Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fotografie Topic

<<

Anoniem119

Bericht 12 Nov 2013 13:22

Re: Fotografie Topic

Vraagje:

Kan het zijn dat je bij RAW veel sneller ruis krijgt dan bij JPEG? Ik ben al nooit zo'n RAW fan geweest, maar de laatste tijd probeer ik het toch steeds meer uit bij privé gelegenheden, maar ik ben echt zwaar niet onder de indruk van de kwaliteit van m'n foto's. Sowieso als ik ze in Lightroom upload, lijkt het wel alsof de schuifjes al verschoven zijn, alsof hij al aangeeft hoe de basis van de highlights, shadows etc zijn, ipv dat het begint met 0. Dit vind ik erg vreemd en ook nog eens vervelend omdat ik dan niet vanuit m'n basis kan werken. Maar daarnaast ben ik nu foto's aan het bewerken die ik op ISO 800 heb geschoten (ok, hogere ISO maar niet bijzonder zorgwekkend, ik schiet ook wel eens op ISO 3200 als 't echt moet), en ik heb echt ZO vreselijk veel last van ruis. Dat heb ik met JPEG echt nog nooit gehad. Terwijl ik in de veronderstelling was en ben dat je juist beter in RAW kunt schieten omdat het veel meer detail bevat en beter is in donkere situaties. Hoe kan dit?
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 12 Nov 2013 13:55

Re: Fotografie Topic

Ah oke, ik moet dus van mijn 'bewerken is vals spelen' idee af. Bedankt voor de tip over Lightroom, dat ga ik eens proberen. Ik vind Photoshop nog wel erg ingewikkeld. En af en toe legt mijn man wel eens iets uit, maar momenteel ben ik dat na 5 minuten ook weer vergeten.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Anoniem119

Bericht 12 Nov 2013 14:04

Re: Fotografie Topic

Photoshop ís ook heel ingewikkeld. Lightroom vind ik zelf ook veel handiger voor de workflow. Je kunt echt makkelijk veel foto's na elkaar bewerken ipv elke foto los te openen.
<<

Anoniem205

Bericht 19 Nov 2013 19:13

Re: Fotografie Topic

*stuiter stuiter* ik heb zondag een uurtje gefotografeerd en ik heb nul pijn aan mijn schouder! YES!

@Marin, je ruis verhaal herken ik niet. Ik heb juist altijd geleerd dat het beter is om in RAW te schieten omdat je dan altijd je oorspronkelijke foto bewaard. Bij bewerking van JPG verlies je altijd een stukje kwaliteit en een stukje foto.

Dat van het niet op nul beginnen herken ik in Lightroom niet. In PS wel. Geloof dat je dat ergens kunt instellen.
Ik heb alweer ruzie met lightroom. Ik moet voor de reportage van zondag verplicht een bepaalde format aanhouden en een bepaald logo gebruiken. Nu hebben ze dat in een .psd bestand als pre-fab gerealiseerd. Heel fijn, maar in LR is dat dus onbruikbaar. En ik weet nog niet hoe ik dat op kan lossen :(
<<

Anoniem38

Bericht 19 Nov 2013 19:35

Re: Fotografie Topic

Ik heb zondag foto's gemaakt bij de zevenheuvelenloop. Het was erg donker weer, dus de foto's ook donker. Met oplichten zie ik dat ze allemaal op ruizerig worden en niet scherp lijken. Had ik dan een hogere iso moeten gebruiken? Had nu iso 200..
<<

Anoniem205

Bericht 19 Nov 2013 19:37

Re: Fotografie Topic

Yes! Dat had nog makkelijk omhoog gekund. Ik heb zondag op iso 2000 gefotografeerd... en dat is nog best OK geworden
<<

Anoniem38

Bericht 19 Nov 2013 19:41

Re: Fotografie Topic

Ik heb zo lang geen sportfoto's gemaakt, dat ik er een beetje uit ben. Bovendien had ik een 70-300mm lens...dat hielp ook niet geloof ik. Nouja, volgende keer beter!
<<

Anoniem205

Bericht 19 Nov 2013 20:14

Re: Fotografie Topic

Bij sportfotografie is het ook van belang dat de sluitertijd heel snel is. Dus minimaal op 1/100, maar liever nog sneller. En als het dan schemerig/donker buiten is, kan je het beste je ISO een heel eind opschroeven. Ik hanteer meestal de regel bij mijzelf dat sluitertijd en brandpuntsafstand minimaal gelijk aan elkaar moeten zijn. Dus als ik op 300mm zoom, dan heb ik daar een sluitertijd van 1/300e bij. En ik hanteer 1/80e in principe als ondergrens voor mijzelf, al moet ik zeggen dat het steeds beter lukt om met lagere sluitertijden te schieten.
<<

Anoniem38

Bericht 19 Nov 2013 20:20

Re: Fotografie Topic

Ik had inderdaad een 1/160e sluitertijd . Heb nu ingesteld dat ie de iso automatisch doet.
<<

Zero

Bericht 19 Nov 2013 22:01

Re: Fotografie Topic

Marin - ik heb dat ook gehad, ruis bij RAW (bij een ISO niet hoger dan 1000) Waarom dit is, is me ook vreemd. Ik ga dit zeker na vragen, dus zodra ik het antwoord weet dan hoor je van me.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 20 Nov 2013 08:36

Re: Fotografie Topic

Ik heb ook een vraag. Ik heb een canon 550D met twee lenzen (50 mm en 18-135 mm). Nu ga ik in de zomet mijn schoonzusje bezoeken in Tanzania. Zouden jullie dann nog een andere lens aanraden? Of andere nuttige tips?
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 20 Nov 2013 09:50

Re: Fotografie Topic

Oreo schreef:*stuiter stuiter* ik heb zondag een uurtje gefotografeerd en ik heb nul pijn aan mijn schouder! YES!

@Marin, je ruis verhaal herken ik niet. Ik heb juist altijd geleerd dat het beter is om in RAW te schieten omdat je dan altijd je oorspronkelijke foto bewaard. Bij bewerking van JPG verlies je altijd een stukje kwaliteit en een stukje foto.

Dat van het niet op nul beginnen herken ik in Lightroom niet. In PS wel. Geloof dat je dat ergens kunt instellen.
Ik heb alweer ruzie met lightroom. Ik moet voor de reportage van zondag verplicht een bepaalde format aanhouden en een bepaald logo gebruiken. Nu hebben ze dat in een .psd bestand als pre-fab gerealiseerd. Heel fijn, maar in LR is dat dus onbruikbaar. En ik weet nog niet hoe ik dat op kan lossen :(


Maar heb je wel photoshop? Anders bewerk je toch de foto's gewoon in Lightroom en opent ze daarna in photoshop om het logo er bij te zetten?
<<

Zero

Bericht 20 Nov 2013 10:07

Re: Fotografie Topic

Huppekee schreef:Ik heb ook een vraag. Ik heb een canon 550D met twee lenzen (50 mm en 18-135 mm). Nu ga ik in de zomet mijn schoonzusje bezoeken in Tanzania. Zouden jullie dann nog een andere lens aanraden? Of andere nuttige tips?



Een telelens tot 200 of 300 zou best leuk zijn misschien, maar de vraag is of je het echt nodig hebt. Als je op safari gaat zou ik het zeker niet laten, maar blijf je in 'menselijke' omgeving, dan heb je wel genoeg aan je 135.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 20 Nov 2013 10:11

Re: Fotografie Topic

Oh als ik hier zo lees wil ik echt meer met eigen fotografie doen!
En misschien toch een keer een cursus beelbewerking. Wat dat doe ik eigenlijk nooit (voelde altijd als 'valsspelen') wat het natuurlijk niet is. Maar dan moet ik wel photoshop nog beter onder de knie krijgen. Eigenlijk stom dat ik bijna niet bewerk, want ik doe het meest onderwaterfotografie en dan is kleuren terughalen wel heel belangrijk.

Goede uitleg ook over RAW, Marin! Ik deed weleens schieten op jpg+RAW zodat ik beide had, maar vervolgens niet de tijd genomen om te vergelijken of iets mee te doen!

Heeft iemand overigens een goed advies voor een systeemcamera? Daarmee kan je ook op RAW schieten toch? (dSLR voor onderwater is heel duur, groot en lomp, dus denk dat systeemcamera een goede oplossing is).
<<

Zero

Bericht 20 Nov 2013 10:43

Re: Fotografie Topic

Ik weet te weinig over systeemcamera's om je er een aan te raden, maar ik kan wel zeggen dat het heel belangrijk is om een lichtgevoelige sensor te zoeken. Kijk dus even goed naar de recensies op internet hier over. Als je gaat duiken verlies je namelijk aanzienlijk veel licht en je wilt niet dat jouw sensor er een gezellige ruisbende van maakt, zeker niet voor die prijs.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 20 Nov 2013 11:00

Re: Fotografie Topic

Thanks. Ja ruis is inderdaad een leuk iets met onderwaterfotografie. Voor de mooiste foto's ga je eigenlijk niet dieper dan 10 m.
Maar aan die termen heb ik wel wat, lichtgevoelige sensor dus!
Hoewel alles beter is dan mijn oude ixus 85 die ik nu gebruik, wil ik wel meteen een goede investering doen!
<<

Anoniem119

Bericht 20 Nov 2013 16:51

Re: Fotografie Topic

Zero schreef:
Huppekee schreef:Ik heb ook een vraag. Ik heb een canon 550D met twee lenzen (50 mm en 18-135 mm). Nu ga ik in de zomet mijn schoonzusje bezoeken in Tanzania. Zouden jullie dann nog een andere lens aanraden? Of andere nuttige tips?



Een telelens tot 200 of 300 zou best leuk zijn misschien, maar de vraag is of je het echt nodig hebt. Als je op safari gaat zou ik het zeker niet laten, maar blijf je in 'menselijke' omgeving, dan heb je wel genoeg aan je 135.

Ik ben op safari geweest in Tanzania en Had een tweedehands 100-400 gekocht en Had echt niet minder willen hebben. Misschien tot 300 maar minder echt niet. Tweedehands kopen via marktplaats. En dan weer verkopen is hele handige manier voor zo'n lens die je anders nooit meer gebruikt.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:26

Bericht 20 Nov 2013 17:43

Re: Fotografie Topic

Marin schreef:
Zero schreef:
Huppekee schreef:Ik heb ook een vraag. Ik heb een canon 550D met twee lenzen (50 mm en 18-135 mm). Nu ga ik in de zomet mijn schoonzusje bezoeken in Tanzania. Zouden jullie dann nog een andere lens aanraden? Of andere nuttige tips?



Een telelens tot 200 of 300 zou best leuk zijn misschien, maar de vraag is of je het echt nodig hebt. Als je op safari gaat zou ik het zeker niet laten, maar blijf je in 'menselijke' omgeving, dan heb je wel genoeg aan je 135.

Ik ben op safari geweest in Tanzania en Had een tweedehands 100-400 gekocht en Had echt niet minder willen hebben. Misschien tot 300 maar minder echt niet. Tweedehands kopen via marktplaats. En dan weer verkopen is hele handige manier voor zo'n lens die je anders nooit meer gebruikt.



Ojah, dat is wel een goed idee. Nog meer tips toevallig? :P
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Anoniem205

Bericht 20 Nov 2013 18:12

Re: Fotografie Topic

Jorja, ja, heb ik ook. Maar ik ben met een reden overgestapt naar LR! Ik wil PS zo min mogelijk gaan gebruiken. Als ik dan elke keer als ik ga fotograferen voor die stichting mijn foto's door PS moet halen, heeft LR nog geen nut. Er moet vast een mogelijkheid zijn, maar zo vaardig ben ik helaas nog niet.
<<

Anoniem119

Bericht 20 Nov 2013 19:30

Re: Fotografie Topic

Intussen gewend aan LR, Oreo?
<<

Anoniem205

Bericht 20 Nov 2013 19:51

Re: Fotografie Topic

ja! I <3 it!
Maar ik ben nog niet alle functies tegengekomen die ik wel in PS gebruikte. Is gewoon nog heel erg wennen en zoeken. Maar het gaat steeds beter en ik vooral blij dat ik niet steeds tussendoor hoef op te slaan!
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 20 Nov 2013 19:54

Re: Fotografie Topic

@marin: meer ruis bij raw? Heb ik nog niet eerder gehoord, maar aan jullie te horen komt het vaker voor. Ik schiet echt alles in raw. Je kan zoveel meer uit je foto's halen dan.

Ik heb me ook aangemeld bij EB, ik woon om de hoek bij MMC V, dus mochten ze me een keer nodig hebben.

Ik werk momenteel allen nog in PS, maar zometeen op mijn nieuwe comp. Ga ik naast PS ook in LR werken.

Ben trouwens bezig met mijn nieuwe prijzen voor 2013. Moeilijk... maar ik moet echt omhoog en mijn pakketten anders gaan indelen.
<<

Anoniem205

Bericht 20 Nov 2013 19:58

Re: Fotografie Topic

Wat goed Munk! Er komen veel oproepen op de FB van EB. En daar "moet" je zelf op reageren. Vind het een mooi initiatief van deze vrouwen!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Nov 2013 20:42

Re: Fotografie Topic

Ik zou dat ook wel willen doen, voor EB. Lijkt me zo dankbaar.
Maar ben daar niet goed genoeg voor.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 20 Nov 2013 21:14

Re: Fotografie Topic

Ik heb me aangemeld via de e-mail. Wacht rustig af.

Ik heb laatst op mijn fb een oproep gedaan voor een gezin die een moeilijke tijd gehad hebben of tegemoet gaan. Daarop heeft een schoonzusje van een gezin gereageerd, waarvan ze bij een jongetje (6) twee weken geleden ontdekte dat hij een tumor achter zijn longen had. Hij was al een tijdje niet lekker (had geen puf meer zei hij letterlijk). Hij is deze week met zijn eerste chemo begonnen en het is de bedoeling dat ze zaterdag een shoot komen laten maken (nu hij zijn mooie krullen nog heeft)(en alleen als hij zich goed voelt). Heftig... geen idee hoe ik moet reageren. Ga er gewoon blanco in... ben wel blij dat ik deze mensen op deze manier kan helpen.
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers