Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dialect

<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 10 Nov 2019 10:13

Re: Dialect

Ik ben geboren in Drente. Ik versta het dialect wel, maar spreek het niet. Mijn ouders komen niet uit Drenthe dus dat scheelt ook. Ik denk dat het wel te horen is dat ik uit het Noorden kom.

Mijn man is Fries en praat ooj Fries met zijn ouders en zussen. Hij leert onze zoons ook Fries.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 10 Nov 2019 10:57

Re: Dialect

Ik kom uit Friesland maar ben niet Friestalig opgevoed. Wel spreek ik dialect als ik bij m’n ouders ben. Zodra ik thuis (in te Gooi) ben spreek ik standaard Nederlands zonder accent.

Mijn kinderen beginnen inmiddels wel een klein beetje bekakt te praten ?
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem269

Bericht 10 Nov 2019 11:01

Re: Dialect

Ooh la la als je ouders niet bekakt praten dan leer je het ook heel snel weer af als je buiten de regio gaat wonen. Als ik nu aan mensen vertel dat ik daar ben opgegroeid verbaasd iedereen zich daar altijd over, omdat ik dus geen accent heb. Dat had ik vroeger op school wel geloof ik.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 10 Nov 2019 11:05

Re: Dialect

Heel erg vind ik het niet hoor ;)
Heb liever dat ze een beetje bekakt praten dan met een heftig Fries accent ?
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem269

Bericht 10 Nov 2019 11:08

Re: Dialect

Oh ik vond het zelf echt vreselijk dat bekakte haha. Al mijn vriendinnen van toen zijn hun accent inmiddels kwijt. Ik denk dat de kids op school het ook bij elkaar versterken.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 10 Nov 2019 20:57

Re: Dialect

Ik spreek Fries. Dit is per streek ook verschillend.
Ik heb wel een accent.
2014 2016
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 11 Nov 2019 14:04

Re: Dialect

Ik kom uit Twente maar kan geen echt Twents en het accent heb ik ook niet. Kan het wel imiteren maar dat klinkt niet al te best ;)

Ik was gister met vader en zussen bij een wedstrijd van FC Twente en ze begonnen heel hard te zingen. Ik begin natuurlijk heel enthousiast mee te zingen. Moest heel hard lachen toen ik me na een paar seconden realiseerde dat ik heel keurig aan het zingen was:’ Ga staaaaan als je voor Twente bent! Ipv Goa stoooaaan a’j veur Twente bunt!
Smile, it's free!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 11 Nov 2019 14:12

Re: Dialect

Brabants... woorden als ik ben om 20.00 "aangereden" wordt hier als normaal gezien, maar elders denken ze dat je dan iemand hebt aangereden. Daarnaast uiteraard hoedoe, schottelslet (vaatdoekje) en zo nog een aantal woorden en een zachte g.

Echt zeer opvallend Brabants wordt er niet meer gepraat in mijn omgeving, dus geen ge en gij meer. Die tijd is denk ik wel verleden tijd.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 11 Nov 2019 15:06

Re: Dialect

Er rolt af en toe per ongeluk nog wel eens een Gooische r uit maar verder niet.
2010 2012
<<

Anoniem321

Bericht 11 Nov 2019 15:06

Re: Dialect

Ik spreek thuis voornamelijk Fries en op mijn werk Fries en Nederlands. Als ik Nederlands spreek hoor je vast wel dat ik uit Friesland kom, maar ik vind zelf dat dit niet heel erg is haha.

Ik kan geef Frysk (dus de Friese equivalent van ABN) spreken, maar in het dagelijks leven spreek ik een soort streekfries.

Ik kan wel wat voorbeelden noemen:
Als je bijvoorbeeld het woord 'schoenen' hebt. Dat is in het Fries 'skuon'. Dat spreek je uit met de 'oe' en de korte 'o' klank heel snel achter elkaar, sk-oe-o-n.
In mijn dialect zeg ik skunn. (de 'u' zoals in 'dus').

Het woord 'zon' is in het Fries 'sinne', en 'lopen' is 'rinne'.
Maar ik zeg 'sonne'. (zoals in het Duits inderdaad), en 'ronne'.

We ronne op skunn yn de sonne. :smile:
(we lopen op schoenen in de zon).
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 11 Nov 2019 16:26

Re: Dialect

Fred schreef:Brabants... woorden als ik ben om 20.00 "aangereden" wordt hier als normaal gezien, maar elders denken ze dat je dan iemand hebt aangereden. Daarnaast uiteraard hoedoe, schottelslet (vaatdoekje) en zo nog een aantal woorden en een zachte g.

Echt zeer opvallend Brabants wordt er niet meer gepraat in mijn omgeving, dus geen ge en gij meer. Die tijd is denk ik wel verleden tijd.


Nou hier niet hoor. Hoor mensen dat regelmatig zeggen.
Ik denk dat ik redelijk accentloos spreek, behalve mijn gooische R. Geen idee waar hij vandaan komt, want ik heb nooit in het gooi gewoond.
<<

Anoniem316

Bericht 11 Nov 2019 16:51

Re: Dialect

Ik kan wel dialect spreken en ook wel meerdere. Waar ik woon is het Gronings vermengd met het Fries maar waar ik werk is het echt plat Gronings en dat lukt me ook als de persoon aan de andere kant aan de lijn plat begint.
Door het dialect waar ik woon en het feit dat mijn schoonmoeder Fries is, red ik me daar ook een heel eind mee (verstaan kan ik het eigenlijk altijd wel).
Maar we spreken thuis eigenlijk geen dialect en volgens mij hoor je ook steeds minder dat uit het Noorden kom.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4503

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 11 Nov 2019 16:55

Re: Dialect

Ik sprak vroeger plat Amsterdams. Toen verhuisde ik naar Friesland en keken m'n klasgenootjes me heel vreemd aan. Gelukkig verder alle accenten af/niet aangeleerd dus ik spreek accentloos Nederlands.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 11 Nov 2019 17:46

Re: Dialect

Ik kan wel Zeeuws maar niet "vloeiend" kan het goed verstaan.

Je hoort het wel als je het weet, harde g,h en aan m'n ij
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 11 Nov 2019 22:46

Re: Dialect

Niekske schreef:Ik ben opgegroeid in Limburg en met mijn familie en aantal vrienden spreek ik in het dialect. Ik woon nu in Brabant en heb ook wel wat dingetjes hier overgenomen, zeker nu ik op een school werk waar veel leerlingen echt plat Brabants spreken.

Toch denk ik dat ik vrij accentloos Nederlands kan spreken, mensen zijn vaak verbaasd om te horen dat ik Limburgse ben.


Dit. Behalve van dat overnemen van dingen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 13 Nov 2019 14:52

Re: Dialect

Olifant schreef:Ik spreek thuis voornamelijk Fries en op mijn werk Fries en Nederlands. Als ik Nederlands spreek hoor je vast wel dat ik uit Friesland kom, maar ik vind zelf dat dit niet heel erg is haha.

Ik kan geef Frysk (dus de Friese equivalent van ABN) spreken, maar in het dagelijks leven spreek ik een soort streekfries.

Ik kan wel wat voorbeelden noemen:
Als je bijvoorbeeld het woord 'schoenen' hebt. Dat is in het Fries 'skuon'. Dat spreek je uit met de 'oe' en de korte 'o' klank heel snel achter elkaar, sk-oe-o-n.
In mijn dialect zeg ik skunn. (de 'u' zoals in 'dus').

Het woord 'zon' is in het Fries 'sinne', en 'lopen' is 'rinne'.
Maar ik zeg 'sonne'. (zoals in het Duits inderdaad), en 'ronne'.

We ronne op skunn yn de sonne. :smile:
(we lopen op schoenen in de zon).


Dat vind ik zo raar klinken

Zeggen jullie ook (iten)kookje i.p.v. itensiede?
2014 2016
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 13 Nov 2019 14:57

Re: Dialect

Ik spreek Fries en Nederlands, waarschijnlijk meer Fries want ik spreek met mijn zoon altijd Fries, met mijn vriend en de familie ook, .et de meeste vriendinnen.. En ook op mijn werk. Dus best wel veel eigenlijk. Maar ik schakel net zo makkelijk naar het Nederlands hoor. Al kun je wel horen dat ik Fries ben.
<<

Anoniem321

Bericht 13 Nov 2019 15:54

Re: Dialect

Haha, ja Bosjesvrouw, wij siede gjin iten mar wij kokje. :smile:
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:49

Bericht 13 Nov 2019 16:20

Re: Dialect

Bolus26 schreef:Ik kan wel Zeeuws maar niet "vloeiend" kan het goed verstaan.

Je hoort het wel als je het weet, harde g,h en aan m'n ij


Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
Ik kan ook Zeeuws, maar praat het nooit. Als ik het praat dan is het vooral voor de grap.
Wat wel Zeeuws is: ik ga om boodschappen.
En na een zin nog eej op het einde zeggen als in: "dat heb ik gezien eej" (of iets anders uiteraard).
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Anoniem277

Bericht 13 Nov 2019 20:30

Re: Dialect

Fred schreef:Brabants... woorden als ik ben om 20.00 "aangereden" wordt hier als normaal gezien, maar elders denken ze dat je dan iemand hebt aangereden. Daarnaast uiteraard hoedoe, schottelslet (vaatdoekje) en zo nog een aantal woorden en een zachte g.

Echt zeer opvallend Brabants wordt er niet meer gepraat in mijn omgeving, dus geen ge en gij meer. Die tijd is denk ik wel verleden tijd.


Ja en afgewerkt schijnt ook wel zo'n dingetje te zijn?

Maar hier is het trouwens wel ge en gij.

En ik hoorde mijn zoon perd en tes zeggen, hij had een perd in z'n tes. Hij had een paard in zijn broekzak gedaan toen hij naar school moest.
Als ontbijt wilde hij vlis op z'n mik. Vlees op de boterham.
Een kuukske (koekje) bij de ranja.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers