Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stakingen basisonderwijs

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 26 Nov 2019 13:17

Re: Stakingen basisonderwijs

Dat van wel/geen vacatures is ook wel een beetje wrang in het verhaal: het is zo scheef verdeeld. In de Rabdstad en net daarbuiten zijn er (fikse) tekorten, terwijl er in andere regio’s (krimpgebieden?) (fikse) overschotten zijn.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 26 Nov 2019 13:44

Re: Stakingen basisonderwijs

minoessepoes schreef:Natuurlijk hebben scholen ook een opvang functie, ondanks dat het natuurlijk geen kinderopvang is, zo is het door de overheid ingericht met het toeslagen systeem voor de kinderopvang ( en het recht voor hoeveel uur opvang je hebt).


Hier ben ik het helemaal mee eens. Er wordt zo vaak geroepen dat de school geen opvang is, maar het werkt nou eenmaal zo dat het niet anders kan dan dat het dat wel is, ook al is het niet de primaire functie van school. Je hebt geen kinderopvang meer als je kinderen op school zitten en ouders kunnen nou eenmaal niet voor alle uren dat hun kind op school zit een oppas achter de hand houden of stoppen met werken zodra kinderen leerplichtig worden.

Ik heb geluk dat ik wel vanuit huis werk, maar ik kan me voorstellen dat als scholen staken en er zou ook nog eens geen opvang mogelijk zijn, het voor veel ouders wel een erg pittige situatie wordt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 26 Nov 2019 14:21

Re: Stakingen basisonderwijs

Gelukkig hebben wij tot nu toe geen 'last' van de stakingen.
Onze school doet wel mee, maar we hebben natuurlijk al elke dag opvang nodig voor de jongste. Afgezien van de dinsdag, kan de oudste daar ook altijd heen (het zijn opa en oma, of een van ons is die dag vrij).
Een hele week opvangen lijkt me wel erg lastig, vooral zo kort dag in december, wanneer het voor velen sowieso al lastig kan zijn om vrij te krijgen.

Wel snap ik de leraren volkomen. Wat de oplossing is, zou ik echter niet weten.. Misschien toch de kleuterkweek weer terug zodat mannen niet voor de kleuters hoeven (als dat is wat ze afschrikt)? Het is een lastig probleem.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem336

Bericht 26 Nov 2019 14:50

Re: Stakingen basisonderwijs

Flo schreef:Daarnaast vind ik school absoluut geen opvangfunctie hebben. School is er om jouw kind, samen met jullie als ouders, klaar te stomen voor de maatschappij. Als je dat in je achterhoofd houdt en bedenkt hoe de klassen en de werkdruk nu is/zijn, vind je het dan nog steeds ‘wel een beetje klaar’?
Dat jij als ouder onder schooltijd wil werken heeft daar niets mee te maken, lijkt mij. Jouw keuze.



Dat vind ik behoorlijk kort door de bocht.

De overheid wil juist dat moeders aan het werk gaan. Tegelijkertijd verplichten zij dat kinderen vanaf 5 jaar naar school moeten. In zekere zin is school wel degelijk opvang. Veel moeders werken juist onder schooluren, en zorgen dat ze om 15:15 op het schoolplein staan, om de kids weer op te halen. Wij hebben 3 kids, en ons dagelijks leven wordt grotendeels afgestemd op school.
Onze werktijden sluiten niet aan bij de schooltijden, dus wij hebben jarenlang VSO en BSO afgenomen.
Heb destijds 2x een oproep gekregen voor zwemles, maar dat kon helaas niet, omdat wij geen continurooster hebben. En dus gaan wij 15u niet redden, gezien de kids tot 15.15 naar school moeten. Gevolg, we stonden nog een half jaar langer op de wachtlijst.
Met het kerstdiner binnenkort, zijn de kinderen ineens in de middag vrij, en moeten ze om 17u alweer op school zijn. Dus dat betekent een middag vrijaf nemen, of de kids naar de BSO laten gaan en vervolgens iets eerder naar huis om EN de kids EN het eten op te halen.

Werk, sport, sociale activiteiten...alles wordt om school gepland. Dat kun je vandaag de dag gewoon niet meer ontkennen lijkt mij, met voornamelijk tweeverdieners.

Stel jij zou een schoolgaand kind hebben, en de school gaat een week dicht. En je heb een aantal collega's, die in een soortgelijke situatie zitten. Dan zoekt jouw werkgever het maar lekker uit? :confused:
<<

Tompouce

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 17 Jan 2019 20:39

Bericht 26 Nov 2019 16:20

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik snap dat dat voor veel mensen (en werkgevers) tot vrijwel onmogelijke situaties zorgt. Maar dat is júíst de bedoeling. Als het op niks of niemand effect heeft, hoef je ook niet te gaan staken. Het is namelijk wel duidelijk dat praten, statistieken etc. voor geen enkele verandering zorgt.

Ik denk ook dat iedereen wel snapt dat voor heel veel mensen gevolgen heeft. Maar ik snap ook dat dit soort acties noodzakelijk zijn om (tegenwoordig) dingen gedaan te krijgen.
<<

Anoniem336

Bericht 06 Jan 2020 17:50

Re: Stakingen basisonderwijs

30 en 31 januari staat weer een staking gepland. Onze school doet hier wederom niet aan mee.

In hoeverre is het realistisch om wederom geld te eisen? Is er überhaupt nog geld beschikbaar?
Ik vraag mij af of de structurele oplossing niet ook op andere vlakken gezocht moet worden.
Moet de ouderbijdrage niet gewoon verplicht (en verhoogd) worden?
En moeten we niet af van het (al dan niet gedeeltelijk) betaald ouderschapsverlof binnen het onderwijs? Het merendeel van de onderwijzers in het primair onderwijs is vrouwelijk, en hier valt wellicht best veel 'winst' te behalen.
<<

Anoniem313

Bericht 06 Jan 2020 18:11

Re: Stakingen basisonderwijs

Hier doen ze wel mee, eens even kijken hoe we dat gaan oplossen weer.

Afschaffen van het betaalde ouderschapsverlof lijkt me averechts werken; dan wordt onderwijs nog minder aantrekkelijk om in te werken en wordt het probleem mogelijk groter.
<<

Anoniem300

Bericht 06 Jan 2020 18:29

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik heb er hier nog niets over gehoord, zal nog wel komen. Vorige keer deden we wel mee.

Betaald ouderschapsverlof heb je toch bijna nergens meer?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 06 Jan 2020 18:39

Re: Stakingen basisonderwijs

Newby9 schreef:Ik heb er hier nog niets over gehoord, zal nog wel komen. Vorige keer deden we wel mee.

Betaald ouderschapsverlof heb je toch bijna nergens meer?


Wel in het onderwijs, of nouja, een x aantal uur tegen 55%.

En of staken nog zin heeft: hoe moet anders het punt van de grote klassen en de weinige ondersteuning duidelijk worden?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 07 Jan 2020 16:19

Re: Stakingen basisonderwijs

De vorige keer deden er maar 3 juffen (of meesters, geen idee haha), nu doet de hele school mee.
Ik vind het zo jammer dat t net in de week van een studiedag valt..
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 13 Jan 2020 08:20

Re: Stakingen basisonderwijs

Wij kregen gisteren bericht van school. De vorige keer was er maar 1 docent die niet ging staken op de hele school, maar dit keer is de stakingsbereidheid een stuk minder, er gaan maar drie docenten staken. Twee van de drie docenten staan voor groep 8, dat is denk ik over het algemeen voor de ouders toch een minder groot probleem omdat de kinderen op die leeftijd in ieder geval een deel van de dag wel alleen thuis kunnen blijven.

Er stond niet bij in de mail waarom de stakingsbereidheid dit keer een stuk kleiner is, wellicht omdat er al een akkoord bereikt is en de eerste stappen in de goede richting gezet zijn?

Voor ons persoonlijk is het fijn dat de docent van onze zoon er gewoon is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 13 Jan 2020 08:32

Re: Stakingen basisonderwijs

Bij ons is de school 2 dagen dicht.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 13 Jan 2020 09:47

Re: Stakingen basisonderwijs

Wellicht is de stakingsbereidheid ook kleiner, doordat veel besturen niet doorbetalen. 2 dagen kost je echt schrikbarend veel! Ik twijfel daardoor ook nog, ik kan het gewoon niet missen...
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 13 Jan 2020 09:48

Re: Stakingen basisonderwijs

Onze school gaat ook 2 dagen dicht.
En ik weet dat hier waarschijnlijk veel reacties op gaan komen, maar ik wil het toch even kwijt.

Want eerlijk gezegd ben ik er nu wel een beetje klaar mee. Het begrip begint een beetje op te raken. Eerder stond ik er altijd achter, met alle begrip. Maar het wordt nu wel een beetje te gek. Want mijn kind is hier de dupe van, en dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn? Ook niet van alle stakende leraren? Ondertussen zijn er al zoveel dagen uitgevallen waardoor mijn kind geen les heeft, en dus onderwijs mist?

Het onderwijs heeft ondertussen al redelijk wat extra geld gehad: salaris verhoging van 4,5%, een eenmalige uitkering van honderden euro's, Een extra maandsalaris i.v.m. met terugwerkende kracht uitbetalen, betere functie omschrijving en meer individueel scholingsbudget.
Ik snap echt dat de werkdruk hoog is. En dat het niet de bedoeling is dat de kwaliteit van het onderwijs hiervan de dupe is. Maar helpt geld alleen per se tegen die werkdruk? En zullen toch ook andere oplossingen kunnen zijn?
In alle sectoren is de werkdruk hoog. En de overheid probeert echt het onderwijs tegemoet te komen. Maar op een gegeven moment is het geld gewoon op. En er is ook geld nodig voor andere belangrijke dingen.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Jan 2020 10:04

Re: Stakingen basisonderwijs

-Ieniemienie- schreef:Onze school gaat ook 2 dagen dicht.
En ik weet dat hier waarschijnlijk veel reacties op gaan komen, maar ik wil het toch even kwijt.

Want eerlijk gezegd ben ik er nu wel een beetje klaar mee. Het begrip begint een beetje op te raken. Eerder stond ik er altijd achter, met alle begrip. Maar het wordt nu wel een beetje te gek. Want mijn kind is hier de dupe van, en dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn? Ook niet van alle stakende leraren? Ondertussen zijn er al zoveel dagen uitgevallen waardoor mijn kind geen les heeft, en dus onderwijs mist?

Het onderwijs heeft ondertussen al redelijk wat extra geld gehad: salaris verhoging van 4,5%, een eenmalige uitkering van honderden euro's, Een extra maandsalaris i.v.m. met terugwerkende kracht uitbetalen, betere functie omschrijving en meer individueel scholingsbudget.
Ik snap echt dat de werkdruk hoog is. En dat het niet de bedoeling is dat de kwaliteit van het onderwijs hiervan de dupe is. Maar helpt geld alleen per se tegen die werkdruk? En zullen toch ook andere oplossingen kunnen zijn?
In alle sectoren is de werkdruk hoog. En de overheid probeert echt het onderwijs tegemoet te komen. Maar op een gegeven moment is het geld gewoon op. En er is ook geld nodig voor andere belangrijke dingen.


Hier de eerste reactie :smile:

Het lerarentekort is er ook nog en dat begint echt overal een groot te probleem te worden als dat het al niet is. Door het tekort groeit de werkdruk nog harder. Dit moet aandacht krijgen van de regering. Net als andere sectoren waar de werkdruk hoog is hoor.

Ik merk het bij mij op school ook. Het is januari, de griep slaat lekker om zich heen en de rek is er bij mij en mijn collega’s uit. Er is geen vervanger te krijgen en de eerste dag moeten we zelf opvangen. Dus bij ziekte gaat mijn groep 7 de hele dag zelfstandig aan het werk en mijn duo of ik gaan vervangen. 2 van de 5 groepen krijgen dus niet het onderwijs dat ze zouden moeten hebben en van 2 groepen blijft de administratie een dag liggen.

Ik twijfel nog wel of ik ga staken. Mijn bestuur betaalt niet door en ik vind 2 dagen geld inleveren echt wel een hele grote opoffering. Door de werkdruk heb ik mijn uren al naar beneden aan laten passen en dan zou ik dit ook nog eens missen. Maar er moet nog steeds wat veranderen...
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 13 Jan 2020 10:24

Re: Stakingen basisonderwijs

Het gaat eigenlijk niet om meer geld, het gaat om de werkdruk. Extra salaris is leuk, maar het is nog steeds niet in verhouding met de werkdruk (en zeker niet met het salaris icm werkdruk bij andere banen) ik werk zelf in het VO en daar speelt dit dus aanzienlijk minder, maar ook hier gaat het om werkdruk en een tekort aan docenten. Er moet iets structureels veranderen en dat is het signaal dat men wil afgeven.
december 2016
juli 2019
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 13 Jan 2020 10:26

Re: Stakingen basisonderwijs

Ik heb nog niks gehoord. Maar de 31e zijn de kinderen hier sowieso al vrij vanwege studiedag.
Ik hoop dat ze het wel tijdig laten weten als de school de 30e ook dicht gaat. Want het valt voor mij weer op mijn werkdag. En als de andere school niet staakt gaat de bso niet de hele dag open.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Anoniem276

Bericht 13 Jan 2020 10:30

Re: Stakingen basisonderwijs

Hier doen ze deze keer niet mee. Het is in de Cito toets week. Ze gaan er wel aandacht aan besteden maar hoe dat vorm geeft horen we later. Maar ze willen het voor de kinderen rustig houden vanwege de Cito
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 13 Jan 2020 13:26

Re: Stakingen basisonderwijs

-Ieniemienie- schreef:In alle sectoren is de werkdruk hoog. En de overheid probeert echt het onderwijs tegemoet te komen. Maar op een gegeven moment is het geld gewoon op. En er is ook geld nodig voor andere belangrijke dingen.


Was het maar zo! Ik mis al 10 jaar lang werkdruk en ik heb in meerdere sectoren wel ongeveer hetzelfde werk gedaan.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9471

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 13 Jan 2020 13:52

Re: Stakingen basisonderwijs

Fred schreef:
-Ieniemienie- schreef:In alle sectoren is de werkdruk hoog. En de overheid probeert echt het onderwijs tegemoet te komen. Maar op een gegeven moment is het geld gewoon op. En er is ook geld nodig voor andere belangrijke dingen.


Was het maar zo! Ik mis al 10 jaar lang werkdruk en ik heb in meerdere sectoren wel ongeveer hetzelfde werk gedaan.


Ga dan naar een andere sector, want met al jouw kwaliteiten etc. zou de werkdruk aanzienlijk minder worden neem ik aan.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 13 Jan 2020 14:22

Re: Stakingen basisonderwijs

@ Burn, ik heb al in verschillende sectoren gewerkt. Wel altijd op de financiële/controle afdeling. Echter alleen in de begin jaren na mijn studie bij een accountantskantoor heb ik werkdruk ervaren (ook veel overgewerkt), daarna op andere accountantskantoren en bij andere bedrijven niet meer.

Volgens mij praten een aantal mensen zich zelf ook een hoge werkdruk aan. Als ik bijv op mijn werk kijk schiet mijn directe collega al volledig in de stress als ze maar enigszins denkt dat ze een bepaalde deadline niet zal halen of zaken anders gaan dan zou moeten. Van binnen lach ik dan, want ik ben tegenwoordig zo koeltjes dat ik als ik maar even met mijn normale tempo ga werken (ik zo bepaalde stukken af heb, omdat ik oa handig ben met Excel, blind typ (je gelooft wellicht niet hoeveel mensen dat nog steeds niet kunnen en dat kost enorm veel onnodige tijd)) het makkelijk haal... Misschien is mijn mindset totaal anders hierin geworden naar verloop van tijd dan wellicht de meeste mensen die blijkbaar constant stress ervaren.

Onderstaande stukken zijn ook wel interessant:
https://www.metronieuws.nl/werkgeld/201 ... en-werkdag
https://arjanzuidhof.nl/wp/een-uur-per- ... oe-je-dat/
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Jan 2020 14:42

Re: Stakingen basisonderwijs

Fred, misschien is het oprecht wel een idee om je om te scholen naar docent basisonderwijs. Je vindt de lage werkdruk zo naar en baalt van je werkgebied. Twee vliegen in 1 klap!

♥♥
<<

Anoniem336

Bericht 13 Jan 2020 14:48

Re: Stakingen basisonderwijs

Elja schreef:30 en 31 januari staat weer een staking gepland. Onze school doet hier wederom niet aan mee.

In hoeverre is het realistisch om wederom geld te eisen? Is er überhaupt nog geld beschikbaar?
Ik vraag mij af of de structurele oplossing niet ook op andere vlakken gezocht moet worden.
Moet de ouderbijdrage niet gewoon verplicht (en verhoogd) worden?
En moeten we niet af van het (al dan niet gedeeltelijk) betaald ouderschapsverlof binnen het onderwijs? Het merendeel van de onderwijzers in het primair onderwijs is vrouwelijk, en hier valt wellicht best veel 'winst' te behalen.


In deze discussie blijft het toch voornamelijk om geld en werkdruk gaan. Maar wat wat zijn concrete oplossingen?
Hoeveel geld moet er structureel bij? Waarin moet het geld geïnvesteerd worden? In aantrekken van nieuwe onderwijzers, het aanhouden van huidige onderwijzers, ...?
<<

Anoniem336

Bericht 13 Jan 2020 14:50

Re: Stakingen basisonderwijs

Niekske schreef:Het gaat eigenlijk niet om meer geld, het gaat om de werkdruk. Extra salaris is leuk, maar het is nog steeds niet in verhouding met de werkdruk (en zeker niet met het salaris icm werkdruk bij andere banen) ik werk zelf in het VO en daar speelt dit dus aanzienlijk minder, maar ook hier gaat het om werkdruk en een tekort aan docenten. Er moet iets structureels veranderen en dat is het signaal dat men wil afgeven.



Maar als het jouws inziens niet om meer geld gaat, hoe zou je dan de werkdruk willen verlagen? Het is toch JUIST de bedoeling dat er structureel meer geld bij komt, om die werkdruk te verlagen?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 13 Jan 2020 14:51

Re: Stakingen basisonderwijs

Dat zou een optie kunnen zijn, maar vanwege het salaris is het niet interessant om dat te doen. Leraren in het basisonderwijs verdienen te weinig. Ik zit nu al met mijn salaris boven de max van tabellen LA en LB (als ik mijn 4 dagen plus extra's om ga rekenen naar fulltime). Waarom verdient een volwaardige leraar met HBO-diploma in het basisonderwijs eigenlijk niet minstens LC?
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers