Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


BCC-cultuur

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Nov 2019 12:17

BCC-cultuur

Al een aantal keer heb ik gemerkt dat sommige collega’s de eigenaar van ons bedrijf meenemen in een maildiscussie in de BCC. De baas heeft dit soms zelfs expliciet verzocht om te doen, maar vaak is het op eigen initiatief van die collega’s.
Zelf heb ik hier een enorme hekel aan. Zo ontransparant, en het kan dus gebeuren dat je ergens op wordt aangesproken terwijl je geen idee hebt dat hij op de hoogte is gebracht van een situatie. Nou is het ook nog eens zo dat de eigenaar totaal niet diplomatiek en heel impulsief is, hij kan je rustig heel kwaad opbellen of dreigen met ontslag terwijl hij niet eerst aan jou vraagt hoe het zit.

Ik vind dit nou niet echt bevordelijk voor een veilige werkcultuur en merk dat meer collega’s er last van hebben. Ik sta op het punt om het te bespreken, maar weet dat dat niet gewaardeerd wordt en ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor de gevolgen.

Hoe wordt hier in andere organisaties mee omgegaan?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem304

Bericht 22 Nov 2019 12:19

Re: BCC-cultuur

Wij praten gewoon met elkaar. :angel:

Dusja, daar kan je de baas niet echt in mee BCC'en. Mailen wordt bij ons niet gedaan iig.
En zo wel, dan iedereen in de CC.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 22 Nov 2019 12:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 22 Nov 2019 12:27

Re: BCC-cultuur

Oh wat vervelend joh. Voor zover ik weet is het bij ons niet het geval, als iemand meegenomen wordt in de discussie staat diegene in de cc. Ik zet alleen adressen in de bcc als ik een mailing rondstuur.

Ik zou het zeker bespreken, dat je voor transparantie bent en of dat voortaan in de cc kan zodat iedereen weet wie er bij de discussie betrokken is.

Lekker figuur wel, meteen dreigen met ontslag.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Nov 2019 12:44

Re: BCC-cultuur

Ja, het is een man met gebruiksaanwijzing.

Ik vind het ook echt iets achterbaks hebben om de BCC zo te gebruiken. Een zwaktebod ook. Ik vind ook eigenlijk dat ik er wat mee moet. Normaal ben ik ook echt niet bang om te zeggen wat ik vind maar in dit geval ligt het best gecompliceerd en heb ik het gevoel dat ik er wat mee op het spel zet.

@savi, ja praten zou fijner zijn he! Vind ik ook. Mailen kan alleen goed gaan als er erop vertrouwd dat er geen lading achter zit en niet overal iets achter hoeft te zoeken
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8170

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 22 Nov 2019 12:47

Re: BCC-cultuur

Harrison schreef:Oh wat vervelend joh. Voor zover ik weet is het bij ons niet het geval, als iemand meegenomen wordt in de discussie staat diegene in de cc. Ik zet alleen adressen in de bcc als ik een mailing rondstuur.

Ik zou het zeker bespreken, dat je voor transparantie bent en of dat voortaan in de cc kan zodat iedereen weet wie er bij de discussie betrokken is.

Lekker figuur wel, meteen dreigen met ontslag.


Nou dit dus.
Wij (als afdeling) besluiten ook weleens om halverwege een discussie een Manager erbij te plaatsen maar dit is dan wel altijd in de CC en niet bedoelt om te naaien maar om een signaal af te geven dat een proces niet loopt.
Dit is sowieso de werkwijze bij dit bedrijf.

Ik zou het wel bespreken, maar zou dit ook wel heel moeilijk vinden bij zo'n vreemde man.
30-04-2017
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 22 Nov 2019 12:49

Re: BCC-cultuur

Jemig wat lastig! En wat een onveilige sfeer zo! Ik zet mijn managers ook weleens in de bcc maar niet in dit soort context. Meer als de andere geadresseerden externen zijn bijvoorbeeld en hun mailadressen niet hoeven te weten.

Ik zou het graag bespreekbaar maken als ik jou was maar zou dat ook heel moeilijk vinden. Er alleen rekening mee houden in je eigen mails helpt dus ook niet helemaal neem ik aan, want je hebt nog niet in de hand wat collega’s dan evt typen. Pff moeilijk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 22 Nov 2019 12:50

Re: BCC-cultuur

Oef, als ik erachter zou komen dat mijn collega's dat doen, zou ik niet happy zijn. Hier heeft vooral de baas er een handje van om allerlei mensen te cc'en. Dus dan mail ik hem en vervolgens antwoord hij met anderen in de cc. Prima als het over werkkwesties gaat, maar gebeurd ook als je een persoonlijk iets aankaart. Daar heb ik hem ook op aangesproken, maar daar doet hij niks mee. Maar goed het is wel in de cc, dus niet sneaky. En van een aantal mensen weet ik dat als ik iets met hun bespreek het ook bij de baas terecht komt en visa versa, dus daar hou ik al rekening mee.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2530

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 22 Nov 2019 12:56

Re: BCC-cultuur

Poe, ik vind dat echt heel erg kwalijk zelfs. Is er een vertrouwenspersoon of een afdeling Integriteit met wie je dit kunt bespreken? Ik vind het echt niet zuiver. Vervelend ook dat iemand zo onvoorspelbaar is.

Ik krijg van een collega met dezelfde functie uit een andere regio weleens een mail in BCC als we het gehad hebben over bepaalde communicatie. Dan leren we even van elkaar door te laten zien op welke manier we de mail naar ons team sturen. Het is dan wel gek om mij in cc te zetten, maar het is verder niet geheim en voelt voor mij ook niet achterbaks. Verder krijg ik echt nooit iets in bcc buiten nieuwsbrieven etc.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 22 Nov 2019 14:20

Re: BCC-cultuur

Richting collega's vind ik BCC niet kunnen. Naar extern is BCC meer dan logisch ivm de AVG-wetgeving.

Sowieso zou ik serieus overwegen of ik wel voor zo'n baas wil werken die snel dreigt met ontslag etc. en dus zo een angstcultuur ontwikkeld onder zijn werknemers. Dat lijkt mij geen prettige sfeer om in te werken. Als die zo tegen mij zou uitvallen zou ik direct iets anders zijn gaan zoeken waar ik mij prettiger zou voelen.
<<

Pitty

Bericht 22 Nov 2019 15:09

Re: BCC-cultuur

Eens met Fred. Als jij een ontslag kunt permitteren zou ik je baas erop aanspreken.
<<

Anoniem307

Bericht 22 Nov 2019 20:48

Re: BCC-cultuur

Ik gebruik de BCC vooral ter kennisgeving. Je hoeft er niets mee te doen, maar zo weet je wel wat er speelt. Niet om hypocriet te zijn. Dat doe ik wel met de BCC in mijn persoonlijke leven. :palm: Kijk, lees eens waar we het over hebben, zonder dat ze weten dat jij het ook weet. Op mijn werk vind ik dat geen sier hebben. Je bent bezig met casussen en sommigen moeten wel op de hoogte zijn van de voortgang, zonder dat ze actie hoeven te ondernemen. We hebben de afspraak dat mensen in de CC indirect actie moeten ondernemen.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 22 Nov 2019 21:17

Re: BCC-cultuur

Je zegt dat het vaak op intitiatief van collega’s is. Dan zou ik juist die personen er op aanspreken. Op een luchtige manier van ‘ jo zet baas volgende keer in de cc, nu lijkt het alsof je stiekem spelletje speelt oid’. Verzin nu maar even wat natuurlijk, maar ik denk dat je het best luchtig kan brengen. Hoef je niet gelijk naar de baas.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 22 Nov 2019 22:15

Re: BCC-cultuur

Wat ontzettend kinderachtig zeg! Ik kan me voorstellen dat het voor jou niet prettig voelt dat er zo “stiekem” wordt gedaan. Heel naar.

Op mijn werk gebruik ik de bcc alleen als ik naar iemand buiten de organisatie mail en een afschriftje daarvan naar een collega wil sturen. Op die manier worden onze persoonlijke mailadressen niet bekend bij derden. Als ik een zaak wil opschalen naar een manager, dan zet ik de betreffende manager in de cc. Meestal noteer ik dan ook nog in de mail dat ik de manager cc en waarom. Ik vind de bcc hiervoor echt geen geschikte tool.

♥♥
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 23 Nov 2019 00:55

Re: BCC-cultuur

Bedankt voor jullie reacties. Het sterkt me in het idee dat het echt geen schoonheidsprijs verdient en ik er ook echt wat mee moet omdat ik er last van heb. Het is vooral één collega die het doet, het hoofd van een team waar ik gedeeltelijk onder val. Dat maakt het nog wat ingewikkelder. Maar maakt het ook nog wat triester vind ik, de persoon hoort een voorbeeldfunctie te hebben en een team op zn gemak te stellen in plaats van onveiligheid te creëren.

Ik ga deze persoon er n.a.v. een recent voorbeeld op aanspreken volgende week.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 04 Dec 2019 10:40

Re: BCC-cultuur

Hoe is het gegaan toen je het met diegene besprak?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 06 Dec 2019 11:38

Re: BCC-cultuur

Lief dat je er naar vraagt! Ik heb dit niet meer aan de kaak gesteld, het voorbeeld was al twee weken geleden. Als ik het nog een keer merk bespreek ik het meteen.

Ik ben wel op een andere manier afgevallen door diezelfde collega waar ik per toeval achter kwam. Dat heb ik wel meteen benoemd en daar werd gelukkig goed op gereageerd.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 06 Dec 2019 12:14

Re: BCC-cultuur

Ah goed dat je dat benoemd hebt en fijn dat er goed op werd gereageerd. Wel jammer dat het gebeurde..

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers