht niet alles beter. En ik denk dat mensen toen meer verbintenis met een waardering voor elkaar hadden wat vaak een groot verschil maakt in ervaren last. Wellicht hebben we te hoge verwachtingen gekregen qua individueel levensgeluk in een maatschappij.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 16 Jan 2020 13:12

Re: Stakingen basisonderwijs

Lejow schreef:En dan post de overheid gister of eergisteren op twitter een bericht: De gemiddelde leerkracht verdiend 4400 euro bruto (inc vakantiegeld en eindejaarstoeslag), nou, ik weet niet hoe ze aan dat bedrag gekomen zijn, maar dat is zeker niet gemiddeld.
Waardoor er dus weer een scheef beeld naar buiten komt, want 'Zie je nou, ze verdienen al zoveel'.
Eerst even dit: verdienT :) Maar dat is flauw van me.

Ik denk dat dat gemiddelde best zou kunnen kloppen. Vakantiegeld en eindejaarsbonus worden erbij gepakt. Er zijn zat docenten die meer verdienen dan die 4400 bruto op basis van een fulltime aanstelling. Dus ook een hoop die minder verdienen. Zo kun je volgens mij prima op dat gemiddelde uitkomen. Of ging het echt specifiek om het PO in dat berichtje? Want dan is het wel anders ja.
#teammaple🍁
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 16 Jan 2020 13:22

Re: Stakingen basisonderwijs

@ Whatever goed verwoord. Is het ook niet zo dat men nu de economie goed draait zich meer laat horen dan toen in de crisistijd? Toen was iedereen die een baan had al blij dat ze een baan hadden. Men bleef zitten waar men zit en niet om het een of ander, maar in crisistijd zit je bij een baan bij de overheid wel goed. Zijn er toen noodgedwongen ontslagen geweest in het onderwijs? Nee. In de commerciële sector was dat wel anders. Mensen bleven zitten en mochten van geluk spreken als hun werkgever niet hoefde in te krimpen laat staan failliet zou gaan. Gevolg mensen waren bang om hun baan te verliezen en daarom hoorde je ze niet of nauwelijks (sowieso geen stakingen).

Nu de werkloosheid enorm laag is (vandaag nog gehoord dat er maar 300.000 werklozen zijn) en er een record aantal mensen aan het werk is durven mensen eerder van zich te laten horen als ze ontevreden zijn. Mochten ze namelijk iets niets krijgen (na stakingen etc..) dan gaan ze wel eerder iets anders zoeken. Men durft om die reden gewoon meer te eisen nu. Stakingen hebben gewoon met conjunctuur te maken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 16 Jan 2020 13:35

Re: Stakingen basisonderwijs

Urban Naked schreef:
Lejow schreef:En dan post de overheid gister of eergisteren op twitter een bericht: De gemiddelde leerkracht verdiend 4400 euro bruto (inc vakantiegeld en eindejaarstoeslag), nou, ik weet niet hoe ze aan dat bedrag gekomen zijn, maar dat is zeker niet gemiddeld.
Waardoor er dus weer een scheef beeld naar buiten komt, want 'Zie je nou, ze verdienen al zoveel'.
Eerst even dit: verdienT :) Maar dat is flauw van me.

Ik denk dat dat gemiddelde best zou kunnen kloppen. Vakantiegeld en eindejaarsbonus worden erbij gepakt. Er zijn zat docenten die meer verdienen dan die 4400 bruto op basis van een fulltime aanstelling. Dus ook een hoop die minder verdienen. Zo kun je volgens mij prima op dat gemiddelde uitkomen. Of ging het echt specifiek om het PO in dat berichtje? Want dan is het wel anders ja.


Het gaat specifiek om het PO in dat bericht. Het is het gemiddelde van Start L10,11&12, na 10 jaar in die 3 schalen en de max van die schalen. Maar ik ken niemand in het PO die in L12 zit.. het overgrote deel zal in L10 zitten en een kleiner deel L11, waar ik zelf (SBO) ook onder val.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem308

Bericht 16 Jan 2020 13:37

Re: Stakingen basisonderwijs

Wat ik dus wel eens denk. Ik lees over ouderbijdrage, extra ondersteuning etc. Ik zou als ouder straks best meer geld willen bijdragen aan goed onderwijs. Als ik daarmee mijn kind beter onderwijs kan geven. Extra ondersteuning in de klas bijvoorbeeld of meer vakdocenten voor gym muziek etc zodat de leraar meer tijd overhoudt. Maar goed dat kan natuurlijk elke niet opbrengen en dan krijg je weer ongelijkheid.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Jan 2020 13:43

Re: Stakingen basisonderwijs

Urban Naked schreef:
Lejow schreef:En dan post de overheid gister of eergisteren op twitter een bericht: De gemiddelde leerkracht verdiend 4400 euro bruto (inc vakantiegeld en eindejaarstoeslag), nou, ik weet niet hoe ze aan dat bedrag gekomen zijn, maar dat is zeker niet gemiddeld.
Waardoor er dus weer een scheef beeld naar buiten komt, want 'Zie je nou, ze verdienen al zoveel'.
Eerst even dit: verdienT :) Maar dat is flauw van me.

Ik denk dat dat gemiddelde best zou kunnen kloppen. Vakantiegeld en eindejaarsbonus worden erbij gepakt. Er zijn zat docenten die meer verdienen dan die 4400 bruto op basis van een fulltime aanstelling. Dus ook een hoop die minder verdienen. Zo kun je volgens mij prima op dat gemiddelde uitkomen. Of ging het echt specifiek om het PO in dat berichtje? Want dan is het wel anders ja.


Je hebt gelijk, te snel getypt.
En verder inderdaad wat Tom zegt over dat berichtje.


AMM, daar vrees ik inderdaad ook voor. En hoe vind je daar dan weer een middenweg in.
<<

Anoniem281

Bericht 16 Jan 2020 14:11

Re: Stakingen basisonderwijs

Dan kom ik weer terug op de gemeente. Die heeft potjes voor gezinnen met minder inkomen. Ik denk oprecht dat daar een oplossing in ligt. Gemeentes kunnen koppelen, scholen, muziekscholen enz. En subsidies bieden, tegemoetkomingen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 16 Jan 2020 14:34

Re: Stakingen basisonderwijs

Maar Bazinga, dan komen weer op een stukje geld terecht. Waarbij ook Den Haag op een gegeven moment zegt dat die potjes niet gebruikt mogen worden voor investering in het onderwijs op deze manier. Het geld gaat dan als nog naar het onderwijs, maar dan vanuit een ander potje. Waardoor andere potjes weer krimpen. Dus ik denk niet dat, dat een oplossing is.

Wat Den Haag denk ik echt moet gaan doen is om de tafel gaan zitten met opleidingen en scholen stichtingen en daarbij gaan kijken wat een plan kan zijn voor de lange termijn. Nu zijn er al potjes voor zij-instromers, maar ik hoor toch regelmatig verhalen dat mensen daar enthousiast aan beginnen en na een paar maanden er toch weer mee stoppen. Veelal is het dan omdat scholen, nu, te veel vragen en ook niet kunnen bieden wat zo iemand nodig heeft. Op het korte termijn kan daarin een hoop winst in gehaald worden en dan moet daarbij gelijk een plan gemaakt worden voor de langere termijn.

Waarbij op het langer termijn gekeken moet gaan worden, naar de invulling van de lerarenopleiding/pabo. Zorgen voor een betere aansluiting binnen het werkveld. Ik merk nu ook vaak dat de opleiding geen juiste aansluiting heeft met het werkveld. Tevens denk ik echt dat er vanuit inspectie met scholen gekeken moet gaan worden naar het deel administratie. De inspectie geeft aan dat er niet zoveel papier werk hoeft te zijn, maar scholen doen het toch.

Daarbij denk ik ook dat er goed gekeken moet gaan worden naar het Weer Samen Naar School project en dan vooral naar het doorstroom proces. Dat scholen leerlingen sneller moeten kunnen doorsturen naar de juiste school zonder een boekwerk aan administratie. Natuurlijk moet er wel bewezen worden dat een leerling terecht wordt doorverwezen, maar er mag ook wel meer afgegaan worden op het professionele inzicht van de docenten ipv het papier werk. Ik denk dat als daar goed gekeken naar kan worden dat er een hoop werkdruk wegvalt en een hoop docenten meer lol krijgen in het lesgeven en dat er zo ook meer aandacht komt weer voor het kind.

Daarnaast ben ik het ook met Whatever eens. We leven in een steeds meer individuele maatschappij, waarbij het vooral om presteren en leveren gaat. Kwaliteit gaat voor boven kwantiteit.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 16 Jan 2020 14:39

Re: Stakingen basisonderwijs

De gemeente is nog steeds overheid.
En ik denk dat het beter landelijk uit een potje kan komen dan bij de gemeente.
Onze gemeente gaat financieel niet zo lekker, hoop niet dat mijn kinderen daar dan de dupe van moeten worden.
Op gemeentelijk gebied is er minder knowhow dan landelijk neem ik aan.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 16 Jan 2020 23:06

Re: Stakingen basisonderwijs

De school van J gaat staken en ze hebben dit op 12 december al aangegeven. Ik heb die donderdag vrij genomen en de vrijdag is mijn standaard vrije dag. Ik heb er ook wel even behoefte aan 2 dagen vrij met J. Even samen uitslapen ‘s ochtends knuffelen in bed want dat hebben we echt al heel lang niet gedaan.

Verder denk ik dat staken heel weinig meer oplost. De speld postte niet voor niets een artikel over de stakingskalender van het Malieveld. Er wordt zoveel gestaakt en eigenlijk lost het weinig op. Ik denk niet dat de politiek nog meer bewust wordt van meer staken. Er is zoveel veranderd in de maatschappij. Een aantal dingen willen we blijven doen zoals we altijd deden en dat kan gewoon niet. De school van J doet heel veel met ouders en als dat wil is dat toch mooi.

Maar wij als ouders hebben ook een taak. Je kan toch niet verwachten dat school alles maar aan jou kind leert. Zelf moet je daar ook wat aan doen. Ik ben een voorstander van het hele onderwijs op de schop gooien want het huidige onderwijs vind ik niet super. Verandering is eng maar niets doen is ook niet mogelijk.
2015 💙
<<

Saar

Noob

Berichten: 87

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:42

Bericht 17 Jan 2020 11:41

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik denk dat de overheid idd ook moet kijken naar de opleiding. Ik ben zelf een deeltijd Pabo student en ik ben verre van tevreden over de opleiding. Ik ga 1 dag per week naar school en ik loop 1 dag per week stage, maar het sluit gewoon slecht op elkaar aan. Wij zitten ons met grote regelmaat op school af te vragen wat we daar doen.
We werden op school slecht voorbereid op de stage en tevens is de begeleiding vanuit school mbt stage verschrikkelijk. We werden in het diepe gegooid en je moet maar ontzettend hard hopen op een fijne mentor.

We zijn vorig jaar begonnen met 4 klassen met ongeveer 17 mensen en we bestaan nu nog maar uit 1 klas. En dat in een tijd met grote tekorten in het onderwijs.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 17 Jan 2020 12:16

Re: Stakingen basisonderwijs

Daar zou dan zeker iets aan moeten gebeuren.

Ik vind het ook zo ontzettend stom dat mensen die al een opleiding in de zorg hebben gedaan de volle mep aan instellingsgeld moeten betalen als ze zich willen laten omscholen. Zat mensen die dat helemaal niet kunnen betalen, schaf dat lekker als eerste af en wees blij en dankbaar dat die mensen überhaupt de PABO willen gaan doen, ze zijn hard genoeg nodig.

Hetzelfde geldt voor die superstrenge toelatingstoetsen. Investeer in verplichte bijspijkercursussen voor mensen die het niet meteen halen, het gaat er toch om dat je die stof aan het eind van de rit beheerst? Zo weer je misschien wel mensen die helemaal geknipt zijn voor het onderwijs, om iets wat misschien wel heel makkelijk op te vangen is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem294

Bericht 17 Jan 2020 12:27

Re: Stakingen basisonderwijs

Urban Naked schreef:Ik denk dat lejow bedoelt dat het juist de ouders zouden moeten zijn die zich zorgen maken om het onderwijs van hun kind. En daarvoor gaan strijden. Maar wat je ziet is dat vooral leraren zich zorgen maken en dat de ouders een minder grote rol in dit probleem spelen.


Juist! En veel van de ouders zeuren alleen maar om de opvang van hun kind(eren) en lijken niet verder te kijken dan dat.
Totdat je kind straks nog veel vaker en langer en onaangekondigt thuis zit omdat er gewoon niet elke dag meer iemand is om voor de klas te staan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 17 Jan 2020 13:59

Re: Stakingen basisonderwijs

Maar het idee van staken is ook wel een beetje dat mensen er iets van voelen, dus dan is het niet zo gek dat mensen ook daadwerkelijk uitspreken dat ze er ook iets van voelen. Ik vind dat geen zeuren. En natuurlijk is het feit dat ze zonder opvang zitten niet het enige effect, maar ik denk ook niet dat ouders over het algemeen kunnen inschatten wat precies de impact van een staking is op het lesprogramma, want dat voel je niet direct.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Pitty

Bericht 17 Jan 2020 14:04

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik pleit voor een complete verandering in kinderopvang en onderwijs. En eigenlijk zou dat al moeten beginnen met het zwangerschapsverlof. Dit zou uitgebreid moeten worden waarbij ook de partner meer verlof krijgt (en dit ook verplicht moet opnemen)Zo zou je de eerste negen maanden kunnen regelen. Ik noem daarbij specifiek negen maanden, omdat je ook zo lang kolfrecht hebt op je werk.
Daarna zou een kind naar een opvang of gastouder kunnen gaan, tot z'n derde. Als het kind 3 is, dan zou je kunnen beginnen met een soort kleuterschool voor kinderen van 3 tm 6 jaar. In Noorwegen is het volgens mij zo geregeld, dat alle kinderen die in hetzelfde kalenderjaar geboren zijn, tegelijk starten op de eerste schooldag. Dat lijkt mij ook heel fijn. Nu zit je altijd met kinderen die moeten wennen, altijd discussie over de herfstkinderen die wel of niet doorstromen naar groep 3 etc.
Ik heb dan een beetje het idyllische plaatje van die school van de tv serie Casper en Emma voor me, maar zoiets lijkt me echt super. En dan allemaal door de overheid gesubsidieerd, geen gedoe meer met fraude voor toeslagen. De schooltijden zou je dan ook breder moeten trekken, bv inloop tussen 8 en 9 uur en je kind weer ophalen tussen 15:30 uur en 17 uur. Deze kleuterscholen zouden dan ook ruim bezet moeten zijn, zodat als er een leerkracht ziek is, je niet meteen opvang hoeft te regelen omdat er nog twee leerkrachten over zijn.
Kinderen zouden dan van 7 tm 14 jaar naar een basisschool kunnen gaan. Een school waar geen cito toetsen worden afgenomen, maar waar het niveau gelijk is. Op je 15e ga je dan naar een middelbare school tot je 18e en daarna kun je kiezen voor een beroepsopleiding of studie.
Scholen zouden meer moeten gaan samenwerken met ouders en verenigingen. Sport en muziekles kunnen dan binnen schooltijden aangeboden worden. Ouders hoeven niet heen en weer te rijden en ieder kind krijgt gelijke kansen om hobby's uit te oefenen. Sowieso denk ik dat het handig is om schooltijden gelijk te trekken: elke dag dezelfde tijd naar school en dezelfde tijd vrij. Zo ligt er minder druk bij de BSO (die dan in mijn ideale situatie niet meer nodig is) want bij ons gaan de kinderen op lange dagen (di en do) vaker naar de bso dan op woensdag en vrijdagmiddag.
Meer gelijkheid voor kinderen, meer kansen voor kinderen en minder snel kinderen een vroege keuze laten maken. Nu moeten de kinderen goed presteren om ze op een mooi niveau VO te krijgen (het VMBO staat nu eenmaal negatief bekend, praktisch iedereen zou het toch wel fijn vinden als zijn kind Havo gaat doen) Als alle kinderen gewoon bij elkaar op school zitten en onderwijs krijgt op zijn niveau (de een is goed in aardrijkskunde en kan dus op VWO niveau dit vak volgen, terwijl wiskunde lastig is en hier krijgen ze les in op VMBO niveau) dan is er minder keuzestress op de basisschool.
Door leerkrachten flexibel te laten zijn in werktijden, kunnen ze vaker voor het onderwijs kiezen. Ik denk dat er dan ook zeker goed gekeken moet worden naar de vakanties, want zes weken zomervakantie vind ik zelf best lang en zou misschien wat minder mogen. Aan de andere kant, misschien moet de overheid summercamps gaan opzetten. In Belgie hebben de kinderen twee maanden vakantie en daar is het heel normaal dat een kind 1 of 2 weken op kamp gaat.

Zo, een heel verhaal. Wie het leest, is een held.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 17 Jan 2020 14:10

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik heb het gelezen en werd met elke zin enthousiaster van je idee ?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 17 Jan 2020 14:41

Re: Stakingen basisonderwijs

@ Pitty, ik ben wat negatiever... Werkgevers zullen er niet blij mee zijn als de partner ook lang zwangerschapsverlof krijgt (zeg bijv. 2 maanden na bevalling).

Onderwijs geheel subsidiëren lijkt een goed idee, maar dan mogen ze van mij gelijk alle toeslagen die je ontvangt als je een kind hebt af gaan schaffen (kindertoeslag, kinderopvangtoeslag en kinderbijslag en wellicht nog meer). Sowieso zijn er nu genoeg mensen die de toeslagen/bijslag ontvangen die dat eigenlijk niet nodig hebben en het allemaal makkelijk zonder toeslagen zouden kunnen betalen. Een kind krijgen is altijd nog een keuze en ik vind het een beetje merkwaardig dat alle belastingbetalers daaraan mee moeten betalen. Dan kun je wel zeggen, dat die kinderen later wel voor jou pensioen zorgen. Echter dat is eigenlijk ook niet zo, want ik draag toch echt zelf pensioenpremie voor af.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers