Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vuurwerk verbod?

Voor of tegen vuurwerk?

Voor overal vuurwerk afsteken
7
7%
Voor vuurwerk, maar dan mag het alleen op aangewezen plaatsen in een gemeente worden afgestoken
13
13%
Voor vuurwerk, maar een gemeente moet wel een aantal vuurwerkvrijezones aanwijzen (bijv. winkelcentra's)
18
17%
Tegen particulier gebruik vuurwerk, een verbod moet er snel komen
66
63%
 
Aantal stemmen : 104
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 03 Jan 2020 21:27

Re: Vuurwerk verbod?

Erg hè. Ik woon daar in de buurt. Ik heb sinds ik er woon nog nooit oud en nieuw in ons huis gevierd. En als ik dit zo lees hoef ik er ook niet perse bij te zijn.
#teammaple🍁
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Jan 2020 21:33

Re: Vuurwerk verbod?

Urban Naked schreef:Erg hè. Ik woon daar in de buurt. Ik heb sinds ik er woon nog nooit oud en nieuw in ons huis gevierd. En als ik dit zo lees hoef ik er ook niet perse bij te zijn.


Jazeker, ik was al tegen maar als ik al die berichten lees dan kan ik gewoon weg niet begrijpen dat nog steeds het merendeel van de Nederlands voor het afsteken van vuurwerk is.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 04 Jan 2020 20:48

Re: Vuurwerk verbod?

Je kunt hier een petitie ondertekenen voor een verbod op consumentenvuurwerk: https://vuurwerkmanifest.nl/
#teammaple🍁
<<

Anoniem279

Bericht 04 Jan 2020 21:00

Re: Vuurwerk verbod?

Fred schreef:
Urban Naked schreef:Erg hè. Ik woon daar in de buurt. Ik heb sinds ik er woon nog nooit oud en nieuw in ons huis gevierd. En als ik dit zo lees hoef ik er ook niet perse bij te zijn.


Jazeker, ik was al tegen maar als ik al die berichten lees dan kan ik gewoon weg niet begrijpen dat nog steeds het merendeel van de Nederlands voor het afsteken van vuurwerk is.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -onderzoek

Gelukkig lijkt volgens een peiling een hele grote meerderheid inmiddels tegen!
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 04 Jan 2020 23:46

Re: Vuurwerk verbod?

Flo, mooi, gelijk getekend.

Edit, ik zie dat UN hem gepost had, sorry verkeerde naam :wink:
Laatst gewijzigd door Viva op 05 Jan 2020 18:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 05 Jan 2020 08:06

Re: Vuurwerk verbod?

Urban Naked schreef:Je kunt hier een petitie ondertekenen voor een verbod op consumentenvuurwerk: https://vuurwerkmanifest.nl/


Ik heb het ook getekend. Ik was niet per se écht voor of tegen, maar de cijfers en de flatbrand zijn echt de spreekwoordelijke druppel geweest waardoor ik ivoor het vuurwerkverbod ben. Verder staan er in de petitie ook andere argumenten waar je volgens mij niet onderuit kan.
L2014 & H2017
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 05 Jan 2020 09:24

Re: Vuurwerk verbod?

Kippenvel van dat stuk van die politieman. Ik ga tekenen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Puuc

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 24 Feb 2015 13:09

Bericht 05 Jan 2020 12:47

Re: Vuurwerk verbod?

Getekend! Ik vind het vreselijk, vooral voor dieren en hulpverleners.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 06 Jan 2020 15:19

Re: Vuurwerk verbod?

De petitie gaat nu wel goed. Al ruim 350.000 handtekeningen.
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 07 Jan 2020 20:42

Re: Vuurwerk verbod?

Rotterdam is de eerste stad met een algemeen vuurwerk verbod voor de hele stad. Ben wel benieuwd hoe ze dit gaan realiseren.
En hopelijk gaan er nog veel steden volgen.

https://www.nu.nl/binnenland/6022311/me ... erbod.html
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 08 Jan 2020 08:26

Re: Vuurwerk verbod?

Mooi dat er al een stad besloten heeft! Ik hoop ook dat er snel meer steden zullen volgen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 08 Jan 2020 10:16

Re: Vuurwerk verbod?

Dit jaar 13 mensen blind aan oog door vuurwerk, fors meer letsel - https://nos.nl/l/2317732
<<

Anoniem292

Bericht 08 Jan 2020 10:36

Re: Vuurwerk verbod?

Van mij mag het verboden worden omdat het in zoveel opzichten beter is. Maar ik ga het wel missen, het hoort er voor mijn gevoel wel echt bij om 00.00 uur ‘s nachts.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 08 Jan 2020 13:25

Re: Vuurwerk verbod?

Hugo schreef:Van mij mag het verboden worden omdat het in zoveel opzichten beter is. Maar ik ga het wel missen, het hoort er voor mijn gevoel wel echt bij om 00.00 uur ‘s nachts.


Ik ook hoor. Maar dat zal wennen zijn denk ik. Ik begin het zelf ook steeds vervelender te vinden dat je urenlang niet over straat kunt. En sorry, maar 1300 gewonden/artsenbezoekjes (waarschijnlijk nog wel meer lichtgewonden) op één dag waarvan ruim de helft door andermans schuld. Dat is zo absurd, zo krom, dat kún je toch gewoon niet meer recht praten. En dan komt alle overlast, schoonmaakkosten, materiele schade en milieaubelasting er nog bij.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 08 Jan 2020 17:07

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben voor het verbod, het enige wat ik jammer vind, is dat je dan niet meer vanaf huis met je kind naar het vuurwerk kan kijken...
Mijn dochter vindt het prachtig, maar is lang nog niet oud genoeg om naar het vuurwerk te gaan kijken bij zo'n nationaal event.
<<

Pitty

Bericht 08 Jan 2020 17:41

Re: Vuurwerk verbod?

Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat het net als zwarte piet moet: langzaam veranderen.
Maar laten we eerst eens 1 europa zijn en het Duits vuurwerk verbieden en veeeeel duurder maken.
<<

Anoniem295

Bericht 08 Nov 2020 14:59

Re: Vuurwerk verbod?

Ik up deze weer even, ben benieuwd hoe jullie er dit jaar in staan, ook met het coronavirus in het achterhoofd.

Hier wordt de afgelopen dagen alweer enorm geknald en de discussie is hier in mijn woonplaats ook alweer flink los gebarsten.
Veel burgemeesters in Nederland zouden graag een algeheel vuurwerkverbod zien. Ik zelf vind dat lastig. Voor alle dieren en het milieu ben ik absoluut voor een algeheel vuurwerkverbod. Ik denk alleen dat deze oud en nieuw niet een goede timing zou zijn om meteen met dat verbod te komen. Er is al zoveel weerstand op alle coronamaatregelen. ik ben bang dat een vuurwerkverbod voor een enorm grimmige oud en nieuw zal zorgen. Veel spanningen en mensen die echt willen halen toch wel vuurwerk uit het buitenland, en steken het toch wel af. En natuurlijk weer een klap voor de economie, als je bedenkt voor hoeveel geld jaarlijks vuurwerk aangeschaft wordt.

Ik roep zelf al een paar maanden: Laat iedereen gewoon zijn vuurwerk afsteken vanuit de achtertuin. Vuurwerk op straat zou in mijn ogen best verboden kunnen worden, want op straat gaan mensen toch al snel bij elkaar staan, ook om elkaar in de herrie te kunnen verstaan natuurlijk. En, mooie bijkomstigheid: In je eigen tuin ruim je je vuurwerk gewoon op, niet meer die troep op straat.
Nu begrijp ik wel dat het lastiger handhaven is, want ook in de achtertuin gaan mensen samenklieken, en hoe controleer je op groepsgrootte... Lastig dus. En, wat als je geen tuin hebt maar een balkon, wat doe je dan, wat mag je dan.

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen hier momenteel in staan. Zou een verbod dit jaar goed zijn?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Nov 2020 15:02

Re: Vuurwerk verbod?

In de grote steden heeft 3/4 van de bevolking geen achtertuin denk ik :)
Ik wel, maar ik wil daar geen mensen in hebben die voorwerk gaan staan afsteken.

Ik ben voor een verbod. En dat iedere gemeente een paar plekken aanwijst waar vuurwerk door professionals wordt afgestoken, waar je als burger naar kunt gaan kijken.
#teammaple🍁
<<

Anoniem295

Bericht 08 Nov 2020 15:04

Re: Vuurwerk verbod?

Urban Naked schreef:In de grote steden heeft 3/4 van de bevolking geen achtertuin denk ik :)
Ik wel, maar ik wil daar geen mensen in hebben die voorwerk gaan staan afsteken.

Ik ben voor een verbod. En dat iedere gemeente een paar plekken aanwijst waar vuurwerk door professionals wordt afgestoken, waar je als burger naar kunt gaan kijken.

Haha, oke, da's waar.
Maar als iedereen gaat kijken naar het vuurwerk afgestoken door professionals, krijg je ook weer grote groepen bij elkaar. Lijkt me voor dit jaar ook niet de oplossing.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Nov 2020 15:05

Re: Vuurwerk verbod?

Een verbod lijkt me dit jaar sowieso gerechtvaardigd, juist omdat de zorg niet nog verder belast zou moeten worden. Ik kan me voorstellen dat er een uitzondering wordt gemaakt voor kindervuurwerk, dat is geloof ik categorie F1, dus wat je bij de Intertoys kan kopen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 08 Nov 2020 15:10

Re: Vuurwerk verbod?

Ik begrijp dat het kabinet misschien een tijdelijk vuurwerkverbod wil om de zorg te ontlasten. Maar jeetje, andere jaren is het dus wel prima dat er zoveel mensen in het ziekenhuis belanden door vuurwerk?
Ik ben erg voorstander van een vuurwerkverbod.
Ik las vorige week eerst dit:
https://www.ad.nl/politiek/groenlinks-e ... ~acdb96f8/

De VVD ziet niets in het plan. ,,Ze willen gewoon alle leuke dingen afpakken van de mensen en daar moeten ze mee ophouden.’’


En een paar dagen later dit:

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... wagen.html
In Breda is gisteren een kind van vier maanden oud gewond geraakt toen er vuurwerk in de kinderwagen belandde waar het kindje in lag. De baby liep volgens een woordvoerder van de politie verwondingen aan de huid op en is naar het ziekenhuis gebracht.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 08 Nov 2020 15:12

Re: Vuurwerk verbod?

Ik ben altijd voor een vuurwerkverbod geweest. Zeker nu, al hoop ik stiekem dat dat dan ook een opstapje is naar een permanent verbod. Mensen en dieren die doodsbang zijn, de schade, gewonden. Het milieu. Vorig jaar lag onze tuin ook vol vuurwerk, terwijl onze buren ook niet afstaken.

Het knalt al bij ons in het dorp sinds september. Dat ga je niet voorkomen, maar ik zie werkelijk niks positiefs aan vuurwerk afsteken. Het is mooi, maar er zijn meer mooie dingen. Voor mij weegt de mooi absoluut niet op tegen alle nadelen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Nov 2020 15:14

Re: Vuurwerk verbod?

Nee, andere jaren is het ook niet prima, van mij mocht het er al veel eerder komen, maar ik kan me voorstellen dat er haken en ogen aan zo'n verbod zitten en dat de urgentie dit jaar hoger is waardoor de knoop sneller wordt doorgehakt. Ik weet alleen niet of het verbod dan blijvend is want ook dat zal wel niet zomaar gaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Geel

Bericht 08 Nov 2020 15:16

Re: Vuurwerk verbod?

Ik vind dit van de categorie vuurwapens in de VS (niet zelfde effect trouwens, dat bedoel ik niet). Zelfde soort sentiment, zelfde soort gevoel van recht hebben op en vrijheid voor.

Er zijn te veel slachtoffers, wordt te vaak verkeerd door mensen gebruikt, op de verkeerde momenten/tijden gebruikt, en is te onvoorspelbaar om door burgers te gebruiken in woonwijken e.o. Daarvoor wil ik het gezellige gevoel dat erbij hoort wel opofferen, en ben ik dus voor een verbod op algemeen gebruik door burgers op straat.
<<

Anoniem295

Bericht 08 Nov 2020 15:18

Re: Vuurwerk verbod?

Oke, duidelijk. Even voorop gesteld, ik ben ook voor een verbod. Maar even ervan uitgaande dat er een verbod komt: zijn jullie deze oud en nieuw dan niet bang voor een grimmige sfeer op straat, relletjes hier en daar, brandstichting en daardoor júíst een enorm drukke nacht voor de hulpdiensten, en daarmee ook de zorg? Want als ik zie hoe heftig er hier in mijn woonplaats gereageerd wordt op een eventueel verbod, vrees ik wel dat dat gaat gebeuren. Ik zou het qua vuurwerk helemaal prima vinden als dat verbod er nu door zou komen, maar ik hoop wel dat er ook verder gekeken wordt naar watvoor effect dat dan weer teweeg brengt.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers