Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

<<

Rejoy

Afluisterpiet

Berichten: 110

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 02 Dec 2019 11:06

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik ben wel benieuwd wat jullie van een dergelijke opmerking in een artikel van de NOS vinden:



Steeds minder interesse in schoolvakken, cijfergemiddelde daalt
De interesse die scholieren gemiddeld hebben in hun schoolvakken en hun gemiddelde cijfer zijn de afgelopen jaren gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van studieplatform Qompas onder 170.000 scholieren op de havo en het vwo.

Qompas bevroeg scholieren in de derde klas over hun interesses voor vakken. Vooral talen als Frans en Duits en de creatieve vakken zoals tekenen en handvaardigheid verliezen aan populariteit. Geschiedenis, aardrijkskunde en economie doen het beter: daarvoor steeg de interesse van scholieren juist.

Via studieplatform Qompas vullen duizenden scholieren in de derde klas jaarlijks een vragenlijst in waarin wordt gevraagd naar hun interesses en capaciteiten. Ook wordt gevraagd hoe interessant ze hun vakken bijvoorbeeld vinden. Voor het onderzoek zijn 170.000 havisten en vwo'ers in een tijdsperiode van acht jaar bevraagd over hun interesse in hun schoolvakken. De interesses van vmbo-leerlingen zijn dus niet meegenomen in dit onderzoek.

Lees hier het hele onderzoek.

Hoewel Qompas geen verklaring heeft gezocht voor de dalende interesse, heeft directeur Boris Eustatia wel een vermoeden waar de tanende interesse vandaan komt. Vakken kunnen volgens hem steeds moeilijker aansluiten bij de snel veranderende wereld van jongeren, waarin de smartphone een belangrijke rol speelt. Traditionele klassikale lessen kunnen onder invloed daarvan door leerlingen als saai ervaren worden.

Ook het lerarentekort kan een rol spelen. "Het onderwijs verkeert in een uitdagende periode. Dat leidt tot veel lesuitval, leraren met burn-outs, en zal zich vertalen naar een lagere waardering van de vakken", zegt Eustatia.

Gemiddelde cijfer lager
Het gemiddelde cijfer voor de schoolvakken daalt al enkele jaren. In het afgelopen schooljaar lag het gemiddelde cijfer van meisjes en jongens op de havo en het vwo nog nooit zo laag. Het cijfer van jongens op het vwo daalde de afgelopen jaren het hardst, met 0,2 punt. Dat van meisjes op de havo bleef het meest stabiel.

Gemiddelde cijfers in de derde klas
CIJFERGEMIDDELDE HAVO VWO
Jongens 6,52 6,83
Meisjes 6,74 7,13
De onderwijsinspectie waarschuwde in 2018 al voor deze ontwikkeling: de gemiddelde prestaties van Nederlandse leerlingen dalen ten opzichte van andere landen. Die daling is twintig jaar geleden al ingezet en is vooral te zien bij wiskunde en natuurwetenschappen.

De verklaring ligt volgens Qompas in het feit dat de havo en het vwo sowieso meer leerlingen trekken ten opzichte van tien jaar geleden. Daardoor daalt het gemiddelde niveau iets.

"Bovendien bestaan Nederlandse gezinnen steeds vaker uit tweeverdieners. Het beeld van de moeder die het kind opvangt met de traditionele theepot, komt steeds minder voor." En minder hulp bij het huiswerk kan leiden tot lagere cijfers.

Hoewel het om een ogenschijnlijk lichte daling gaat, denkt Eustatia dat het belangrijk is dat deze trend wordt opgemerkt. "Er is geen aanleiding om acuut in paniek te raken, kinderen hebben na de derde klas nog een enorme loopbaan voor de boeg. Maar als je een jarenlange daling ziet, moet dat niet doorzetten."

Interesse in bètavakken
Er zijn ook vakken die juist in trek zijn. Zo zijn gym en Engels al jaren populair. Opvallend is dat meisjes zich steeds meer interesseren voor bètavakken zoals wiskunde, techniek, natuurkunde en biologie. Vooral bij wiskunde wordt het verschil tussen jongens en meisjes steeds kleiner, ook biologie is populair.

De inhaalslag van meisjes is goed nieuws voor de technieksector, die al langer op zoek is naar meer vrouwelijke werknemers. Een resultaat van de jarenlange campagne die gevoerd is om bètavakken te promoten, denkt Eustatia. Exacte vakken zijn taliger geworden. "Dat past over het algemeen beter bij meisjes dan bij jongens."

Wake-upcall
In oktober presenteerde een vakgroep al nieuwe adviezen voor de herziening van het vakkenpakket op scholen. Zo moet er meer aandacht komen voor burgerschap en digitale geletterdheid. Eustatia is blij met die vernieuwingen en hoopt dat dit onderzoek een wake-upcall zal zijn om lesstof weer interessanter te maken voor leerlingen. "Niets doen is geen optie."

https://nos.nl/artikel/2312927-steeds-m ... daalt.html
<<

Fred

Pakjespiet

Berichten: 2219

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 02 Dec 2019 11:33

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Dat dikgedrukte hadden ze beter achterwege kunnen laten in dit stuk. Het voegt namelijk niets toe.
In mijn studietijd was mijn moeder wel thuis, maar enig hulp bij het huiswerk heb ik daarvan niet gehad.
Simpelweg omdat ze lager geschoold is dan ik ben. Dan kan je moeilijk helpen met huiswerk. Oké, misschien met rijtjes Duits... Dat was het wel.

Creatieve vakken heb je uiteindelijk in de maatschappij vrij weinig aan, dus ik snap goed dat die in populariteit afnemen. De talen vind ik wat zorgelijk en dan met name Duits. Zeker als je aan de grens woont (zoals ik) is Duits echt wel fijn. Nu gebruik het nog te weinig om het goed te kunnen spreken, maar ik kan letterlijk alles volgen wat ze zeggen en het goed lezen en dat vind ik nog steeds erg fijn.

Jammer, dat er niets vermeld staat over het vak maatschappijleer en/of levensbeschouwing. Ook al zijn het geen examenvakken het waren achteraf gezien wellicht wel de 2 belangrijkste vakken om je als puber zijnde een goed beeld te kunnen vormen over de maatschappij. Zeker met de huidige ontwikkelingen in de samenleving zijn deze vakken belangrijker dan ooit denk ik...
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Mijter

Berichten: 9513

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: G.elderland

Bericht 02 Dec 2019 14:31

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Het dikgedrukt had beter vertaald kunnen worden, naar een ouder die thuis is als de leerlingen uit school komen. Ik denk namelijk echt wel dat ouders een rol spelen in de begeleiding van de leerlingen na school. Ik vond het heerlijk dat mij moeder ( ja die moest stoppen met werken toen de oudste thuis werden geboren en mijn vader verdiende genoeg om het gezin te onderhouden) thuis was als ik uit school was. Zeker met mij leerstoornis was ik echt niet zo ver gekomen als dat ik nu ben gekomen qua studie/werk. Want mijn ouders ( vader ook maar later op de avond of in het weekend) waren er voor ons om ons daar waar mogelijk te helpen.
_
BAM
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Pietje Paniek

Berichten: 6563

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 03 Dec 2019 10:22

Re: Kees bouwt een schuurtje en Annemarie bakt een taart.

Ik weet niet beter dan dat mijn beide ouders werkten, meestal ook full time. Dat staat in mijn ogen echter los van het helpen met schoolwerk. Daar zijn mijn ouders altijd mee bezig geweest, ze wilden graag dat we het beste uit onszelf haalden.
Het gaat denk ik om de instelling van de ouders, niet om of en hoeveel ze werken.
❤ 08-08-2015
❤ 20-06-2018
Vorige

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: sokpop