Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Seizoensgroenten en -fruit

<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 09 Nov 2019 19:09

Seizoensgroenten en -fruit

Zijn er hier mensen die (voornamelijk) met seizoensgroenten koken? Ik ben daar nu een tijdje mee bezig (en ook elke kleur elke week een keer). In dec, jan en feb zijn er veel minder groenten in het seizoen. In principe wel genoeg om nog gevarieerd te kunnen blijven eten. Maar ik vind veel groenten eigenlijk niet lekker. Dat is waar het op mislukte toen ik dit ooit eerder probeerde. Nu ben ik bezig om recepten te vinden waarmee ik de groenten zo verwerk dat ik het wél lekker vind. Want eea is alleen vol te houden als ik ook lekker kan eten :). En eigenlijk gaat het best goed. Hebben jullie nog tips, recepten of andere dingen die je kwijt wilt? En hoe doe je het met fruit?
<<

Anoniem332

Bericht 09 Nov 2019 19:41

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Weg
Laatst gewijzigd door Anoniem332 op 16 Aug 2021 21:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 09 Nov 2019 19:54

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ik eet hierdoor ook gevarieerder, want anders zou ik die wintergroenten die ik gewoon gekookt niet lekker vind, nooit eten behalve sommige stamppotten. Van onderstaande november groenten (willekeurige lijst ergens van internet) vind ik alleen rode biet, pastinaak en (winter)wortel heel lekker. Voor de andere groenten die ik grotendeels wel eet, zoek ik nu recepten waarvan ik denk dat ik de groente daarin wel prima vind. Zo heb ik een recept voor bloemkooltaart gevonden waarin ik de bloemkool prima vind. het verspakket spruitjes pastinaak stamppot van de AH vind ik lekker. En vandaag een groene rode kool curry gegeten die echt heerlijk was. Die groenten vind ik gekookt of in andere recepten die ik kende echt niet te eten.. Het gaat dus best goed ?, maar meer recepten met wintergroenten zijn welkom.

Aardpeer
Andijvie
Bloemkool
Boerenkool
Knolselderij
Koolraap
Pastinaak
Prei
Raapjes
Radicchio
Rammenas
Rettich
Rode biet
Rode kool
Savooiekool
Schorseneren
Spitskool
Spruitjes
Winterpostelein
Witte kool
Winterwortel
Laatst gewijzigd door Joey op 09 Nov 2019 23:21, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 09 Nov 2019 20:29

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben echt niet thuis in seizoensgroente en -fruit.

Behalve boerenkool en aardbeien weet ik er niks van ?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 09 Nov 2019 20:30

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ooh haha ik ook niet tot ik het ooit opzocht hoor ?. Dat vind ik op zich niet raar.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 09 Nov 2019 20:35

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ik hou me hier eigenlijk ook totaal niet mee bezig. Slecht en raar eigenlijk want ik probeer wel steeds bewuster om te gaan met voedsel.

Uit jouw lijstje eten wij eigenlijk ook nauwelijks groente. Wel regelmatig bloemkool en prei.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 09 Nov 2019 22:11

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Schorseneren en raapjes vind ik lekker door kort te koken en dan te roerbakken in honing en tijm.
Aardpeer in een stampotje met aardappel.

Spitskool roerbakken met gehakt en beetje vadouvan kruiden van jonnie boer.

Prei vind ik lekker in een lasange van bechamelsaus, gebakken spekjes en doperwten. De prei even bakken met tijm.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 09 Nov 2019 22:36

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Aardpeer, knolselderij en pastinaak doen wij vaak in plakjes in de oven klaarmaken. Aardpeer hoef je niet eens te schillen, goed boenen met een borsteltje is voldoende. Dan niet te dikke plakken snijden, wat olie erop en in de oven tot ze wat verkleuren.

Met fruit vind ik het ook lastiger nu.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 09 Nov 2019 22:46

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ik heb een kookboek van de AH waar per seizoen de groenten beschreven staan en recepten daarbij. Een soort van basis kookboek, het is al wel een oudje.

Met prei maak ik meestal hartige taart met spekjes, tijm en geraspte oude kaas.

Andijvie eten wij graag als salade. Misschien niet helemaal toepasselijk bij de temperatuur nu. Dan kook ik blokjes aardappel in de schil, laat dat afkoelen in een dressing van azijn, mosterd, honing en een heel fijn gesneden klein uitje, verder doe ik in de salade uitgebakken spekjes, gekookt ei, blokjes kaas, Amsterdamse uien en augurk, echt een maaltijd zo.

Bietjes zijn ook lekker als salade, met feta en walnoten bijvoorbeeld. Of er een soort carpaccio van snijden met een lekkere balsamico dressing.

Winterwortel is hier bijna altijd in huis. Soms schil ik ze gewoon en kook ze in kleine stukken. Of ik rooster ze in de oven met olijfolie en tijm, maar meestal rasp ik ze fijn en gaan ze door de bolognese saus bijvoorbeeld.
Als ik wortelstamp maak kook ik de aardappels, ui en wortel allemaal in dezelfde pan met een bouillonblokje er in voor wat meer smaak.

Rode kool eten wij vrij traditioneel gekookt, soms met een appel er door. Maar je kan er ook een salade van maken met een yoghurt dressing.

Mijn moeder maakt regelmatig aangeklede boerenkool. We aten dat ook altijd op Sinterkaasavond, echt goede herinneringen aan! Dat is gewoon boerenkoolstamppot maar dan met allemaal lekkere dingen er bij. Sowieso door de stamppot het zoet/zure vocht van de augurken roeren en uitgebakken ui en spekjes er door. En dan bakjes op tafel met rookworst, blokjes komijnenkaas, kleine gehaktballetjes met jus, augurken, Amsterdamse uien, cervelaatworst ed.

En bij mijn tante kregen we regelmatig spitskoolstamppot met shoarma en kerrie er door. Ik heb het zelf nooit gekookt maar vond het altijd verrassend lekker.

Bloemkool houd ik niet van, vooral de geur die het in huis verspreid. Als ik het maak is het een curry of met een komijnenkaassaus.

Ik moet zeggen dat ik de overige groenten allemaal in principe wel lust maar er niet dol op ben dus zelf niet klaar maak thuis.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6680

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 09 Nov 2019 23:00

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Haha herkenbaar Savi.
Ik ben sinds een maand lid van een project dat locale boeren ondersteunt en dat maakt het makkelijker. Elke week kijk ik op de website, vink aan wat ik graag wil en het project regelt het voor me. Op deze manier krijg ik het 1) direct van het land en vers, 2) steun ik de boeren direct, 3) krijg ik de seizoensgroenten en fruit. En veel goedkoper want ik betaal de boer direct (het project rekent maar 1 dollar als tussenpersoon in totaal per week en het ophalen is om de hoek). Vind erg leuk!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Nov 2019 23:08

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ik probeer daar zeker wel op te letten en weet ook van de meeste groenten en fruit wel wanneer het in seizoen is.
Toevallig viel het me van de week nog op dat er momenteel echt heel weinig variatie aan fruit in de winkel ligt. Zelfs geen pruimen meer enzo, alleen nog de appels/peren/bananen en mandarijnen nu ook natuurlijk. Ik heb toen uit het koelvak bij het fruit een bakje aardbeien gekocht en ik voelde me daar een beetje schuldig over omdat het niet echt in het seizoen is, maar m'n zoontje wilde dat zo graag (hij had er al paar dagen om gevraagd).

De herfst vind ik een heerlijk seizoen qua groenten, ik denk nog wel lekkerder dan de zomer of de lente. Alleen ben ik een beetje pompoenmoe maar houd wel enorm van paddenstoelen. Stampotten eten wij eigenlijk niet maar ik probeer dan wel andere creatieve dingen te bedenken met boerenkool enzo. Spruitjes ben ik ook dol op.

Ik ga morgen even naar jouw groentenlijstje kijken Joey, daar ben ik nu te moe voor.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem332

Bericht 10 Nov 2019 15:52

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Van aardperen kan je lekkere soep maken, Charlot er doorheen en dan pureren. Smaakt lekkerder dan het eruit ziet.

Van andijvie maken we stamppot met blokjes kaas er doorheen.

Pastinaak uit de oven als frietjes. Of door een puree.

Op de boerenbool, broccoli en rode kool na maak ik weinig van je lijst.

Wel veel zuurkool stamppot. Witlof, met gnocchi en cherrytomaten. Of met een puree en bechamelsaus uit de oven.
<<

Anoniem313

Bericht 10 Nov 2019 16:24

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Goed topic Joey! Ik ben hier wel mee bezig maar kan altijd inspiratie gebruiken. Het valt me ook tegen hoe weinig bv de AH hiermee doet. Je hebt hier wel een paar van die services waar je elke week kratten seizoensproducten direct van de boer kunt kopen en als ik binnenkort iets minder druk ben ga ik dat in m’n ritme fietsen.

Gisteren heb ik een heerlijk pastinaaksoep gegeten uit het laatste boek van Jamie: https://ikhougewoonvaneten.nl/2019/10/0 ... van-jamie/

Prei blaker ik vaak en dan bij de risotto of een agv’tje. Winterpeen gaat standaard door de bolognese. Kool is lekker om rolletjes te vullen met (kip)gehakt en dan in bouillon in de oven te garen. Knolselderij gaat door de puree.

Ik ga die deconstructed andijviestamppot eens proberen!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Dec 2019 23:23

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Las net dit stukje over seizoensgroenten bij de AH.

https://www.foodwatch.org/nl/onze-campa ... nsgroente/
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 02 Dec 2019 23:37

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ooh wat stom van AH. Maar.. als je er mee bezig bent, weet je wel dat dit geen seizoensgroenten zijn. Wel echt stom verder, en mensen die er niet zo op letten, worden zo op het verkeerde been gezet.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 03 Dec 2019 12:51

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Pokebowl met bietjes!

Deze
https://simoneskitchen.nl/poke-bowl-met-bloemkoolrijst/

Ik doe vaak met gewone rijst, maar officieel moet ie met bloemkoolrijst. Heb je de bloemkool ook gelijk te pakken. En mango stukjes uit de vriezer werken ook erbij
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 03 Dec 2019 14:50

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ooh lekker Sophie. Ik zou dan ook met gewone rijst doen ja.

Ik heb een boerenkoolsoep recept gevonden waarmee ik de boerenkool lekker vind:
https://www.24kitchen.nl/recepten/pitti ... -met-kokos

En vandaag eten we dit, ik heb het al gemaakt. Ik denk dat het heel lekker is, en het is simpel (al is het recept irritant omschreven). https://www.puurmieke.nl/blogs/recepten ... en-wortel/

En ik eet de andijviesalade van minoessepoes nu af en toe als lunch, lekker!
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 03 Dec 2019 16:57

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ohh goeie recepten. Die boerenkoolsoep ga ik ook een keer maken!

En die andijvie salade van minoes heb ik ook al keer eerder van haar gejat idd ???
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 03 Dec 2019 18:34

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ik probeer het wel. Maar ik vind dit ook het seizoen met de minst lekkere dingen.
10-08-2017 ♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Dec 2019 18:37

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Ik heb vandaag pannenkoekjes gemaakt met boerenkool erin (met banaan, boerenkool, ei, melk, bloem en beetje honing). Ze zijn best lekker! Dit was natuurlijk een poging om m'n zoontje te laten eten, maar dat werkte niet. Maar iig met boerenkool dus in 't seizoen!
Let's discover the world together.
<<

GovertGrabbelaar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 11

Geregistreerd: 03 Dec 2019 17:39

Bericht 03 Dec 2019 18:44

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Joey schreef:Ooh lekker Sophie. Ik zou dan ook met gewone rijst doen ja.

Ik heb een boerenkoolsoep recept gevonden waarmee ik de boerenkool lekker vind:
https://www.24kitchen.nl/recepten/pitti ... -met-kokos

En vandaag eten we dit, ik heb het al gemaakt. Ik denk dat het heel lekker is, en het is simpel (al is het recept irritant omschreven). https://www.puurmieke.nl/blogs/recepten ... en-wortel/

En ik eet de andijviesalade van minoessepoes nu af en toe als lunch, lekker!


Wow die soep klinkt spannend. De echte vorst moet nog even over de boerenkool, maar ik kan er nu al van genieten. :yes: :yes:
mijn paardenstaart zit me nooit in de weg
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 05 Jan 2020 00:04

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Tip: In de allerhande van deze maand staan lekkere recepten met seizoensgroenten.
Ik ga ze de komende weken proberen.

Ik kook nu zo'n 3 maanden met bijna alleen maar seizoensgroenten en het bevalt heel goed. Er zijn nu niet zoveel groenten in het seizoen, maar we redden ons er prima mee. Ik eet regelmatig dezelfde dingen, maar dat dat ik voorheen ook. Nu heb ik juist meer variatie als er straks weer andere dingen in het seizoen komen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6680

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 05 Jan 2020 10:26

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Marin schreef:Ik heb vandaag pannenkoekjes gemaakt met boerenkool erin (met banaan, boerenkool, ei, melk, bloem en beetje honing). Ze zijn best lekker! Dit was natuurlijk een poging om m'n zoontje te laten eten, maar dat werkte niet. Maar iig met boerenkool dus in 't seizoen!


Heb je de boerenkool chips in de oven al eens geprobeerd? R. is er gek op..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43702

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jan 2020 10:30

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Vraag je het aan mij of Joey?
Ik dacht dat ik het zelf hier getipt had, maar dat was in een ander topic zie ik. Ja die maak ik wel eens. Ook lekker met hazelnoten en parmezaanse kaas en dan als soort croutons in salade.

Ik had de Allerhande inderdaad gezien Joey, leuke tips stonden erin. Maar wel veel stampotjes en dat eten wij niet dus dat is wel jammer.
Let's discover the world together.
<<

Joontjuh

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:04

Bericht 05 Jan 2020 16:18

Re: Seizoensgroenten en -fruit

Rode kool fijn snijden (of gesneden kopen) koken met 250 ml azijn en 500 ml water (ligt aan de hoeveelheid rode kool, maar 2 voorgesneden zakjes staan zo meestal onder water) lekker paar uur laten pruttelen dat het goed zacht is, meestal wel een uurtje of 3/4 of de gehele dag. Daarna afschudden en 2 kleine potjes Hak appelmoes toevoegen. Heerlijk met gekookte aardappel of purée en( zelfgemaakte) gehaktbal of verse worst erbij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers