Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Liefde, seks & relatie biechttopic #3

<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 05 Dec 2019 12:11

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Het intiem zijn is inderdaad minder. Als ik depressief ben heb ik nergens zin in, en dus ook niet in seks. Wat niet betekent dat het nooit gebeurd, soms kan ik juist behoefte hebben aan nabijheid en dan in die vorm. Alleen gezien ik laatste weken me steeds minder verbonden ben gaan voelen is het wel al een tijdje niet meer gebeurd. Dat vind mijn man inderdaad lastig en dat hebben we ook besproken.
Waarom vraag je dat? Welk verband zie je met mijn verhaal? Ik ben daar wel benieuwd naar en ook naar jou mening als man.
Ik heb wel me time, en dat doet me ook altijd goed. Ik ben ook iemand die daar heel veel behoefte aan heeft. Alleen zou ik hoe ik me nu voel eigenlijk hele dagen alleen moeten zijn om rust te ervaren. Dat is alleen een beetje lastig met een gezin.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 05 Dec 2019 12:21

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Wat verdrietig zeg. Allereerst dat je je zo voelt, ik ken het en ik weet hoe intens verdrietig, ongelukkig en alleen je je kunt voelen en hoe dit soort momenten dat gevoel in alle hevigheid versterken. Ik denk wel dat het belangrijks is om twee dingen rationeel tegen jezelf te zeggen: 1) jouw belevingen/emoties zijn gekleurd door je depressie en je gedachten en conclusies die je eraan hangt daardoor ook en 2) besef je dat jij dit gesprek bewust en voorbereid inging. Ja, je moest wel want hij ging er niet uit zichzelf over beginnen, maar daardoor had jij ook wel een voordeel (veel zelfs: uberhaupt waarschijnlijk beter in communiceren en mentaal en verbaal voorbereid om dit gesprek aan te gaan). Terwijl het hem misschien we overrompelde.

Denk je dat het mogelijk is om het even te parkeren? Ik zou als ik in jouw schoenen stond ideaal gezien waarschijnlijk iets tegen mijn vriend zeggen van 'Schat, nog even over gisteren, dat gesprek ging niet helemaal zoals ik het graag gewild had en ik denk dat het voor jou ook nogal rauw op je dak viel, maar ik zou het heel fijn vinden als je er nog even over nadenkt en we er later deze week nog eens op kunnen terugkomen'. En dan het ook even parkeren, hem de tijd geven erover na te denken en het te verwerken en vooral proberen te genieten (met een depressie, das al uitdaging genoeg) van Sinterklaas. Dit wel uitgaande van het idee dat je normaliter best af en toe een lastig gesprek met hem kunt voeren.

Gedachten als "zie je wel ik heb geen bal aan hem" en "leuk hoor Sinterklaas vieren met een gezin dat me niet steunt" zijn echt typische deprimerende niet-helpende gedachten! Probeer dat te beseffen en jezelf te stoppen!

Ik weet niet of je er iets aan hebt. Ik hoop het. Ik ben zelf nogal van de cognitieve approach van depressie omdat dat mij geholpen heeft. Maar ik wil je OOK een hele dikke knuffel geven. Liefs :heart:
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 05 Dec 2019 12:25

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Ik weet niet hoog zijn libido is, maar het kan zijn mocht zijn libido hoger zijn dan als jij in een depressie zit en je er niet over praat met elkaar hij zich misschien daarom minder medelevend op stelt naar je. Echter ik lees dat je dat wel met hem hebt besproken. Dan is het eigenlijk wel zonde dat je het depressief zijn niet goed met hem kunt bespreken als je andere zaken wel goed bespreekt.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 05 Dec 2019 12:28

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Fred schreef:Ik weet niet hoog zijn libido is, maar het kan zijn mocht zijn libido hoger zijn dan als jij in een depressie zit en je er niet over praat met elkaar hij zich misschien daarom minder medelevend op stelt naar je. Echter ik lees dat je dat wel met hem hebt besproken. Dan is het eigenlijk wel zonde dat je het depressief zijn niet goed met hem kunt bespreken als je andere zaken wel goed bespreekt.


Even los van dat je een prima punt hebt en die hele 'vrouwen voelen eerst verbinding en willen dan seks vs. mannen hebben eerst seks en voelen dan verbinding'-sekseverschillen. Denk ik dat los van libido-verschillen en het feit dat je dan zelf ook onder druk staat en minder empathie voor je partner hebt, je op het moment dat je partner zo'n serieus gesprek aan gaat, je dat wel even moet kunnen parkeren. Of ook bespreken uiteraard. Maar in ieder geval niet je communicatie daardoor laten beperken. We zijn volwassenen en stukje zelfreflectie en bewuste inzet op zo'n moment lijkt me normaal.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 05 Dec 2019 12:50

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Dankje voor je reactie whatever. Ik denk dat ik wel wat kan hebben aan wat je zegt. Ik ben me ook wel ten volle bewust van mijn gekleurde kijk op alles nu en dat maakt het ook lastig. Ik weet dat het daardoor nu ook allemaal erger lijkt als het is misschien. Maar het is gewoon iets wat steeds weer terug komt in onze relatie, en ik vind eigenlijk dat ik niet iets heel geks van hem verwacht. Hij hoeft me alleen maar het gevoel te geven dat hij er voor me is, met me te praten en me te steunen. Dit is niet de eerste keer zo, als het hem te moeilijk wordt dan is hij gewoon onbereikbaar en loopt bijna letterlijk van me weg. Ik voel me zo alleen hierin.
Dat hij me gister nu letterlijk negeerde en me ook niet reageerde op mijn (nog lang erna) huilen heeft me wel echt een deuk in mn vertrouwen gegeven. Het bevestigd voor mij de gedachte dat ik niet gesteund wordt.
Ik ga kijken hoe ik het nu even kan parkeren, zodat ik in ieder geval even rustig kan nadenken en meer uit realistische denkpatronen kan reageren ipv uit emoties. Hopelijk kan hij het dan ook laten bezinken en dan wél een gesprek met me aangaan.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 06 Dec 2019 14:57

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Waarom zeg je op het moment zelf niet waar je behoefte aan hebt en zeg je dit pas later. Het kan heel goed zijn dat hij jou signalen niet oppakt of herkend en dan kun je wachten tot je een ons weegt. Ik zeg tegenwoordig heel duidelijk tegen mijn vriend wat ik van hem nodig heb. Hij voelt niet wat ik voel en waar ik op dat moment behoefte aan heb. De ene keer wil ik ineengedoken op de bank onder een deken zitten en de andere keer heb ik een knuffel nodig. Voor mijn vriend super lastig om aan te voelen wat ik op zo’n moment nodig heb en ik weet het wel.
2015 💙
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 08 Dec 2019 17:31

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Als je het eerste onder het biechtaccount meldt, dan is het raar om het tweede onder eigen account te doen. Dus hier het biechtje met een broertje die een scheve schaats heeft gereden.

Schoonzusje wilde haar relatie van 14 jaar niet opgeven, vooral niet omdat ze samen ook een dochtertje hebben van twee jaar. Maar ze heeft afgelopen vrijdagavond de handdoek in de ring gegooid, waarop mijn broertje is vertrokken. Ze zijn definitief uit elkaar en de kans dat het goedkomt is nihil. Althans, dat zegt mijn schoonzusje. Mijn broertje heeft nu al een huisje dichtbij zijn werk, waardoor wij denken dat het al een tijdje heeft gesluimerd. Schoonzusje blijft met dochter in hun huis wonen. Ze heeft een dusdanig goed loon en een lage waarde van het huis, destijds bewust voor gekozen, omdat ze meer dromen hadden dan enkel een huis bezitten, dat ik denk dat schoonzusje mijn broertje zal uitkopen en het huis zal houden. En zelfs als ze niet voldoende verdiend, springen haar ouders wel bij die bovengemiddeld zitten qua inkomen en een heel stuk kleiner zijn gaan wonen na verkoop van hun gezinshuis. Hoe dan ook, ik vind het zo sneu voor hun dochtertje. Ze heeft heus iets door. Ze was ook boos op papa, omdat hij niet thuis kwam slapen en ze hem morgen pas weer zag. Maar het zij zo. Stomme keuze, dit. En dat voor een avontuurtje van een half jaar... Stom half jaar!
<<

Anoniem309

Bericht 12 Dec 2019 00:12

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Jammer dat het zo heeft moeten eindigen, biechtje. Vooral voor hun kindje.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 19 Dec 2019 20:53

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Ik ben het drinkgedrag van mijn partner zo beu. Dat hij iets drinkt prima, maar hij weet niet altijd zijn grens. En die is hij vaker voorbij gegaan. En iedere keer weer zegt hij sorry, ik weet niet hoe het komt enz. Maar daar houdt t dan ook mee op. Zou zo graag eens echte spijt willen zien. En dat t niet zo ver komt. Als er geen kind in t spel was geweest had ik hem al een paar dagen op straat gezet of hem in ieder geval paar dagen ontweken, kijken of dat doordringt. Heb al gekeken naar AA, maar van mij hoeft hij helemaal niet te stoppen, een drankje op zijn tijd prima
<<

Anoniem269

Bericht 19 Dec 2019 21:44

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Hoe vaak drinkt hij? En hoe vaak drinkt hij teveel? Aangezien je over AA praat.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 19 Dec 2019 22:10

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

30 van de 31 dagen drinkt hij wel pilsje of meer. Hoe vaak hij te veel drinkt valt op zich wel mee, maar ik snap niet dat dat dan moet. Bij een feestje prima. Gewoon bij vrienden vind ik eigenlijk al niet nodig, en vooral niet als we een dagje weg zijn. Dit gebeurd niet altijd hoor als we een dagje weg zijn. Maar vandaag was hij vrij en heeft hij overdag ook wat gedronken. Ik geloof meteen dat t niet teveel is geweest, maar het is wel verkeerd gevallen, al geeft hij dat op dat moment niet toe. En overdag komt ook wel eens voor.
Allemaal niet super vaak, maar t zou gewoon niet voor hoeven komen vind ik. Niet op de onnodige momenten
<<

Anoniem307

Bericht 19 Dec 2019 23:20

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Maar als hij 30 van de 31 dagen niet drinkt, hoe komt hij er dan bij om te gaan dagdrinken? En heel erg veel te drinken als hij eenmaal drinkt? Het lijkt mij alsof hij het niet helemaal onder controle heeft. Drinken is één, maar dagdrinken is toch echt van een andere orde. Ik kom uit een familie die het heel erg moeilijk heeft met grenzen in het drinken van alcohol, maar je zult ze nooit overdag zien drinken. Mijn man drinkt ook weleens een biertje, en sinds hij aan het werk is, moet dat met alcohol zijn, maar we hebben toch echt de afspraak dat dit na het eten én de koffie is en ook niet meer dan twee. Als ik die afspraak niet met hem zou kunnen maken, dan zou ik zorgen dat er nooit meer drank in huis zou komen. Ik vind het drinken al nergens voor nodig, maar ik vind dagdrinken echt heel erg onaantrekkelijk en helemaal nergens voor nodig. Luistert hij wel als je zegt dat je het niet leuk vindt?
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 20 Dec 2019 00:08

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

30 van de 31 dagen drinkt hij wel. En ook vaker wel overdag. Maar dan gaat t niet altijd mis. Dat t overdag mis gaat komt ook niet super vaak voor. Maar nog steeds niet goed te praten.
Hij weet dat t me verdriet doet als hij een grens te ver gaat. Iedere keer is het dan ook ik had het niet moeten doen, ik weet ook niet hoe het kan, volgende keer zal ik opletten. En hij weet ook dat ik niks met woorden maar daden heb. Dus dan houdt het al snel op. En de reden dat hij drinkt, gewoon omdat hij het lekker vind. Op het moment dat hij 1 biertje drinkt denkt hij dat dat kan. En daarna denkt hij dat nog steeds. Ook als ik merk dat hij te ver gaat en er iets van zeg dan is dat volgens hem totaal niet waar. Achteraf geeft hij me dan nog wel gelijk hoor, maar op dat moment zelf voel ik me zo machteloos.
Ik heb ook wel eens gevraagd waarom hij nu meer drinkt als in het begin, maar daar krijg ik niks uit.
Ik heb ook meerdere keren gezegd dat ik niet per se wil dat hij geen bier drinkt, maar gewoon met mate. Ik kan hem ook niet verplichten alcoholvrij of cola te drinken. En hij haalt het bier altijd in huis, dus zorgen dat er niks in huis is werkt ook niet.
<<

Anoniem301

Bericht 20 Dec 2019 00:13

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Lastig Biechtje. Wil hij er zelf aan werken denk je, staat hij daar voor open? Wellicht kan hij eens met de huisarts hierover praten, kijken wat een fijne behandelmethode is voor hem.
<<

Anoniem Antwoord

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 214

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:06

Bericht 20 Dec 2019 08:24

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Mijn partner kan bij vlagen ook veel drinken en ik voel me dan soms ook enorm machteloos. Wat bij ons helpt is het er op een rustig moment over hebben wanneer de emoties zijn gezakt. Wanneer ik heel boos of teleurgesteld ben, schiet mijn partner juist in de verdediging. Vind jij dat zijn drankgebruik problematisch is Biechtje? Drinkt je vriend ook dagen niet wanneer jij het hem vraagt? Tja je partner moet toch echt zelf beslissen om niet op onnodige momenten te drinken, dit kun jij niet voor hem doen. Wat vindt hij er zelf van? Vindt hij dit momenten ook onnodig of vind jij dat?

Wat bij ons ook helpt is om kort van tevoren nog even afspraken te maken. Bijvoorbeeld hij gaat borrelen met vrienden en de dag erna gaan we een dagje weg. Wij maken dan vooraf de afspraak dat hij die avond oplet dat het niet te gek gaat qua drank. Wanneer hij met vrienden gaat borrelen en we hebben de dag erna niks gepland, laat ik het bij hem. De gulden middenweg zeg maar, ik wil niet elke keer gaan zeggen let je op? Drink je niet zoveel? Hij is geen kleuter.
<<

Anoniem269

Bericht 20 Dec 2019 08:33

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Wat vervelend Biechtje! Ik vind de tips van Anoniem Antwoord goed. Ik zou me er wel heel erg aan ergeren als ik m'n vriend lichtelijk aangeschoten op de bank aan tref in z'n eentje. Dan is er wel meer aan de hand dan "hij houdt van een borreltje". Ik kan me ook voorstellen dat je hierdoor verder uit elkaar komt te staan, je gaat andere dingen belangrijk vinden.
Ik zou proberen op een rustig moment je zorgen neer te leggen. En ook te vragen of hij zich dan geen zorgen maakt om z;n gezondheid. Zo'n hoeveelheid alcohol continu lijkt me op den duur ook wel een negatief effect geven. Heb je in je vriendenkring iemand met een medische achtergrond die er een keer over kan beginnen?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 20 Dec 2019 08:42

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Oef, dat lijkt me echt heel lastig. Ik zou er zelf ook echt een probleem mee hebben. Dagelijks drinken en dan regelmatig ook overdag/zonder gelegenheid en dan ook nog eens best regelmatig teveel. Dat is gewoon best problematisch eigenlijk. Of het nu interfereert met je functioneren of niet. Het is niet goed voor je lichaam en ik vind het persoonlijk ook beetje getuigen van inadequate gezonde coping. Mijn ex deed dat in de tijden dat hij stress op zijn werk had. Ook dat dagelijkse 1-2 biertjes uit zijn werk op de bank. Mijn huisgenoot trouwens ook, die drinkt in zijn eentje 2-3 flessen rode wijn per week. Functioneert prima op hoog niveau met goede baan. Maar het is wel degelijk probleemdrinken. En dat komt veel voor.

Er zijn meerdere strategieen denk ik en jij kent hem het beste. Ik vind het idee van Carrie heel goed, maar dan moet hij het wel ook een probleem vinden en niet alleen jij. Wat vindt hij zelf van zijn drinkgedrag? En als hij het geen serieus probleem vindt, hoe staat hij dan voor bijvoorbeeld eens een alcoholisch vrije maand (of misschien eerst week gezien zijn drinkgedrag) straks in januari?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 20 Dec 2019 10:16

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

https://nos.nl/artikel/2315551-nederlan ... vuo8j-skYQ

Misschien is het op het journaal vanavond? ;)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Dec 2019 10:41

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Probleem is wel dat hij het zelf moet inzien. Dat haal ik niet helemaal uit jouw bericht. Jij vindt het vervelend, jij hebt er last van maar hij lijkt er niet al te veel last van te hebben danwel het probleem te zien. Mijn ex dronk ook vele en vele teveel, maar die zag het ook niet in. Uiteindelijk levert dat ruzie en onbegrip op, maar geen oplossing.

Dus die oplossing zit 'm erin dat hij of gaat inzien dat er een probleem is en er zelf mee aan de slag gaat of dat jij hiermee kan leren omgaan. En dat zit 'm echt in jou. Sommige mensen vinden dit allemaal geen probleem, anderen wel. Uiteindelijk zijn er veel definities om aan te geven of iets een probleem is. Dat is niet altijd alleen maar lichamelijk. Het ligt ook aan of zo'n gewoonte interfereert met je persoonlijke relaties. En dat is het in dit geval. Het staat de liefde en jullie gezinsleven in de weg. Dat zou al reden genoeg zijn om er iig normaal met elkaar over te praten.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 20 Dec 2019 14:05

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Dankjulliewel voor de reacties

Anoniem antwoord, dat in de verdediging schieten merk ik hier ook. Terwijl ik juist dan nog geirriteerder maar ook machtelozer wordt. Het stukje dat hij gisteravond wel zei dat het stom was kwam over alsof hij het zei omdat het moest, niet omdat hij het meende. Ik heb hem nog nooit gevraagd om paar dagen niet te drinken, want dat is ook niet wat ik wil.1tje prima, 2 kan nog, maar die grens. Hij mag op een feestje ook best zat worden, niet op een gewoon avondje met vrienden. Afspraken maken vantevoren heeft geen zin. Laatst hadden we een groot feest (komt niet vaak voor), waarop ik zei, geef mij ook wat muntjes en geld, voor het geval ik je kwijt raak. Nee hoefde echt niet, hij zou zich echt in houden. Ik hief niet te vertellen hoe de avond eindigde

Whatever, ik zal de link opslaan! Ben vanavond weg dus weet niet of hij het ziet op tv.

Caro, ik kan hier niet mee leven, vind hem dan echt onvolwassen en daar kan ik niet mee dealen

Rest, hij is er vanmorgen, nadat ik bloedchagarijnig deed, weer op teruggekomen. Nu wel wat meer gemeend. Maar nog komt hij niet verder dan dat hij weet dat hij dat niet moet doen, maar niet weet waarom hij het wel doet. Hij weet dat ik ook niks kan met het spijt me, dat zijn woorden. Dus hij weet ook niet hoe hij het op dat moment goed moet maken. Kan alleen maar door het niet meer te doen, maar ja dat is vaker gezegd. Ik heb gezegd dat ik nu normaal zal doen, maar dat hij er op terug kan komen. En ik niet meer genoegen neem met ik zal laten zien dat ik het de volgende keer niet meer doe. Hij kan gaan praten met zijn vader (volgens mij was dit ook al aan de orde met zijn ex), met de huisarts, niet meer drinken of alcoholvrij. Heb hem ook gezegd dat hij op zijn moeder afgeeft (die verzorgde zich slecht, en is overleden), maar dat hij er op deze manier niet aan onder doet. En dat drank letterlijk meer kapot maakt dan dat hij denkt, doelend op ons. Hij kan hierop niet antwoorden, zegt dan alleen maar ja (niet het idee dat hij ja zegt om er vanaf te zijn, maar dat ik gelijk heb en verder niet weet wat te zeggen). Als ik het vraag of alleen ik een probleem zie of hij ook wel zegt hij dat hij het ook wel weet
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Dec 2019 14:19

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Punt is wel dat jij niet de baas over hem bent. Dus jij kan ook niet aangeven wat hij wel en niet zou mogen, je bent immers niet zijn moeder maar zijn partner. Hij is een volwassen man, die zijn eigen keuzes maakt. In een ideale situatie kiest er dus voor zichzelf door gezond te leven en voor zijn gezin te gaan. Maar dat moet vanuit hemzelf komen.

Ik zou hem nogmaals uitleggen wat dit met jou doet, en dan niet verwijtend van 'weet je nog die ene avond dat je me liet staan?'. Maar verklaar je angst, verklaar je frustratie en leg uit waarom dit voor jou een probleem is.

Uiteindelijk moet hijzelf actie ondernemen. Als jij dit pusht en hij doet dit uiteindelijk alleen maar om jou tevreden te houden dan is dat geen lange termijn oplossing. Jij zal dat aanvoelen en alsnog achterdochtig blijven als hij op stap gaat oid. Werk dus aan die intrinsieke motivatie, misschien dat een psycholoog kan helpen als hij dat nodig heeft Dat soort dingen.
<<

Anoniem Antwoord

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 214

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:06

Bericht 20 Dec 2019 15:25

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Biechtje, wat vindt hij er eigenlijk zelf van? Je bent inderdaad zijn moeder niet, en waarom mag hij op avond met vrienden niet dronken worden van jou? Hoe vaak komt voor? Ik snap je vriend ook wel weer, je komt wel wat belerend over. Het is een volwassen man he, niet je zoon die je ergens voor moet behoeden. Ik kan niet goed beoordelen hoe probelmatisch zijn drinkgedrag daadwerkelijk is. Ik ben zelf ook een stevige drinker vergeleken met anderen maar drink ook dagen geen druppel.

Mijn partner drinkt ook regelmatig soms dus ook echt teveel waarvan ik jouw machteloze gevoel herken. Maak je op de avond zelf op een rustig moment afspraken met hem, of een dag van tevoren? Het werkt ook beter wanneer hij zelf bepaalt ipv dat jij het voor hem besluit wat hij wel of niet mag doen. Ik maak geen beslissingen voor mijn partner maar vraag hem wel of hij rekening met me kan houden omdat ik anders erg teleurgesteld ben in hem. Dit doe ik dus niet op een machteloos en boos moment.

Kunnen jullie niet samen in een gesprek bekijken hoe jullie er beide over denken? Wat vind jij wat wel en niet kan en welke afspraken wil je maken en wat vindt hij?
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 21 Dec 2019 11:22

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Ik denk dat je al heel veel goede tips hebt gekregen. Wat ik daar nog aan toe kan voegen is dat er in mijn ervaring vaak een aanleiding is voor iets als veel drinken. Dat kan van alles zijn: stress op het werk, moeite met veranderingen in de gezinssituatie of persoonlijke vrijheid, problemen in de familie, en zo kan ik nog wel even door gaan. Je zou eens voorzichtig het gesprek met hem aan kunnen gaan om te kijken of er zoiets bij hem speelt. Zo ja, dan kun je hem daar wellicht wél bij helpen, met als bijkomend effect dat het dan een stuk makkelijker wordt om minder te gaan drinken.

Daarbij geldt wel dat het vaak ook lastig is om dergelijke situaties onder ogen te zien en te bespreken. Vaak heeft zoiets zich over langere tijd opgebouwd en zit er veel emotie achter: schaamte, boosheid, noem maar op. Of sluiten mensen zich juist af uit zelfbescherming, of houden ze het bij zichzelf om hun omgeving te beschermen.

Ik wil je zeker niets aanpraten, het kan ook goed zijn dat er verder niks speelt. Maar wellicht herken je er iets van, en heb je er iets aan.
<<

Anoniem301

Bericht 21 Dec 2019 12:13

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Ellibre ik ken ook best een aantal mensen die teveel drinken, ‘gewoon’ omdat het kan, omdat ze niet beter weten, omdat vrienden het ook doen, omdat ze het leuk vinden en omdat het gewenning is. Hoeft dus niet altijd wat achter te zitten.
<<

Anoniem307

Bericht 21 Dec 2019 12:17

Re: Liefde, seks & relatie biechttopic #3

Carrie, het probleem zit hem in het niet meer zonder kunnen. Veel mensen zijn gewenningsdrinkers. Het probleem ontstaat pas als ze niet zonder alcohol kunnen functioneren. En als ze dat gaan onderzoeken, dan zijn ze al te laat.
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers