Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


testjes op het cb

<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 03 Sep 2013 21:00

testjes op het cb

Ik hoor en lees weleens over testjes op het cb.
Puur uit interesse, wat testen ze ongeveer wanneer? En gaat dat dan als n spelletje ofzo? Ik vind het cb stiekem maar onzin, dus heb me nog nooit echt in het boekje verdiept....
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Norah

Noob

Berichten: 53

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:12

Bericht 03 Sep 2013 21:05

Re: testjes op het cb

Mijn dochter moest:

-balletje gooien
-een torentje bouwen met blokjes.
- blokjes opruimen in het doosje
-alle lichaamsdelen aanwijzen.
- naar een poppetje kijken en volgen

Maar dat is wel richting de 2 jaar!
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 03 Sep 2013 21:17

Re: testjes op het cb

Het gaat inderdaad op een speelse manier. De laatste keer wilden ze kijken of N. met zowel links als rechts een torentje van kleine blokjes kon bouwen. Dan geven ze die blokjes meteen terwijl ze ondertussen aan mij de groeicurves laten zien en wat vragen stellen enzo. Je moet je er niet teveel bij voorstellen.
<<

sabje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:05

Bericht 03 Sep 2013 21:23

Re: testjes op het cb

Ik ben vandaag geweest. Dus dit was voor een 3 jarige de testjes. Hij moest 3 vormen in een vormenstoof stoppen, 'treintje' nabouwen, streep natekenen, bal vangen en gooien en een ogentest.
Kan me eigenlijk niet zoveel herinneren van de vorige keren. Maar idd wel de dingen die eerder zijn genoemd.
Ons boefje 24-08-2010
<<

Vancity_girl

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 543

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:33

Bericht 03 Sep 2013 21:33

Re: testjes op het cb

D heeft volgens mij nog nooit echt een testje gedaan bij het cb. Een keer een toren gebouwd geloof ik. Laatste keer was met 2 jaar en toen vroeg de wvk of ze al twee woord zinnetjes kon zeggen. D kwam naar haar toe en vroeg: kan je dit even open maken asjeblieft. Haha ze zei ok ik kan de vragen over de taalontwikkeling wel laten zitten.
Verder stellen de bezoekjes hier niet veel voor.
14-01-2011
01-04-2013
<<

Anoniem73

Bericht 04 Sep 2013 08:44

Re: testjes op het cb

Een ogentest (daar had ze helemaal geeeen zin in wat dus ook mislukte)
Blokjes in een doosje doen, in de juiste figuurtjes.
Van blokjes een vrachtwagen maken
Plaatjes aanwijzen en benoemen
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 04 Sep 2013 08:54

Re: testjes op het cb

2 weken terug geweest.

M. moest torentje bouwen met 2 handen.
bal schoppen.
Verder had hij praatjes tegen de arts dus dat was goed.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem16

Bericht 04 Sep 2013 20:00

Re: testjes op het cb

Hier ook nooit geen testjes, ik zeg over ja en amen op en we staan weer buiten. Met N ga ik alleen voor spuitjes dus die hoeft die keuring ook niet te doen.

Edit; een vd eerste keren zei ze; jij bent kleuterjuf he. dan weet je het allemaal wel. Dus tjsa haha
<<

Anoniem166

Bericht 04 Sep 2013 20:03

Re: testjes op het cb

Hier gaat het geleidelijk, gewoon tijdens het praten over mijn dochter. De wijkverpleegkundige gaf mijn dochter een keer een piepklein snippertje papier. Idioot vond ik dat, want mijn dochter eet alles op. Maar het ging erom of mijn dochter de pincetgreep beheerste :D
<<

Anoniem180

Bericht 04 Sep 2013 20:15

Re: testjes op het cb

Per consult wordt je kind gescoord op een aantal vastgestelde items. Die komen gaande weg het consult vaak vanzelf aan de orde. De arts legt wat speeltjes op tafel en ziet zodoende hoe jouw kind speelt en praat. Vervolgens laat je kind op de grond kruipen of lopen en wordt er bekeken hoe je kind staat, loopt en beweegt. Verder is de informatie die je zelf als ouder vertelt ook belangrijk. Als je meer wil weten over het ontwikkelingsonderzoek op het cb, kun je dat hier vinden: http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=123645.
<<

Anoniem16

Bericht 04 Sep 2013 20:23

Re: testjes op het cb

Toch fijn dan dat die scores ook zo kindgericht zijn en fijn kijken naar hoe het kind individueel zich ontwikkeld.
<<

Anoniem180

Bericht 04 Sep 2013 20:32

Re: testjes op het cb

Robin schreef:Per consult wordt je kind gescoord op een aantal vastgestelde items. Die komen gaande weg het consult vaak vanzelf aan de orde. De arts legt wat speeltjes op tafel en ziet zodoende hoe jouw kind speelt en praat. Vervolgens laat je kind op de grond kruipen of lopen en wordt er bekeken hoe je kind staat, loopt en beweegt. Verder is de informatie die je zelf als ouder vertelt ook belangrijk. Als je meer wil weten over het ontwikkelingsonderzoek op het cb, kun je dat hier vinden: http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=123645.


Hoe bedoel je dat? Het ontwikkelingsonderzoek is ontwikkeld op basis van gemiddelden, ingedeeld in categorieën. Tijdens een consult wordt gekeken naar hoe ver jouw kind op dat moment is. Dit wordt gescoord met een +, een - of een M (dit betekent dat het een mededeling van de ouder is en dat het tijdens het consult niet is waargenomen). Omdat het ontwikkelingsonderzoek uitgaat van gemiddelden, betekent het niet dat jouw kind het op dat moment moet beheersen. Er zijn altijd kinderen die ergens eerder of later mee zijn. En voor een groot deel van de items waarop gescoord wordt is dat ook niet erg, maar normaal.
<<

Anoniem180

Bericht 04 Sep 2013 20:32

Re: testjes op het cb

Sorry.. ik wou Printje quoten!
<<

Anoniem16

Bericht 04 Sep 2013 20:33

Re: testjes op het cb

Robin schreef:
Robin schreef:Per consult wordt je kind gescoord op een aantal vastgestelde items. Die komen gaande weg het consult vaak vanzelf aan de orde. De arts legt wat speeltjes op tafel en ziet zodoende hoe jouw kind speelt en praat. Vervolgens laat je kind op de grond kruipen of lopen en wordt er bekeken hoe je kind staat, loopt en beweegt. Verder is de informatie die je zelf als ouder vertelt ook belangrijk. Als je meer wil weten over het ontwikkelingsonderzoek op het cb, kun je dat hier vinden: http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=123645.


Hoe bedoel je dat? Het ontwikkelingsonderzoek is ontwikkeld op basis van gemiddelden, ingedeeld in categorieën. Tijdens een consult wordt gekeken naar hoe ver jouw kind op dat moment is. Dit wordt gescoord met een +, een - of een M (dit betekent dat het een mededeling van de ouder is en dat het tijdens het consult niet is waargenomen). Omdat het ontwikkelingsonderzoek uitgaat van gemiddelden, betekent het niet dat jouw kind het op dat moment moet beheersen. Er zijn altijd kinderen die ergens eerder of later mee zijn. En voor een groot deel van de items waarop gescoord wordt is dat ook niet erg, maar normaal.



Mmm oke dat maakt al beter. Ik kan er echt zo niet tegen om kinderen in van die hokjes te plaatsen.
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 04 Sep 2013 21:06

Re: testjes op het cb

Bedankt voor de link Robin, dat vind ik el interessant om te lezen!
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Anoniem180

Bericht 04 Sep 2013 21:14

Re: testjes op het cb

Dit is het schema wat tijdens elk consult ingevuld wordt:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5398,d.d2k
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 04 Sep 2013 21:22

Re: testjes op het cb

Oh das ook wel leuk om te zien ja.
Vrijdag hebben wij de elf maanden afspraak (kan nog net, haha) ga eens kijken waar ze allemaal op letten.
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 05 Sep 2013 18:30

Re: testjes op het cb

O, ik ben allergisch voor het cb :shock:

In het eerste jaar van L kwam ik daar en wilde ze kijken of ze al dingen vastpakte... We waren net koud 1 minuut binnen en mevrouw hield een blokje voor L haar neus. Haha, die had zoiets van- daaggggg, ik ken jou niet, waarom zou ik iets van jou aanpakken, ga weg... Gevolg- deed totaal niks. Haha, thuis deed ze dat allllaaannnnggggggg, maar ik zag dat ze daarvan echt dacht- uhuh, dat zeggen ze allemaal...

Nee, ik vind het nare mensen hier op CB. Luisteren ook totaal niet naar je eigen zorgen over je kind, werken alleen hun lijstje af... Maar goed, dat is hier. Hopelijk zijn op andere cb's de artsen wat meer echt betrokken bij hun werk...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 05 Sep 2013 19:06

Re: testjes op het cb

Hier zijn ze ook totáál niet geïnteresseerd. Ik heb een heup en n oogafwijking. Al vaak gezegd, wik dat daar op gelet wordt. En steeds vragen ze weer of er heup of oogafwijkingen voorkomen in de familie

Vraag me ernstig af of ze weleens aantekeningen maken daar.

Dus ik ga, zeg ja en amen en hol snel weer weg
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:49

Bericht 05 Sep 2013 19:09

Re: testjes op het cb

D kreeg toen ze kleiner was van die restjes of ze kon overpakken, kleine propjes kon pakken en een toren bouwen.
J gaat niet naar het CB, alleen voor de prikken en ogentest.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 05 Sep 2013 19:11

Re: testjes op het cb

Kwak schreef:D kreeg toen ze kleiner was van die restjes of ze kon overpakken, kleine propjes kon pakken en een toren bouwen.
J gaat niet naar het CB, alleen voor de prikken en ogentest.

Dat doe ik bij de volgende denk ik ook. Krijg je dan niet meteen een stempel, ook weer tuchtng de schoolarts zegmaar
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Anoniem16

Bericht 05 Sep 2013 19:16

Re: testjes op het cb

Muppetje schreef:
Kwak schreef:D kreeg toen ze kleiner was van die restjes of ze kon overpakken, kleine propjes kon pakken en een toren bouwen.
J gaat niet naar het CB, alleen voor de prikken en ogentest.

Dat doe ik bij de volgende denk ik ook. Krijg je dan niet meteen een stempel, ook weer tuchtng de schoolarts zegmaar



Volgens mij niet hoor, bij N ga ik ook alleen voor de prikjes. Heb gezegd dat ik het niet nodig vind en dat ik goed de ontwikkeling zelf in de gaten kan houden.
<<

Anoniem180

Bericht 05 Sep 2013 19:28

Re: testjes op het cb

Als ouder zijnde ben je vrij om wel of niet gebruik te maken van de jeugdgezondheidszorg. Als je alleen voor vaccinaties wil komen, is dat ook goed (alhoewel dat natuurlijk niet wordt aangeraden). Het is wel goed om dat dan van tevoren aan te geven, zodat men daar vanaf weet en je dus niet keer op keer uitnodigen krijgt waar je geen gebruik van wil maken. Voor de schoolarts heeft het als gevolg dat hij/zij een nagenoeg blanco dossier van jouw kind krijgt. Dat kan prettig zijn, maar het kan ook betekenen dat er (essentiële) informatie wordt gemist wanneer op oudere leeftijd er toch iets blijkt te zijn met je kind. De meeste kinderen maken gewoon gebruik van de jeugdgezondheidszorg en bouwen dus een dossier op. Wanneer jouw kind een blanco dossier heeft tijdens de overdracht, valt dat waarschijnlijk wel op en daar kun je dan misschien vragen over verwachten. Maar dat hoeft niet.
<<

Anoniem193

Bericht 05 Sep 2013 19:32

Re: testjes op het cb

Het is al ruim een jaar geleden dat wij geweest zijn en de jongste is 3, dan is het toch wel weer tijd voor een afspraak?
<<

Anoniem180

Bericht 05 Sep 2013 19:38

Re: testjes op het cb

Met 2 jaar is er een consult, 3 jaar en 3 jaar en 9 maanden. Het kan dus kloppen dat er een jaar tussen zit.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers